Lobulair carcinoom in situ: Abnormale cellen in lobben borst

Lobulair carcinoom in situ: Abnormale cellen in lobben borst De lobben in de borst zijn klieren die verantwoordelijk zijn voor de melkproductie. Een lobulair carcinoom in situ (LCIS, lobulaire neoplasie) is een microscopische bevinding waarbij abnormale cellen in de lobben van de borst aanwezig zijn. Dit is nog geen kanker maar wel een risicofactor voor toekomstige borstkanker. Symptomen komen niet voor wanneer deze afwijkende cellen aanwezig zijn. De abnormale cellen zijn enkel via een biopsie van borstweefsel te vinden. Een behandeling is niet nodig, maar een goede opvolging is wel vereist.

Terminologie van lobulair carcinoom in situ

Een lobulair carcinoom in situ (LCIS) is een gebied (of gebieden) met abnormale celgroei dat het risico op het ontwikkelen van invasieve borstkanker op latere leeftijd verhoogt.
  • Lobulair betekent dat de abnormale cellen beginnen te groeien in de lobben, de melkproducerende klieren aan het einde van borstkanalen.
  • Carcinoom verwijst naar elke vorm van kanker die begint in de huid of andere weefsels die interne organen bedekken (zoals borstweefsel).
  • In situ of ‘op zijn oorspronkelijke plaats’ betekent dat de abnormale groei in de lob blijft en zich niet verspreidt naar omliggende weefsels.

Oorzaken van abnormale cellen in lobben van borst

Lobben zijn het deel van de borst dat melk produceert. Bij een lobulair carcinoom in situ verschijnen abnormale cellen in de lobben van de borst. Deze abnormale cellen groeien niet op een ongecontroleerde manier of verspreiden zich niet naar andere lichaamsdelen zoals kanker. Maar lobulair carcinoom in situ is wel een risicofactor voor toekomstige borstkanker. Het is anno december 2019 niet duidelijk wat de precieze oorzaak is van een lobulair carcinoom in situ. Het is waarschijnlijk te wijten aan een verandering (mutatie) in een gen.

Risicofactoren van LCIS

Een lobulair carcinoom in situ komt vaker voor bij vrouwen die tussen de veertig en vijftig jaar oud zijn en nog niet in de menopauze terecht zijn gekomen. Uiterst zelden zijn mannen getroffen.

Symptomen

Bij een lobulair carcinoom in situ treden geen symptomen op. Er is dus geen borstknobbeltje zicht- of voelbaar en ook huidafwijkingen komen niet tot uiting. Mogelijk zijn beide borsten getroffen.

Diagnose en onderzoeken

Een lobulair carcinoom in situ is niet zichtbaar wanneer een arts beeldvormende onderzoeken uitvoert. De abnormale cellen zijn evenmin voelbaar door de arts tijdens een borstonderzoek. De arts detecteert een lobulair carcinoom in situ meestal tijdens een biopsie van ander nabijgelegen borstweefsel. Bij meer dan de helft van de patiënten is LCIS 'multifocaal', wat betekent dat meerdere lobben gebieden met abnormale celgroei bevatten. Bij ongeveer één derde van de vrouwen met LCIS is ook de andere borst aangetast.

Behandeling van afwijkende cellen in melkklieren

Afwachtend beleid

De arts hoeft geen behandeling in te zetten bij een lobulair carcinoom in situ. De patiënt moet wel regelmatig terugkomen voor een controlebezoek. De arts wil namelijk de borst controleren op veranderingen tijdens een lichamelijk onderzoek en borstonderzoek om de zes à twaalf maanden. Daarnaast is ook een jaarlijkse mammografie (röntgenfoto van de borsten) nodig bij vrouwen die gediagnosticeerd zijn met een lobulair carcinoom in situ.

Hormoontherapie

Ook krijgt een vrouw met een lobulair carcinoom in situ mogelijk hormoontherapie voorgeschreven. Dit verkleint de kans om in de toekomst borstkanker te ontwikkelen.

Chirurgie

Sommige vrouwen met LCIS krijgen een operatie wanneer ze lijden aan een bepaald type LCIS met name pleomorfe LCIS. De arts verwijdert de borst (borstamputatie) of anders voert hij een brede lokale chirurgische verwijdering (lumpectomie) uit om de LCIS en een gebied van normaal weefsel in de nabije omgeving te verwijderen.

Complicaties: Verhoogd risico op borstkanker

Een vrouw met een lobulair carcinoom in situ heeft in de toekomst een verhoogd risico op invasieve borstkanker. Toch zullen de meeste vrouwen met de abnormale cellen in de melkproducerende klieren geen borstkanker ontwikkelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
DCIS: voorstadium van borstkanker maar nog geen kankerDCIS: voorstadium van borstkanker maar nog geen kankerDuctaal carcinoom in situ (DCIS) is een voorstadium van borstkanker dat vaak wordt vastgesteld naar aanleiding van bevol…
Borstkanker bij mannen: Veranderingen borst en tepelBorstkanker bij mannen: Veranderingen borst en tepelBorstkanker bij vrouwen is goed bekend. Jongens en mannen bezitten echter net als vrouwen eveneens borstweefsel. Omdat d…
Borstkanker mannen: symptomen, oorzaak en behandelingBorstkanker mannen: symptomen, oorzaak en behandelingBorstkanker bij mannen komt niet vaak voor. Borstkanker bij mannen symptomen zijn onder meer onderhuidse knobbeltjes en…
Borstkanker: onstaan, soorten en behandelingBorstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Bijna 22% van alle kankers van vrouwen is borstkanker.…

Avulsiefractuur (afscheuringsbreuk): symptomen & behandelingAvulsiefractuur (afscheuringsbreuk): symptomen & behandelingEen afscheuringsbreuk of avulsiefractuur is een fractuur of breuk die is ontstaan door grote trekkracht van een pees aan…
Boksersfractuur: symptomen gebroken middenhandsbeentje pinkBoksersfractuur: symptomen gebroken middenhandsbeentje pinkEen gebroken middenhandsbeentje van de pink of boksersfractuur (soms ook 'boxerfractuur' genoemd) is een breuk van het m…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 28 december 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Lobular Carcinoma In Situ (LCIS), https://www.breastcancer.org/symptoms/types/lcis
  • Lobular carcinoma in situ (LCIS), https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/breast-cancer/stages-types-grades/types/lobular-carcinoma-in-situ-lcis
  • Lobular Carcinoma in Situ, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5841603/
  • Lobular Carcinoma in Situ, https://www.winchesterhospital.org/health-library/article?id=888127
  • Symptoms and Diagnosis of LCIS, https://www.breastcancer.org/symptoms/types/lcis/symptoms_diagnosis

Reageer op het artikel "Lobulair carcinoom in situ: Abnormale cellen in lobben borst"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 30-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!