InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dunnedarmkanker: symptomen, oorzaak en behandeling

Dunnedarmkanker: symptomen, oorzaak en behandeling

Dunnedarmkanker: symptomen, oorzaak en behandeling Dunnedarmkanker komt niet vaak voor. De meest voorkomende symptomen van dunnedarmkanker zijn misselijkheid, braken (overgeven) en onverklaarbaar gewichtsverlies. Andere mogelijke verschijnselen van kanker in de dunne darm zijn een opgeblazen gevoel en langdurig bloedverlies, hetgeen weer kan leiden tot bloedarmoede en bijkomende klachten zoals een slap gevoel, bleekheid en moeheid. Geelzucht komt soms ook voor. Doordat een tumor in de dunne darm vaak pas in een laat stadium wordt ontdekt, is de prognose vaak ongunstig en genezing een zeldzaamheid. Er bestaan verschillende soorten dunnedarmkanker en het adenocarcinoom dat begint in het klierweefsel, is het meest voorkomende type.

Dunnedarmkanker

Dunnedarmkanker is kanker in de dunne darm / Bron: Nerthuz/Shutterstock.comDunnedarmkanker is kanker in de dunne darm / Bron: Nerthuz/Shutterstock.com

Dunne darm

De dunne darm ligt tussen de maag en de dikke darm in. De dunne darm is ongeveer 5 meter lang en bestaat uit 3 delen:
  • de twaalfvingerige darm (of duodenum);
  • de nuchtere darm of het jejunum is het middelste deel van de dunne darm.; en
  • de kronkeldarm of ileum.

In de dunne darm vindt het grootste deel van de vertering van het voedsel plaats. Het voedsel wordt afgebroken (verteerd) tot kleine voedingsstoffen en vervolgens worden deze voedingsstoffen via de wand van de dunne darm opgenomen in het bloed ('resorptie' genaamd).

Dunnedarmkanker / tumoren van de dunne darm

Kanker aan de dunne darm begint wanneer cellen in de dunne darm zich ongecontroleerd beginnen te delen. De dunne darm maakt deel uit van het maag-darmkanaal, ook wel het spijsverteringskanaal genoemd. Het maag-darmkanaal verwerkt voedsel voor energie en verwijdert afval via ontlasting. Dunnedarmkanker komt zelden voor. Er zijn slechts enkele honderden nieuwe gevallen per jaar in Nederland. In geïndustrialiseerde landen is de meest voorkomende kanker van de dunne darm een adenocarcinoom, een carcinoom dat ontstaat in klierweefsel. Tumoren in de dunne darm hebben het potentieel om binnen te dringen in de darmwand, zich te verspreiden naar de aangrenzende lymfeklieren en naar verafgelegen organen (uitzaaien of metastaseren genoemd). De doorgroei van de tumor kan tot een gat in de darmwand leiden. Hierdoor kan plotseling de buikholte volstromen met de vrij agressieve darminhoud, hetgeen leidt tot een buikvliesontsteking.

Uitzaaiingen
De meeste tumoren in de dunne darm zijn metastasen, dat wil zeggen uitzaaiingen van kanker elders in het lichaam.

Soorten dunnedarmkanker

De dunne darm bestaat uit veel verschillende soorten cellen, dus verschillende soorten kanker kunnen hier beginnen. De vier belangrijkste types van dunnedarmkanker zijn:

Adenocarcinomen

Deze vorm van dunnedarmkanker begint in de kliercellen (klierweefsel) die de binnenkant van de darm bekleden. Ze vertegenwoordigen ongeveer 1 op de 3 kankers in de dunne darm.

Carcinoide tumor in dunne darm / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Carcinoide tumor in dunne darm / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Carcinoide tumoren

Carcinoïde tumoren behoren tot een aparte groep van zogenaamde neuro-endocriene tumoren en hebben de neiging traag te groeien. Deze tumoren produceren stoffen die allerlei klachten kunnen veroorzaken. Ze zijn het meest voorkomende type van dunnedarmkanker.

Lymfomen

Lymfomen zijn kankergezwellen die ontstaan uit lymfeweefsel . Ook in de dunne darm zit lymfeweefsel waar een lymfoom of lymfeklierkanker kan ontstaan.

Sarcomen

Sarcomen zijn kankersoorten die ontstaan vanuit het steun- en bindweefsel. De meest voorkomende sarcomen in de darm staan ​​bekend als gastro-intestinale stromale tumoren (GIST).

Darmpoliep / Bron: Rsabbatini / Kd4tt, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Darmpoliep / Bron: Rsabbatini / Kd4tt, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
De meeste deskundigen denken dat kanker van de dunne darm sterk lijkt op dikkedarmkanker. Het begint eerst als een poliep en na verloop van tijd kan de poliep veranderen in een kwaadaardige tumor.

Oorzaak en risicofactoren van dunnedarmkanker

De oorzaak van dunne darmkanker is anno 2019 onduidelijk, maar er zijn wel een aantal risicofactoren bekend. De volgende factoren verhogen naar alle waarschijnlijkheid de kans op dunne darmkanker:
  • een hoge consumptie van rood vlees, dierlijke vetten en bewerkte vleessoorten;
  • een hoge consumptie van suiker;
  • een lage consumptie van groente en fruit;
  • roken en alcoholgebruik;
  • aandoeningen van de dunne darm, zoals de ziekte van Crohn (een chronische ontstekingsziekte van de darmen) en coeliakie (glutenintolerantie).

Het risico van dunnedarmkanker is zesmaal groter voor mensen met de ziekte van Crohn in vergelijking met de algemene populatie.

Symptomen van dunnedarmkanker

Vage klachten

Net als de meeste gastro-intestinale kankers (kanker van het spijsverteringsstelsel), zijn de vroege symptomen van dunnedarmkanker in de meeste gevallen vaag en niet-specifiek, met als gevolg dat het vaak enige tijd duurt voordat de diagnose wordt gesteld en behandeling kan ingezet.

Symptomen

De symptomen van dunnedarmkanker zijn:

Misselijkheid en braken kan komen door een blokkade in de dunne darm door de zich uitbreidende kanker. Langdurig bloedverlies wordt niet altijd opgemerkt wordt vanwege vermenging met de ontlasting; dit geeft donkergekleurde, zwarte poep. Langdurig bloedverlies kan leiden tot bloedarmoede en bijkomende klachten zoals een slap gevoel, bleekheid en moeheid. Wanneer een tumor de darm dreigt af te sluiten, ontstaat een koliek, zware en zeer pijnlijke krampen en een gorgelend geluid, en geelzucht (gelige huid) als gevolg van verstopping van de galwegen.

Locatie

De meeste dunne darmkankers (vooral adenocarcinomen) ontwikkelen zich in de twaalfvingerige darm. Kankers die zich in de twaalfvingerige darm ontwikkelen, worden vaak aangetroffen in de ampulla van Vaterm waar de galbuis en de afvoergang van de alvleesklier samenkomen. Maar omdat dit gebied nauw verbonden is met de alvleesklier of pancreas, worden kankers van de ampulla van Vater behandeld als alvleesklierkanker.

Diagnostiek van tumoren in de dunne darm

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

Bij klachten die passen bij dunnedarmkanker, is een bezoek aan de huisarts gerechtvaardigd. Deze vraagt naar je klachten en verricht een lichamelijk onderzoek. Bloedonderzoek zal hij ook laten uitvoeren. Als er geen verklaring kan worden gevonden van de klachten en/of bij vermoeden van kanker zal verwijzing naar een maag-darm-lever-arts volgen.

Vervolgonderzoek

De specialist zoekt vervolgens naar de oorsprong van je klachten en hierbij kan hij gebruikmaken van één of meer van de volgende onderzoeken:
  • bloedonderzoek;
  • echografie van de buik;
  • CT-scan van de buik;
  • duodenoscopie (kijkonderzoek van slokdarm, maag en twaalfvingerige darm);
  • MRI-DDP (röntgenfoto's van de dunne darm);
  • Video Capsule Endoscopie (afgekort VCE, een onderzoek waarbij de arts de binnenkant van het maag-darmkanaal kan bekijken middels een hele kleine camera die in een capsule is ingebouwd die je doorslikt en vervolgens maakt de camera twee keer per seconde een afbeelding); en
  • dubbelballon endoscopie of enkelballon endoscopie (een kijkonderzoek van de dunne darm).

Wanneer een kwaadaardige tumor wordt aangetroffen. is er vaak verder onderzoek nodig om te bepalen in hoeverre de tumor zich heeft uitgebreid en of er uitzaaiingen zijn. Je kunt de volgende onderzoeken krijgen:
  • CT-scan van de buik en eventueel de longen;
  • echografie of MRI van de lever;
  • longfoto;
  • bloedonderzoek naar CEA-gehalte (CEA staat voor 'carcinogeen embryonaal antigeen' en het CEA gehalte in het bloed stijgt vaak als er uitzaaiingen zijn).

Op grond van dit onderzoek kan de arts bepalen welke behandeling het meest geschikt is.

Behandeling van kanker in de dunne darm

Chirurgische verwijdering van de tumor en het aangedane deel van de dunne darm is de primaire behandeling voor kanker van de dunne darm. In sommige gevallen wordt chemotherapie of bestraling als (aanvullende) behandeling toegepast. Eventuele uitzaaiingen worden indien mogelijk ook operatief verwijderd.

Prognose (overlevingskansen)

Aangezien een tumor in de dunne darm vaak pas in een laat stadium wordt ontdekt, is genezing van dunne darmkanker een zeldzaamheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leven met kanker: DarmkankerLeven met kanker: DarmkankerDarmkanker komt relatief vaak voor, ruim 12.000 gevallen per jaar. Er zijn twee vormen van darmkanker. Er zijn meerdere…
De oorzaken, symptomen en behandeling van buikvlieskankerBuikvlieskanker is een vorm van kanker die meestal gepaard gaat met tumoren elders in het lichaam. Uitzaaiingen van deze…
Maagkanker (maagcarcinoom): Kanker in maagslijmvliesMaagkanker (maagcarcinoom): Kanker in maagslijmvliesBij maagkanker (maagcarcinoom, carcinoma ventriculi) ontstaat kanker vanuit het maagslijmvlies. De precieze oorzaak van…
Kanker: uitleg en de vijfjaarsoverlevingKanker: uitleg en de vijfjaarsoverlevingKanker is een van de grootste doodsoorzaken. Ruim één op de drie mensen krijgt een vorm van kanker. Er zijn honderden so…
Oorzaken, symptomen en behandeling van het dumpingsyndroomOorzaken, symptomen en behandeling van het dumpingsyndroomHet dumpingsyndroom is een syndroom dat vrijwel altijd na een maagoperatie ontstaat. Het kenmerkt zich onder andere door…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • ACS. What Is a Small Intestine Cancer? https://www.cancer.org/cancer/small-intestine-cancer/about/what-is-small-intestine-cancer.html (ingezien op 20-8-2018)
  • http://www.emedicinehealth.com
  • http://www.tegenkanker.nl
  • http://www.mlds.nl/ziekten/147/dunne-darmkanker
  • http://www.maagdarmlever.nl
  • https://www.kanker.nl/bibliotheek/dunnedarmkanker
  • Prof. dr. C.J.H. van de Velde e.a. (red.). Oncologie. Bohn Stafleu van Loghum, Houten, achtste herziene druk, 2011.
  • Afbeelding bron 1: Nerthuz/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 3: Rsabbatini / Kd4tt, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/Jovanmandic
  • Afbeelding bron 5: IStock.com/Pavel Losevsky

Reageer op het artikel "Dunnedarmkanker: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Anneke V. Weperen, 07-01-2013 15:23 #3
Juli 2011 dunnedarm bij mij geconstateerd. Na anderhalf jaar bloedarmoede gehad, ging niet over, in juli een dunnedarmonderzoek gehad. Daar kwam uit dat ik dunnedarmkanker had, in augustus geopereerd. Daar hebben ze de twaalfvinger darm en gal en 20procent van mijn alvleesklier weggehaald. Ben nu dik een jaar schoon. Doe weer van alles en werk weer.

Martin Koper, 14-10-2010 11:39 #2
In Juli 2009 kreeg ik te maken met pijn in de bovenmaag, het duurde 8 uur en ging weer weg. Na 6 weken kwam het weer terug. Ook last van bloed armoede. veel onderzoeken gehad in Haarlems Ziekenhuis, die konden echter niets vinden. Begin januari in de Vu in amsterdam met nieuwe onderzoeken begonnen en in April werd er Dunne darm kanker geconstateerd. Op 5 juni geopereerd ( 25 cm darm verwijderd) volgens de artsen nu schoon. Reactie infoteur, 15-10-2010
Fijn dat het VU ziekenhuis Amsterdam wel de oorzaak van uw klachten kon vinden en dat u nu kankervrij bent.

Hay Cornet, 03-08-2010 13:17 #1
Heb dunne darmkanker (gehad?). Tumor en stuk van dunne darm is weggenomen en ben nu schoon. Over 3 maanden terug naar chirurg en in de scan. Volgens de chirurg komt dunne darmkanker vaak terug. Ben blij dat er veel op internet over dunne darmkanker te vinden is. Reactie infoteur, 04-08-2010
Veel sterkte gewenst met het herstel!

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker, gezwellen en tumoren
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!