InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spastische of prikkelbare darm, behandeling en symptomen

Spastische of prikkelbare darm, behandeling en symptomen

Spastische of prikkelbare darm, behandeling en symptomen Het prikkelbare darm syndroom (PDS) wordt ook wel het irritable bowel dyndrome (IBS) of spastische darm genoemd. Het prikkelbare darm syndroom komt gemiddeld voor bij 2 op de 10 mensen, bij vrouwen al wat vaker dan bij mannen. De aandoening komt het vaakst voor bij mensen tussen de 15 en 65 jaar. Hoewel het een erg vervelende aandoening is, is ze niet ernstig en verhoogd de kans op darmkanker niet.

Inhoud

Wat is het prikkelbare darm syndroom

Wanneer iemand minstens 3 maanden aan één stuk onophoudelijk buikpijn heeft spreekt men van het prikkelbare darm syndroom of een spastische darm. Korte tussenpauzen zijn mogelijk of behalve buikpijn is een onaangenaam gevoel in de buik ook genoeg om te spreken van PDS. Behalve deze buikpijn of onaangename gevoel dient er ook sprake te zijn van één of meerdere van volgende verschijnselen:
  • Opgeblazen buikgevoel
  • Onregelmatige ontlasting: te vaak, te weinig, diarree
  • Ongewone ontlasting: waterig, hard, zacht
  • Andere manier van ontlasting: veel persen, gevoel van moeten blijven persen
  • Bloedloos slijm in de ontlasting
  • Gevoelige dikke darm wanneer er op de buik gedrukt wordt

De klachten die gepaard gaan met de buikpijn of het onaangename gevoel in de buik komen soms gepaard en zijn vaak ook wisselend. Het is dus goed mogelijk dat alle klachten wel eens, al was het maar heel kort, verschijnen. Andere mindere voorkomende klachten kunnen ook zijn:
  • Slechte spijsvertering
  • Futloosheid en moe
  • Slecht kunnen plassen
  • Angst, depressie en stress

Bij slechts lichte vorm van voorgenoemde symptomen kan het prikkelbare darm syndroom wellicht uitgesloten worden en gaat het wellicht gewoon om buikgriep.

Oorzaak van het prikkelbare darm syndroom

De wetenschap heeft vandaag de dag nog geen enkel sluitende oorzaak gevonden voor het prikkelbare darm syndroom. Over het algemeen gaat men er wel van uit dat het PDS veroorzaakt wordt door:
  • (Slecht behandelde) darminfectie
  • Stress en spanning
  • Gebrek aan vezels
  • Gebruik van melkproducten

Moet het prikkelbare darm syndroom behandeld worden?

Het prikkelbare darm syndroom of spastische darm is in principe niet schadelijk en dus is het ook niet meteen nodig om in allerijl een huisarts te contacteren. In sommige gevallen zijn er, behalve de buikpijn of het onaangename gevoel, nog andere factoren die de graad van ernst enorm verhogen. Daarom dient er sowieso contact opgenomen te worden met een arts wanneer zich behalve buikpijn ook volgende factoren voordoen:
  • Zonder reden 3 kg. of meer verliezen in één maand
  • Wanneer een familielid reeds darmkanker had
  • Pijn onderaan de buik
  • Bij plotse koorts
  • Wanneer vrouwen merken dat de buikpijn gepaard gaat met menstruatie
  • Wanneer de buikpijn gepaard gaat met medicijnen of voedingsstoffen
  • Na een vakantie in het Middellands Zeegebied of de (sub-)tropen
  • Bij bloed in de ontlasting
  • Meer dan twee weken diarree
  • Wanneer de pijn het dagelijkse doen in de weg staat
  • Bij hevige verstopping van de ontlasting

Hoe onderzoekt men het prikkelbare darm syndroom?

Wanneer het toch nodig geacht wordt om contact op te nemen met een arts dient men zich nog geen zorgen te maken. Meestal kan de huisarts door middel van een standaard onderzoek de juiste diagnose stellen. Wanneer er zich andere klachten voordoen, zoals beschreven in puntje 3, dient men zich er wel van bewust te zijn dat de aandoening verder kan reiken dan het prikkelbare darm syndroom. Het kan dan gaan om de ziekte van Crohn of darmkanker. In dat geval zullen extra onderzoeken natuurlijk wel nodig zijn. Oudere mensen met de genoemde klachten zullen altijd getest worden op darmkanker aangezien zij meer kans hebben op deze aandoening. Wie kanker heeft zal vanzelf ook wel merken dat de symptomen veel ernstiger zijn dan bij een het prikkelbare darm syndroom. Voor meer informatie omtrent kankeropsporing lees: Vroege symptomen en signalen van kanker.

Hoe wordt het prikkelbare darm syndroom behandeld?

Er bestaat geen specifieke medische behandeling voor het prikkelbare darm syndroom. Niemand hoeft zich echter zorgen te maken om het feit dat die niet bestaat, de aandoening is volledig schadeloos voor het lichaam en is helemaal niet kankerverwekkend. Mensen denken vaak dat darmkanker ontstaat uit het prikkelbare darm syndroom, de symptomen gelijken echter op elkaar waardoor men vaak de link legt. Volgende tips zullen meestal wel meegegeven worden door de behandelende arts:
  • Het is uit de boze zich ongerust te maken over het prikkelbare darm syndroom. Ongerustheid zet druk op het lichaam en bevordert het PDS. Hierdoor ontstaat er een vicieuze cirkel die nare gevolgen kan hebben.
  • Het leven dient gewoon verder gezet te worden als voorheen. Leven in functie van het prikkelbare darm syndroom kan spanningen veroorzaken wat het PDS ook kan bevorderen.
  • In het dagelijkse leven dient stress zo veel mogelijk genegeerd te worden. Net zoals ongerustheid en spanningen zal ook stress de genezing van PDS negatief beïnvloeden.

Wat kan ik doen om het prikkelbare darm syndroom te vermijden?

Aangezien niemand sluitend bewijs kan geven over de oorzaak van het prikkelbare darm syndroom, kan ook niemand echt zeggen wat er dient te gebeuren om het syndroom uit de weg te gaan. Het is echter natuurlijk nooit verkeerd om er over het algemeen een gezondere levensstijl op na te houden. Voor meer informatie omtrent gezonder eten lees: Tien tips om je mooie lijn te behouden!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)Voedingstips Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)Het prikkelbare darm syndroom. Een term die doktoren gebruiken voor een aandoening waar eigenlijk niet duidelijk aan te…
Spastische darm: prikkelbare darmSpastische darm: prikkelbare darmEen spastische darm staat ook wel bekend als een prikkelbare darm. Veel mensen hebben last van darmproblemen, waarvan ee…

Reageer op het artikel "Spastische of prikkelbare darm, behandeling en symptomen"

Reactie

Bert, 12-01-2017 15:26 #1
Na jaren vooral tijdens verblijf elders zoals vakanties waarbij ik een steeds voller gevoel kreeg na een maaltijd maar geen stoelgang (vreemd genoeg wel voldoende eetlust) besloot ik naar de huisarts te gaan. In die tijd had mijn moeder darmkanker gehad en werd ik naar het ziekenhuis verwezen voor een scopie van de dikke darm. De specialist feliciteerde mij naar afloop dat hij niets engs had kunnen ontdekken "maar wat zijn uw darmen extreem verkrampt, ik kwam er haast niet doorheen" wat ik kon be-amen.De huisarts schreef psylliumvezels voor, later movicol toeen ik obstipatie bij de endeldarm had.
Kort daarna ontdekte ik het bestaan van grof volkorenbrood mede vanwege minder zout en door het eten daarvan verdwenen mijn klachten als sneeuw voor de zon. De laatste jaren komen de klachten nog amper voor; wel b.v. door eten van chocola of kerststol (spijs) of andere zoetigheden en bij het vorig jaar gehouden onderzoek was mijn ontlasting goed.
Er bestaat veel grof volkoren brood maar Becel is luchtiger en blijft langer vers, een aanrader voor ieder die zich herkent in mijn klachten.

Infoteur: Harrys
Laatste update: 31-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!