InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met Dr. Phil: Dr. Phil dieet

Afvallen met Dr. Phil: Dr. Phil dieet

Afvallen met Dr. Phil: Dr. Phil dieet Dr. Phil dieet: Doctor Phil heeft bekendheid gemaakt als de psycholoog van Oprah Winfrey. Dr. Phil bespreekt in zijn tv-programma's ook het effect van het denken op het gewicht. Door positief of negatief te denken en ons te voelen, veranderen we hiermee het lichaamsgewicht. Dr. Phil schreef hier ook een boek over, waarbij hij de zeven sleutels geeft tot het succesvol afvallen. Het Dr. Phil-dieet.

Succesvol afvallen

Het dieet van Dr. Phil is niks nieuws onder de zon. Het betreft geen crashdieet, geen wonderdieet en zeker geen supersnel dieet. Dit dieet veranderd het denkpatroon van de mens, waardoor deze zich bewust wordt van wat men eet en hoe men leeft. Het afvallen gebeurt met mate. Dit is voor de lange termijn de beste methode. Wie snel in korte tijd wilt afvallen, moet aan Dr. Phil voorbij gaan. Maar wie in korte tijd snel afvalt, moet er ook rekening mee houden dat het afgevallen gewicht ook weer snel eraan komt. Dr. Phil geeft de zeven sleutels tot succesvol afvallen:

Sleutel 1: beoordeel negatieve gedachten op waarheid

Bedenk waarom je negatieve gedachten hebt, en of deze dan ook op waarheid berust. Als je denkt: "ik ben veel te dik", dan is dit een negatieve gedachte. Want je voelt je slecht door die gedachte. Kijk dan waarom je dit denkt. Ben je werkelijk te dik? Wie een BMI van boven de 25 heeft, mag van zichzelf zeggen dat er overgewicht is. Maar zelfs iemand met een gemiddeld BMI, kan veel vetopslag rond bijvoorbeeld de buik hebben. Wat je dik maakt. Bekijk dus goed of deze negatieve gedachte ook op waarheid berust. Wanneer dit niet zo is, verwerp dan die negatieve gedachte.

Sleutel 2: Los emotionele problemen die aanzetten tot eten op

Veel mensen gaan eten omdat ze niet lekker in hun vel zitten. Relatieproblemen, problemen op het werk etc, je gaat uit frustratie ervan eten. Niet doen! Uiteindelijk zal je je alleen maar slechter gaan voelen. Pak het probleem dan ook bij de wortel aan. Bekijk wat je probleem is, en werk hieraan. Heb je relatieproblemen? Praat erover met je partner. Problemen op je werk? Stap naar je werkgever en vraag een gesprek aan. Wees niet bang om ergens over te praten. Vraag desnoods professionele hulp. Alleen wanneer je geest vrij is van negatieve gedachten en problemen, kan je ook gaan werken aan je lichaam.

Sleutel 3: Zorg dat je omgeving je niet aanzet tot eten

Je voelt je al snel schuldig omdat er op feestjes word aangedrongen dat je ook een stukje taart moet eten. Of die werkbespreking kan echt niet zonder uitgebreid diner. Geef eerlijk toe dat je op dieet bent. En vraag van je omgeving om je niet te dwingen iets te eten. Zeg dat je prima in staat bent om zelf te bepalen wat je wel en niet wilt eten. Laat je niet overhalen door anderen. Wanneer je dit toch laat doen, zal je de volgende keer weer makkelijk om zijn te praten. En uiteindelijk val je geen gram af.

Sleutel 4: Leer waarom je eet en zorg dat je hier controle over krijgt

Even serieus, maar heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je eet? Hongergevoel, zul je zeggen. Maar hoe vaak eet je daadwerkelijk iets vanwege de honger? Snackzin, een feestje, verveling, emotionele problemen, we eten heel vaak om andere redenen. Iemand die alleen eet vanwege de honger, zal niet met een gewichtsprobleem kampen. Zo simpel is het. Kijk kritisch naar jezelf wanneer er weer iets door je mond gaat, en vraag jezelf af of je het ook echt nodig hebt op dat moment.

Sleutel 5: Weet wat gezond voedsel is en kies hier voor

Chips, koek en snoep zijn erg lekker, maar natuurlijk helemaal niet gezond. Groente, fruit, melkproducten, vlees en vis, brood, alles uit de schijf van vijf, is wel gezond voor ons lichaam en geest. De schijf van vijf klinkt misschien ouderwets, maar geeft wel heel goed aan wat gezonde voeding is. Snacks en snoep staat absoluut niet in de schijf van vijf. Probeer daarom bewust te kiezen voor gezonde voeding. Ga jezelf niet straffen: af en toe iets lekkers wat buiten de schijf van vijf staat, mag best. Maar doet dit absoluut met mate en zeker niet iedere dag. Je went vrij snel aan tussendoortjes als een wortel, appel, cracker, soepstengel etc.

Sleutel 6: Zorg dat beweging onderdeel van je leven wordt

Gezond eten en dan de hele dag op een stoel hangen; dat werkt natuurlijk niet. Afvallen is ook bewegen. Probeer minimaal drie keer per week gedurende twintig minuten actief te bewegen, zoals rennen, fietsen zwemmen etc. De uitspraak: "ik hou van sporten, ik kijk er graag naar", is natuurlijk geen goede smoes. Kom zelf uit die stoel en neem actief deel aan het bewegingsleven. Beweging zorgt voor een hogere verbranding van calorieën en maakt je geest vrij van negatieve gedachten. Je voelt je na verloop van tijd fitter en actiever, je zit lekkerder in je vel.

Sleutel 7: Zoek steun bij anderen

Wie het allemaal alleen wilt gaan doen, zal niet ver komen. Het is belangrijk dat de omgeving je steunt. Nog beter is om lotgenoten te zoeken, die ook bezig zijn met afvallen. Alleen zij begrijpen wat je door maakt, hoe je je voelt en wat de drempels en struikelblokken zijn. Zoek een forum op, ga naar een afvalclubje of haal je zus over om mee af te vallen: samen sta je sterker. Je krijgt hierdoor emotionele steun e je zult merken dat je het afvallen hierdoor beter vol kan houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dr. Phil McGraw tv-psycholoogDe Amerikaanse psycholoog en televisiepresentator Dr. Phil is beroemd geworden door een gastopreden bij de Oprah show. D…
Dr. Phil dieet, shape up planDr. Phil dieet, shape up planDr. Phil dieet is anders dan andere dieëten, het is een weldoordacht plan om serieuze veranderingen in uw leven te breng…
Afvallen met het Dr. Phil dieetmijn kijk opAfvallen met het Dr. Phil dieetHet dieet van dr. Phil is niet alleen een verandering van het eetpatroon, maar ook van je levensstijl. Er wordt ook geke…
Best betaalde tv-sterrenIn Nederland is grof geld te verdienen met het verschijnen op televisie. Dit is echter niets vergeleken met de bedragen…
Hoe herken ik een mode-dieet?Hoe herken ik een mode-dieet?Het mode-dieet of het crashdieet is een dieet waarbij de verloren kilo's er over het algemeen net zo snel weer aan vlieg…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Phil_McGraw

Reageer op het artikel "Afvallen met Dr. Phil: Dr. Phil dieet"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 06-10-2011
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!