InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Transvaginale echografie: Onderzoek via sonde in vagina

Transvaginale echografie: Onderzoek via sonde in vagina

Transvaginale echografie: Onderzoek via sonde in vagina Een transvaginale echografie is een onderzoek waarmee de gynaecoloog via hoogfrequente geluidsgolven kijkt naar de voortplantingsorganen van een vrouw (baarmoeder, eileiders, eierstokken, baarmoederhals en vagina). Hij gebruikt hiervoor een ultrasone sonde die hij inbrengt in de vagina. Dit onderzoek is mogelijk bij tal van aandoeningen maar ook bij zwangere vrouwen. Het is pijnloos en veilig onderzoek waarbij de arts snel resultaten verkrijgt.

Synoniemen onderzoek

Een transvaginale echografie is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • echografie - zwangerschap
  • echografisch onderzoek
  • inwendige echografie
  • ultrageluidonderzoek via de vagina
  • ultrasound - transvaginaal
  • vaginale echografie
  • verloskundig sonogram
  • verloskundige echografie
  • zwangerschap sonogram

Indicatie transvaginale echografie

Wanneer een patiënte abnormale vaginale bloedingen en menstruatieproblemen heeft, besluit de gynaecoloog vaak om een transvaginale echografie uit te voeren. Dit is eveneens mogelijk bij afwijkende bevindingen tijdens een lichamelijk onderzoek, zoals cysten (abnormaal gevormde holten in lichaam), vleesboomtumoren, of andere gezwellen. Vrouwen met bekkenpijn, met bepaalde soorten onvruchtbaarheid of met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, krijgen eveneens dit onderzoek. Tot slot is ook een zwangerschapsechografie mogelijk. Dit is een beeldvormend onderzoek waarbij de gynaecoloog een beeld krijgt van hoe een baby zich ontwikkelt in de baarmoeder.

Tegenindicatie transvaginale echografie

Sommige patiënten waaronder kinderen hebben liever geen transvaginale echografie. Voor hen is een transabdominale echografie een mogelijk alternatief.

Voor het onderzoek

Dit onderzoek vindt poliklinisch plaats. De patiënte mag met andere woorden na het onderzoek meteen naar huis. De patiënt komt best met comfortabele kledij naar het ziekenhuis. Bij een transvaginale moet de blaas van de patiënte leeg of gedeeltelijk gevuld zijn. Hierover krijgt de patiënte op voorhand informatie van de gynaecoloog. Een zwangere vrouw komt best met een volle blaas naar het onderzoek; zij drinkt met andere woorden ongeveer één uur voor het onderzoek twee à drie glazen water. Voorts verwijdert de vrouw een tampon. De patiënte kleedt zich uit vanaf de taille naar beneden. Het onderzoek kent een tijdsduur van vijftien tot zestig minuten.

Tijdens het onderzoek: Gynaecoloog gebruikt sonde in vagina

De patiënte ligt op een tafel met de knieën gebogen, met de voeten geplaatst in voetsteunen. Daarna plaatst de gynaecoloog een transducer (een soort sonde) in de vagina. De probe is bedekt met een condoom en een soms koud en nat aanvoelende gel. De sonde stuurt geluidsgolven die op lichaamsstructuren weerkaatsen. Een computer ontvangt deze golven en gebruikt ze om een beeld te creëren. De echografietechnicus of gynaecoloog ziet hierbij het beeld op een tv-scherm. De gynaecoloog verplaatst de sonde rond het gebied naar de bekkenorganen. In sommige gevallen is een speciale transvaginale echografie nodig waarbij de arts een zoutoplossing gebruikt om de baarmoeder duidelijker te zien (medische term: saline infusie echografie). Dit gebeurt echter niet bij zwangere vrouwen. De patiënte heeft in principe geen pijn bij het onderzoek, maar sommige vrouwen vinden de druk van de sonde licht ongemakkelijk. De gynaecoloog plaatst echter slechts een klein deel van de sonde in de vagina.

Resultaten

Na het onderzoek deelt de gynaecoloog de onderzoeksresultaten mee aan de patiënt waarop mogelijk een behandeling of verder onderzoek volgt. Gewoonlijk zijn de resultaten binnen de vierentwintig uur bekend.

Normale resultaten

De bekkenstructuren zijn normaal. Bij een zwangerschap zijn de ontwikkelende baby, de placenta, het vruchtwater en de omliggende structuren normaal voor de zwangerschapsduur.

Abnormale resultaten

Allerlei aandoeningen
Vele aandoeningen veroorzaken mogelijk abnormale resultaten. Deze omvatten aangeboren afwijkingen, gezwellen in of rond de baarmoeder en eierstokken, zoals cysten of vleesbomen (goedaardige gezwellen in de baarmoeder), verdraaide de eierstokken, een infectie (bijvoorbeeld een een bekkenontsteking: infectie van de vrouwelijke voortplantingsorganen) en kanker van de baarmoeder (baarmoederkanker), eierstokken (eierstokkanker), vagina (vaginakanker), en andere bekkenstructuren.

Zwangerschap
Specifiek bij een zwangerschap omvatten abnormale resultaten onder andere aangeboren afwijkingen, een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, meerlingzwangerschappen, een miskraam, een slechte groei van een baby in de baarmoeder, te veel vruchtwater (polyhydramnion), te weinig vruchtwater en zwangerschapstumoren. Mogelijk zijn ook problemen met de eierstokken, baarmoeder, en de andere bekkenstructuren te zien. Tijdens een transvaginale echografie merkt de gynaecoloog tevens problemen met de placenta op, zoals placenta previae en een placentaloslating. Tot slot identificeert hij tijdens het onderzoek problemen met de positie van de baby in de baarmoeder.

Risico’s en bijwerkingen bij de patiënte

Aan dit onderzoek zijn geen bekende schadelijke effecten verbonden, in tegenstelling tot radiografie (radiografisch onderzoek). Dit onderzoek is met andere woorden veilig voor zowel een patiënte als de foetus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hysteroscopie: Inwendig kijkonderzoek van de baarmoederHysteroscopie: Inwendig kijkonderzoek van de baarmoederEen hysteroscopie is een relatief veilig inwendig kijkonderzoek van de baarmoederholte (uterus, hystera, mètra). Dit ond…
Hysterosalpingografie: Beeld van baarmoeder en eileidersHysterosalpingografie: Beeld van baarmoeder en eileidersEen hysterosalpingografie is een radiografisch onderzoek waarbij de gynaecoloog de baarmoeder en de eileider in beeld kr…
Endometriumbiopsie: Weefselmonster bekleding baarmoederEndometriumbiopsie: Weefselmonster bekleding baarmoederEen endometriumbiopsie is een onderzoek waarbij de arts een klein weefselmonster uit de bekleding van de baarmoeder (end…
Specialist: de gynaecoloogSpecialist: de gynaecoloogEen gynaecoloog houdt zich voornamelijk bezig met de behandeling van vrouwenziekten en zwangerschappen. De meeste mensen…
Echografisch onderzoek: gynaecologisch en prenataalTijdens je zwangerschap wordt je opgevolgd door een vroedvrouw of gynaecoloog. Tijdens deze onderzoeken wordt vaak gebru…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tjmwatson, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.healthline.com/health/transvaginal-ultrasound#resultaten5
  • http://www.insideradiology.com.au/pages/view.php?T_id=72#.VwkRI_mLQ_U
  • http://www.wdhmn.nl/werkafspraak-vaginale-echo.html
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003778.htm

Reageer op het artikel "Transvaginale echografie: Onderzoek via sonde in vagina"

Infoteur: Miske
Laatste update: 01-01-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Uro- en gynaecologie
Medische informatie…
Schrijf mee!