LASIK-chirurgie: Voordelen van vorm van ooglaseren

LASIK-chirurgie: Voordelen van vorm van ooglaseren Sommige patiënten kampen met een verminderd gezichtsvermogen door een brekingsfout in het oog. Zij lijden namelijk aan bijziendheid, verziendheid of astigmatisme. LASIK (laser-in-situ keratomileusis), een vorm van ooglaseren, biedt talloze voordelen voor deze patiënten. LASIK is een procedure die het gezichtsvermogen herstelt en de patiënt meer vrijheid geeft. Tijdens een LASIK-operatie maakt de chirurg een chirurgische insnijding in het hoornvlies van het oog, heft dan een weefselflapje op en wijzigt vervolgens het hoornvlies om het zicht te corrigeren.

Beter gezichtsvermogen

Naar schatting bereikt 95 procent van de patiënten die een LASIK-procedure heeft een grote verbetering in de gezichtsscherpte met een normaal gezichtsvermogen. Slechts 5% van de geopereerde patiënten ervaart complicaties maar deze zijn meestal zeer mild en veroorzaken geen visusproblemen.

Carrière verbeteren door vorm van ooglaseren

Mensen die met bepaalde beroepen, zoals leden van het leger, hebben een uitstekend zicht nodig. Kandidaten die een bril of contactlenzen dragen, worden soms afgewezen. Door het verbeteren van het gezichtsvermogen, kunnen mensen hun beroepsdromen najagen en genieten van professioneel succes.

Geen contactlenzen of brillen meer nodig

Een patiënt hoeft geen bril of contactlenzen te dragen om met de auto te rijden, te lezen en gewoon van het leven te genieten. Dankzij LASIK is het mogelijk om ís morgens bij het ontwaken meteen te zien hoe laat het is, zonder eerst de bril op te moeten zetten of de contactlenzen in te moeten doen.

Geen hechtingen of verbanden

Een patiënt hoeft zich geen zorgen te maken over buitensporige nazorgprocedures. Er zijn namelijk na een LASIK-procedure geen oogverbanden of hechtingen in het oog nodig.

Gemakkelijker reizen

Dankzij een duidelijker gezichtsvermogen hoeft een patiënt zich geen zorgen meer te maken over het inpakken van grote flessen contactlensoplossing of het meenemen van een extra bril. Er is geen risico om deze visuele hulpmiddelen te vergeten of kwijt te raken. Zo hoeft een patiënt zich geen zorgen te maken over een duik in de oceaan waarbij hij vergeten is om de contactlenzen te verwijderen. Een bril of contactlenzen zijn niet meer nodig.

Lange termijn resultaten

Na een LASIK-procedure hebben de ogen in het algemeen enkele maanden nodig om het zicht aan te passen. Zijn de ogen eenmaal aangepast, dan zijn de resultaten permanent. Enkel bij het verouderen komen soms veranderingen in het gezichtsvermogen voor waarvoor een patiënt soms nog een vervolglaser-oogoperatie nodig heeft.

Minder ongemak bij LASIK-chirurgie aan het oog

Brillen en contactlenzen veroorzaken bij veel patiënten regelmatig ongemak en soms zelfs oogpijn. Contactlenzen leiden tot droge ogen en oogirritatie. Slecht passende brillen veroorzaken pijn op de neusbrug. LASIK vermindert en elimineert vaak veel van deze ongemakken, zodat de patiënt zich beter voelt in het dagelijks leven.

Op lange termijn geld besparen

Hoewel de eenmalige kosten van LASIK veel hoger zijn dan de kosten van een doosje met contactlenzen of een bril, bespaart de patiënt op lange termijn veel geld. De hoeveelheid geld die hij in slechts enkele jaren aan een bril, monturen, contactlenzen, contactlensoplossingen en standaard oogonderzoeken uitgeeft, zijn immers erg hoog. Na verloop van tijd betaalt deze vorm van refractiechirurgie zich dan ook terug.

Pijnloze chirurgische procedure

Een LASIK-procedure is geassocieerd met zeer weinig pijn omdat de oogarts verdovende oogdruppels gebruikt om de ogen van de patiënt te verdoven.

Snelle operatietijd bij LASIK-oogoperatie

De meeste LASIK-operaties zijn binnen tien à vijftien minuten klaar. De patiënt moet met andere woorden geen uren doorbrengen op een operatietafel. De laserstraal doet snel en gemakkelijk zijn werk.

Snellere resultaten en herstel

Hoewel een patiënt niet naar huis kan rijden na een ooglaseroperatie, keren de meeste patiënten binnen 24 uur terug naar hun normale levensstijl en activiteiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ooglaseren: Welke methoden en hoe duur?Ooglaseren: Welke methoden en hoe duur?Door uw ogen te laten laseren bent u eindelijk af van lenzen en brillen. Hier vindt u een overzicht van de bekendste oog…
Ogen laseren met de LASIK methodeOgen laseren met de LASIK methodeOgen laseren is een uitkomst voor vrijwel iedereen die een bril of lenzen draagt. Velen laten zich echter niet weerhoude…
Ogen laseren met de LASEK methodeOgen laseren met de LASEK methodeOoglaseren gebeurt het vaakst met de LASIK methode. Een ander methode die veel gebruikt wordt is de LASEK methode. De gr…
Lasek of Lasik, de verschillenLasek of Lasik, de verschillenWelke laserbehandeling past het beste bij mij, Lasek of Lasik? Welke verschillen zijn er tijdens de behandeling en ná de…

Collageen: wat is collageen en behandeling met supplementenCollageen: wat is collageen en behandeling met supplementenCollageen is het meest voorkomende eiwit in het lichaam. Collageen draagt bij aan de structuur van je haar, huid, nagels…
Probiotica verbeteren de gezondheid meestal nietProbiotica verbeteren de gezondheid meestal nietJe hebt er vast en zeker van gehoord: probiotica, de levende bacteriën die je met je voeding in kunt nemen om gezond te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • Geraadpleegd op 15 oktober 2018:
  • 9 Essential Benefits Of Lasik Eye Surgery, https://www.manipalhospitals.com/blog/9-essential-benefits-of-lasik-eye-surgery/
  • What are the advantages of LASIK eye surgery?, https://www.webmd.com/eye-health/qa/what-are-the-advantages-of-lasik-eye-surgery
  • Benefits of Lasik Eye Surgery, http://yoursightmatters.com/benefits-of-lasik-eye-surgery/
  • Reasons to Have LASIK, http://www.correctvision.com/lasik/reasons-to-have-lasik/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • THE 5 BIGGEST BENEFITS OF LASIK EYE SURGERY, https://www.optilase.co.uk/5-biggest-benefits-lasik-eye-surgery/

Reageer op het artikel "LASIK-chirurgie: Voordelen van vorm van ooglaseren"

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Oogbehandelingen
Medische informatie…
Schrijf mee!