InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verziendheid (hypermetropie): Objecten vlakbij wazig zien

Verziendheid (hypermetropie): Objecten vlakbij wazig zien

Verziendheid (hypermetropie): Objecten vlakbij wazig zien Ongeveer één derde van de wereldbevolking lijdt aan verziendheid. Bij verziendheid, een refractiefout (brekingsfout) in het oog, is een patiënt niet goed in staat om objecten dicht bij hem waar te nemen. De patiënt ziet meestal duidelijk objecten op afstand, maar des te dichter deze zich bij het oog bevinden, des te onscherper ze voor hem zijn. Dit brengt o.a. hoofdpijn en vermoeidheid met zich mee. Dankzij een bril, contactlenzen of soms een chirurgische ingreep, zijn de symptomen van verziendheid te corrigeren waardoor de prognose uitstekend is. Onbehandelde hypermetropie (verziendheid) leidt echter tot enkele oogcomplicaties.

Synoniemen oogafwijking

Verziendheid is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • hypermetropie
  • hyperopie
  • oververziendheid

Oorzaken verziendheid

Anatomie

Verziendheid is een refractiefout die veroorzaakt is door een te korte lengteas van het oog of door een te geringe breking van bijvoorbeeld de ooglens. Verziendheid treedt met andere woorden op wanneer de oogbol te kort is, de lens niet dik genoeg is en de cornea (hoornvlies) te weinig gekromd is (hoornvliesaandoening). Evenwijdig invallende lichtstralen verenigen zich hierdoor in plaats van op het netvlies, pas achter het netvlies. Het tegenovergestelde van hypermetropie is myopie, wat staat voor bijziendheid.

Aangeboren aandoeningen

Veel kinderen komen ter wereld met verziendheid. Het probleem corrigeert zich meestal als de ogen van de patiënt zich verder ontwikkelen en de oogbol tot een normale lengte uitgroeit. Het is wel belangrijk dat de patiënt hiervoor regelmatig een uitgebreid oogonderzoek krijgt bij de oogarts omdat verziendheid in sommige gevallen leidt tot andere oogproblemen. Soms is aangeboren verziendheid ook erfelijk.

Verworven problemen

Patiënten boven de veertig jaar ontwikkelen vaak ouderdomsverziendheid, in medische termen gekend als "presbyopie". Ook diabetes mellitus (indien zich bij de patiënt te veel glucose in het bloed bevindt) veroorzaakt verziendheid.

Symptomen oogafwijking: Objecten vlakbij wazig zien

Doordat patiënten van dichtbij moeite hebben om objecten te zien, hebben ze vaak hoofdpijn of vermoeide ogen en voelen ze zich ook vermoeid bij het uitvoeren van taken op korte afstand. Pijnlijke ogen en branderige ogen treden mogelijk ook op. Deze symptomen leiden tot een verminderde gezichtsscherpte, een wazig gezichtsvermogen en concentratieproblemen.

Diagnose en oogonderzoeken

Verziendheid valt net als andere refractieafwijkingen reeds op jonge leeftijd op te sporen. Meestal merken de ouders dit zelf op bij een kind of anders komt dit tot uiting bij een medisch onderzoek. Een regelmatig oogonderzoek is voorts nodig bij patiënten die verziend zijn. De oogarts voert een standaard oogonderzoek uit om de diagnose te stellen. Hij bemerkt soms miosis (pupilvernauwing) bij verziende patiënten.

Behandeling van hypermetropie

De oogarts behandelt verziendheid met behulp van een bril of contactlenzen. Het bril- of contactlensrecept begint steeds met een plusteken. Op advies van de oogarts draagt de patiënt de bril of contactlenzen een hele dag of anders enkel bij het lezen of ander werk dat hij van dichtbij wil uitvoeren. Verschillende chirurgische technieken zijn ontwikkeld voor de behandeling van de aandoening. Voor sommige patiënten (maar zeker niet voor iedereen) is refractiechirurgie aan het oog geschikt. Enkele voorbeelden van deze chirurgische technieken omvatten LASIK of geleidende keratoplastiek (CK).

Complicaties van verziendheid

In de meeste gevallen is verziendheid goed te corrigeren. Indien de patiënt geen behandeling krijgt, ontstaan ernstige complicaties waarbij het gezichtsvermogen van de patiënt blijvend aangetast is. Bij volwassenen zijn complicaties van verziendheid wel vrij zeldzaam. Bij kinderen zorgt ernstige hypermetropie voor diplopie, wat staat voor dubbelzien. Dubbelzien resulteert in twee mogelijke oogaandoeningen met name scheelzien (strabisme) en een lui oog (amblyopie).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verziendheid (hypermetropie)Verziendheid (hypermetropie)Verziendheid is een aandoening van de ogen. Het wordt ook wel Hypermetropie genoemd. Mensen zien van dichtbij heel wazig…
Het zien, refractief vermogen; bijziendheid en verziendheidHet normale zien wordt emmetropie genoemd. Bijziendheid (myopie) en verziendheid (hypermetropie) zijn afwijkingen van he…
Refractieafwijkingen in het oogRefractieafwijkingen in het oogEen refractieafwijking is een van de vele oogproblemen die ons kunnen treffen. Bij een refractieafwijking vallen de binn…
Niet meer goed kunnen zienDe ogen zijn in staat lichtprikkels op te vangen en die prikkels in de vorm van impulsen via de oogzenuw naar de hersene…
Verschil tussen verziendheid en bijziendheidVerschil tussen verziendheid en bijziendheidSlechter zien komt met de jaren, dat is vaak een feit. Maar ook jonge kinderen kunnen soms al een bril nodig hebben. Bij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vacacion / Flickr
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 30 mei 2016
  • Conductive Keratoplasty (CK) Reduces Need for Reading Glasses, http://www.allaboutvision.com/visionsurgery/ck_ltk_eye_surgery.htm, geraadpleegd op 30 mei 2016
  • Eyes - long-sightedness, https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/eyes-long-sightedness, geraadpleegd op 30 mei 2016
  • Hyperopia (Farsightedness), http://www.allaboutvision.com/conditions/hyperopia.htm, geraadpleegd op 30 mei 2016
  • Hyperopia (Farsightedness), http://www.aoa.org/patients-and-public/eye-and-vision-problems/glossary-of-eye-and-vision-conditions/hyperopia?sso=y, geraadpleegd op 30 mei 2016
  • Long Sightedness, http://www.eyeinstitute.co.nz/the-eye/eye-diseases-and-conditions/long-sightedness.htm, geraadpleegd op 30 mei 2016
  • Long-sightedness, http://www.nhs.uk/Conditions/Long-sightedness/Pages/Introduction.aspx, geraadpleegd op 30 mei 2016

Reageer op het artikel "Verziendheid (hypermetropie): Objecten vlakbij wazig zien"

Infoteur: Miske
Laatste update: 12-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!