InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spoelwormen bij mensen: symptomen en behandeling

Spoelwormen bij mensen: symptomen en behandeling

Spoelwormen bij mensen: symptomen en behandeling Spoelwormen zijn wormen die zich in de dunne darm ophouden en vaak verloopt een infectie bij mensen zonder noemenswaardige symptomen. De eitjes van spoelwormen zitten in kattenpoep en hondenpoep en ook in grond in plantsoenen, niet afgedekte zandbakken en rond bomen, en verder op alle plekken waar honden en katten poepen. Vooral kinderen raken gemakkelijk besmet, omdat ze op de grond en in zandbakken spelen. Het kind kan eitjes aan zijn hand krijgen door bijvoorbeeld te spelen in een zandbak en via de handen kunnen die in de mond terechtkomen. Behandeling van spoelwormen vindt plaats middels een wormenkuur, welke te koop is bij apotheek of drogist. Het werkzame bestanddeel is mebendazol.

Spoelwormen bij mensen

Wat zijn spoelwormen?

Er zijn verschillende soorten spoelwormen. Toxocariasis is een infectie die wordt overgedragen van dieren op mensen (zoönose), welke wordt veroorzaakt door parasitaire rondwormen die vaak gevonden worden aangetroffen in de darmen van honden (Toxocara canis) en katten (T. cati). Hier te lande raken zowel kinderen als volwassenen vooral besmet met de honden- en kattenspoelworm. Bijna één op de vijf Nederlanders is wel eens besmet geraakt met eitjes van deze lastpak, die via de handen in je mond terechtkomen. Daaruit komen larven die zich via de darmwand verspreiden door het lichaam en zich vervolgens in verschillende organen kunnen nestelen. De larven groeien bij mensen niet uit tot wormen.

Ascaris lumbricoides

De spoelworm ascaris lumbricoides houdt zich wel op in de darmen van de mens. De ascaris lumbricoides is een ronde, op een regenworm gelijkende ingewandsworm, en bij de mens heeft deze een lengte van 15 tot 25 cm. Je kunt met deze parasiet besmet raken in warme gebieden met slechte sanitaire voorzieningen. Besmetting met deze worm komt in Nederland niet zo vaak voor. Het kan voorkomen dat je zo'n worm of een kluwentje wormen aantreft bij de ontlasting.

Hoe raak je besmet met spoelwormen?

Honden en katten kunnen via hun ontlasting mensen besmetten met eitjes van spoelwormen. Vooral kinderen zijn de pisang. Zij raken gemakkelijk besmet, bijvoorbeeld via ontlasting van katten of honden in de zandbak of op de grond. De eitjes komen aan hun handen en via hun handen in hun mond. Niet alleen jonge kinderen, maar ook eigenaren van honden of katten hebben een hogere kans op besmetting.

Wat zijn de symptomen?

Van een besmetting met spoelwormen merk je vaak niets en de besmetting duurt vaak ook niet lang. In sommige gevallen kan een besmetting met spoelwormen gedurende langere tijd voor griepachtige klachten zorgen, waarbij koorts, algehele malaise, buikpijn en kriebelhoest voorop staan. Het is veelal niet duidelijk waar deze klachten vandaan komen. Deze symptomen kunnen optreden doordat de larven organen als longen of lever zijn binnengedrongen.

Heel zelden ernstige klachten

Wanneer de larven in de hersenen aanwezig zijn, kun je last krijgen van epileptische aanvallen. En slechts zeer zelden kan er een beschadiging aan het netvlies optreden indien de larven in het oog zitten. Bij personen met een aanleg voor allergisch astma, kan een verergering van de klachten optreden.

Hoe kun je besmetting voorkomen?

Neem de volgende (hygiëne)maatregelen in acht om besmetting met spoelwormen te voorkómen:
  • Behandel huisdieren (katten en honden) periodiek met een wormenkuur (twee keer per jaar ontwormen is voldoende).
  • Was je handen (en die van je kind) met water en zeep na ieder toiletbezoek, voor het (bereiden van) eten, na het tuinieren (of spelen in de zandbak) en na het schoonmaken van de kattenbak of het verwijderen van hondenpoep en/of kattenpoep.
  • Verwijder honden- en kattenpoep uit de tuin. Uitwerpselen moeten ofwel worden begraven of verpakt en weggegooid worden in de afvalbak.
  • Verschoon ten minste eenmaal per week de mand of ligplaats van hond of kat.
  • Bedek de zandbak na het spelen met een deksel of een net, zodat katten er niet in poepen.
  • Laat je kind niet eten of drinken als hij of zij in de zandbak speelt.
  • Zorg bij het kind voor korte nagels, zodat er minder snel eitjes achter blijven haken.

Hoe worden spoelwormen behandeld?

Microscopisch onderzoek van de ontlasting kan uitwijzen of je besmet bent met deze lastpak. In geval van spoelwormen zal een wormdodend middel worden voorgeschreven door de huisarts. Dit middel moet je vervolgens drie dagen slikken. Je kan mebendazol gebruiken om de spoelwormen te doden. In de weken na de kuur zie je nog regelmatig dode wormen in de ontlasting. Als er na drie tot vier weken nog steeds wormen in je poep aanwezig zijn, moet je de kuur herhalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geneesmiddelen bij wormen (anthelminthica)Veel mensen krijgen ooit te maken met wormen (maden, spoelwormen en/of lintwormen). Worminfecties zijn over het algemeen…
Worminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderenWorminfectie met aarsmaden of spoelwormen bij kinderenZodra de letter R weer uit de maand is, krijgt onze gezondheid vaak een goede impuls. Maar het mooie zomerweer kent ook…
Oorzaken acute diarree hond & stinkende scheten en windenOorzaken acute diarree hond & stinkende scheten en windenWat zijn de oorzaken van acute diarree (en stinkende winden) bij een hond? De grootste vreugde van een eigenaar van een…
Hoe geef je je kat een wormpil?Lief zijn katten, he? Als ze nog klein zijn dan. Nu is het elke maand hetzelfde, je kat heeft wormen. De kat moet de wor…
Wormen: soorten en behandelingWormen: soorten en behandelingIedereen kan een besmetting oplopen door het inslikken van eitjes van de wormen. De meest voorkomende soort in Nederland…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/spoelwormen
  • https://www.thuisarts.nl/wormen/ik-heb-spoelwormen
  • http://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/worminfectie-door-spoelworm#hoe-herken-ik-worminfectie-door-spoelworm
  • http://www.cdc.gov/parasites/toxocariasis/gen_info/faqs.html
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/spoelwormen/

Reageer op het artikel "Spoelwormen bij mensen: symptomen en behandeling"

Reactie

Vonk, 09-07-2017 11:34 #1
U schrijft dat de wormen ook in de longen en lever terecht kunnen komen en voor griepachtige verschijnselen kunnen zorgen. Niet duidelijk is of een wormmiddel ook die wormen doodt. Reactie infoteur, 10-07-2017
Mebendazol doodt wormen, wormeieren en larven, doordat het de opname van voedingsstoffen verhindert. Je kunt mebendazol gebruiken om de spoelwormen te doden. De kuur duurt meestal drie dagen. In de weken hierna zal je nog regelmatig dode wormen in de ontlasting aantreffen. Als er na drie tot vier weken nog steeds wormen in de ontlasting aanwezig zijn, moet je de kuur herhalen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen symptomen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!