InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Onbespoten groente en fruit zijn producten die beter smaken

Onbespoten groente en fruit zijn producten die beter smaken

Onbespoten groente en fruit zijn producten die beter smaken Onbespoten groente en fruit, zoals sla, prei, tomaten, radijsjes, aardbeien, frambozen, bessen, kersen, appels en peren uit de eigen tuin smaken vaak veel beter dan bijvoorbeeld de aardbeien van de markt of de supermarkt die uit de reguliere tuinbouw komen. Biologisch geteelde groente en fruit hebben eveneens een betere smaak dan de producten die volgens de geldende regels geteeld zijn. De oorzaak ligt in de begeleiding en behandeling van deze producten tijdens de teelt. Biologisch geteeld wil overigens niet altijd zeggen dat er helemaal niets aan gedaan is om insecten te weren en het gewas weerbaarder te maken. Dat wordt wel gedaan, maar meer op een natuurlijkere manier dan in de reguliere teelt.

Groente en fruit van de supermarkt

Hoewel er steeds meer biologische groente en fruit ook in supermarkten verkrijgbaar zijn, worden de “gewone” producten uit de reguliere tuinbouw nog steeds in grote aantallen verkocht. Veel mensen letten op het onberispelijk uiterlijk van hun verse producten. Een appel of peer met harde, bruine plekjes op de schil zullen zij niet snel kopen, hoewel deze soort beschadiging meestal door harde regen of door hagel veroorzaakt is en verder het fruit niet beschadigd heeft.

Zelf geteelde fruit en groente

Als u een eigen groentetuin hebt en daar regelmatig groente en fruit uit haalt, weet u ook dat die niet altijd zonder mankementen zijn. In de sla zitten wel eens slakjes, bladluis of andere kleine insecten. Hetzelfde geldt voor kool. De komkommer heeft wel eens een stuk verharde, bruine schil, de aardbeien zijn soms half opgegeten door een merel en de appeltjes, perziken en pruimen kunnen bruine plekjes vertonen of een wormpje gehuisvest hebben.

Natuurlijke teelt heeft altijd wel een aantal kleine mankementen

Zo gaat dat nu eenmaal in de vrije natuur. Volgens de insecten bestaan er geen afrasteringen, eigendommen, geboden en verboden. Wat ze lekker en eetbaar vinden, is gewoon van hen. Eigenlijk is dat geen probleem. Wat goed is voor de insecten is meestal ook goed voor de mensen.

Producten uit de biologische tuinbouw

De biologische tuinbouw wordt steeds handiger in het biologisch bestrijden van schadelijke insecten, waardoor de beschadigingen aan de biologische producten minimaal zijn. Men bestrijdt vaak een schadelijk insect door een ander insect in te zetten dat wel het schadelijke dier uitschakelt, maar niet de groente of het fruit aantast.

Bladluis biologisch bestrijden

Zo kan men bladluis bijvoorbeeld bestrijden met lieveheersbeestjes. De productie gaat prima vooruit en ook de prijzen zijn, vooral bij seizoensproducten, vaak al niet meer te onderscheiden van de reguliere tuinbouwproducten. Ze liggen vaak iets hoger, maar niet zo veel meer als in het begin van de biologische teelt.

Reguliere tuinbouw

In de reguliere tuinbouw wordt niet alleen gebruik gemaakt van het spuiten van landbouwgif, maar ook van verschillende soorten meststoffen. Niet alleen de natuurlijke meststoffen, zoals koemest en gier, maar ook van kunstmeststoffen. Daar bestaan regels voor van de overheid. Kwekers van groente en fruit hebben er immers baat bij als hun producten zo snel mogelijk groeien en zo groot mogelijk worden.

Productie en winst zijn daar het belangrijkst

Daarbij wordt wel degelijk op de smaak van het product gelet, maar de productie is toch een heel belangrijk punt vanwege de winst. Naast de (kunst)meststoffen maakt de reguliere tuinbouw ook gebruik van ziekte- en schimmelwerende bestrijdingsmiddelen, waarmee de producten bespoten worden.

Round-up

Behalve dat wordt de grond vaak al voor het inzaaien of poten al bespoten met het middel Round-up. Het is een onkruid werend middel, dat al het onkruid en gras in de grond vernietigt. De bespoten velden zien er daarna geel uit door het afstervende gras en onkruid. Daarna wordt het veld omgeploegd en bewerkt. Er werd lang gedacht dat dit middel onschadelijk was voor de grond en de gewassen, maar bepaalde onderzoeken hebben toch reststoffen terug kunnen vinden in de gewassen die later op die velden geteeld werden.

Er is vaak geen verschil in vitaminen en mineralen

Groente en fruit van eigen teelt en van biologische productie hebben evenveel mineralen en vitaminen dan van de producten van de reguliere tuinbouw. Daar zit het verschil dus niet in. Aan bouwstoffen en vitaminen komt uw lichaam dus niet tekort als u de producten van de reguliere tuinbouw koopt en gebruikt.

Wettelijke regels voor het bespuiten

Ook voor het bespuiten van fruitbomen en akkers bestaan regels. Overal zijn “toelaatbare” normen voor opgesteld. Er blijven echter altijd reststoffen van mest en bespuitingen in de groente en het fruit achter, hoe klein die ook mogen zijn. Ook al worden fruit en groente nog zo goed gewassen, er kan altijd nog een rest in het product achterblijven.

Reststoffen blijven vaak in het lichaam hangen

Die reststoffen verdwijnen niet altijd ook weer uit het lichaam. Sommigen hopen zich in de loop van de jaren op en kunnen op den duur een schadelijke werking hebben op uw huid, uw organen of elders.

Verschil in smaak

Fruit dat veel mest krijgt zal sneller groeien, meer vocht bevatten en vaak wateriger smaken. Dat geldt ook voor tomaten, enzovoort. Het is dan ook geen wonder dat de vruchten en groente uit uw eigen tuin beter smaken dan die van de groothandel. Steeds meer consumenten zoeken naar goede groente en fruit, zonder resten van bespuitingen en mest. Gewoon, omdat het beter is voor ieders lichaam. In het bijzonder voor kinderen die nog in de groei zijn, maar ook voor ouderen en ieder ander die dagelijks stevig aan het werk moet.

Gezond eten van onbespoten producten

Onbespoten groente en fruit passen in een gezonde voeding. Een kleine oneffenheid zo hier en daar is dan ook geen probleem. Valappels werden overigens vroeger thuis ook verwerkt tot appelmoes en dat doet de fabriek nu nog steeds. Ook de minder mooie appels van de boer en de tuinderij gaan immers naar de appelverwerkende fabrieken of ze worden samen met peren (en suikerbieten) tot stroop verwerkt. Alleen de mooie appels worden bewaard en naar de consument gebracht.

Op een gezonde manier verwerken

Als u daarnaast ook zelf de producten regelrecht verwerkt, zonder kant-en-klaar sauzen in pakjes en zakjes, bent u goed bezig. U en uw gezin zullen er wel bij varen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vier manieren om geld te besparen op biologisch etenBiologisch eten is al een tijdje een hype, het is beter voor jou, en het is beter voor het milieu. Biologisch voedsel is…
Duurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDuurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDe trend van duurzaam leven zet zich ook door in onze keuken. Duurzaam betekent gericht op de toekomst. Eenderde van de…
Groente en fruit uit de regio zijn meestal vers en gezondGroente en fruit uit de regio zijn meestal vers en gezondVeel groente en fruit komen niet uit de regio, maar uit verre landen. Ze worden ingevlogen of door vrachtauto’s vanuit a…
Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Welke fruit en groenten kun je beter biologisch kopen?Hoewel het beter is van alle voedingsmiddelen de biologische variant te eten, kun je het je niet altijd veroorloven om d…
Besparen op gezond etenBesparen op gezond etenGezond eten is steeds meer een belangrijk punt in onze omgeving. In 2014 kwamen steeds meer berichten naar buiten over d…

Reageer op het artikel "Onbespoten groente en fruit zijn producten die beter smaken"

Reactie

Gezond Fruit, 18-02-2015 22:12 #1
Even een fabel uit de wereld helpen: Biologisch fruit is niet hetzelfde als onbespoten fruit! Biologische fruittelers mogen volgens de skal-normen nog veel soorten landbouwgif toepassen.

Het keurmerk bio of emo biedt dus geen enkele garantie! Eet daarom voor 100% zeker onbespoten producten uit uw eigen tuin of als betrouwbare producenten. Deze zijn veelvuldig in elke regio. Ook op internet zijn er van deze bedrijven. Reactie infoteur, 21-02-2015
Biologisch geteelde fruit en groente kunnen inderdaad sporen van landbouwgif bevatten, hoewel het percentage tegenover de regulier verbouwde producten minimaal is. Voor de Nederlandse producten is dat, geloof ik, ongeveer 2%. Het is dus wel beter om voor biologisch te kiezen, want niet iedereen beschikt immers over eigen grond om zelf producten te verbouwen, Er zijn echter ook al boeren die compleet biologisch bezig zijn en helemaal geen reguliere meststoffen en landbouwgif gebruiken.

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 20-06-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!