InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Chlorella; voedingswaarde en bijwerkingen

Chlorella; voedingswaarde en bijwerkingen

Chlorella; voedingswaarde en bijwerkingen Chlorella is een eencellige groene alg die behoort tot de familie van groenalgen, een familie met meer dan 8200 soorten. Chlorella heeft vele eigenschappen die de gezondheid bevorderen en is om die reden een snel populairder wordend voedingssupplement, dat onder meer gebruikt wordt voor detoxificatie. Helaas heeft Chlorella ook enkele bijwerkingen.

Chlorella

Geschiedenis van het gebruik van Chlorella

Chlorella is een alg die zich zeer snel kan voortplanten onder invloed van zonlicht en warmte. De alg is namelijk zeer goed in fotosynthese, het proces waarbij energie van de zon gebruikt wordt om organische stoffen op te bouwen. Voor zijn zeer snelle celdeling heeft de alg slechts zonlicht, koolstofdioxide, water en kleine hoeveelheden minerale zouten nodig.

De naam Chlorella is afkomstige van het Griekse woord chloros, wat groen betekent en van het Latijnse woord ella, wat klein betekent. Letterlijk betekent Chlorella dus “kleine groentjes”. Zo zagen de eerste onderzoekers de algen namelijk met hun primitieve microscopen. De Duitse biochemicus Otto Heinrich Warburg, ontving in 1931 de Nobelprijs voor zijn onderzoek naar fotosynthese in Chlorella. Later in 1961 bezorgde deze alg nog een wetenschapper de Nobelprijs. Melvin Calvin van de University of California kreeg de prijs voor zijn onderzoek naar de assimilatie van koolstofdioxide in planten, waarbij hij Chlorella als model gebruikte. In die tijd waren velen ervan overtuigd dat Chlorella gebruikt zou kunnen worden al een potentiële voedsel en energiebron. Het probleem was destijds om een goedkope manier te ontwikkelen om deze algen te kunnen oogsten. Tegenwoordig wordt deze alg in grote hoeveelheden kunstmatig gekweekt in grote ronde vijvers, waarin de groeiomstandigheden optimaal zijn.

In de late jaren 40 en vroege jaren 50 werd de voedselvoorziening van een snel groeien de wereldpopulatie steeds meer als een groeiend probleem gezien. Men dacht dat Chlorella dit probleem gedeeltelijk zou kunnen oplossen doordat het goedkoop en makkelijk te produceren zou zijn. Als gevolg van deze gedachte begonnen grote instituten onderzoek te doen naar de gebruiksmogelijkheden. Vooral kort na de Tweede Wereldoorlog hielden veel topinstituten zich hiermee bezig, omdat destijds de voedselvoorziening van de wereld nog niet op peil was. Er was vooral een tekort aan eiwitrijke producten, en met name vlees was duur om te produceren.

De naoorlogse onderzoekers richtten zich door het verwachtte gebrek aan voldoende landbouwgronden op de oceanen. Hierdoor werd Chlorella plotseling een potentieel middel om voldoende eiwit te produceren. Immers Chlorella bestaat voor 50% uit eiwitten, verschillende aminozuren en vitamines. Door de goede fotosynthese kon deze alg meer eiwit per vierkante meter produceren dan welke plant dan ook. Helaas ging de Chlorella hype na enkele jaren ook weer over. Vooruitgang in de productie van andere landbouwproducten trokken alle aandacht naar zich toe. Een andere reden voor de tanende populariteit was dat Chlorella moeilijker te oogsten bleek dan men van tevoren gedacht had. De opbrengsten waren in de praktijk lang niet zo hoog als in het laboratorium. Het gevolg was dat de groene alg weer in de anonimiteit verdween.

De voedingswaarde van Chlorella

Uit laboratoriumstudies in muizen blijkt dat Chlorella het ontstaan van tumoren kan voorkomen. In een andere onderzoek werd aangetoond dat in hypergevoelige muizen de vasculaire functie aanzienlijk verbeterde, wanneer ze orale dosis toegediend kregen. Hoewel Chlorella niet op andere planten lijkt, blijkt het toch een complete eiwitbron te zijn met daarin alle benodigde aminozuren. Voorwaarde was wel dat Chlorella niet te zeer bewerkt of verhit wordt.

Voedingwaarde

Gedroogde chlorella bevat per 100 gram:
  • Eiwit 58.4%
  • Totaal vet 9.3%
  • Koolhydraten 23.2%
  • Vezels 0.3%
  • Mineralen (per 100g): Calcium, 221mg, Jodium 0.4mg; IJzer, 130mg; Magnesium, 315mg; Fosfor, 895mg; Zink, 71.0mg.
  • Vitamines: Vitamine C, 10.4mg; Niacine 23.8mg; Biotine 0.2mg; Pantotheenzuur 1.1mg; Vitamine B1 7mg; Vitamine B2 4.3mg; Vitamine B6 1.4mg; Vitamine B12 0.13mcg; Foliumzuur 94mcg; Vitamine A (activity) 51,300 IU; Vitamine E >1.5mg.
  • Vetten onder andere Alfa-linoleenzuur (zit ook veel in lijnzaadolie)
  • Aminozuren: Tryptofaan 0.5g; Threonine 2.4g; Isoleucine 2.3g; Leucine 4.7g; lysine 3.0g; Methionine 1.3g; Cystine 0.7g; phenylalanine 2.777g; tyrosine 2.6g; Valine 3.2g; Arginine 3.3g; Histidine 1.1g; Alanine 4.3g; Aspartic acid 4.7g; Glutamic acid 5.8g; Glycine 3.1g; proline 2.4g; serine 2.0g; Proline 2.5; Andere aminozuren 11.4.

Chlorella als superfood?

Wat Chlorella bijzonder maakt ten opzichte van andere superfoods is het stofje Chlorella Stimulating Factor (CSF). CSF bevordert namelijk de groei van jonge kinderen. In volwassenen verhoogt het de productie van enzymen, eiwitten en zorgt voor meer energie op cellulair niveau, zodat het lichaam beter bestand is tegen gifstoffen. Het versnelt het herstel en vertraagt het verouderingsproces.

Bewijs voor de gezondheidseffecten

Velen zijn sceptisch over hoe gezond Chlorella zou zijn, maar wetenschappelijke klinische studies hebben recent bewezen dat Chlorella wel degelijk helende effecten heeft. Die effecten omvatten onder meer detoxificatie van de lever en dan met name van dioxines. Andere effecten van Chlorella omvatten:
  • Verlaging van hoge bloeddruk
  • Lager serum cholesterol
  • Versnelde wondhedling
  • Verbetering van het immuunsysteem
  • Bevorderd herstel stralingsschade (zoals UV)

Bijwerkingen Chlorella

Omdat Chlorella het immuunsysteem kan beïnvloeden bestaat er helaas een kans dat men door Chlorella gebruik, makkelijker een allergie ontwikkeld. Ook verhoogt Chlorella gebruik de kans op het krijgen van astma. Een andere vervelende bijwerking die bij relatief veel gebruikers voorkomt is hoofdpijn. Deze hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben. Een verklaring is dat wanneer chlorella gebruikt wordt bij een reinigingskuur, er veel afvalstoffen in het bloed terechtkomen. Het ligt in dit geval niet aan de chlorella zelf. Een andere verklaring is dat chlorella zou leiden tot vaatvernauwing in de hersenen.

Het belang van Chlorella in de tegenwoordige tijd

Tegenwoordig wordt Chlorella vooral gebruikt als voedingssupplement voor het ontgiften (detoxificatie)van het lichaam en dan met name de lever. Vele gebruikers zeggen zich er goed bij te voelen en noemen de toegenomen energie die men na enkele weken dagelijks gebruik van Chlorella krijgt

Lees verder

© 2013 - 2018 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Chlorella, zoetwateralg als supervoedingChlorella is één van de oudste en primitiefste vormen van plantaardig leven op aarde, deze algenplant groeit in humusrij…
Blijf gezond met chlorellaChlorella is een groen zoetwaterwier, dat nog niet een zo heel lang geleden zijn opwachting heeft gemaakt op de natuur v…
Chlorella - Gezond en mooi met algenChlorella is een zoetwateralg die zowel als poeder en als pillen te kopen is. Er worden talrijke positieve eigenschappen…
Wat is gezond eten? SuperfoodWat is gezond eten? SuperfoodGezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfoo…
Mexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep symptoom moeheid: Vital Green ChlorellaMexicaanse griep moeheid: Een bekend symptoom bij de Mexicaanse griep is moeheid. Veel zieken voelen zich slap en lustel…
Bronnen en referenties
  • Chlorella vulgaris Beijerinck 1890: 758, fig. 7:2 a-d Oorspronkelijke publicatie: Beijerinck, M.W. (1890). Culturversuche mit Zoochlorellen, Lichenengonidien und anderen niederen Algen. Botanische Zeitung 47: 725-739, 741-754, 757-768, 781-785

Reageer op het artikel "Chlorella; voedingswaarde en bijwerkingen"

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 21-03-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!