InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van konjak

De geneeskracht van konjak

Van oorsprong komt deze opvallend bloeiende plant voor in Indonesië, China en Japan. Konyak heeft een zware wortelknol die kan worden gegeten. Daarnaast zijn er enkele medicinale aanwendingen van konjak. De belangrijkste daarvan is dat het de honger stilt. Hiervoor heb je slechts weinig nodig; slechts driemaal per dag een gram is genoeg.
Konjak / Bron: Sebastian Stabinger, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Konjak / Bron: Sebastian Stabinger, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving konjak

De Latijnse naam voor konjak is Amorphophallus konjac. Konjak komt van de Japanse naam konnyaku. Het eerste deel van deze naam is een samenstelling van twee woorden. Amorpho betekent ´zonder vorm´ en phallus betekent ´penis´. Vrij vertaald betekent deze plant vormloze penis. Dat slaat op de bloem van de plant waar een grote, dikke stengel uit omhoog komt. De naam is bedacht door een Nederlandse botanicus uit de 18e eeuw. De plant is voor het eerst door Nederlanders beschreven in 1692. De Nederlanders in den vreemde waren altijd zeer geïnteresseerd in de lokale planten- en dierenwereld.

Konjak in de keuken

Konjak heeft een eetbare, zetmeelhoudende wortelknol. Je kunt het gebruiken in plaats van gelatine. In China en vooral Japan wordt het veel gegeten. Je kunt er snacks kopen van konnyaku, zoals de Japanners het noemen. Daarnaast wordt er een konjakmeel van gemaakt die wordt vermengd met groenten zoals zeewier. Er wordt ´oden´ van gemaakt; dat is een brede plak die kwa vorm doet lijken op tempeh. Ook worden er nudelgerechten van konjak gemaakt; deze heten ´śhirataki´.

Konjaksnack verbod in de EU

In Japan eet men graag een soort gelatinesnack van konjak maar dit gerecht is in de Europese Unie verboden. Dat is slecht nieuws voor vegetariërs en veganisten want anders had konjak een uitstekende industriële gelatinevervanger geweest voor het maken van gelei. In de V.S. is het niet verboden maar daar ligt wel de reden van het Europese verbod. In de V.S. waren er namelijk een paar
Wortelknol konjak / Bron: Sebastian Stabinger, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Wortelknol konjak / Bron: Sebastian Stabinger, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
kinderen die dachten dat het net als gelatinepudding kon worden gegeten; door het op te slurpen. Konjak valt echter niet uit elkaar in de mond; je moet het doorkauwen. De kinderen kregen teveel pudding in de mond en men zegt dat ze dreigden te stikken. Dat heeft de EU ertoe gebracht om het gerecht te verbieden. In werkelijkheid is de konjaksnack veel te klein om echt in te stikken. Het lijkt er zeer op dat de besluitvorners zich hebben laten bang maken. Misschien is het complotdenken maar het feit dat de Europese gelatinemarkt, de grootste ter wereld is, kan er ook mee te maken hebben. Duitsland is één van de belangrijkste gelatineproducenten ter wereld en wanneer mensen zouden overschakelen op konjak zou dat slecht zijn voor de Europese economie. In ieder geval is het tijd dat het konjakverbod wordt herzien want de EU staat geheel alleen in zijn overtuiging dat konjaksnacks levensgevaarlijk zouden zijn. Wortelpoeder van konjak, waar je zelf gelei van kan maken, is te koop via internet en Aziatische speciaalzaken.

Konjak bij obesitas en vermageringsdieet

In de wortelknol konjak zit voornamelijk glucomannaan. Dat is een polysaccharide die niet verteerd kan worden door het menselijk lichaam. Deze stof neemt 100 maal zijn gewicht in water op. Wanneer je bij een maaltijd één gram konjak doet, vormt het een volumineuze gel van 100 gram. Hierdoor zit je veel sneller vol. Het beschermt de obesitaspatiënt tegen overgewicht. Dat maakt konjak dat een veel geprezen ondersteuning voor een dieet dat gericht is op gewichtsverlies.

Konjak werkt bloedsuikerspiegelverlagend

Aangezien er een gel wordt gevormd waarin ook suikers worden opgenomen, wordt de afbraak van suikers aanmerkelijk vertraagd. Dat leidt ertoe dat minder grote pieken in de bloedsuikerspiegel ontstaan. Dat heeft als bijkomend voordeel dat er minder insuline hoeft te worden aangemaakt. Van insuline is bekend dat het vetvorming veroorzaakt. Hierdoor is het een extra goed middel voor diabetespatiënten die willen afvallen.

Bloem konjak / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloem konjak / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Water drinken is essentieel

Het is een eerste vereiste om voldoende vocht in te nemen als je konjak om medicinale redenen gebruikt. Vochttekort kan overigens zowel een oorzaak van obesitas als van diabetes zijn, daar heeft de arts Batmanghelidj over geschreven in zijn boek: water, het goedkoopste medicijn. Het drinken van water en het gebruik van konjak heeft dus meerdere positieve doelen. Er zijn verder geen bijwerkingen van konjak bekend, mits er voldoende wordt gedronken. Hiervoor kun je de volgende richtlijn hanteren:
  • Drink een uur voor elke maaltijd 400 cl water
  • Drink een uur na elke maaltijd 300 cl water
  • Drink ´s avonds (en ´s nachts) 300 cl water.
Op deze manier drink je 2400 cl of bijna twee en een halve liter water per dag, en dat moet voldoende zijn. De meeste voedingsexperts raden aan tussen de twee en drie liter water per dag te drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
GewichtscontroleGewichtscontroleEen gezond gewicht is als je niet te dun of te dik bent in verhouding tot je lichaamslengte. Het hebben van overgewicht…
Vuistregel voor gezond afvallen - disciplineVuistregel voor gezond afvallen - disciplineDiscipline is de belangrijkste vuistregel voor gezond afvallen. Gezond afslanken door middel van goede kan maanden tot j…
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Bronnen en referenties
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Teufelszunge
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Amorphophallus
  • Gelatinemarkt het grootst in de EU: http://www.prweb.com/releases/gelatin_pharmaceuticals/food_beverage_cosmetics/prweb9233595.htm
  • Afbeelding bron 1: Sebastian Stabinger, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van konjak"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!