InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van dragon

De geneeskracht van dragon

Oorspronkelijk komt dragon uit Mongolië en Siberië. De plant is gecultiveerd en we eten nu het meeste Duitse dragon, beter bekend onder de naam Franse dragon. Dragon wordt veel gebruikt in de Franse keuken. Dragon bevat bizar veel vitaminen en mineralen. De bekendste medicinale toepassingen zijn: bij de hik, anorexia en menstruatieproblemen.
Wilde dragonplant / Bron: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Wilde dragonplant / Bron: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam voor dragon is Artemisia dracunculus. De naam dracunculus komt van het Griekse woord ´drakon´ wat draak betekent. Dracunculus betekent letterlijk ´draakje´. De plant zou draken kunnen afweren. Daarnaast wordt het gebruikt bij beten van kleine draakjes zonder voeten oftewel slangen. In het Nederlands wordt de plant ook slangekruid, drakenkruid en drakebloed genoemd. Andere namen zijn keizerssla en klapperkruid.

Werkzame stoffen dragon

Van dragon worden de toppen gebruikt, ook als ze in bloei staan. In dragon zit vooral veel etherische olie zoals methylchavicol of estragol. Daarnaast bevat het cis-ocineem, trans-ocineem, γ-terpineol anethol, limoneen en bitterstoffen. In mindere mate bevat het p-methoxy cinnam­aldehyde, fellandreen, α- and β-pineen, kamfeen en eugenol.

Dragon moet in de keuken vers gebruikt worden; gedroogde dragon verliest zijn smaak.

Dragon bevat ongelooflijke hoeveelheden vitaminen en mineralen. Van pyridoxine of vitamine B6 zit in een ons dragon maar liefst 185% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Vitamine A bevat 140% van de ADH. Van riboflavine of B2 zit er 103% van de ADH in. Vitamine C is goed voor 83% van de ADH. Ook is het rijk aan foliumzuur of vitamine B11, een ons bevat 69% van de ADH. De ADH-waarde voor vitamine B1 bedraagt 56%. Verder zit er nog 21% van de ADH aan B1 in. Dat zijn zeer hoge percentages. Nu zul je misschien zeggen dat je nooit 100 gram dragon gebruikt maar waarom eigenlijk niet? Je kunt het prima gebruiken om samen met komkommer en munt een sap met een slowjuicer te maken die werkelijk bol staat van de voedingsstoffen.

Mineraalgehalte dragon

De vitaminewaarden van dragon zijn opzienbarend maar de mineraalgehalten zijn nog spectaculairder. Een ons dragon opeten betekent dat je maar liefst 403% van de ADH-waarden aan ijzer binnen krijgt. Daar komt nog eens bij dat er 346% van de ADH van het belangrijke mineraal mangaan in zit. Verder bevat het 114% van de ADH aan calcium. Magnesium in dragon is goed voor 87% van de ADH. Verder zit er 75% van de ADH-waarden aan koper in dit kruid bevat het 64% kalium en 35% van de ADH aan zink.

Iets over calcium

Calcium is een mineraal waarvan geldt dat het met name gezond is als het in combinatie met andere mineralen wordt ingenomen. Calcium uit melk is té eenzijdig en wordt daarom als calciumoverschot gezien door het lichaam waardoor er calcium uit de botten wordt onttrokken om het surplus af te voeren waardoor juist osteoporose getriggerd wordt. Melk leidt tot osteoporose, botbreuken en aderverkalking.

Dragon, goed voor de spijsvertering

Gecultiveerde dragon / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gecultiveerde dragon / Bron: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Dragon is een eetlustopwekkend kruid. Het past daarom prima in aperitiefjes. Het wordt ingezet bij mensen met anorexia. Omdat het een spijsverteringsbevorend kruid is wordt het aangewend bij dyspepsie. Wie het wilt gebruiken ter spijsbevordering kan dragonthee drinken maar ook het kruiden mengen in allerlei gerechten.

Dragon, goed voor soepele menstruatie

Dragon is een emmenagoog; dat wil zeggen dat het de menstruatie bevordert. Het wordt ingezet bij amenorrhee of uitblijvende menstruatie. De etherische olie heeft vooral een krampwerende werking; vandaar dat de etherische dragonolie wordt aangewend bij menstruatiekrampen.

Dragonolie tegen krampen

De krampwerende werking van etherische dragonolie wordt niet alleen bij menstruatiekrampen gebruikt maar ook bij krampen in het maagdarmkanaal, de hik, spastische hoest, spierkrampen en spasmofilie. Drie druppels etherische dragonolie op een suikerklontje zou een voldoende middel zijn om de hik te bedwingen. Omdat er veel estragol in zit moet echter wel enigszins opgelet worden met het oraal gebruik van etherische olie.

Medicinale dosis van dragon

De etherische olie wordt vaak verdund met een plantaardige olie. Je kunt twee druppels etherische olie op een eetlepel olijfolie doen. Het verse kruid kun je in grotere mate gebruiken. Voor een kop thee kun je driemaal daags twee eetlepels dragon gebruiken. Het is aan te raden om voor preventief gebruik regelmatig dragon toe te voegen aan soepen, salades en zelf samengestelde kruidenthee.
Gerelateerde artikelen
Artemisia, de grijze tover in de tuinAlsem, Bijvoet, Dragon en Citroenkruid allemaal plantensoorten uit het geslacht Artemisia. Over de hele wereld presenter…
Tuinkruiden: Dragon; Artemisia dracunculusDragon is een van de lekkerste keukenkruiden. Hij kan bogen op een voortreffelijke carrière, speciaal in de Franse cuisi…
Malaria en ArtemisiaMalaria, vroeger moeraskoorts, mal-aria slechte lucht genoemd, is nog steeds een veel voorkomende tropische infectieziek…
Plantaardig homeopathisch middel: Artemisia Cina/BelladonnaPlantaardig homeopathisch middel: Artemisia Cina/BelladonnaIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…
Bronnen en referenties
  • Foto´s: wikimedia commons, attribution: Stan Shebs
  • Boek: Blöte-Obbes, De geurende kruidhof
  • http://gernot-katzers-spice-pages.com/engl/Arte_dra.html
  • Afbeelding bron 1: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: KENPEI, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van dragon"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!