InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van sharon of kaki

De geneeskracht van sharon of kaki

De geneeskracht van sharon of kaki De kakivrucht is een oranje vrucht met bijzonder lekkere smaak. Voor een groot aantal mensen is het de favoriete vrucht. Er zitten geen pitjes in en hij is makkelijk op te eten. In Nederland zie je het niet dagelijks bij de groenteboer of op de markt liggen maar in het Middellandse Zeegebied des te meer. Van oorsprong komt de vrucht uit Oost-Azië, Myanmar, het Himalayagebergte en het hooggebergte van Thailand, Indochina, Korea, Japan en China. De kakiboom verliest eens per jaar zijn bladeren en wordt 10 tot 15 meter hoog.
Drie kakivruchten / Bron: Nesnad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Drie kakivruchten / Bron: Nesnad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving kaki

De Latijnse naam van kaki is Diospyros kaki.In het Nederlands wordt het ook sharon genoemd. Het gaat hier om een rasvariatie uit Israël, de Sharonvallei. Een andere naam van kaki is lotus. Diospyros is een Grieks woord en betekent in het Nederlands letterlijk ´godenvrucht´. In het Duits wordt deze vrucht soms honigapfel (honingappel) genoemd. Het Engels kent de namen Japanese persimmon en Korean Mango. De namen godenvrucht en lotus duiden op zijn mogelijkheid tot productie van vruchten zonder dat er bestuiving heeft plaats gevonden.

Eigenschappen kakivrucht

De schil van een rijpe kaki kan gegeten worden. Er zitten zelden pitten in. De boom is een parthenocarp. Dat betekent dat er ook zonder bestuiving vruchten aan de boom groeien, maar dan zonder zaden. Wanneer de vrucht onrijp is, is hij keihard en bevat het veel tannines. Het is dan af te raden om er veel te eten aangezien dit tot bezoarstenen in de maag kan leiden. Deze kunnen alleen via een operatie worden verwijderd. De sharonvrucht is een variatie van kaki, een gecultiveerd ras dat komt uit de Sharonvallei in Israël en hij wordt ook op grote schaal gekweekt in Italië en Spanje. Deze is iets meer oranje terwijl de kaki meer roodachtig is. De kakivrucht is familie van de persimoen. Hij kan tot een halve kilo zwaar worden en zijn vruchtvlees begint hard en wordt zacht als het rijp is; gelijk een kiwi.

Kaki wordt al meer dan 2000 jaar gecultiveerd en hij hoort hiermee tot de oudste cultuurplanten.

Voedingswaarde kaki

Een ons kakivrucht bevat 15% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) vezels. Hetzelfde gewicht aan vruchtvlees beschikt over 33% van de ADH aan vitamine A. Dat zijn mooie, hoge percentages. Van vitamine C zit per 100 gram 13% van de ADH in de kakivrucht en het mineraal mangaan zit er met 18% van de ADH in. De overige ADH-percentages liggen allemaal beneden de 8%. Wel is opvallend dat vrijwel elke vitamine en mineraal vertegenwoordigd is in de kakivrucht. Een goede combinatie aan fytonutriënten zorgt in het lichaam voor een synenergetische werking. Dat wil zeggen: deze stoffen versterken elkaar in hun werking. Dat is de reden dat vruchten een stuk meer gezondheidsvoordelen hebben dan een pil van synthetisch nagemaakte vitaminen.

Kaki verlaagt lichaamstemperatuur

In China ging al honderden jaren het verhaal rond dat kaki de lichaamstemperatuur verlaagt of minder snel doet stijgen. In 2003 is dit fenomeen wetenschappelijk onderzocht; deze Chinese wijsheid blijkt helemaal te kloppen. Dit is goed om te weten als je in de tropen bent. Nederlanders en Belgen zijn niet echt gewend aan de hitte. Door het dagelijks eten van een kakivrucht kun je beter tegen de hitte. Daarbij is het een gezonde vrucht die een groot aantal ziekten voorkomt.

Vertraagt verouderingsproces

Een kaki hoef je niet te schillen. De schil is zelfs erg gezond. Deze bevat proanthocyanidinen. Naar deze stoffen is ruimschoots onderzoek gedaan. Ze vallen onder de sterkst werkende antioxidanten die we kennen op onze planeet. Er is vooral onderzoek gedaan naar verouderingsprocessen. Het blijkt dat de stoffen in de schil van de kaki het verouderingsproces vertraagt.

Bladeren van kakiboom tegen leukemie

Leukemie is een vorm van kanker, namelijk kanker in het bloed. Daarom wordt het ook bloedkanker genoemd. De bladeren van de kakiboom zijn gebruikt in een onderzoek om te testen of ze werking hadden bij leukemie. Dat bleek inderdaad het geval. Er werd een extract gebruikt bij dit onderzoek uit 2010. Twee stoffen werden gevonden die elkaar versterken in hun werking tegen leukemie.

Verkleint allergische reacties

Kaki blijkt het vrijkomen van histamine te verkleinen. Een te hoog gehalte aan histamine in het lichaam zorgt voor allergische ontstekingsreacties. Chromoglycidezuur is een regulier medicijn tegen allergische reacties en het blijkt dat de kakivrucht net zo goed werkt als dit medicijn! In het onderzoek uit 2013 wat bewijzen vond voor de histamineremmende werking van kaki werd een extract van kaki gebruikt.

Hoge bloeddruk

De bladeren van de kakiboom worden in de traditionele volksgeneeskunde in Azië al honderden jaren gebruikt om de bloeddruk
Kakiplantage / Bron: Chixoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kakiplantage / Bron: Chixoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
te verlagen. Dat inzicht blijkt te kloppen. Stoffen in kakibladeren doen de spiertjes rond de bloedvaten ontspannen. Hierdoor worden de vaten groter en daalt automatisch de bloeddruk. Wie de traditionele geneeswijzen bestudeert zal telkens zien dat inzichten van honderden soms duizenden jaren oud worden bevestigd door wetenschappelijk onderzoek. Overigens betekent dat niet dat artsen overschakelen om Chinese geneesmethoden, ook al werken deze. Dat heeft er onder andere mee te maken dat men op de universiteit slechts uitgelegd krijgt hoe synthetische medicijnen werken.We kunnen gerust stellen dat we hier stuiten op een makke van de universitaire opleiding tot arts. Over het algemeen hebben geneesmethoden middels geneesplanten (fytotherapie) een stuk minder financiële nadelen en bijwerkingen dan geneesmethoden via producten van de farmaceutische industrie.
Gerelateerde artikelen
Exotisch fruit: Kaki, Sharon of Bouquet PersimonExotisch fruit: Kaki, Sharon of Bouquet PersimonDe oranje kaki komt oorspronkelijk uit Azië maar wordt nu in vrijwel alle subtropische landen geteeld. Het is een echte…
Kaki's: receptenKaki's: receptenDe kaki is een perfecte wintervrucht: lekker en boordevol vitaminen. Je hebt kaki's in twee maten. De ene ziet er uit al…
De geneeskracht van persimoenDe geneeskracht van persimoenVan oorsprong komt de persimoenboom van de oostkust van de V.S., van New York tot Florida en zijn verschijningsgebied st…
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Hoge bloeddruk, en wat je er zelf tegen kunt doenHoge bloeddruk kan erg gevaarlijk zijn. De meeste mensen merken niets van een hoge bloeddruk. Ongeveer 10% van de Nederl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Karduelis, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Bladeren bij leukemie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19956868
  • Vertraagt verouderingsproces: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18520066
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kaki_%28plant%29
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Kaki
  • Foto Kaki op de markt: Thomas Dijkman
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/2016/2
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Diospyros_kaki
  • Helpt bij allergische reacties: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23921373
  • Verlaagt lichaamstemperatuur: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12619669
  • Bladeren tegen hoge bloeddruk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21821959
  • Afbeelding bron 1: Nesnad, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Chixoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sharon of kaki"

Reacties

Mw Hoek, 27-11-2016 18:14 #5
Kan deze vrucht buiten de koelkast bewaard blijven?

Maria, 17-11-2016 12:24 #4
Wat direct opvalt aan deze vrucht is natuurlijk de oranje kleur, bètacaroteen, net als: wortel, mango, mandarijnen enz. De verdeelsleutel bètacaroteen: vitamine A is 12:1, dus het lichaam zet 12 mcgr. bètacaroteen om in 1 mcgr. vit. A

Mevrouw Ineke: ik weet dat er veel vezels in kaki zitten, dus voor een gezond persoon goed voor de darmen, maar voor u kan ik dat niet zeggen. Op internet of via de huisarts is er vast goede informatie over. Heel gezond fruit met een prachtige kleur! Vandaar deze aanvulling!

Ineke, 11-10-2016 12:51 #3
Heeft dit een positieve werking op pds? (prikkelbaar darm syndroom)

Wouter, 12-11-2015 13:04 #2
Ook in Portugal worden onder de naam Diospiros deze vruchten verkocht en komen uit Portugal!

groet Wouter

Knoester, 30-10-2015 00:50 #1
Heeft dit ook een gunstige werking op CVA (herseninfarct)? Reactie infoteur, 27-03-2016
Daar is in de wetenschappelijke wereld niets over bekend. Wel is bekend dat kruiden als ginkgo biloba en panax ginseng succesvol kunnen worden ingezet bij CVA.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!