InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn gedroogde abrikozen wel net zo gezond als verse?

Zijn gedroogde abrikozen wel net zo gezond als verse?

Zijn gedroogde abrikozen wel net zo gezond als verse? Gedroogd fruit is handig als je geen vers fruit mee kunt nemen. Het blijft lang goed en is nog steeds heel gezond, want de gezonde voedingsstoffen blijven behouden en verteren gemakkelijker. Sommige fruitsoorten hebben eigenschappen die voor een bepaalde aandoening een extra zetje in de goede richting kunnen geven en abrikozen zijn daar een goed voorbeeld van. Gedroogde abrikozen staan erom bekend dat ze helpen tegen een hoge bloeddruk. En dan bij voorkeur ‘ongezwavelde’ abrikozen.

Waarom ongezwaveld?

Ongezwaveld wil ook gelijk zeggen dat de pitten puur natuur zijn. Het zwavelen wordt gedaan om de vruchten vrij te maken van bacteriën e.d. en langer houdbaar te maken in hun oorspronkelijke kleur. Ongezwavelde abrikozen zien er ook anders uit. Ze zijn donkerder, bruinig van kleur en zien er dus minder appetijtelijk uit. Bovendien zijn ze ook minder lang houdbaar. Maar...wel veel gezonder omdat ze niet behandeld zijn met zwavel, wat toch weer een gif is.

Abrikozen helpen de bloeddruk te verlagen

Het is niet wetenschappelijk bewezen dat abrikozen echt helpen tegen een hoge bloeddruk maar, omdat ze, naar verhouding, veel kalium bevatten en kalium goed helpt de bloeddruk te verlagen is het aan te nemen dat het eten ervan helpt. Ook artsen geven vaak advies om iedere morgen voor het ontbijt vier á vijf gedroogde abrikozen te nemen. Verder zijn de vele vezels ook heel erg goed voor mensen met stoelgangproblemen.

Voedingsstoffen

Abrikozen bevatten veel vezels, wat heel goed is voor de darmen. Daarbij bevatten ze diverse vitamines en mineralen als: vitamine A, B, E, ijzer, fosfor, magnesium, natrium, calcium, kalium, koper en zink.

Oogsttijd van verse abrikozen

Verse abrikozen worden tussen half mei en half augustus geïmporteerd uit Griekenland, Frankrijk en Spanje, en uit Zuid-Afrika aan het einde van november/begin december. Dat is dus ook de beste tijd om ze te kopen. Koop je ze in andere maanden dan kun je er zeker van zijn dat ze niet vers zijn. Hoewel je bij ‘verse’ groenten en fruit sowieso altijd een beetje bedot kan worden. Wanneer je gedroogde ongezwavelde abrikozen zoekt zul je die niet snel vinden in een supermarkt maar wel in de natuurwinkel.

Waar te koop?

Wanneer je echt ‘ongezwavelde abrikozen’ wilt kopen ga dan naar een goede natuurwinkel. Aangezien 85% van de geïmporteerde gedroogde abrikozen uit Turkije komt zul je ze ook in Turkse winkels aantreffen, waar ze naar alle waarschijnlijkheid ook goedkoper zullen zijn. De vraag is echter wel of ze dan ook ongezwaveld zijn.

Bewaren

Gedroogde vruchten hebben een bewaartijd van ongeveer een jaar mits ze worden bewaard op een droge, donkere plaats.

Conclusie

Gedroogd fruit is heel gezond. Onbewerkte voeding is altijd gezonder en wil je dus onbewerkte gedroogde abrikozen? Ga dan voor ‘ongezwavelde’ abrikozen. Heb je last van hoge bloeddruk? Probeer dan eens een paar weekjes iedere dag vier á vijf gedroogde abrikozen te eten op de nuchtere maag en laat je bloeddruk regelmatig checken. Wie weet heb jíj er baat bij. ‘Niet geschoten is altijd mis’ nietwaar?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar koop je nootjes en gedroogde vruchten?Waar koop je nootjes en gedroogde vruchten?Nootjes en gedroogde vruchten zijn heerlijk om zo op te eten, maar je kunt er ook taarten mee bakken of gevulde koeken m…
Kleuren fruit en de gezondheidKleuren fruit en de gezondheidFruit: het is er in allerlei kleuren. Maar wist je dat iedere kleur fruit weer iets goeds doet voor het lichaam? Het is…
Kilocalorieën fruittabelKilocalorieën fruittabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Wat is de invloed van fruit op je gezondheid?Wat is de invloed van fruit op je gezondheid?Fruit is een belangrijke leverancier van gezonde voedingsstoffen. Het bevat veel antioxidanten, die schadelijke stoffen…
Calorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelCalorieën en vitamines in fruit: Uitgebreide tabelFruit is gezond. Er wordt geadviseerd door het voedingscentrum om minimaal twee stuks fruit per dag te eten. Daarnaast w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Musicmanuk1, Pixabay
  • http://www.superfood.nl
  • http://www.verseoogst.nl
  • http://www.voedingswaardetabel.nl

Reageer op het artikel "Zijn gedroogde abrikozen wel net zo gezond als verse?"

Reacties

Ad, 13-07-2017 21:25 #5
Dit jaar hebben we enorm veel abrikozen in de boom en kunnen ze niet op. Mijn vrouw heeft een aantal rijpe abrikozen geschild en de pit verwijderd vervolgens in de oven verwarmd tot tachtig graden en deze zijn onvoorstelbaar lekker geworden.
Dagelijks eten we ze ook uit de boom vers geplukt. Wat dan nog overrijp uit de boom valt is voor de palinka. Reactie infoteur, 02-08-2017
Wat denk je van abrikozenjam. Ook lekker hoor!

Marja, 27-02-2016 15:57 #4
Beste heer/mevrouw,
ik zoek rinse abrikozen (gedroogd) waar kan ik de abrikozen kopen meestal zijn ze gesuikerd.
m.vr.gr. Marja Reactie infoteur, 29-02-2016
Ik weet niet zo snel maar misschien bij PIT&PIT?

W. V. Schaijk, 04-02-2015 17:30 #3
Moeten de gedroogde ongezwavelde abrikozen eerst geweld worden voor dat je ze eet.
Met. Vr.gr n

W. V. Schaijk, 11-01-2015 11:53 #2
Zijn ongezwavelde abrikozen schadelijk voor de lever?

W. V. Schaijk, 20-11-2014 11:43 #1
Moeten de gedroogde abrikozen geweld worden voor dat je ze eet? Reactie infoteur, 25-11-2014
Ik denk wel dat dit beter is, maar misschien kun je er beter even op googlen.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 23-09-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!