InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Vitamines voor baby en kind

Vitamines voor baby en kind

Soms twijfel je of je kind wel voldoende vitamines binnenkrijgt, bijvoorbeeld als hij/zij in een fase zit waarin het minder of slecht eet. Of als je kind vegetarisch is, krijgt het dan wel alle vitamines binnen? En zo nee, waarmee zou je het kunnen aanvullen? Er zijn ook dagen dat je de benodigde vitamines vergeten bent te geven, kan dit kwaad? Twijfel niet en leer wat je moet weten over vitamines voor je baby en kind.

Vitaminesupplementen

Experts zijn het niet eens over het discussiepunt of alle kinderen dagelijks aanvullende multivitamine- of mineralensupplementen nodig hebben. Zo is er een Amerikaanse pedagogische instelling (the American Academy of Pediatrics (AAP)), die adviseert je kinderen alleen supplementen te geven als de dokter het voorschrijft. Ze hebben namelijk geen extra's nodig, omdat dit al in het dagelijkse voeding zit. Aan de andere kant wordt aangegeven dat het slikken van supplementen geen kwaad kan, zolang je maar niet de dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid; ADH) overschrijdt. Andere experts vinden supplementen goed, aangezien het de tekortkomingen van je kinds voedingspatroon kunnen aanvullen.

De meeste experts zijn het wel eens over het volgende:
  • Een dagelijks supplement kan geen kwaad zolang het de dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt (geldt voor elke vitamine of mineraal),
  • Sommige kinderen, zoals vegetariërs of kinderen die gevoelig zijn voor bepaald voedsel, kunnen een dagelijks (specifiek) supplement nodig hebben om aan hun dagelijkse hoeveelheid te komen voor bepaalde vitamines of mineralen.
  • Supplementen zijn geen vervanging voor voedingen en zouden nooit gebruikt moeten worden om een slecht eetpatroon te vergoelijken. Als je kind niet goed eet, geen hem multivitamines tezamen met een stappenplan om het eetgedrag te verbeteren.

Welke vitamines zijn er allemaal?

Vegetarisch

Een algemene multivitamine voor kinderen (kauwtablet of vloeibaar) is afdoende, tenzij je kind speciale behoeftes heeft. Als je kind vegetarisch is, dan moet het supplement vitamine B12 en D bevatten, net als riboflavine en calcium, deze zouden namelijk kunnen ontbreken in zijn/haar voedingspatroon.

Ieder kind

Over het algemeen krijgen kinderen te weinig vitamine D, dus deze moet je tot 4-jarige leeftijd aanvullen met vitaminesupplementen. Deze vitamine is goed voor de ontwikkeling van tanden en botten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine D is 10 ug, dit is ongeveer gelijk aan 0,01 milligram. Dit is 200% van de aanbevolen hoeveelheid.
De Gezondheidsraad adviseert dat kinderen van 0 tot 4 jaar een aanvulling van 10 microgram vitamine D per dag gebruiken, tenzij ze dagelijks meer dan een halve liter zuigelingenvoeding of opvolgmelk drinken. De vitamine D druppels van elk gewenst merk helpen tegemoet te komen aan deze specifieke behoefte van kinderen tot 4 jaar. De druppels op waterbasis zijn geur- en smaakloos en geschikt voor kinderen die nog niet kunnen kauwen.

Borstgevoede kinderen

Ook vitamine K moet als aanvulling gegeven worden tot drie maanden als men borstvoeding geeft. Geeft men geen borstvoeding dat hoeft dit niet, aangezien deze vitamine is in de kunstvoeding, ook wel flesvoeding genoemd, verwerkt is.
Vitamine K draagt bij tot een normale bloedstolling. Het lichaam maakt zelf in de darmen vitamine K aan, maar bij zuigelingen gebeurt dit nog niet voldoende. Omdat de moedermelk te weinig vitamine K bevat, adviseert de Gezondheidsraad aan zuigelingen die geheel of gedeeltelijk borstvoeding krijgen, gedurende de eerste drie levensmaanden extra vitamine K toe te dienen.

Bij weinig melkproducten

Als je kind geen melk drinkt of niet genoeg melkproducten eet en slechts 15-20% calcium krijgt via een supplement, dan moeten er andere voedingsmiddelen gevonden worden waarin calcium zit. Een voorbeeld is met calcium verrijkte sinaasappelsap.

Slechte eter

Als je je zorgen maakt of je kind alle dagelijkse benodigdheden wel binnen krijgt, omdat hij bijvoorbeeld weigert iets groens in zijn mond te doen, dan kun je een supplement geven voor je eigen gemoedstoestand.

Waar moet je rekening mee houden?

Kinderen jonger dan drie jaar kunnen grote brokken niet goed verwerken, dus geef ze de vloeibare vorm, ipv van een tablet.
Als je een vitaminesupplement voor je kind gaat uitzoeken, lees het label dan uitgebreid. Onderzoek heeft uitgewezen dat sommige kinderen een overschot aan vitamine A, foliumzuur en zink binnen kregen door hun eetpatroon en de vitamine aanvulling. Dus het is goed om in de gaten te houden welke vitamines er in het voedsel zitten dat je kind wel binnenkrijgt. Tenzij je dokter zegt dat het goed is.

Vervang een vitaminesupplement nooit met een vitaminedrankje. Vaak zitten die vitaminedrankjes (inclusief de sport- en energiedranken) vol met cafeïne en toegevoegde suikers.

Geef je kind ook nooit meer dat de dagelijkse hoeveelheid aan vitamines. Sommigen denken beter teveel, maar dat gaat niet op voor vitamines. Een overschot aan bepaalde vitamines kan je kind in gevaar brengen. Bijvoorbeeld een overschot aan ijzer. En een teveel aan bepaalde vitamines kan er voor zorgen dat andere vitamines niet worden opgenomen, waardoor de voedingsopname uit balans raakt.

Behandel vitamines als medicijnen en niet als snoepjes (zo zien de kauwtabletjes er namelijk uit; als snoepjes). Als je kind te veel vitamines binnenkrijgt kan het schade aanrichten en zelfs fataal zijn (voornamelijk bij ijzer). Zorg dat de deksels kindonvriendelijk zijn en bewaar het doosje uit het zicht van kinderen. Mocht je kind toch teveel vitaminetabletjes of -druppels binnen hebben gekregen, bel dan voor de zekerheid de dokter, ook al bevatten de vitamines geen ijzer.

Lees verder

© 2014 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Zelfgemaakte babyvoedingZelfgemaakte babyvoedingDe behoefte aan voedingsmiddelen uit borstvoeding kan maar tot een aantal maanden worden voldaan. Daarna ontwikkelen bab…
De zin en onzin van vitaminepillenDe zin en onzin van vitaminepillenVitamines en mineralen zijn onmisbaar in onze voeding. Dan komt de vraag naar voren of we die ook extra zouden moeten sl…
Bronnen en referenties
  • Plaatje afkomstig van www.brood.net

Reageer op het artikel "Vitamines voor baby en kind"

Infoteur: Brigitte_
Gepubliceerd: 14-08-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!