InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderen en overgewicht

Kinderen en overgewicht

Kinderen en overgewicht Er zijn steeds meer kinderen met overgewicht. Door verschillende oorzaken is er sinds 1980 een toename van acht procent onder kinderen en jongeren. De gevolgen hiervan zijn een stijging van kinderen met lichamelijke klachten en aandoeningen. Het voorkomen en bestrijden van overgewicht bij kinderen wordt steeds noodzakelijker. Internationaal heeft de Wereldgezondheidsraad een commissie samengesteld om dit probleem aan te gaan pakken. Nationaal bestaat in Nederland het Convenant Gezond Gewicht dat via samenwerking met verschillende partijen overgewicht en obesitas bij kinderen onder de aandacht wil brengen.

Toename sinds 1980

Overgewicht bij kinderen en jongeren van twee tot eenentwintig jaar is toegenomen van zes procent in 1980 tot veertien procent in 2010.
Volgens de Vijfde Landelijke Groeistudie van TNO in 2010 zijn hiervan ook steeds meer kinderen en jongeren veel te zwaar (obees). Overgewicht komt bij meisjes vaker voor dan bij jongens maar het verschil neemt af.

Wat is de oorzaak?

Er zijn meerdere oorzaken waardoor kinderen in de loop der tijd steeds dikker zijn geworden. Voeding is een belangrijke oorzaak en dan vooral verkeerde voeding. Voeding waar veel koolhydraten en vetten in verwerkt zijn of juist veel suiker en zout. Patat, chips, chocola en koek om er maar een aantal te noemen. Deze voeding is door de jaren ook steeds goedkoper geworden en dus voor iedereen betaalbaar. Een andere oorzaak is dat kinderen minder bewegen dan vroeger, ze worden vaker naar school of naar hun club gebracht met de auto en er wordt veel tijd doorgebracht achter de televisie of de computer. Het gaat dus vooral om de combinatie van weinig bewegen en verkeerde voeding.

Gevolgen

Kinderen met overgewicht of zwaarlijvige kinderen hebben een grotere kans om lichamelijke klachten of aandoeningen te ontwikkelen zoals diabetes. Ook hebben ze meer kans om als volwassenen overgewicht te hebben en daardoor ook meer risico op hart- en vaatziekten, artrose en bepaalde vormen van kanker. Overgewicht bij kinderen kan ook de oorzaak zijn van stigmatisering en worden ze vaker gepest. Als kinderen een ongezonde leefstijl hebben ontwikkeld wordt het lastiger voor ze om later over te gaan op een gezonde manier van leven.

Aanpak WHO (Wereldgezondheidsraad)

De wereldgezondheidsraad heeft in 2014 een commissie samengesteld die gaat onderzoeken hoe het wereldwijde probleem van overgewicht bij kinderen het best aangepakt kan worden. In veel landen bestaat een snelle toename van overgewicht bij zuigelingen en jonge kinderen tot vijf jaar. Door dit probleem nu aan te pakken worden zowel de risico's op toekomstige aandoeningen verkleind als de directe gezondheid verbeterd.

Commissie

Het is de bedoeling dat de commissie een rapport uitbrengt met daarin de methodes van aanpak die de beste kans van slagen hebben in de verschillende gebieden van de wereld. Diverse experts moeten via het rapport tot een eensgezinde aanpak komen. Sociale wetenschappers, deskundigen op het gebied van de volksgezondheid, klinische wetenschappers en economen moeten samen met hun onderzoeksuitkomsten tot een samenhangend plan komen.

Voorkomen en bestrijden van overgewicht bij de jeugd

In de allereerste plaats is het belangrijk dat kinderen gezonde voeding eten. Als zoete drankjes die veel suiker bevatten, zoals frisdranken, vervangen worden door verse sap of water is er al veel gewonnen. Door eventueel wat ijsklontjes en een stukje citroen of limoen in het water te doen geeft het een wat frissere smaak. Belangrijk is ook dat er niet vaak gesnoept wordt, vervang de snoep door fruit zoals mandarijntjes, appels, bananen en bijvoorbeeld aardbeien. Snoepgroenten zoals paprikaatjes, komkommertjes en tomaatjes in verschillende kleuren kan je ook goed als snoepvervanger gebruiken.

Bewegen

Sporten, buiten spelen, lopend of op de fiets naar school, veel in beweging zijn is heel belangrijk. Beperk de tijd die een kind achter de televisie of de computer doorbrengt of andere zittende activiteiten doet. Stimuleer kinderen om te bewegen en leer ze vroeg om lid te worden van een sportclubje.

Convenant Gezond Gewicht

Het Convenant Gezond Gewicht is opgericht in 2010 en is een samenwerkingsverband van zesentwintig verschillende partijen die bestaan uit het bedrijfsleven, overheden en maatschappelijke organisaties. Hun doel is om de toename van overgewicht om te buigen naar een daling en het vergroten van kennis over de gezondheidsrisico's van overgewicht en obesitas. Het onderdeel JOGG - Jongeren Op Gezond Gewicht - richt zich vooral op die wijken waar overgewicht een obesitas het meest voorkomt onder de jeugd van 0 tot 19 jaar. Door middel van samenwerking tussen scholen, sportclubs, huisartsen en woningbouwverenigingen wil men meer aandacht voor beweging en gezonde voeding.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Obesitas en overgewicht: waarom worden we te dik?Obesitas en overgewicht: waarom worden we te dik?Overgewicht en obesitas worden een steeds groter probleem. Meer mensen worden te dik. Meer mensen worden te zwaar. Niet…
Hoe ga je om met obesitas in je gymklas?Hoe ga je om met obesitas in je gymklas?Als je gymlessen geeft op een school kun je te maken krijgen met kinderen met overgewicht. Dit is een lastig probleem, z…
Kinderen met Overgewicht (Obesitas)Kinderen met Overgewicht (Obesitas)Steeds meer kinderen krijgen op jonge leeftijd te maken met overgewicht. Lees hier waarom kinderen vaker obesitas hebben…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.l
  • www.rijksoverheid.nl
  • http://www.convenantgezondgewicht.nl/convenant_gezond_gewicht

Reageer op het artikel "Kinderen en overgewicht"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Subrubriek: Kinderen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!