InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Een platte buik zonder buikspieroefeningen of dieet

Een platte buik zonder buikspieroefeningen of dieet

Een platte buik zonder buikspieroefeningen of dieet De meeste mensen weten waarschijnlijk wel dat een dikke buik vervelend is omdat je je broeken niet meer dicht krijgt en dat je kleding minder mooi valt. Minder bekend is dat buikvet ook levensgevaarlijk is. Met name het diepe buikvet vergroot het risico op ziektes als diabetes type 2 en hartkwalen. Het is daarom niet louter een kwestie van ijdelheid om hardnekkig buikvet kwijt te willen raken. Gelukkig is het daarvoor ook niet nodig om van die vervelende buikspieroefeningen te doen of om een streng dieet te volgen. Buikspieroefeningen waarbij je liggend omhoog komt, zogenaamde "crunches" of "sit ups" zijn bovendien slecht voor je nek- en rugwervels. Er zijn betere en aangenamere manieren om buikvet te verbranden en een platte buik te krijgen.

Inhoud:

Buik inhouden

De gemakkelijkste manier om een platte buik te krijgen, is je buik inhouden. Dit klinkt als een flauwe grap, maar is het dus niet. Als je op vaste momenten je buik inhoudt, train je ongemerkt je buikspieren. Je kunt het bijvoorbeeld doen tijdens het wandelen of zodra je ergens moet wachten (voor het stoplicht, tijdens het koken, in de wachtkamer etc.) Trek je buik hierbij zo hard mogelijk in totdat het niet verder meer gaat.

Eet meer eiwitten

Eiwitten dragen op twee manieren bij aan een platte buik:
  1. Eiwitten zijn vrij moeilijk te verteren, waardoor ze langer een verzadigd gevoel geven;
  2. Eiwitten zijn belangrijk voor de spieropbouw. Hoe meer spierweefsel je hebt, des te strakker je eruit ziet. Daarnaast verbrandt spierweefsel meer calorieën dan vetweefsel; zelfs als je zit of ligt.
Denk niet alleen aan dierlijke eiwitten in de vorm van vlees, vis, melk, kaas en eieren. Eiwitten vind je ook in plantaardige vorm als noten, avocado's, boerenkool, havermout, Chia zaden, pompoenzaden, tofu en peulvruchten.

Gebruik meervoudig onverzadigde vetten

Niet alle vetten zijn slecht. Meervoudig onverzadigde vetten zorgen voor de opbouw van spierweefsel en de vermindering van lichaamsvet. Goede bronnen zijn noten, zaden en vis.

Als je platte buik je lief is, doe je er goed aan om het gebruik van verzadigde vetten zoveel mogelijk te beperken. Verzadigde vetten zijn alle vetten die bij kamertemperatuur vast zijn, bijvoorbeeld palmolie, roomboter en margarine.

Bron: Rance Costa, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Rance Costa, Flickr (CC BY-2.0)

Doe een paar lichte yogaoefeningen

Yoga oefeningen helpen bij een platte buik omdat ze stress kunnen verlichten. In feite is elke activiteit of lichaamsbeweging die je ontspant goed voor een platte buik.

Van het stresshormoon cortisol is namelijk bekend dat het bijdraagt aan de vermeerdering van buikvet. Omdat stress er dus voor zorgt dat je een dikkere buik krijgt is het belangrijk om zoveel mogelijk stress te vermijden en/of regelmatig te ontspannen.

Op internet, met name op YouTube zijn er diverse yoga filmpjes te vinden die je thuis kunt doen. Er zijn ook gratis yoga apps die yogaroutines bieden van verschillende lengtes en niveaus.

Zorg voor voldoende slaap

Te weinig slaap leidt er ook toe dat het diepe buikvet toeneemt. Het is aan te raden om je te houden aan het aanbevolen minimale aantal uren nachtrust van zeven uur. Het zal je waarschijnlijk niet lukken om élke nacht zeven uur te slapen, maar streef er naar om zo vaak mogelijk zo dicht mogelijk bij dit aantal in de buurt te komen.
Verder is regelmaat het devies. Ga daarom elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip naar bed en sta ook rond hetzelfde tijdstip op. Een onregelmatig slaappatroon verstoort je biologische klok, waardoor je lichaam hormonen afscheidt die vet opslaan.

Maak water en groene thee tot je lijfdranken

Drink meer water omdat je door het drinken van veel water als het ware een opgezette buik kunt “wegspoelen”. Daarnaast bevat water natuurlijk geen calorieën.
Het dagelijks drinken van twee à drie kopjes groene thee helpt bij het verminderen van buikvet vanwege bepaalde antioxidanten die in groene thee zitten.

Voldoende vezels

Een manier om buikvet te verbranden is ook het gebruiken van voeding met voldoende vezels. Streef naar minimaal 10 gram vezels per dag. Dit komt ongeveer overeen met 2 appels, 3 opscheplepels peulvruchten of 2 kopjes broccoli.
Daarnaast zorgt gefermenteerde voeding voor een goede spijsvertering.

Blijf in beweging voor een platte buik zonder buikspieroefeningen of dieet

Voor voldoende beweging is het niet per se nodig dat je lid wordt van een sportschool. Fietsen, zwemmen en stevig doorwandelen zijn allemaal aerobische activiteiten. Elke activiteit die ervoor zorgt dat je hartslag flink stijgt is aerobisch. Na verloop van tijd zul je zien dat het vet op je buik als sneeuw voor de zon wegsmelt.
Daarnaast is het van belang om de hele dag door lekker in beweging te blijven; doe je boodschappen dus lopend of op de fiets en neem de trap in plaats van de lift.

Lees verder

© 2014 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vijf tips om Buikvet te verbrandenVijf tips om Buikvet te verbrandenBuikvet is iets waar veel mensen mee te kampen hebben. Door het doen van buikspieroefeningen kun je buikvet verbranden.…
Snel afvallen rond je buikSnel afvallen rond je buikVeel mensen willen maar wat graag het vet kwijt dat rond de buik zit. Logisch, want dit is dé plek waar vet veelal wordt…
Afvallen: waarom je buikvet blijft zittenAfvallen: waarom je buikvet blijft zittenVeel mensen doen keer op keer pogingen om gewicht te verliezen, maar slagen er niet in om blijvend van de overtollige ki…
Platte buik is gezond - buikvet is ongezondPlatte buik is gezond - buikvet is ongezondBuikvet is niet alleen ongezond, maar erg fraai om te zien is het over het algemeen ook niet. Vooral in de zomer, als de…
Buikvet kwijtraken door vetverbrandende oefeningenBuikvet kwijtraken door vetverbrandende oefeningenThuis vetverbrandende oefeningen doen om buikvet kwijt te raken. Je kunt snel resultaat bereiken door te zorgen voor ext…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tumisu, Pixabay
  • www.prevention.com
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx
  • Foto: Auteursrecht: <a href='http://nl.123rf.com/profile_danielkrol'>danielkrol / 123RF Stockfoto</a>
  • Foto: www.flickr.com: Rance Costa, GLOBAL FITNESS MEDIA SHOOT 12182009 110
  • Foto: www.flickr.com: Giorgio Giorgetti, sleeping beauty
  • Afbeelding bron 1: Rance Costa, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Een platte buik zonder buikspieroefeningen of dieet"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Lifestyle
Special: Gezond gewicht
Schrijf mee!