InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Alexandrijnse senna

De geneeskracht van Alexandrijnse senna

De geneeskracht van Alexandrijnse senna Alexandrijnse senna is een plant die van nature voorkomt in het Midden-Oosten, rond de Rode Zee en in het Noord-Oosten van Afrika. De plant wordt sinds lang gekweekt in andere warme gebieden op aarde zoals Mexico en Indonesië. De zaden van sommige cassiasoorten kunnen gegeten worden maar men dient er wel rekening mee te houden dat een teveel van deze zaden laxerend werkt.
Botanische tekening Alexandrijnse senna / Bron: Adolphus Ypey, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening Alexandrijnse senna / Bron: Adolphus Ypey, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving Alexandrijnse senna

De Latijnse naam voor deze geneesplant is Cassia Senna of Cassia Augustofolia Vahl. Cassia is de Griekse naam van de sennaplant. Senna is afgeleid van het Arabische woord ´sana´, wat doornige struik betekent. De bladeren van Alexandrijnse senna zijn zeer puntig; vandaar deze verwijzing naar doornen. Er is in het Nederlands een aantal alternatieve namen voor deze plant: Khartoumse senna, Alexanderblaadjes, Tinnevelly senna, Indische senna, Senna, Senne, Zonnebladeren, Zemelbladeren, Zenuwbladeren, Erwtjesthee en Zonneschokken.

Geschiedenis senna

In de 9e eeuw ontdekten Arabische artsen de laxerende werking van senna. Daarna is deze kennis verspreid naar West-Azië en Oost-Afrika waar men net als in het Midden-Oosten de laxerende werking van senna toepaste. Het is een reinigend middel wat ook toepassingen kreeg in de bestrijding van acné en ringworm. Het duurde enige tijd voordat de geneeskracht van senna in Europa doordrong. Vanaf de jaren 50 van de 20e eeuw wordt een senna-extract in laxerende medicijnen gebruikt. Hiermee is senna één van de honderden kruiden uit de traditionele geneeskunde die een toepassing hebben gevonden in de reguliere geneeskunde. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de farmaceutische geneeskunde gebaseerd op traditionele volksmedicijnen en natuurgeneeskunde. Overigens is het grote verschil tussen natuurmedicijnen en farmaceutische medicijnen dat de laatste meer bijwerkingen hebben omdat één werkzame stof wordt geëxtraheerd en in veel gevallen gesynthetiseerd.

Werkzame stoffen senna

De gedroogde bladeren zijn het meest actief werkzame deel van de sennaplant. Daarnaast worden de peulen gebruikt. De belangrijkste werkzame stoffen in senna zijn anthraceenderivaten zoals dianthronglycosiden en sennosiden. Verder bevat senna flavonoïden in de vorm van kaemferolderivaten. Ook zitten er veel slijmstoffen in. Daarnaast bevat het blad: sennagrinen, naftolderivaten, glucoside van 6-hydroxymusizine, het polyol pinitol, zure polysacchariden, mineralen, fytosterolen, looistoffen, resinen en tartaarzuur.

Senna, goed voor de darmperistaltiek

Senna bevordert de darmperistaltiek en zorgt ervoor dat de darm helemaal geleegd wordt. Deze werking geschiedt op grond van meerdere werkingen. Zo worden darmreceptoren geprikkeld waardoor de darm meer beweging vertoont. Hierdoor is de tijd dat de ontlasting in de darmen zit korter. Het verhoogt de doorlaatbaarheid tussen de darmepitheelcellen waardoor opgenomen natrium en water eerder geneigd zijn terug te stromen. Door de remming van natriumopname wordt de absorptie van water en natrium geremd. Om deze medicinale redenen wordt senna ingezet bij de volgende indicaties:
  • Acute constipatie,
  • Medische omstandigheden waarbij zachte stoelgang gewenst is zoals anale fissuren, operaties aan de endeldarm en aambeien,
  • Medische omstandigheden waarbij een lege darm gewenst is zoals bij een darmoperatie of röntgenopnamen,
  • Chronische constipatie.

Senna als dieetthee

Er zijn vormen van obesitas die als oorzaak hebben dat de stoelgang matig verloopt. Sommige bedrijven bieden een kuur aan van 10 dagen voor het drinken van sennathee. Sennathee zou geschikt zijn om af te vallen. Overigens is
Peulen van Alexandrijnse senna  / Bron: AMALAN619, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Peulen van Alexandrijnse senna / Bron: AMALAN619, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
het niet raadzaam deze kuur langer dan 10 dagen te doen. Je kunt namelijk ´afhankelijk´ worden van senna voor het krijgen van een goede stoelgang.

Senna en chronische constipatie: let op!

Wanneer senna voor chronische constipatie wordt ingezet is het verstandig om dit gepaard te laten gaan met windverdrijvende kruiden zoals venkel, anijs, karwij, gember, koriander, munt en bonekruid. Verder dient voor chronische constipatie slechts lage doseringen te worden gebruikt anders kunnen er pijnlijke kolieken, krampen of diarree ontstaan. Wanneer deze toch ontstaan moet de dosering verder worden verlaagd.

Senna bij eczeem?

Verpoederd sennablad met azijn is een volksmedicijn bij eczeem. Het wordt op de plek gedaan waar zich eczeem bevindt. Overigens kan dit middel nooit de oorzaak van eczeem aanpakken want eczeem heeft onder andere te maken met een niet goed genoeg werkende lever. Het middel is nog niet wetenschappelijk getest.

Raadpleeg een fytotherapeut

Ieder mens is weer anders. Sommige natuurmedicijnen passen beter bij een bepaald persoon; dat is van een groot aantal factoren afhankelijk zoals: het medicijngebruik met betrekking tot andere aandoeningen, gevoeligheid voor stoffen en ziekten. Daarom is het verstandig om als je senna wilt gebruiken als geneeskrachtig middel om een fytotherapeut in de arm te nemen voor meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zon wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Afvallen met afslanktheeAfslankthee: je hoort er geregeld over en verschillende merken hebben al een thee op de markt gebracht waarmee je kunt a…
Natuurlijke middelen tegen constipatie en spastische darmEen spastische darm hebben betekent afwisselend diarree hebben en dan weer verstopt zitten. Een spastische darm kan best…
Laxeerkruiden, goed en slechtLaxantia bestaan al zolang er mensen zijn. Deze laxeerkruiden dienden niet alleen om de ontlasting zo snel mogelijk uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lalithamba, Flickr (CC BY-2.0)
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, Geert Verhelst
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Cassia_%28legume%29
  • Laxeermiddel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3565338
  • http://www.livestrong.com/article/532206-how-to-use-slim-mate-cassia-angustifolia-senna-tea-for-dieting/
  • Afbeelding bron 1: Adolphus Ypey, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: AMALAN619, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Alexandrijnse senna"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-07-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!