InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van struikheide

De geneeskracht van struikheide

De geneeskracht van struikheide Struikheide is een bekende Nederlandse plant die mooi in paarse bloei kan staan. Velen hebben het in de tuin als sierplant, sommigen zelfs binnenshuis. Struikheide is ook een geneeskrachtige plant. Het wordt het meest ingezet bij blaasontstekingen, nierstenen en ter algehele reiniging van de inwendige mens.
Botanische tekening struikheide / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening struikheide / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Waar vind je struikheide?

In Nederland zie je de struikheide veel in de duinen, Drente, de Veluwe en de Kempen. De plant komt voornamelijk voor op zandgronden in Europa en Rusland tot aan West Siberië toe. Ook in het noorden van Marokko is de plant in het wild te bewonderen. In Nieuw Zeeland is de struikheide inmiddels aardig ingeburgerd. In de V.S. en Canada komt het plantje sporadisch voor omdat het is meegebracht door immigranten.

Naamgeving

De Latijnse naam voor struikheide is Calluna vulgaris. In het Nederlands wordt de plant heidekruid, heide, dopheide, zomerheide, bezemheide of heidebloem genoemd. Calluna betekent ´schoonmaken´. De plant heeft deze naam gekregen omdat er vroeger bezems van werden gemaakt, tenminste zo redeneren sommige mensen. Veel logischer is het dat het plantje deze naam heeft gekregen omdat het de mens van binnen reinigt. Vulgaris betekent ´gewoon´.

Geschiedenis gebruik struikheide

Dioscorides, pionier der geneeskunde en kruidenwetenschap, beval aan om bijenkorven op heidevelden te zetten omdat de heidehoning die door deze bijen wordt geproduceerd extra lekker is. Honing wordt in de geneeskunde van oudsher gebruikt om relatief eenvoudig een geneeskrachtige siroop te maken door een kruid op siroop gemaakt van honing te zetten. Al ver in de geschiedenis wisten mensen dat struikheide goed werkt bij nier- en blaasproblemen.

Werkzame stoffen struikheide

Van struikheide wordt het bloeiende kruid gebruikt. Hierin zitten de volgende werkzame stoffen: arbutine, hydrochinon, arbutase, catecholen galluslooistoffen, de flavonoïden quercetine, myricitine, leucodelfinidine en sporen van de etherische olie ericoline en ericinol.

Struikheide bij nier- en blaasproblemen

Struikheide werkt mild diuretisch of urineafdrijvend. Bovendien heeft het zweetafdrijvende en bloedzuiverende eigenschappen. Het wordt daarom gebruikt in kruidenmengsels die erop gericht zijn om het lichaam van binnen te reinigen. Afvalstoffen worden sneller uit het lichaam gevoerd als men deze geneesplant gebruikt. Fytotherapeuten kunnen het voorschrijven bij de volgende indicaties:
  • Nierstenen,
  • Blaasontsteking,
  • Nierontsteking.

Andere urinewegproblemen

Er zit in struikheide minder ontsmettende werking dan in beredruif of rode bosbes. Dat zijn meer krachtige geneesplanten om urineweginfecties mee aan te pakken. Toch heeft de struikheide wel degelijk nut. Het heeft een urinedrijvende, ontsmettende, samentrekkende en kalmerende werking op de urinewegen. Naast de al genoemde urinewegproblemen kan struikheide verlichting bieden tijdens een behandeling van de
Heide / Bron: Immanuel Giel, Wikimedia Commons (Publiek domein)Heide / Bron: Immanuel Giel, Wikimedia Commons (Publiek domein)
volgende ziekten:
  • Oligurie of te weinig urineproductie,
  • albuminurie of eiwit in de urine,
  • Prostatitis of prostaatontsteking,
  • Pyurie of etter in de urine.

Omdat struikheide kalmerend werkt wordt het ingezet bij slapeloosheid of insomnia.

Maximale dosis struikheide

Om van de geneeskracht van struikheide gebruik te maken kun je drie tot zes koppen thee van 1.5 gram struikheide drinken. Een andere manier is om driemaal daags 30 druppels van de moedertinctuur van struikheide te gebruiken. Er zijn helemaal geen toxische bijwerkingen bekend van struikheide, mits de maximale dosis in acht wordt genomen.
Gerelateerde artikelen
Heide, zijn geschiedenisHeide, zijn geschiedenisBloeiende struikheide kan eind augustus geplukt worden. Calluna vulgaris is een plant die in de professionele kruidengen…
Wat te doen bij een blaasontsteking?Wat is een blaasontsteking? Een blaasontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de blaas. Een blaasontsteking is mak…
Blaasontsteking, wat zijn de oorzaken en hoe voorkom je het?Een blaasontsteking is erg vervelend. Je hebt bij een blaasontsteking vooral last van een brandend gevoel bij het plasse…
Blaasontsteking (urineweginfectie)Een blaasontsteking is een infectie in de blaas. De klachten die hier bij horen zijn pijn of branderig gevoel bij het pl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Immanuel Giel, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://wilde-planten.nl/struikhei.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Calluna#Uses
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Immanuel Giel, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van struikheide"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!