InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Manieren om de weeën op te wekken (helpen in de bevalling)

Manieren om de weeën op te wekken (helpen in de bevalling)

Manieren om de weeën op te wekken (helpen in de bevalling) Tijdens je zwangerschap leef je naar de uitgerekende datum toe. Maar wat als de datum gepasseerd is en de baby is er nog niet? Dan kun je met wat huis, tuin en keuken middeltjes zelf proberen de bevalling op gang te helpen. Deze 'wondermiddeltjes' die weeën zouden (op)wekken zijn echter niet wetenschappelijk bewezen, dus of ze jou gaan helpen is niet zeker. Maar wie weet ...?

Hulpmiddelen in voedingswaren

De stof kinine komt voor in ananas, bitter lemon en tonic, het zorgt voor de bittere smaak en zou dus kunnen helpen bij het opwekken van de bevalling. Nadeel is dat je wel erg veel ervan moet drinken of eten wil het effect hebben en de baby houdt niet zo van bitter, niet echt een optie dus. Bovendien zou het er weer voor kunnen zorgen dat de baby in het vruchtwater poept, wat weer nadelen bij de bevalling kan opleveren. De tip van grootmoeder was in het verleden namelijk eet het hart van de ananas (het binnenste, bittere) voor het opwekken van de bevalling.

Ook het eten van gekruid voedsel zou kunnen helpen, omdat het de darmen op gang helpt. Maar let op, want als de bevalling eenmaal op gang is gekomen dan is het juist niet goed op gekruid voedsel tot je te nemen. Hierdoor kun je namelijk tijdens de bevalling last krijgen van misselijkheid en overgeven.

Dan zijn er nog twee dingen die je zou kunnen drinken om het te bespoedigen; frambozenbladthee en wonderolie. Frambozenbladthee zou de bevalling kunnen helpen starten, maar het is ook goed om te drinken naderhand, want het zou het herstel kunnen bespoedigen. Wonderolie is een laxerend middel en wekt darmkrampen op. Hierdoor zou ook de bevalling opgewekt kunnen worden. Maar je lichaam moet dat zelf al echt op het punt van bevallen staan, anders heeft wonderolie geen toegevoegde waarde. Ook over dit middel zijn de meningen verdeeld, want het zou ook ervoor kunnen zorgen dat de baby in het vruchtwater poept.

Masseren

Een massage aan de binnenkant van je voet zou de bevalling op gang kunnen helpen. Je kunt door je partner laten doen of zelf proberen te doen (als je nog flexibel genoeg bent) of je zou naar een voetreflexzonetherapeut/drukpuntmasseur/acupuncturist kunnen gaan. Je kunt natuurlijk ook je partner naar een massagecursus sturen en je daarna lekker laten verwennen!

Vrijen

Het krijgen van een orgasme zou kunnen helpen om de bevalling in werking te zetten. Voor je baarmoeder zou het een laatste heuvel kunnen zijn die genomen moet worden, aangezien de baarmoeder zich dan krachtig samentrekt. In het sperma van de man zou ook een bepaald stofje zit dat de weeën kan opwekken. Maar dan zou je wel 5-10 keer meer moeten vrijen dan een normalen vrijpartij en meeste vrouwen die in de laatste fase van de zwangerschap zitten, hebben echt geen zin meer in seks.

Stimulatie van de tepels

Het hormoon oxytocine komt vrij als je je tepels stimuleert door een massage of door eraan te (laten zuigen). Maar dit schijnt alleen te helpen als je dit voor een langere periode doet (minstens 15 minuten tot 3 uur per dag) en het zou alleen effect hebben als je op het punt van bevallen zou staan.

Homeopathie

Caulophyllum is er in tabletvorm of in druppels van het homeopathische merk VSM. Dit middeltje zou kunnen helpen om de weeën op de wekken door de baarmoedermond te laten rijpen, maar is nooit wetenschappelijk bewezen. Je kan het slikken vanaf de 37ste week van je zwangerschap.

Bewegen

Het is goed om in de laatste fase van je zwangerschap nog voldoende te bewegen. Helpt het niet om de bevalling op te wekken, dan kan een wandeling of fietstochtje lekker ontspannend werken. Ze zeggen dat het rijden over hobbels en bobbels de weeën op zou kunnen wekken, maar het effect hiervan is niet duidelijk. Je kan de trap nog een keer op en af lopen, een extra rondje in het huis maken, want de beweging zorgt ervoor dat de zwaartekracht zijn werk kan doen. Als je zelf niet meer kunt fietsen of een stuk kunt lopen, dan kun je bij iemand achterop springen. Laat diegene over een heuvelachtige weg rijden, heeft het niet geholpen dan houdt je er slechts een paar beurse billetjes op na.

Het enige wat echt werkt: strippen

Strippen is een medische handeling die je een wetenschappelijk bewezen kans van ongeveer 30 procent geeft dat de bevalling daarna begint. Je verloskundige kan je strippen als je minimaal 1 centimeter ontsluiting hebt.

Lees verder

© 2013 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tips om de bevalling op te wekkenTips om de bevalling op te wekkenWanneer je uitgerekende datum nadert, wil je natuurlijk graag dat je kindje geboren wordt! Van deze tips wordt gezegd da…
Weeën opwekken; zo doe je dat!Weeën opwekken; zo doe je dat!Het kan voor zwangere vrouwen behoorlijk frustrerend zijn om 'overtijd' te lopen tijdens de zwangerschap. Toch gebeurt h…
Zin en onzin over het opwekken van je bevallingJe bent zwanger en nadert de uitgerekende datum. Of misschien ben je er zelfs al voorbij. Hoe dan ook, je bent het zat e…
Geneesmiddelen tijdens de bevallingGeneesmiddelen tijdens de bevallingGeneesmiddelen tijdens de bevalling kunnen gebruikt worden om een dreigende vroeggeboorte tegen te houden of juist het o…
Wonderolie bij zwangerschap en bevallingWonderolie bij zwangerschap en bevallingWonderolie is een middel dat gemaakt wordt van de wonderboom. Het staat bekend als een sterk laxerend middel en is verkr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pineapplesupplyco, Pixabay
  • www.mamaenzo.nl
  • www.anababa.nl
  • www.zwangerschapswiki.nl

Reageer op het artikel "Manieren om de weeën op te wekken (helpen in de bevalling)"

Infoteur: Brigitte_
Laatste update: 03-12-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!