InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Buikpijn tijdens de zwangerschap: oorzaken van buikkrampen

Buikpijn tijdens de zwangerschap: oorzaken van buikkrampen

Buikpijn tijdens de zwangerschap: oorzaken van buikkrampen Buikkrampen of buikpijn tijdens zwangerschap komt vrij vaak voor en kan voor de zwangere vrouw reden zijn tot zorg. Toch is het lang niet altijd iets om je zorgen over te maken. Niet alle buikklachten duiden op een ernstig probleem tijdens de zwangerschap. Je kan bijvoorbeeld last hebben van een lichte buikkramp tijdens of vlak na een orgasme. Zolang het milde kramp betreft en het van korte duur is, is het vaak volkomen normaal en niets om je ongerust over te maken. Oorzaken van buikpijn tijdens de zwangerschap zijn in te delen van vrij onschuldig tot ernstig. Voor alle gevallen van pijn in onderbuik, buikpijn of buikkrampen tijdens de zwangerschap geldt dat je bij onzekerheid of twijfel contact op moet nemen met je (huis)arts, verloskundige of gynaecoloog.

Buikpijn tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, PixabayBuikpijn tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, Pixabay

Meest voorkomende oorzaken van onschuldige buikpijn

Winderigheid en een opgeblazen gevoel

Je hebt tijdens de zwangerschap veel meer kans op winderigheid, ook wel flatulentie genoemd, en een opgeblazen gevoel als gevolg van hormonen die tijdens de zwangerschap door je lichaam razen. Zo ontspant progesteron je spierweefsel en ook je spijsverteringsstelsel, waardoor je meer windjes kunt laten tijdens de zwangerschap. Ook kan de druk van je groeiende baarmoeder op je maag en darmen de spijsvertering vertragen en voor pijnklachten zorgen.

Obstipatie (verstopping)

Obstipatie of verstopping s een andere veel voorkomende oorzaak van buikpijn tijdens de zwangerschap. Onder invloed van het hormoon progesteron niet alleen een belangrijk vrouwelijk geslachtshormoon, maar ook een zwangerschapshormoon verslapt onder meer de darmwand, als gevolg waarvan de darmen trager werken en de ontlasting indikt en harde keutels ontstaan. De ontlasting wordt hierdoor harder en dikker en je zal minder vaak moeten poepen dan je gewend was.

Bandenpijn

Vanaf grofweg de zesde week van de zwangerschap kan er zogeheten bandenpijn ontstaan. Bandenpijn kan zich manifesteren als een scherp stekende en aanhoudende pijn ter hoogte van het schaambeen of schaambot. Deze pijn komt veel voor in zwangerschap een het doet zich vooral voor als je moe bent. De baarmoeder rust op de bekkenbodemspieren en wordt door banden van bindweefsel welke zijn verbonden met het bekken, op zijn plaats gehouden. Bandenpijn voel je alleen maar in de onderbuik of aan de zijkanten van de baarmoeder. Het komt soms ook voor dat je een scherpe pijn ervaart die door kan trekken naar het schaambot en tot in de vagina. De rek die op de banden komt te staan veroorzaakt deze vervelende pijn. Je moet weten dat tijdens de zwangerschap de baarmoeder heel hard groeit en de banden dus flink worden opgerekt. Bij bepaalde bewegingen, als je plotseling opstaat, moet hoesten, niezen of als er andere druk op je buik ontstaat, dan kan dit pijnlijk zijn. Als je last heb van bandenpijn zoek dan naar een warmtebron, aangezien dit de pijn vermindert.

Braxton Hicks contracties (oefenweeën)

Reeds halverwege de zwangerschap kunnen Braxton Hicks contracties optreden, in de volksmond worden deze samentrekkingen oefenweeën of harde buiken genoemd. Deze samentrekkingen van de baarmoeder (die in feite een grote spier is), treden normaal gesproken onregelmatig op en zijn pijnloos. De baarmoederhals raakt niet verwijdt en daarom zijn deze contracties ongevaarlijk voor de zwangerschap. Een 'harde buik' duurt gemiddeld zo'n 1 tot 2 minuten. Dit samentrekken van de baarmoeder resulteert in een betere bloeddoorstroming door de placenta en de baby. Men vermoedt dat het tevens de baarmoederspieren versterkt en voorbereidt voor het bevallingsproces.

Normale en buitenbaarmoederlijke zwangerschap / Bron: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Normale en buitenbaarmoederlijke zwangerschap / Bron: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Ernstige oorzaken van buikpijn tijdens de zwangerschap

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (extra-uteriene graviditeit, afgekort EUG) ontstaat wanneer een bevruchte eicel zich innestelt buiten de baarmoederholte, meestal in één van de eileiders. Dit vindt plaats in minder dan 1 op de 100 zwangerschappen. Aanvankelijk kunnen klachten ontbreken, maar later kan er vaginaal bloedverlies optreden en/of kun je pijn aan één kant of onderin de buik krijgen. Deze klachten lijken op een abnormale of late menstruatie of doen denken aan een miskraam. Klachten treden meestal op tussen de 5e en de 12e week van de zwangerschap.

Miskraam

Een miskraam is een spontane afbreking van een zwangerschap tot 20 weken (in Nederland tot 16 weken). De medische benaming hiervoor is 'spontane abortus'. De incidentie van een miskraam vóór 16 weken is ongeveer 10-15%, wanneer men alleen de voor de vrouw en arts als abortus waarneembare gevallen meetelt. Het eerste symptoom is vaginaal bloedverlies, wat soms gepaard gaat met lichte onderbuikpijn en rugpijn. Bloedverlies in de eerste maanden van de zwangerschap kan verschillende oorzaken hebben, waaronder ook onschuldige zoals de ingroei (innesteling) van de bevruchte eicel in de baarmoeder. Vaak stopt het bloedverlies vanzelf. In grofweg de helft van de gevallen van bloedverlies in de eerste maanden van de zwangerschap is er sprake van een op gang komende spontane abortus. Dit gaat vaak gepaard met menstruatieachtige of weeënachtige pijn.

Misselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAllianceMisselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAlliance

Pre-eclampsie

Pre-eclampsie of zwangerschapsvergiftiging is een complexe aandoening die meestal begint na de 20e week van de zwangerschap. Het is een combinatie van een verhoogde bloeddruk, het vasthouden van vocht en de aanwezigheid van eiwit in de urine van de moeder als gevolg van nierproblemen. Het komt bij 5 tot 10% van de zwangere vrouwen voor. Symptomen van pre-eclampsie zijn het vasthouden van vocht vasthouden en sterke gewichtstoename, gezwollen voeten, enkels en handen, hoofdpijn; gezichtsstoornissen (wazig zien of lichtflitsen/sterretjes zien), pijn in de bovenbuik en misselijkheid en braken. Neem direct contact op met je (huis)arts of verloskundige als je deze klachten vertoont.

Urineweginfecties

Als je zwanger bent, dan ben je vatbaarder voor infecties van de urinewegen ofwel urineweginfecties, zoals een blaasontsteking. Symptomen van een blaasontsteking kunnen zijn:

Overige oorzaken van buikkrampen tijdens de zwangerschap

Naast bovengenoemde, kunnen er ook veel andere algemene omstandigheden zijn die (of je nu zwanger bent of niet) kunnen leiden tot buikpijn, zoals spanning en emotionele stress, te veel en/of te vet eten, voeding die (veel) gasvorming geeft, irritatie van de maag of maag-darminfectie door een virus, ook wel 'buikgriep' genoemd. Tijdens de zwangerschap kun je ook last hebben van een lichte buikkramp tijdens of vlak na een orgasme.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hevige buikkrampen tijdens de zwangerschapHevige buikkrampen tijdens de zwangerschapHevige of ernstige buikkrampen tijdens de zwangerschap zijn iets anders dan normale buikkrampen die bij het zwanger zijn…
Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten in de buik kunnen variëren van lichte tot gematigde en erg hevige buikpijn. Afhankelijk van de oorzaak zal…
Pijn in onderbuik zwangerPijn in onderbuik zwangerPijn in de onderbuik wanneer je zwanger bent is niet alleen vervelend maar soms ook verontrustend. Vaak is het onbekend…
Buikkrampen tijdens de zwangerschapBuikkrampen tijdens de zwangerschapZwanger: buikkramp, bandenpijn, oefenwee, bloedverlies, harde buik. Tijdens de zangerschap kunnen er buikkrampen of buik…
Ongesteld en een positieve zwangerschapstestOngesteld en een positieve zwangerschapstestJe hebt een positieve zwangerschapstest in handen gehad en nu lijkt het alsof je toch echt weer ongesteld bent. Een onze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Wavebreakmedia
  • http://helpmijmet.nl/buikpijn/buikpijn-tijdens-de-zwangerschap/
  • https://www.zwangerschapsloket.nl/zwanger/zwangerschapskwalen/zwanger-winderigheid/
  • Marianne Prins, Jos van Roosmalen, Pieter Treffers. Praktische verloskunde. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten, elfde, herziene druk, tweede oplage, 2006.
  • Prof.dr. M.E. Vierhout, prof.dr. F.B. Lammes. Praktische gynaecologie. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten,achtste herziene druk, 2005.
  • Afbeelding bron 1: Zerocool, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: BruceBlaus, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/CentralITAlliance

Reageer op het artikel "Buikpijn tijdens de zwangerschap: oorzaken van buikkrampen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-06-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!