InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn voorhoofd, achterhoofd, achter de ogen, vanuit nek

Hoofdpijn voorhoofd, achterhoofd, achter de ogen, vanuit nek

Hoofdpijn voorhoofd, achterhoofd, achter de ogen, vanuit nek Hoofdpijn, pijn in het hoofd: nagenoeg iedereen - kind en volwassene - heeft weleens last (gehad) van hoofdpijn. Hoofdpijn kan zich op allerlei manieren manifesteren: pijn in het voorhoofd, pijn in het achterhoofd, hoofdpijn vanuit de nek, pijn in het voorhoofd boven de ogen en pijn achter de ogen. Hoofdpijn kan gepaard gaan met misselijkheid, duizeligheid, vermoeidheid en andere symptomen. Of iemand heeft last van een snerpende, stekende of brandende pijn. Er wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen de verschillende typen van ernstige hoofdpijnklachten, zoals klassieke migraine, spanningshoofdpijn en clusterhoofdpijn. We zetten de symptomen van deze verschillende soorten hoofdpijn op een rijtje.

Hoofdpijn

Dit artikel beschrijft de symptomen van drie verschillende typen ernstige hoofdpijnklachten, te weten migraine, spanningshoofdpijn en clusterhoofdpijn, soms ook wel clustermigraine genoemd. Er wordt niet ingegaan op de behandeling van de diverse soorten hoofdpijn.

Hoofdpijn: inleiding

Hoofdpijn wordt gedefinieerd als een pijn gelokaliseerd in het hoofd. Hoofdpijn is in al zijn vormen een courante klacht en één van de meest voorkomende locaties van pijn in het lichaam. Het kan vele oorzaken hebben. Hoofdpijn is vrijwel nooit een symptoom van een ernstige onderliggende ziekte of aandoening, ook niet als het een ernstige hoofdpijn betreft. Uitvoerig onderzoek onder een representatieve groep hoofdpijnpatiënten heeft uitgewezen dat er slechts in een gering aantal gevallen sprake is van een dusdanige ernstige aandoening, dat verder medisch onderzoek noodzakelijk was.(¹) Bij hevige hoofdpijn hoeft men dus niet meteen te denken aan een hersengezwel of bloedvatstoornis. Bij de overgrote meerderheid van alle hoofdpijn (meer dan 99%) betreft het of spanningshoofdpijn of migraine. Als er sprake is van bepaalde waarschuwingssignalen, is nader medisch onderzoek geboden. Hierbij kan men denken aan een steeds ernstiger worden functieverlies van armen en benen, het achteruitgaan van de spraak of het gezichtsvermogen (zie onder).

Alarmsymptomen hoofdpijnMogelijke oorzaakEventuele bijkomende symptomen
Nieuwe hoofdpijn boven 50 jaar.Hersentumor, arteriitis temporalis (= ontsteking van een bloedvat - slagader - aan de zijkant van het hoofd, ter hoogte van de slaap).Hersentumor: psychische veranderingen; uitvalsverschijnselen; Epileptische toevallen.

Arteriitis temporalis: hoofdpijn ter hoogte van de slaap (of beide slapen). De hoofdpijn kan heftig en bonzend zijn. De huid boven het ontstoken bloedvat wordt soms rood en kan steken of branden. Het bloedvat kan opzetten en knobbelig aanvoelen. Ook kauwen doet soms pijn. Eventueel koorts. Minder zin in eten en daardoor afvallen.
Eerste migraineaanval boven 40 jaar.Hersentumor.Zie boven.
Hoofdpijn beneden de leeftijd van 6 jaar.Hersentumor, hydrocephalus (bij deze aandoening kan het hersenvocht niet wegvloeien).Hydrocephalus: overgeven; sufheid; niet tot rust kunnen komen; hoofdpijn.
Ouderen met pijn temporaal (= pijn aan de zijkant van het hoofd).Arteriitis temporalis.Zie boven.
Zwangerschap en onbekende hoofdpijn (derde trimester).Pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging) en HELLP-syndroom.Gespannen gevoel bovenin de buik; opgezwollen handen en enkels of een opgezwollen gezicht (oedeem); tintelingen in de vingers; gezichtsstoornissen (lichtflitsen of sterretjes zien); pijn in de bovenrug of tussen de schouderblad; misselijkheid / veel braken; concentratieproblemen. Hevige pijn in de bovenbuik of onder de borst/maagkuiltje (typerend bij HELLP-syndroom).
Toename van hoofdpijn na een ongeval.Sub/epiduraal hematoom (bloeduitstortingen).Hoofdpijn, sufheid of verwardheid na hoofdletsel. Misselijkheid, braken of duizeligheid. Pupilverwijding.
Heftige hoofdpijn met een zeer hoge bloeddruk.Maligne hypertensie. (Iedere vorm van hypertensie of hoge bloeddruk kan leiden tot maligne hypertensie. Hypertensie is een systolische bloeddruk van meer dan 140 mmHg of meer dan 90 mmHg. Bij maligne hypertensie is de diastolische bloeddruk hoger dan 130 mmHg. Door vaatveranderingen in de niervaten door hoge bloeddruk neemt de reninesecretie sterk toe, waardoor de bloeddruk nog hoger wordt. Het is dus een vicieuze cirkel. Hoofdpijn, stoornissen in het zien, benauwdheid, verwardheid, verlammingsverschijnselen en trekkingen van armen en benen.
Acuut ontstane, zeer heftige pijn.Meningitis (hersenvliesontsteking), CVA, subarachnoïdale bloeding.Hersenvliesontsteking: hoge koorts; hoofdpijn; misselijkheid, overgeven (braken); verwardheid, slaperigheid of sufheid; pijnlijke gewrichten; overgevoeligheid voor licht of geluid; nekstijfheid (bij kin op de borst: het verschijnsel dat het hoofd niet of met grote moeite voorover gebogen kan worden), ook wel nekkramp genoemd; bewegen van de nek is pijnlijk, alsook het optrekken van de benen.

CVA: plotseling verlies van spierkracht (spierzwakte) aan één kant van het lichaam (in het gezicht, een arm of een been); gevoelsstoornissen (gevoelloosheid of tintelingen) aan één kant van het lichaam ( in het gezicht, een arm of een been); moeite met spreken of het begrijpen van wat anderen zeggen; problemen met het gezichtsvermogen: moeite met zien in één oog of beide ogen, dubbel zien, of totaal verlies van het gezichtsvermogen; moeite met lopen of veranderde manier van lopen; evenwichtsstoornissen, duizeligheid of een slechte coördinatie (tegen meubilair aanlopen); minder alert of zelf bewustzijnsverlies; veranderingen in gehoor; Persoonlijkheid: veranderde stemming of emotionele veranderingen; Verwarring of geheugenverlies; slikklachten; Veranderingen in smaak(sensatie); Moeilijkheden bij het schrijven of lezen; gebrek aan controle over de blaas of darmen.
Hoofdpijn met koorts (en gedaald bewustzijn).Meningitis.Zie boven.
Nekstijfheid/neurologische afwijkingen.Meningitis, hersentumor.Zie boven.
Hoofdpijn met tekenen van drukverhoging.Hersentumor.Zie boven.
Focale neurologische afwijkingen.Hersentumor.Zie boven.
Ochtendbraken; braken niet gerelateerd aan hoofdpijn.Hersentumor.Zie boven.
Persoonlijkheidsveranderingen/achteruitgang schoolprestaties.Hersentumor.Zie boven.
Migraine aura steeds aan dezelfde kant.Hersentumor.Zie boven.
(Bron: http://nhg.artsennet.nl)

Wanneer de huisarts inschakelen?
Wanneer kun je het beste contact opnemen met de huisarts bij hoofdpijn? Neem sowieso in de volgende situaties contact op met je huisarts:
  • de hoofdpijn verdwijnt niet ondanks ­ge­nomen maatregelen; en
  • wanneer je een zware hoofdpijn krijgt die je niet eerder hebt gehad.

In de volgende gevallen moet je met spoed je huisarts of de huisartsenpost bellen:
  • wanneer je zonder aanleiding een snel opkomende, heftige hoofdpijn krijgt, waarbij je je erg ziek voelt;
  • wanneer je heftige hoofdpijn krijgt, wat gepaard gaat met koorts, een pijnlijke of stijve nek, sufheid of overgeven;
  • wanneer je heftige hoofdpijn krijgt na een ongeval;
  • wanneer je ineens last krijgt van uitvalsverschijnselen krijgt, zoals een verlamde arm, een scheve mond, onduidelijk praten of minder zien;
  • wanneer je in de laatste drie maanden van een zwangerschap plotsklaps hoofdpijn krijgt.

Ook als er andere verschijnselen zijn waarover jij je zorgen maakt, is het verstandig om met je huisarts te overleggen.

Levenssituatie
Hoofdpijn hangt vaak samen met de levenssituatie waarin iemand zich bevindt. Migraine en hoofdpijn kunnen door talloze factoren worden uitgelokt, zowel geestelijk als lichamelijk. Door veranderingen in de dagelijkse bezigheden, een verandering in verantwoordelijkheden of verandering van slaapritme. Maar ook zaken als langdurige inspanning, te weinig drinken of te weinig slaap kunnen hoofdpijn uitlokken. Of denk aan de beruchte kater de dag na de inname van te veel alcohol. Hoofdpijn kan ook een lichamelijke oorzaak hebben. Zo gaat bloedarmoede vaak gepaard met hoofdpijn; bloedarmoede is een veelvoorkomend ziektebeeld bij kinderen en ouderen. Andere ziektebeelden die met hoofdpijn gepaard kunnen gaan zijn afwijkingen van de ogen; aandoeningen van de neus- en bijholten; aandoeningen van de oren. Zo uit zich een middenoorontsteking bij kinderen vaak het eerst in hoofdpijn.

De meeste hoofdpijn valt onder de zogeheten 'spierspanningshoofdpijn', waarbij onbekend is wat de precieze oorzaak ervan is. Er lijkt een verband te zijn met kleine verkrampingen in spieren, myofasciale triggerpoints.

Verschillende typen ernstige hoofdpijnklachten

Er wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen de verschillende typen van ernstige hoofdpijnklachten, zoals:
  • klassieke migraine;
  • spanningshoofdpijn; en
  • clusterhoofdpijn.

Spanningshoofdpijn
Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Tot 90% van de volwassenen heeft er ooit last van gehad, of zal er een keer last van krijgen. Spanningshoofdpijn komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Spanningshoofdpijn kan het gevolg zijn van fysieke of emotionele stress op het lichaam, waardoor de spierspanning zich verhoogd in het gebied van de hoofd en/of de nek, Deze verhoogde spierspanning geeft aanleiding tot hoofdpijnklachten.

Migraine
Migraine staat op de tweede meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Zowel kinderen als volwassenen kunnen er door getroffen worden. Vóór de puberteit worden jongens en meisjes gelijkelijk getroffen door migraine, maar na de puberteit, worden meer vrouwen dan mannen erdoor getroffen. Er wordt geschat dat 6% van de mannen en tot 18% van de vrouwen ten minste één keer migraine in hun leven zullen ervaren.

Gewoonlijk beginnen migraineaanvallen tussen het 12e en 25e levensjaar. Een migraineaanval duurt vaak enkele uren.

Clusterhoofdpijn
Clusterhoofdpijn is een zeldzame vorm van hoofdpijn die slechts 0,1% van de bevolking (1 op 1.000 mensen) treft. Het komt vaker voor bij mannen, maar vrouwen en kinderen kunnen ook last hebben van dit soort hoofdpijn.

De aanvallen zijn kort en hevig. Ze komen snel op en verdwijnen daarna weer plotseling. Vaak heeft een patiënt minstens twee aanvallen per dag, vaak rond dezelfde tijd, in veel gevallen 's nachts.

Verschijnselen, klachten en symptomen van de drie typen hoofdpijn

Wat zijn de symptomen van de drie soorten ernstige hoofdpijn?

Wat zijn de symptomen van spanningshoofdpijn?
De pijnsymptomen van een spanningshoofdpijn zijn:
  • Hoofdpijn achterhoofd en vanuit de nek: de hoofdpijn begint in de achterkant van het hoofd en de bovenkant van de nek.
  • De pijn is vaak aan beide kanten van het hoofd aanwezig (bilateraal), en wordt vaak omschreven als een strakke band om het hoofd. Links en rechts van het hoofd wordt een pijnlijk knijpend gevoel ervaren, vooral in de spieren die naar het achterhoofd en de slaap of slaapstreek lopen.
  • De ervaren druk rondom het hoofd is vaak het meest intens over de wenkbrauwen.
  • De pijn is meestal mild (niet uit te schakelen).
  • De spieren van de schouders, nek en schedel zijn vaak extra gevoelig.
  • De pijn is niet geassocieerd met een aura (zie bij 'migraine'), misselijkheid, braken, of overgevoeligheid voor licht en geluid.
  • De pijn kan sporadisch voorkomen (d.w.z. zelden en zonder patroon), maar kan bij sommige mensen ook veelvuldig en zelfs dagelijks optreden.
  • De meeste mensen zijn ondanks de zeurende hoofdpijn in staat om normaal te functioneren en hun dagelijkse bezigheden te blijven doen. De patiën kan gewoon naar zijn werk, ofschoon hij zich niet optimaal voelt.
  • De pijn wordt bij inspanning, zoals traplopen of fietsen, niet erger.
  • Door ontspanning nemen de klachten vaak allengs af of verdwijnen zelfs geheel.

Wat zijn de symptomen van migraine?
de symptomen van migrainehoofdpijn variëren en kunnen optreden met of zonder een waarschuwing vooraf. Het zien van een aura gaat soms aan de migraineaanval vooraf. Een aura treedt meestal zo'n 30 minuten vóór de hoofdpijn begint op. Een patiënt kan dan vlekken, golvende lijnen, of knipperende lampjes, lichtflitsen, flikkeringen of gekleurde vlekken aan één kant van het gezicht zien. Soms treden bepaalde neurologische uitvalsverschijnselen op, zoals verlamming van een arm, niet of nauwelijks uit de woorden kunnen komen, gevoelsstoornissen, enz. De meeste mensen ervaren echter geen aura voordat ze een migraine-aanval krijgen. Mensen die geen waarschuwingssignaal vooraf krijgen, ervaren soms wel gevoelens van lusteloosheid, honger en slaap voorafgaande een aanval. De aanvallen keren vaak om de paar weken terug. Maar er kunnen ook maanden of zelfs jaren tussen de aanvallen verlopen.

Veelvoorkomende symptomen van migraine zijn:
  • Pulserende, bonzende of kloppende hoofdpijn, doorgaans aan één kant van het hoofd.
  • De hoofdpijn is vaak zeer hevig: een borende of scherpende pijn van worden ervaren.
  • Soms breidt de pijn zich uit over het gehele gezicht en de nek, en soms zelfs tot in de armen.
  • De aanvallen kunnen enkele uren tot wel drie dagen aanhouden.
  • De hoofdpijn wordt erger bij fysieke activiteit, vooral door te bukken.
  • Misselijkheid, braken, of beide.
  • Overgevoeligheid voor licht (fotofobie) en geluid (fonofobie), en soms voor bepaalde geuren.
  • Concentratieverlies.
  • De pijn kan ook vergezeld gaan met duizeligheid.
  • De patiënt ziet er tijdens een aanval bleek en grauw uit. Zijn huid is zweterig en klam. De patiënt klaagt dat zijn ledematen koud zijn.

In de meeste gevallen ligt de patiënt tijdens een aanval op bed, in een zo donker mogelijke kamer, zonder enige vorm van geluid om zich heen. Er zijn verschillende soorten migraine, elk met unieke eigenschappen. Sommige vrouwen krijgen bijvoorbeeld migraine voor, tijdens of kort na hun menstruatie.

Wat zijn de symptomen van clusterhoofdpijn?
Clusterhoofdpijn wordt gekenmerkt door het feit dat de hoofdpijnaanvallen in tijd gegroepeerd zijn. Deze vorm van hoofdpijn manifesteert zich in clusters van enkele weken of maanden, gevolgd door een pijnvrije periode van maanden of zelfs jaren. Deze vorm van hoofdpijn is korter dan een migraineaanval of spanningshoofdpijn, maar ze zijn wel veel heviger. De symptomen zijn:
  • Hoofdpijn achter de ogen: clusterhoofdpijn is een zeer hevige bonzende of stekende, ondraaglijke pijn die meestal rondom of achter het oog wordt gevoeld.
  • Sommige patiënten beschrijven de pijn alsof er een hete pook in het oog wordt gestoken. Het aangedane oog kan rood, ontstoken, en waterig worden.
  • Somtijds krijgt iemand er een loopneus bij.
  • Gedurende de periode waarin de clusterhoofdpijn optreedt, wordt de patiënt gewoonlijk één of twee keer per dag getroffen door een hoofdpijnaanval, maar sommige patiënten hebben het vaker.
  • Elke pijnaanval duurt gemiddeld 15 minuten, maar kan ook veel langer duren (tot 180 minuten).
  • De aanvallen hebben de neiging iedere dag op ongeveer hetzelfde tijdstip te komen.
  • Iemand met een clusterhoofdpijnaanval kan onmogelijk stil blijven zitten. Deze mensen hebben bewegingsdrang en soms is de pijn zo heftig dat ze met hun vuisten (en soms ook het hoofd) tegen de muur bonken of slaan.

Aangezichtspijn (trigeminusneuralgie)
Aangezichtspijn of trigeminusneuralgie is een aandoening, waarbij men last heeft van typische kortdurende heftige pijnscheuten in het aangezicht. Het betreft pijn aan één kant van het gezicht als gevolg van druk, ontsteking of een andere aandoening van de wortel van de gevoelszenuw van het gelaat (deze wordt wel de 'nervus trigeminus' of 'drielingzenuw' genoemd). Karakteristiek voor aangezichtspijn zijn de volgende klachten:
  • kortdurende scherpe aanvallen van pijn in tandvlees, lip, neusvleugel of wang en dat aan één kant van het gezicht.
  • De aanvallen kunnen slechts een paar seconden tot wel enkele minuten aanhouden.
  • De aanvallen kunnen steeds frequenter worden. Sommige patiënten hebben tot honderden keren per dag aanvallen.

Stekende hoofdpijn (stabbing headaches)
Stekende hoofdpijn (in het Engels: stabbing headaches) duidt op is een vorm van hoofdpijn waarbij je last hebt van één of meerdere kortdurende pijnsteken of pijnscheuten in je hoofd. Vaak is de pijn gelokaliseerd in het voorhoofd, rondom of boven het oog of bij de slapen. De steek kan links in het hoofd optreden, maar op een ander moment voel je het weer rechts en op een andere plek. Je kunt de stekende pijn ook ervaren aan de achterkant van het hoofd. Stekende hoofdpijn betreft een goedaardige vormen van plots ontstane hoofdpijn en heeft niets van doen met de aanwezigheid van een hersentumor. Het gaat normaal gesproken niet gepaard met wazig zien, duizeligheid of andere klachten.

Noot:
  1. Ford, D.H., J.P. Schadé, J. Tomson: Het grote medische handboek; Rebo Productions, Lisse, 2009, p.379.

Lees verder

Gerelateerde links
Spanningshoofdpijn symptomen, Migraine aanval en Clusterhoofdpijn symptomen.
Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn? Probeer deze cocktail eens!Hoofdpijn? Probeer deze cocktail eens!Hoofdpijn. Daar wil je zo snel mogelijk vanaf. In plaats dat u naar de paracetamol grijpt, kunt u ook deze cocktail (pra…
Wat is de oorzaak van 'hoofdpijn'?Wat is de oorzaak van 'hoofdpijn'?Iedereen heeft wel eens last van 'hoofdpijn'. Er zijn maar weinig mensen die dit euvel niet kennen. In werkelijkheid lig…
Hoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnHoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnEr zijn enkele zeldzame vormen van hoofdpijn die in dit artikel behandeld zullen worden: (1) chronische dagelijkse hoofd…
Aandoeningen: de verschillende soorten hoofdpijnHoofpijn is een veel voorkomende klacht. Dit artikel gaat in op de verschillende soorten hoofdpijn en wat de oorzaken ku…
Wat te doen bij hoofdpijn?Wat te doen bij hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Bronnen en referenties
  • Everdingen, Jannes J.E. van, (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.
  • Ford, D.H., J.P. Schadé, J. Tomson: Het grote medische handboek; Rebo Productions, Lisse, 2009.
  • Nhg.artsennet.nl
  • Nl.wikipedia.org
  • www.gezondheidsplein.nl
  • www.thuisarts.nl

Reageer op het artikel "Hoofdpijn voorhoofd, achterhoofd, achter de ogen, vanuit nek"

Reacties

Josephine, 12-01-2014 15:07 #18
Goedenmiddag,
Ik ben 16 jaar en sinds 2009 heb ik last van 2 maal wekelijkse hoofdpijn in mijn achterhoofd.De aanvallen zijn erg vervelend en tijdens een aanval lig ik meestal in m'n bed en doe ik niks met mijn ogen dicht. Het is begonnen op het moment dat ik tijdens de mexicaanse griep een hoestbui had gekregen en er een vreselijke pijn in mijn hoofd optrad. Ik viel daarna direct in slaap en ik had zoiets nog niet eerder meegemaakt. Sinds die tijd heb ik minimaal twee keer per week hoofdpijn en zit er ongeveer 4 dagen tussen een aanval. Ik heb ook momenten gehad dat ik m'n controle verloor en tegen een muur aanliep, moest braken, witte flitsen voor mijn ogen kwamen en duizeligheid werd voor of nadat ik hoofdpijn kreeg. Ik ben naar een ostheopaat en manueeltherapeut geweest, maar dat heeft beide helaas niks verholpen. Mijn huisarts heeft mij ook doorverwezen naar een neuroloog, maar deze arts dacht dat het om mijn geestelijke situatie ging. Mijn moeder is wel erg ziek geweest en mijn broer is autistisch, maar ik kan dat verder naar mijn gevoel goed aan en ik zit eigenlijk nooit ergens echt over in. De arts heeft mij verteld dat het bij mij hoort en dat ik er maar mee moet leven. Ik ga nu toch binnenkort even een ander ziekenhuis proberen, want ik heb er toch echt veel last van en mijn huisarts is bezorgd. Maar ik kwam ook nog even op het idee om op dit forum een bericht te schrijven, voor het geval dat iemand mijn verhaal herkent. Zou iemand mij kunnen helpen?
Mvg
Josephine

Ellyse, 17-09-2013 09:58 #17
Wat kan ik doen, naar heftig stoten aan het hoofd? klachten met de ogen! Reactie infoteur, 19-09-2013
U hebt uw hoofd flink gestoten en daar pijn aan de ogen aan overgehouden. Ik weet niet hoe lang die klachten reeds aanhouden, maar het lijkt mij verstandig een afspraak te maken met uw huisarts. Hij kan u wat vragen stellen en u lichamelijk onderzoeken.

Nick, 03-08-2013 11:54 #16
Goedemorgen,

Ik heb sinds 3 weken vage hoofdpijn klachten, maar enkel dat dus geen misselijkheid, duizelingen of wat dan ook. Het begon 3 weken terug met 20 minuutjes stekende pijn aan mijn linkeroog en daarnet boven. toen was het 4 a 5 dagen weg en kwam het weer terug voor 20 minuten. Een aantal dagen later weer het zelfde. En nu heb ik er sinds een week dagelijks last van. Het is soms dragelijk maar er zijn momenten bij dat ik me echt moet vermannen om normaal te blijven reageren. Ik heb nog nooit eerder zulke erge hoofdpijn gehad en het is me volledig onbekend ook na een huisarts bezoek en al het speurwerk op internet. Ik heb alles opgezegd over een beknelde zenuw, een verstopt bloedvat, een hersentumor, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn en migraine maar ik zou me god niet weten hoe dit verklaarbaar is. Kan iemand mij helpen of een tip geven.

mvg

Nick

Teun, 27-07-2013 09:16 #15
Goedendag,

Sinds een week heb ik een dermate druk op m'n achterhoofd en gespannen nekspieren waardoor ik nauwelijk, of eigenlijk helemaal niet, tot slapen kom.
Het bewegen van mijn hoofd links naar rechts en voorover, achterover gaat goed maar voel en hoor ik van binnen een gekraak en iets van, wat ik maar even vergelijk met een kogeltje, rollen in hoofd/nek.Gewoon rechtop lopen geeft geen problemen of eventuele klachten.3 Maanden geleden ben ik 's-avonds onwel geworden en volgende ochtend onderzocht in het ziekenhuis, waar men alleen een verhoogde bloeddruk constateerde.Sindsdien gebruik ik bloedverdunnens.
Mijn leeftijd is 51 jaar.

Wat is hier eventueel aan te doen, want het begint me aardig te slopen.

Mvg Teun Lugtigheid

Hay Jacobs, 03-06-2013 11:00 #14
Geachte medewerker Gezondheidsplein, ik heb al enkele jaren last van pijn van uit mijn nek, de pijn begint met steken boven de oogkassen dan weer links en ook weer rechts.
De pijn word veroorzaakt door een zenuw bij de spieren die tussen de ogen en oren naar de oogkassen gaat en behoorlijk steekt (1500mg Paracetamol en 50mg Diclofenac willen wel eens helpen) maar als je in de nek gaat voelen en drukken kom je er achter dat het meestal een dieper gelegen spier is die pijnlijk is en dan moet je beginnen om deze van de spanning af te krijgen door drukken en trekken, soms met twee handen om hem daarna telkens 8-12 seconden vast te houden en de hersenen de kans te geven om dit aan te passen, meestal ben je een kwartier bezig en op zo, n dag van pijn een keer of 10 per dag dit te herhalen.
Ik loop nu alweer een half jaar bij Fisio met wekelijks een behandeling van de bovenste drie nekwervels om meer plaats te maken voor zo, n zenuw.
Maar de pijn blijft na 2a3 dagen terug komen en ik weet niet meer waar ik verder moet zoeken om hier vanaf te komen, in de voorgaande reacties en encyclopedie staat er niks over wat hier op lijkt, met mijn eigen trekken aan deze spier lukt het soms om vermindering van pijn te hebben maar door kramp in de armen moet je voortijdig stoppen, (ben 72 jaar).
Hopelijk hebben jullie een goed advies in deze!
Mvg Hay Jacobs

Sophie, 09-03-2013 02:31 #13
Wel apart dat bij vrijwel alles hersentumor staat, bedankt voor nog meer hoofdpijn. Reactie infoteur, 09-03-2013
Het overzicht waar u naar verwijst betreft 'alarmsymptomen'. Alarmsymptomen zijn verschijnselen die bij een arts een belletje laten rinkelen, omdat ze kunnen wijzen op een ernstige onderliggende aandoening. Bij de overgrote meerderheid van alle hoofdpijn (meer dan 99%) betreft het echter of spanningshoofdpijn of migraine. Als er sprake is van bepaalde 'waarschuwingssignalen', is nader medisch onderzoek geboden.

Sven, 21-02-2013 10:00 #12
Ik heb nu ook al 4 maanden last van hele vage klachten die niemand weet te achterhalen. Ben al bij allerlei specialisten geweest en een ct scan gehad. Ik heb steeds druk onder mijn linkeroog, maar zit niks vast wijzen foto's uit. Ben veel en ernstig duizelig en kan niet focussen. Lezen gaat slecht en in de verte iets zien ook. Het beeld trilt dan van links naar rechts. Ook trekt er een zenuw op mijn linker onderooglid en heb ik veel moeite met coördinatie met vastpakken van zaken. Heeft iemand een idee waar ik het nog kan zoeken?

J. Vink, 23-01-2013 18:28 #11
Ik kan overdag alles maar s nachts krijg ik een hele nare hoofd +-- om 5 of 6 uur ook duizelig ik dacht dat het vanuit de nek kwam die ga ik dus masseren overdag. als ik naar het verkeer kijk om plusminus half 7 dan zie ik de auto s dubbel rijden. lijkt heel mooi maar ik maak me zorgen. Dan ga ik para cetamol nemen en eet iets endrinken. als ik weer ga liggen word ik helemaal niet goed. ook duizelig als ik opsta om 8uur ben ik heel duizelig. moet mij overal aan vasthouden na een paar uur ben ik weer veel beter hoofd omhoog dit gaat nu de 4 de maand in wat moet ik doen.ben 9 keer naar fisio geweest met rug klachten ze ging steeds omhoog wrijven. ik zeg nog ik krijg last van mijn hoofd vooral rechts achter ik ben toen maar niet weer heen gegaan het werd steeds erger. ze zei vuil in de spieren dat gaat wel over jenk

Annemarie, 22-04-2012 17:08 #10
Ik (bijna 40 jaar) heb als sinds mijn 15-de hoodpijn en migraine. Ik gebruik nu relpax als ik een aanval heb of ibuprofen als ik gewone heftige hoofdpijn heb. Verschillende medicijnen geprobeerd en mijn hormoonhuishuiding ligt nu sinds een jaar plat dmv provera ivm endometriose en hoofdpijn klachten. Mijn hoofdpijn/migraine wordt steeds erger waardoor ik vaak misselijk, moe en vooral vergeetachtig ben. Dit heeft zeker invloed op mijn leven.

Heeft u nog tips of andere chronische medicijnen die kunnen helpen.
Moet ik me zorgen maken dat ik ook vergeetachtig ben? Reactie infoteur, 28-04-2012
Wellicht dat de hoofdpijnpoli uitkomst kan bieden, . In Nederland zijn een dertigtal hoofdpijncentra. Hierin zijn diverse professionals werkzaam, waaronder een neuroloog die zich gespecialiseerd heeft in hoofdpijn en vaak een hoofdpijnverpleegkundige.
Met name wanneer u vaak of zeer ernstige hoofdpijn heeft of als een huidige behandeling niet voldoende werkt, kan het raadzaam zijn om een afspraak te maken op de hoofdpijnpoli. Vraag uw huisarts naar de dichtstbijzijnde hoofdpijnpoli bij u in de buurt. Of kijk op www.hoofdpijncentra.nl

Andrea, 16-04-2012 23:41 #9
Hallo, ik had een vraagje. Ik heb al een paar weken last van een ontzettende hoofdpijn. Vooral mijn voorhoofd (nog boven de wenkbrauwen), maar ook mijn achterhoofd (beetje onderin) doen erg zeer. Ik kan de pijn beschrijven als drukkend. Daarbij voel ik me erg duizelig, heb ik soms het idee alsof ik op andermans benen loop en heb ik een warmer voorhoofd. Deze hoofdpijn incl bijkomende klachten zoeken mij steeds vaker op en ik word steeds vaker in mijn functioneren belemmert. Ik heb geen last van stress, ben niet misselijk en dergelijke. Wel ben ik vaak van paarden gevallen. Daarbij ben ik 1x hard op mijn nek terecht gekomen en 1x erg hard op mijn rug. Een kennis van mij zei dat dit mrt mijn hoofdpijn te maken kon hebben en het flauwvallen. Zij heeft mij een chiropractor aanbevolen. Heeft u misschien een idee wat ik zou kunnen hebben, en bovenal wat ik hier aan kan doen? Reactie infoteur, 28-04-2012
Eerst moet duidelijk zijn wat de oorzaak is van de hoofdpijn alvorens overgegaan kan worden tot een behandeling. Wanneer hoofdpijn het dagelijks leven negatief beïnvloedt, is het verstandig naar de huisarts te gaan. Samen met de huisarts kan uitgezocht worden om welke soort hoofdpijn het gaat. Eventueel zal hij medicijnen of een therapie voorschrijven om de klachten te verminderen of weg te nemen. De huisarts kan u ook verwijzen voor verder onderzoeken, bijvoorbeeld naar een hoofdpijnpoli. In Nederland zijn een dertigtal hoofdpijncentra. Hierin zijn diverse professionals werkzaam, waaronder een neuroloog die zich gespecialiseerd heeft in hoofdpijn en vaak een hoofdpijnverpleegkundige.

, 26-12-2011 19:00 #8
Ik ben 15 jaar en sinds 3 jaar heb ik elke dag hoofdpijn, de laatste 2 weken is het enorm hard veregerd, kan niet goed tegen licht, geluid en voel me bijna elke dag misselijk. Met m'n hoofdpijn kan ik niet goed opletten op school enz., het is een stekende pijn. Wat kan dit zijn? Reactie infoteur, 27-12-2011
Men spreekt van 'chronisch dagelijkse hoofdpijn' als iemand gemiddeld drie keer per week hoofdpijn heeft. De Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten heeft hier een duidelijk artikel over geschreven: http://www.hoofdpijnpatienten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=140&Itemid=166. De gevolgen van chronisch dagelijkse hoofdpijn kunnen enorm belastend zijn. Het vermindert uw concentratie, hetgeen mogelijk van invloed is op uw schoolresultaten. Chronisch dagelijkse hoofdpijn beïnvloedt de kwaliteit van leven. U doet er verstandig aan om een afspraak te maken met uw huisarts. U hebt al drie jaar last van dagelijkse hoofdpijn en bovendien zijn de klachten de laatste weken verergerd. Blijf hier niet langer mee doorlopen en ga zo snel mogelijk naar het spreekuur van uw huisarts. Als u niet weet wie uw huisarts is, dan kunt u dit vragen aan uw ouders of verzorgers.

Jorden, 13-12-2011 16:36 #7
Ik was net bezig achter de computer toen ik net een hevige hoofdpijn voelde. Het is aan mijn achterhoofd en blijft maar aanhouden. Ik ben nu 14 jaar. Het is een stekende pijn die plots opkwam, net alsof er op mijn hoofd gklopt werd met een zwaar voorwerp.

Eline, 09-11-2011 14:27 #6
Regelmatig heb ik hoofdpijn achter mijn ogen, wanneer ik op mijn slapen duw of in mijn ogen wrijf, wordt de pijn verlicht. Het is niet constant, maar af en toe heb ik er 1 of 2 dagen last van. Heeft dit te maken met mijn lenzen(harde lenzen, bijziend, -6 en -7 met cillinder) waarvan de sterkte misschien niet helemaal meer klopt, of is dit een andere oorzaak? Reactie infoteur, 10-11-2011
Bijziendheid of verziendheid kan hoofdpijn veroorzaken. Het kan zijn dat u nieuwe lenzen nodig heeft. U kunt opnieuw uw ogen laten testen om te ontdekken welke sterkte u nodig hebt. Mocht u wel de juiste sterkte hebben, dan is een bezoek aan de huisarts te overwegen.

Rene, 12-10-2011 21:52 #5
Ik heb sinds 2 dagen last van hoofdpijn als ik nies of hoest en als ik buk krijg ik een druk als ik gewoon loop of zit voel ik het niet. heb wel een ander ritme gekregen vanwege dat we sinds 6 weken een kleine hebben. daarbij is het ontzettend druk op het werk en minder slaap snachts. met paracetamol gaat het niet weg. Reactie infoteur, 13-10-2011
Bij aanhoudende hoofdpijnklachten is het verstandig de huisarts te raadplegen.

Sadah, 10-10-2011 11:23 #4
Ik heb sinds twee weken bijna elke dag hoofdpijn, dit was een zeurende hoofdpijn. Nu heb ik sinds 2dagen plotseling een stekende hoofdpijn rechts in m'n achterhoofd. Ik sta er mee op en ga er mee naar bed. Wat kan dit zijn? :( Reactie infoteur, 10-10-2011
Bij aanhoudende hoofdpijn is het van belang naar de huisarts te gaan voor nader onderzoek.

Rianca Harms, 16-09-2011 11:15 #3
Ik heb met regelmaat hoofdpijn. Van een hele maand heb ik zeker minimaal 2 weken hoofdpijn, Varierend van lichte hoofdpijn tot zware hoofdpijn. Soms vanuit de nek. Maar soms ook zodanig aan 1 kant dat mijn oor, kaak een oog pijn doen.
Het is zo vermoeiend! Moet ik bij een huisarts gaan. Ik heb dit al jaren. Reactie infoteur, 16-09-2011
Gezien de duur van uw klachten (al jaren) en de ernst (2 weken per maand), adviseer ik u zeker om naar de huisarts te gaan. Dit moet u ernstig in uw functioneren belemmeren. Ik zou hier niet langer mee rond blijven lopen. Patiënten met langdurige hoofdpijnklachten kunnen door de huisarts naar een hoofdpijnpoli worden verwezen. Er is specifieke kennis aanwezig om de verschillende vormen van hoofdpijn te herkennen en deze adequaat te behandelen. Naast lichamelijk onderzoek wordt er met vragenlijsten gewerkt. Het onderzoek van de neuroloog en deze vragenlijsten geven duidelijkheid over het type hoofdpijn. In korte tijd kan er een diagnose en een behandelplan opgesteld worden.

Cedric Brackeva, 14-09-2011 14:14 #2
Beste, enkele dagen geleden heb ik zwaar mijn hoofd gestoten langs de rechterkant net naast mijn slaap enkele cm boven mijn oor. Echt hoofdpijn heb ik niet, maar als ik er ff aankom aan de plek doet het enorm pijn, zelfs nu nog na 4 dagen… is dit ernstig of iets wat tijd nodig heeft om te genenzen? Reactie infoteur, 14-09-2011
In dit artikel staat wanneer je naar de huisarts moet met hoofdpijn: http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1610/hoofdpijn-na-een-val-of-stoot. Ook is het belangrijk om contact op te nemen met uw huisarts als u het, afgezien van de punten die hierin genoemd worden, eenvoudigweg niet vertrouwt.

Mary Kroon, 12-04-2011 20:50 #1
Sinds een dag of 10 heb ik een pijnlijke plek recht op mijn achterhoofd. Het is net of ik mijn hoofd gestoten heb, maar dat is absoluut niet zo. Ik ben nog niet naar een dokter geweest maar omdat het niet over gaat maak ik me inmiddels zorgen. Het is begonnen met steken in mijn rechteroor, dat was na 3 dagen verdwenen, maar deze pijnplek verdwijnt niet zomaar. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Reactie infoteur, 12-04-2011
U kunt toch echt het beste uw huisarts bezoeken. Hij of zij kan een anamnese afnemen en u lichamelijk onderzoeken.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!