InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ouderdomswrat: ouderdomswratten (gezicht) verwijderen

Ouderdomswrat: ouderdomswratten (gezicht) verwijderen

Ouderdomswrat: ouderdomswratten (gezicht) verwijderen Ouderdomswratten zijn één van de meest voorkomende goedaardige huidafwijkingen. Een ouderdomswrat is een niet-besmettelijke huidafwijking die meestal na het vijftigste levensjaar optreedt. Ouderdomswratten zijn in het geheel niet schadelijk. De manier waarop ze eruit zien kan men als cosmetisch storend ervaren. Warrdoor ze worden veroorzaakt is niet bekend. Er is geen virus bij betrokken, zoals bij andere wratten. Ouderdomswratten zijn dus ook niet besmettelijk.

Ouderdomswratten

Ouderdomswratten - inleiding

De medische benaming van ouderdomswrat is verruca seborrhoica of verruca senilis. Een ouderdomswrat is een goedaardige huidafwijking die meestal op de volwassen leeftijd ontstaan. De manier waarop ze eruit zien kan men als cosmetisch storend ervaren, maar ze zijn niet schadelijk.

Ouderdomswratten kunnen overal op het lichaam voorkomen, maar voorkeurslocaties zijn de romp en het gelaat. Ze groeien langzaam, en zij kunnen verschijnen als solitaire gezwellen of in groepen. Het beloop van ouderdomswratten kan niet beïnvloed worden en het ontstaan van de wratten kan niet worden voorkomen. Ouderdomswratten zijn niet besmettelijk.

Oorzaak ouderdomswratten

Het is niet bekend wat de ontstaansoorzaak is. Onderzoek heeft uitgewezen dat ouderdomswratten familiair voorkomen en mogelijk speelt zonexpositie ook een rol.

Wratten worden veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV), maar de ouderdomswrat daarentegen niet. Ouderdomswratten zijn dan ook niet besmettelijk.

Symptomen ouderdomswratten

Soms is er sprake van jeuk, maar meestal is de afwijking asymptomatisch. Naast jeuk, kunnen ouderdomswratten gemakkelijk bloeden of rood en geïrriteerd worden bij wrijving of andere manipulatie. De uiterlijke verschijningsvorm kan per ouderdomswrat sterk variëren. De ouderdomswrat ligt bovenop de huid en kan vele vormen aannemen. Ouderdomswratten:
  • Variëren in kleur van lichtbruin (geelbruin) tot donkerbruin tot zelf zwart. De meeste zijn bruin. Sommige zijn veelkleurig.
  • Variëren in grootte van klein tot groter dan 3 cm in doorsnee.
  • Variëren in textuur van vlak tot verheven, van wasachtig, glad en fluweelzacht tot ruw en hobbelig.

Ze worden vaak gezien op de romp, maar ook op het hoofd en in het gezicht. Er kunnen er meerdere tegelijk voorkomen. Het typische van ouderdomswratten is dat de pigmentatie niet afkomstig is van melanocyten (pigmentvormende huidcellen), maar ontstaat door gepigmenteerde hoornstof.

Vergelijkbare ziektebeelden zijn:

Vóórkomen ouderdomswratten

Ouderdomswratten kunnen ontstaan vanaf de leeftijd van 30 jaar en het percentage mensen met ouderdomswratten neemt toe met het ouder worden. Vaak worden ze gezien vanaf 50 jarige leeftijd. Ze worden vooral gezien bij mensen met een blanke huidskleur. Het is een courante goedaardige huidafwijking met een gunstig beloop.

Diagnose en behandeling ouderdomswratten

De arts zal de diagnose stellen na inspectie van de plek. Aanvullend onderzoek door middel van dermatoscopie of het nemen van een biopt, kan nodig zijn bij onzekerheid over de diagnose.

Een ouderdomswrat is goedaardig, waardoor behandeling niet nodig is. Om cosmetische redenen of doordat de wrat steeds wordt opengekrabd en bloedt, kan behandeling overwogen worden. Verwijdering van een ouderdomswrat kan plaatsvinden met behulp van vloeibaar stikstof (cryotherapie), (shave-)excisie (wegsnijden), of wegschrapen met een scherpe lepel (curretage).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedaardige huidgezwellenEen goedaardig huidgezwel is een ophoping van bepaalde cellen die er anders uitziet dan de rest van de huid. Er zijn vee…
Wratten verwijderen, hoe?Wratten verwijderen, hoe?Wratten zijn verdikkingen in de huid die veroorzaakt worden door virussen in de huid. Het zijn geen tumoren. Er zijn mee…
Beauty: WrattenBeauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Cornu cutaneum (huidhoorn): aangroeisel huid, behandelingCornu cutaneum (huidhoorn): aangroeisel huid, behandelingEen cornu cutaneum is een hoornachtig gezwelletje van enkele millimeters tot enkele centimeters, die zich manifesteert o…
Bronnen en referenties
  • A.G. Glansdorp: Verruca seborrhoica, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.77-80.

Reageer op het artikel "Ouderdomswrat: ouderdomswratten (gezicht) verwijderen"

Reactie

Willy Swaan, 18-03-2012 14:47 #1
Ik heb al enige tijd last van steelvratjes en de huidarts haalt ze nu weg, mijn vraag is blijven die ellendige dingen komen en is dit een erfelijke kwestie? het is zeer storend voor mij je blijft altijd haken met je sjaal of kante blouse, ook zitten ze bij mij op mijn armen waardeloos! Reactie infoteur, 25-03-2012
Over fibroma pendulans (steelwratjes) heb ik een apart artikel geschreven: http://goo.gl/zL9Q7

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Wratten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!