InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Borstvorming bij mannen

Borstvorming bij mannen

Borstvorming bij mannen Er zijn veel mannen die borstvorming hebben en die dit als een groot probleem ervaren. Hierdoor voelen zij zich minder mannelijk en schamen zij zich. Naast overgewicht kunnen stress en het drinken van alcohol een oorzaak zijn van deze ongewenste vetophoping. Is een borstverkleinende operatie de enige oplossing om van deze vervelende vetophoping in de borst af te komen? Zijn er ook nog andere manieren die minder drastisch zijn tegen deze vervelende kwaal?

Zijn mannenborsten hetzelfde als vrouwenborsten?

Bij mannenborsten is er sprake van hardnekkig vet op de borst. Het is vergelijkbaar met het vet dat ook in vrouwenborsten voorkomt en het kan zich al op jonge leeftijd ontwikkelen. Vooral als dit bij mannen begint in de tienerjaren kan dit slecht zijn voor het zelfvertrouwen. Ze schamen zich als ze na het sporten onder de douche gaan of een dagje naar het strand willen. Ze willen zich het liefst verstoppen onder een dikke laag kleding.

Oorzaak

Er wordt vaak gedacht dat mannenborsten oorzaak zijn van overgewicht. Een ongezonde levensstijl kan bijdragen aan deze aandoening. Hoewel dit vaak door overgewicht kan ontstaan hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Meestal heeft het met de hormoonhuishouding te maken indien overgewicht niet de oorzaak is. Er kan ook een andere oorzaak zijn zoals de ziekten: syndroom van Klinefelter, geslachtshypoplasia, endrocrinologische ziekten of levercirrose. Indien de oorzaak niet bij overgewicht ligt is het raadzaam om naar de huisarts te gaan.

Ontregelde hormoonspiegel

Bij mannenborsten en ook bij een bierbuik is er sprake van een plaatselijke vetophoping. Dit kan op allerlei plaatsen in het lichaam voorkomen en is een grote frustratie voor mensen die willen afvallen. Vaak ben je een lange tijd aan het lijnen en het gaat overal vanaf behalve de plaatsen waar je het vanaf wilt hebben. Inmiddels is er ontdekt dat een plaatselijke vetophoping een gevolg is van een ontregelde hormoonspiegel. Dit ontstaat als reactie in het lichaam op slechte eet- en drinkgewoontes. Het mannelijke hormoon (testosteron) wordt omgezet naar het vrouwelijke hormoon (oestrogeen). Hierdoor kunnen mannenborsten ontstaan. Daarnaast speelt het stresshormoon (cortisol) ook nog een rol. Bij een levensstijl waarbij teveel ongezond wordt gegeten en teveel alcohol wordt gedronken met daarbij de nodige stress ligt het vormen van mannenborsten op de loer.

Wat kun je zelf hiertegen doen?

Vooral alcohol is misschien wel de grootste boosdoener. Alcohol is een vergif voor de mannelijke hormoonspiegel testosteron. Het maakt niet uit of het nou om bier, wijn, jenever of andere drankjes gaat: het gaat om de alcohol. Daarom is het raadzaam de alcohol te laten staan. Daarnaast is het advies om stresshormonen onder controle te krijgen. Het kan ontspannend werken door te gaan sporten, mediteren of gaat wandelen. Hierdoor kan de stress afnemen zodat er minder stresshormonen vrijkomen. Goede voeding is ook erg belangrijk. In groenten, met name koolsoorten, zitten stoffen (phytochemicaliën) die het teveel aan het vrouwelijke hormoon oestrogeen kan bestrijden. Krachttrainingen van enkele keren peer week van maximaal drie kwartier blijken uit onderzoek het testonerongehalte te verhogen.

Als de borsten niet verdwijnen

Indien een gezonde levensstijl, minder stress en sporten niet helpt zijn er andere behandelingen mogelijk. Eerst wordt er gekeken of medicijnen en gels helpen. Indien alle behandelingen falen kom je pas in aanmerking voor een operatie om te borsten te verkleinen. Een borstklier bestaat uit kliefweefsel en vet. Het hangt van de grootte van deze elementen af wat voor een soort operatie er plaats vindt. Soms is het noodzakelijk de gehele borstklier te verwijderen en in andere gevallen is alleen een liposuctie nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Borstvorming bij mannen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 27-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!