InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waterpokken: rode huidvlekjes en blaasjes bij kinderen

Waterpokken: rode huidvlekjes en blaasjes bij kinderen

Waterpokken: rode huidvlekjes en blaasjes bij kinderen Kinderen onder de twaalf jaar krijgen meestal waterpokken. Dit zijn rode huidvlekjes met jeukende blaasjes, welke over het gehele lichaam kunnen voorkomen. Waardoor wordt het kind geïnfecteerd, wat zijn de symptomen en hoe kunt u het kind verder helpen om van deze zeer besmettelijke aandoening af te komen?

Waterpokken

Praktisch ieder kind krijgt het

Ongeveer vijfennegentig procent van de kinderen zal waterpokken krijgen, voordat men twaalf jaar jong is geworden. Normaal komt de aandoening het meest voor tijdens de dagen dat de weerstand veel te verduren heeft en dat bekent dat er tijdens koude en gure dagen waterpokken uitbreken. Het uit zich in rode huidvlekjes kris kras over het lichaam met her en der jeukende blaasjes. De hoeveelheid waterpokken dat een kind krijgt is zeer divers. Van sporadisch een waterpok tot een lichaam bezaaid met waterpokken. Hoe kan de aandoening worden herkend en waar dient verder rekening mee gehouden te worden?

Symptomen van waterpokken

In eerste instantie zal het kind verkouden worden, mogelijk met veel niesen en dat alles verstopt zit. Ook kan daarbij een temperatuursverhoging van toepassing zijn, waarnaast keelpijn, hoofdpijn en tranende ogen. Naast deze kenmerkende eigenschappen van een verkoudheid ontstaan er tevens rode vlekjes met blaasjes verspreid over het lichaam. Deze kunnen ook tussen het haar zitten, om de ogen en in de mondholte. Veel voorkomende klacht van kinderen is dat het jeukt. Er dient niet aan de blaasjes te worden gezeten, omdat de aandoening uitermate besmettelijk is voor de omgeving. Contact met andere kinderen die nog geen waterpokken hebben gehad en ook speciaal contact met zwangere vrouwen moet altijd worden vermeden. Uiteindelijk zullen de blaasje uitdrogen, waarna wondkorsten overblijven. Deze kunnen met een week reeds verdwenen zijn. Indien er door het kind niet is gekrabd blijven er geen tot nauwelijks geen littekens achter.

Een infectieziekte als boosdoener

De aandoening wordt veroorzaakt door het waterpokkenvirus geheten de Varicella infectieziekte. Dit is een aan het herpes simplex gerelateerd virus. Het virus wordt overgedragen van mens op mens via vocht. Wanneer we spreken en hoesten komen er vanuit ons lichaam allemaal minuscule druppels in de lucht, welke door anderen worden opgenomen. De vloeistof in de blaasjes van diegene met waterpokken en gordelroos is daarnaast uitermate besmettelijk. Vanaf het moment dat de eerste klachten optreden tot het moment dat de vloeistof in de blaasjes is verdwenen, is er kans op besmetting van anderen. Dit kan tot op anderhalf week duren.

Hoe kunt u het kind helpen?

Het is essentieel dat het kind de blaasjes niet open krabt. Daardoor komt namelijk het zeer besmettelijke vocht vrij, waarnaast aanvullende infecties kunnen ontstaan. Houdt dus de nagels van het kind kort en doe het kind vingerwandjes aan om te voorkomen dat er wordt gekrabd. De huid kan gewoon in bad of onder de douche worden gewassen, echter dit dient wel met enig beleid te gebeuren om het openspringen van blaasjes te voorkomen. Het komt voor dat het kind door de aandoening zweverig is echter zal niet ernstig ziek worden. Overleg met de schoolleiding of het goedvoelende kind terug kan komen of dat er moet worden gewacht tot de blaasjes compleet zijn verkorst. Dit heeft te maken met het feit dat kinderen op dezelfde school veelal gelijkertijd geïnfecteerd raken, echter mogelijk sommige kinderen de ziekte nog niet hebben gehad.

Blijf uit de buurt!

Een speciale waarschuwing bij constatering van waterpokken is wel dat zwangere vrouwen zonder een waterpok verleden in de begin maanden van de zwangerschap niet bij een waterpokkenvirusbron komen. Indien de moeder wordt geïnfecteerd wordt het ongeboren kind eveneens geïnfecteerd waardoor het virus beschadigingen aanbrengt. Daarnaast dienen andere kinderen en baby’s die nog geen waterpokken hebben gehad uit de buurt te blijven. Dit geldt eveneens voor diegene met een lagere weerstand door bij voorbeeld een chemokuur of bestraling.

Behandeling jeukende blaasjes en rode vlekjes

De aandoening moet vanzelf overgaan omdat er geen effectieve behandelmethode bestaat. Om het besmettingsgevaar versneld te laten verdwijnen kunt u overwegen om een zinkzalf te gebruiken, waardoor de vloeistof sneller verdwijnt. Daarnaast helpt een verkoelende zalf zodat de invloed van de jeuk minder wordt. Laat u door de huisarts informeren welke lotion of zalf het beste kan worden gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – WaterpokkenWaterpokken is wel de bekendste infectieziekte. Bijna ieder kind krijgt het en het is een zeer besmettelijke ziekte. Maa…
Wat zijn WaterpokkenBijna alle kinderen krijgen waterpokken. Meestal gebeurd dit in de winter of vroeg in de lente. In bijna alle gevallen k…
Waterpokken, wat is het en wat kan je er tegen doen?Waterpokken is een kinderziekte die erg besmettelijk is. Vrijwel ieder kind heeft weleens de waterpokken gehad.
Waterpokken (Varicella)Waterpokken (Varicella)Waterpokken is een virusziekte, die wordt veroorzaakt door het varicella-zoster-virus. Meer dan 90% van de mensen krijgt…
Wat te doen bij waterpokkenWat te doen bij waterpokkenRode vlekjes, bultjes en jeuk, het hoort er allemaal bij. Waterpokken is een veel voorkomende ziekte en zien we voorname…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterpokken

Reageer op het artikel "Waterpokken: rode huidvlekjes en blaasjes bij kinderen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 18-03-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!