InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Subarachnoïdale bloeding

Subarachnoïdale bloeding

Subarachnoïdale bloeding Een subarachnoïdale bloeding wordt vaak afgekort met SAB. Bij SAB is een aanval levensbedreigend. Deze aandoening lijkt veel op een beroerte. Lees in dit artikel meer over SAB.

SAB

SAB: subarachnoïdale bloeding

Een subarachnoïdale bloeding komt door een bloedvat die gescheurd is. Deze aandoening lijkt op een hersenbloeding. Het bloed stroomt dan in de ruimte waar het hersenvocht zit, tussen het harde en zachte hersenvlies. De meeste keren dat het voorkomt, wordt SAB veroorzaakt door aneurysma.

Hoevaak komt het voor?

Gelukkig is het een heel zeldzame aandoening. Per jaar komt het 6 op de 100.000 mensen voor. Mensen met een hoge bloeddruk hebben het meeste risico op SAB. Het komt in het algemeen alleen voor bij vrouwen (soms mannen) tussen de 40 en 60 jaar. Ook mensen die zware spanning hebben kan het bij worden opgewekt. Als iemand een SAB heeft gehad en heeft overleefd, volgt er in de meeste gevallen later nog één.

Symptomen

  • Plotselinge heftige hoofdpijn
  • Bewusteloos raken
  • Stijve nek
  • Dubbel zien of verslechterd zicht
  • Niet tegen fel licht kunnen
  • Vermoeidheid
  • Verwardheid
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid/overgeven

Behandeling

Deze aandoening komt niet vaak voor gelukkig, maar als iemand deze aandoening heeft dien hij/zij direct opgenomen te worden in het ziekenhuis. Als men buiten levensgevaar is, zal er meteen een diagnose worden gesteld die erg nauwkeurig moet worden genomen. Helaas zijn er geen medicijnen die een SAB kunnen laten herstellen. De enige oplossing hiervoor is uitrusten. Eventueel zou er ook geopereerd kunnen worden om de aneurysma tegen te gaan.

Vooruitzicht

Als men die een zware aanval heeft gehad, zo'n 6 maanden geen last meer heeft van aanvallen of symptomen van de SAB, zien de vooruitzichten er goed uit en is de kans van herstel zo goed als geweken.
© 2012 - 2017 Rozanne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kiesbeter.nl/ziekte-en-gezondheid/medische-encyclopedie/subarachnoidale-bloeding/

Reageer op het artikel "Subarachnoïdale bloeding"

Reactie

S. M. de Jager, 20-03-2013 15:14 #1
Ik heb bijna 2 jaar geleden een SAB gehad, helaas heeft mijn huisarts dit erg laat ontdekt en heeft mij in al mijn ellende vier hele dagen thuis door laten brengen. Daar ben ik nog eigenlijk nog steeds verdrietig over dat men dit bij mij niet ontdekte. Gelukkig is het goedgekomen met mij maar ik heb mij gedurende de dagen dat het niet ontdekt werd werkelijk verschrikkelijk gevoeld en tegen de tijd dat ik op de intensive care terechtkwam had ik heel wat jassen uitgetrokken. Mijn vraag is eigenlijk of deze situatie vaker voorkomt en zo ja hoe valt dit te vermijden?

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 18-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!