InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van birambi of blimbing

De geneeskracht van birambi of blimbing

De brambi is een zeer zure vrucht. Deze vrucht ter grootte van een kleine courgette smaakt naar azijn; wat voor veel mensen net een tikkeltje te zuur is om lekker te worden gevonden. Onrijpe vruchten worden in de Indonesische keuken gebruikt. Ze worden ingemaakt met pepers, peperkorrels, azijn, en suiker. In Suriname wordt de naam birambi voor twee soorten vruchten gebruikt, zowel de blimbing als de grosella worden birambi genoemd. De bomen van deze twee soorten lijken sterk op elkaar maar de vruchten niet, tenminste als het om de vorm gaat. Beide vruchten zijn zeer zuur.
Botanische tekening birambi / Bron: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.) / Wikimedia CommonsBotanische tekening birambi / Bron: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.) / Wikimedia Commons

Inhoud:

Naamgeving birambi

Brambi groeit in Suriname. Deze naam is afgeleid van de Javaanse naam blimbing. De R en L-omkering is in heel de wereld een bekend fenomeen en de I-klank is verbasterd tot een A. De botanische naam voor de boom is Averrhoa Bilimbi. In het Surinaamse wordt hij ook wel Fransman Birambi, of Franse, lange, ronde of zure Birambi genoemd. Verder is brambi een veel gebruikte naam. In het Engels wordt het komkommerboom genoemd.

Herkomst birambi

De brambi is waarschijnlijk van oorsprong een Molukse vrucht. Tegenwoordig wordt de vrucht in heel Zuidoost-Azië gebruikt om zijn voedingswaarde en geneeskracht. In 1793 is de vrucht geïntroduceerd in Jamaica waarvan hij over heel de Caraïben en Midden- en Zuid-Amerika is verspreid. Hij is familie van de carambola of stervrucht. De stervrucht heeft vijf scherpe hoeken en de brambi heeft vijf stompe ribben.

Vrucht birambi / Bron: Sugeesh / Wikimedia CommonsVrucht birambi / Bron: Sugeesh / Wikimedia Commons

Inhoudsstoffen birambi

De rijpe groengele vruchtjes bevatten veel vitamine C en oxaalzuur. Overigens is de zure smaak van een vrucht dikwijls een teken dat er veel vitamine C in zit. Daarnaast zitten er alifatische (niet ruikbare) zuren in en enkele vormen van vitamine B3. Het bevat eveneens palmitinezuur en oliezuur.

Verkrijgbaarheid birambi of bilimbing

Birambi´s groeien in de tropen. In Suriname, Indonesië en vele andere tropische landen zijn de vruchten vers te koop. In Nederland kun je soms in toko´s ingelegde birambivruchten kopen die kunnen worden gebruikt als een pittig smakend tafelzuur.

Birambi, goed voor de huid

In Suriname wordt het sap van overrijpe of bijna verotte birambi´s gebruikt tegen enkele huidziekten. Je wrijft eenvoudigweg de birambi uit over de huid waar sprake is van huidschimmel, huidkloven, jeukende uitslag of zwellingen.

Birambi tegen artritis

In Indonesië zijn de bladeren van de birambiboom de basis voor een zalf tegen artritis. Je neemt een ons bladeren, 10 kruidnagels en 15 peperkorrels. Het geheel stamp je en je maakt er een brij van. Je voegt er vervolgens azijn aan toe. Dit breng je aan op de huid waaronder de artritispijn zich voordoet.

Boom birambi / Bron: David Monniaux / Wikimedia CommonsBoom birambi / Bron: David Monniaux / Wikimedia Commons

Birambi tegen hoge bloeddruk

Hindoestanen in Suriname drinken de thee van gedroogde bladeren tegen hoge bloeddruk. Ook worden drie vruchten gekookt en wordt het kookwater als medicinale thee tegen hoge bloeddruk opgedronken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij ratten die de ziekte diabetes mellitus is gegeven minder complicaties in de vorm van hoge bloeddruk krijgen. Dat onderzoek bevestigt de volkswijsheid van de Hindoestanen.

Birambi tegen diarree

De ingemaakte birambi zouden de darmwerking vertragen. In de Surinaamse volksgeneeskunde wordt daarom de brambi gebruikt tegen diarree. Deze werking wordt eveneens door wetenschappelijk onderzoek ondersteund.

Birambi tegen diabetes

De werking van birambi tegen diabetes is het meest bekend, gebruikt en wetenschappelijk onderzocht. Alcoholextracten getrokken van birambibladeren blijkt volgens wetenschappelijk onderzoek uit India inderdaad een bloedsuikerverlagend effect te hebben. Te hoge bloedsuikerspiegels na de maaltijd zijn een belangrijke indicatie voor diabetici of suikerpatiënten. De wetenschap onderzoekt nu of er een oraal geneesmiddel voor diabetici kan worden gemaakt op basis van birambi.

Birambi beschermt de lever

De leverbeschermende werking van deze vrucht is veel minder onderzocht dan de antidiabetische werking. Toch beschermt deze plant ook de lever. Deze Indiase volkswijsheid werd door universitaire studies in hetzelfde India bevestigd. Het bleek dat ratten die door vergiftiging een slecht werkende lever hadden, veel sneller tot genezing kwamen als ze een aftreksel van het birambiblad kregen toegediend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bilimbi of lange birambieHet gebruik en de werkingen van deze birambie zijn in Europa vrijwel onbekend. Het zijn groene, zure, langwerpige vrucht…
De geneeskracht van carambolaDe geneeskracht van carambolaDe carambola of stervrucht komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië en de eilanden in de Pacifische Oceaan of Stille Oceaan…
Artritis: voedsel als medicijnArtritis: voedsel als medicijnArtritis en artrose zijn vervelende aandoeningen die pijnvol kunnen zijn en een handicap vormen in het leven van mensen.…
Fruit: ExotischFruit: ExotischExotische vruchten worden over grote afstanden in onrijpe toestanden vervoerd. Het meeste exotisch fruit is gevoelig voo…
De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplantDe bosaardbei: geneeskrachtige kruipplantHet felgele hartje tussen de witte bloemblaadjes lonkte naar iedere wandelaar en het was alsof het zei: kijk mij hier st…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van birambi of blimbing"

Reacties

Henk van Loon, 15-12-2015 14:27 #2
Geachte,
Zijn er in Nederland adressen waar men de bladeren en de vrucht kan bekomen? Ik woon in Breda. Reactie infoteur, 08-09-2016
De vrucht kan je bij sommige Surinaamse toko´s kopen. Soms kan je daar ook andere producten bestellen zoals de balderen. Er zijn ook Surinaamse toko´s online.

K. Ramdin, 17-05-2015 08:52 #1
Op zoek naar medicinale vruchten kwam ik uw artikel over birambi tegen.
Als Surinaamse moet ik bij de alinea "naamgeving birambi" uw bekendmaking corrigeren.
Fransman birambi is in Suriname de naamgeving van "carambola oftewel stervrucht"en niet de
benaming van onze lange birambi.
Wij noemen onze birambi-soorten gewoon: lange-, ronde- en fransman birambi.
Wel een heel mooie uiteenzetting. Ik wist niet eens dat er zoveel kracht uit zo een zure vrucht kon
worden gehaald. Bedankt en succes met verdere onderzoekingen!

mv. K.Ramdin Reactie infoteur, 19-05-2015
Bedankt voor de rectificatie.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!