InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van Acerola of West-Indische kers

De geneeskracht van Acerola of West-Indische kers

De geneeskracht van Acerola of West-Indische kers Acerola hoort tot de meest gezonde fruitsoorten ter wereld omdat het veel vitamine C en polyfenolen bevat. Het heeft medicinale eigenschappen tegen o.a. diabetes en kanker. West Indische kers is een struik die oorspronkelijk groeit in het noorden van Zuid-Amerika en het Caraïbisch gebied. Hij is geen familie van de kers die we in Europa kennen, noch van de Oost-Indische kers. De plant wordt tot 6 meter hoog. De roodkleurige West-Indische kers is vrij zuur maar het lest daardoor in de tropen goed de dorst. In elke kers zitten drie zaden. De bloemen van deze struik zijn paars-magenta-rozeachtig.

Inhoud:

Naamgeving West-Indische kers

De botanische naam voor deze plant is Malpighia Puncifolia of Malpighia Emarginata. Puncifolia betekent ´puntbladerig´. Hij wordt Malipighia genoemd omdat het familie is van de Malpighiaceae, een botanische plantenfamilie waarvan ongeveer 1000 soorten lid zijn. In het Nederlands is de plant het meest bekend onder de naam acerola. In Suriname wordt West-Indische kers, kersi of geribde kers tegen de vrucht gezegd. In het Engels heet hij Barbados-cherry.

Acerola in Suriname

De rode vruchten worden in Suriname veelal vers gegeten maar je moet wel van de zure smaak houden. Daarnaast wordt de vrucht gebruikt om acerolasiroop van te maken; deze kersensiroop is in Suriname populair. De vrucht is op de markt van Paramaribo te vinden. Acerola wordt in Suriname gewoon ´kers´ genoemd. Verse kersensap is acerolasap.

Vitaminen acerola

Acerola bevat veel vitamine C en daarnaast redelijk wat vitamine A, B1 en B2. In 100 gram acerola zit 1864% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan vitamine C. Dat is een megagrote hoeveelheid. Het is niet voor niets dat acerola voor supplementen wordt gebruikt. De overige ADH-percentages zijn meer bescheiden. Vitamine A zit er met 26% van de ADH in. Pantotheenzuur of vitamine B5 wordt door de West Indische kers bevat met 6% van de ADH. Verder zit er 4.5% van de ADH riboflavine of B2 in. Een ons acerola beschikt over 3.5% van de ADH aan foliumzuur, in Nederland ook bekend onder de naam B11 maar in België B9 genoemd. Overige vitaminen in dit zure vruchtje zitten er met lagere percentages dan 3% in.

Fytonutriënten acerola

Fytonutriënten zijn voedzame bestanddelen in planten. In acerola zitten veel polyfenole anthocyanidinen zoals chlorogeenzuur, pelargonidine, malvidine, tanninen, cyanidine-3-glycosiden zoals cyanidin-3-alfa-O-rhamnoside, quercetine en kaempferol. Door deze voedingsstoffen bevat de West-Indische kers meer antioxidanten dan de zeer gezond geachte acai.

Acerola tegen kanker

Het is een uitgebreid onderzocht vruchtje en de hoge percentages polyfenolen blijken 100% veilig. Daarnaast tonen andere onderzoeken aan dat de kers medicinale eigenschappen heeft tegen suikerziekte of diabetes mellitus en kanker. Dat laatste klinkt voor veel mensen ongelooflijk: hoe kan een plantje nu kankerbestrijdende werking hebben terwijl zoveel mensen aan kanker overlijden? Een groot deel van het antwoord ligt in het feit dat - weliswaar niet overbodige - chemotherapie en bestraling het DNA beschadigen, en zo kanker mede veroorzaken. Acerola herstelt beschadigd DNA. Daarom is acerola een prima plant in een dieet dat de chemokuur ondersteunt.

Medicinaal gebruik acerola

Acerola heeft diverse medicinale werkingen. Hieronder staan er een aantal opgesomd:
  • De verse vrucht wordt in landen waar de boom groeit gebruikt tegen griep omdat zijn hoge vitamine C gehalte het immuunsysteem versterkt.
  • Siroop of vers vruchtensap wordt in Suriname traditioneel gebruikt als gorgeldrank om een keelontsteking mee tegen te gaan.
  • Verse vruchten worden in Zuid Amerika gepureerd en op puistjes gelegd zodat deze verdwijnen.
  • Acerola wordt verwerkt tot allerlei supplementen vanwege zijn hoge vitamine C-gehalte.
  • Chlorogeenzuur helpt volgens recent wetenschappelijk onderzoek de bloedsuikerspiegel te verlagen zodat mensen met suikerziekte of diabetes mellitus-patiënten te helpen om minder afhankelijk te zijn van insuline.
  • Het hoge gehalte aan antioxidanten helpt vrije radicalen te elimineren waardoor het helpt het immuunsysteem te verbeteren hetgeen een scala aan ziektebeelden verbetert.
  • Een Braziliaans onderzoek uit 2011 toont aan dat beschadigd DNA sneller wordt hersteld door acerola. Er werd gemeten dat de onrijpe groene kersen beschadigd DNA sneller herstelt dan de rijpe rode acerola-kers.

Eettips acerola

Acerola kun je vers, rauw opeten. Voor wie van zuur houdt is het een lekkere, zure, supergezonde snack. Hij is evenwel lang zo zuur niet als een citroen; dat maakt het een goed snackbare vrucht. Je kunt het door vruchtensmoothies mengen. Daarnaast kun je het door een salade doen; het geeft de salade een frisse, zurige smaak waardoor je geen azijn of citroensap meer nodig hebt. Wie in de tropen woont kan ervoor kiezen om veel acerolaatjes te kopen en er siroop, saus of jam van maken door het te koken met suiker, maar bij voorkeur rietsuiker. Je kunt een gepureerde vrucht mengen met honing om er een verse, ongekookte saus of broodbeleg van te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van Oost-Indische kersDe geneeskracht van Oost-Indische kersOost-Indische kers is inheems in de Andes van Peru, Colombia, Bolivië en Equador. Het is een klimplant met zeer fel gekl…
Bloemen in mijn bord: Oost-Indische kersVan Oost-Indië is onze uitbundig groeiende Tropaeolum niet. Zijn naam Oost-Indische kers berust op hetzelfde misverstand…
De geneeskracht van pitangaDe geneeskracht van pitangaPitanga wordt in Suriname ook wel montji-montji kersi of monkimonkikersi genoemd. Het is een sappige, roodkleurige, glan…
Kersen, lekkere en gezonde vruchtenKersen, lekkere en gezonde vruchtenZodra het kersentijd is, zie je heel veel mensen kersen eten. De kers is een mateloos populaire vrucht. Hoewel dit klein…
Fruit, wat is gezonder?Fruit, wat is gezonder?Fruit verzorgt het lichaam optimaal met belangrijke vitaminen en mineralen. Echter, sommige fruitsoorten zijn nog gezond…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tomazalves1, Pixabay
  • Medicinale en rituele planten van suriname, Tinde van Andel en Sofie Ruysschaert
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Malpighiaceae
  • Bloedsuikerspiegelverlagende werking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16926491
  • Herstelt beschadigd DNA: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21503669
  • Alle polyfenolen uit acerola zijn veilig: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18460146
  • Goed bij diabetes: http://www.hindawi.com/journals/edr/2011/173647/
  • http://www.nutrition-and-you.com/acerola.html
  • Foto´s: tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Acerola of West-Indische kers"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!