InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van kurkuma

De geneeskracht van kurkuma

De geneeskracht van kurkuma Kurkuma is een heerlijk kruid. Het zit als gedroogd kruid in kerriepoeder. Dit geneeskruid is ook bekend onder de naam geelwortel. Het is supergezond. Er zijn kankerpatiënten die zweren dat ze genezen zijn door kurkuma-supplementen. Deze heerlijke toevoeging aan gerechten kun je soms vers kopen in kleine oriëntaalse toko´s. Het uiterlijk van verse geelwortel doet denken aan gember, maar dan kleiner.

Inhoud:

Kurkuma tegen Alzheimer

Kurkuma is een prima middel om het geheugen aan te scherpen. In de V.S. heeft de Linus Pauling Institute (LPI) ontdekt dat geelwortel preventief werkt tegen de ziekte van alzheimer. Dit is een ziekte van de hersenen die ontstaat door de vorming van klonteringen van oligomeren. Dit vormt een soort plaque, amyloïde genaamd, in de hersens wat uiteindelijk leidt tot alzheimer, tenminste dat is een redenering; sommige wetenschappers zeggen dat amyloïde niks te maken heeft met alzheimer. De onderzoekers van het LPI ontdekten dat kurkumine, een werkzame stof in kurkuma, ervoor zorgt dat de plaque minder wordt opgebouwd.

Kurkuma tegen chronische ontsteking

Volgens een report uit de ´International Journal of Biochemistry and Cell Biology´ uit 2009 vermindert kurkuma de kans dat ingewanden ziek worden ten gevolge van een ontsteking. Ontstekingen zijn normaal gesproken een afweerreactie van het lichaam. Het zorgt dat er meer witte bloedcellen in het lichaam worden aangemaakt die de oorzaak van de infectie bestrijden. Echter kan het zo zijn dat als de ontsteking te lang duurt er andere lichaamsdelen ziek worden van de ontsteking. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot nierziekte, astma, hoge bloeddruk, slijmbeursontsteking, artritis, dikke darmontsteking(colitis) en ontstekingen van het hartspierweefsel(myocarditis).

Kurkuma als supplement bestrijdt een aantal ziektes. Omdat het gewoon een lekker kruid is, kan het prima door de maaltijd worden gedaan. Gebakken aardappels opbakken met een beetje van dit gele poeder maakt ze extra lekker. Om de werking van verse geelwortel niet af te zwakken, kun je het ook ongebakken door een rijstgerecht doen.

Geelwortel: immuunsysteembooster

Kurkumina, de werkzame stof in geelwortel, kan al in hele kleine doses de antilichamen activeren zodat het immuunsysteem sterker wordt. Een gram of 2 verse geelwortel helpt om vrije radicalen in het lichaam onschadelijk te maken. Zowel het verse kruid, het droge kruid als het supplement hebben dit effect.

Kurkuma gaat kanker tegen

Leukemie, lymfeklierkanker, maagkanker, baarmoederhalskanker, borstkanker, longkanker, hoofd- en nekkanker en huidkanker worden tegen gegaan met het eten van het kruid of als voedingssupplement. Wanneer de diagnose kanker is gesteld is het eten wellicht niet meer goed genoeg. Dan wordt geadviseerd tot veel hoger geconcentreerde supplementen over te gaan. Deze kunnen prima als aanvulling bij een dieet tijdens de chemokuur. De site ´Do´s en don´ts tijdens een chemokuur geeft aan dat supplementen tegen kanker zeer goed werkzaam zijn. Naast kurkuma als supplement kun je ook melatonine en resveratrol gebruiken als voedingssupplementen tegen kanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidenwijsheid; Kurkuma. Een 'Super' voedingsmiddel/kruidKruidenwijsheid; Kurkuma. Een 'Super' voedingsmiddel/kruidIn de serie van ‘super’ voedingsmiddelen hoort ook zeker ‘Kurkuma’ thuis. Kurkuma is een oker-gelig gekleurd kruid dat o…
Kurkuma, goudgeel gezondheidskruidKurkuma, goudgeel gezondheidskruidKurkuma is een andere naam voor geelwortel. In landen als India en Sri Lanka wordt het veel verbouwd en gebruikt in gere…
E100 - Curcumine/Kurkuma: schadelijk of niet?E100 - Curcumine/Kurkuma: schadelijk of niet?Het E-nummer E100 staat voor de gele kleurstof gewonnen uit de Kurkuma wortel. De kleurstof is geheel plantaardig en kan…
De kracht van geelwortelSuperfoods en gezonde voeding is erg in opkomst, veel mensen zijn online op zoek naar gezonde voeding en informatie hier…
De helende werking van kurkumaDe helende werking van kurkumaKurkuma of geelwortel is een specerij met een mild bittere smaak. Het wordt vaak gebruikt in de Oosterse en vooral de In…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lbokel / Pixabay
  • http://www.livestrong.com/article/112533-uses-curcuma-longa
  • http://www.chemotherapy-support.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=49&Itemid=56
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kurkuma"

Reacties

Gea, 15-11-2016 19:20 #18
Ik gebruik ook kurkuma, maar dan capsules heb ik gekocht in de gezondheidswinkekel, maar nu lees ik regelmatig dat je de poeder moet hebben. Ik heb gevraagd in de winkel of deze goed was, en ze zeiden dat deze prima was. Is dat nu wel of niet zo.

Michiel Groustra, 15-04-2016 14:25 #17
Ik heb goede ervaring met biologisch curcuma sap dat je zo kunt bestellen via Internet. Het heeft bij mij lymfeklierkanker helemaal terug gedrongen. Deze vorm van curcuma wordt ook het best opgenomen door je lichaam en je hebt er geen peper bij nodig. Reactie infoteur, 07-09-2016
Wat mooi, bedankt voor het delen van deze waardevolle informatie!

Anita, 22-02-2016 10:39 #16
Beste, wat is op dit moment de kennis over de werking van kurkuma op een primaire longtumor? Mijn hond is in 2011 geopereerd aan longkanker, de tumor ten grote van een tennisbal werd verwijderd. Helaas bleek in 2012 dat de kanker was uitgezaaid en was zichtbaar in de lever. Deze week weer thoraxfoto's gemaakt en nu zit er bij de andere long een tumor van 5 cm. De dierenarts adviseert te beginnen met NSAIDs, mijn voorkeur gaat uit naar kurkuma in combinatie met kokosolie en zwarte peper. Echter lees ik in onderzoeken die in 2009 gedaan zijn bij muizen, dat kurkuma longkanker versneld bij (ex)rokers. Aangezien mijn hond 8 jaar heeft geleefd in een omgeving waar gerookt werd, zou dit dus nadelige gevolgen voor hem kunnen hebben. Zijn er recente onderzoeken die de onderzoeksresultaten van 2009 ontkrachten betreft de invloed van kurkuma op longkanker (primair) bij ex-rokers? Reactie infoteur, 08-09-2016
Ik denk dat je hond geen ex roker is, meeroken is iets anders als roken. Maar wat nog veel belangrijker is: weet je wel de oorzaak van het feiten dat tegenwoordig honden net als mensen kanker krijgen? Behalve stress en milieufactoren is dat vooral: gedegenereerde voeding. Wat veel belangrijker is dan kurkuma is dat er slechte vetten in de huidige voeding zit. Geef je hond veel roomboter en kokosolie, dan zou het wel eens goed kunnen komen. Maar longkanker blijft de meest hardnekkige kankersoort.

Kurkuma lijkt me ongeschikt voor honden. Zwarte peper is ongeschikt voor een hond. Het smaakt veel te sterk. Als je hondenvoer mengt met groenbladige groenten, liefst koolsoorten en kokosolie of roomboter mengt, ben je een heel eind op de goede weg.

Meulemans Chantal, 14-01-2016 21:02 #15
Beste, ik heb fibromyalgie, en mijn man bijna altijd schouder en arm pijn, buiten de pijnstillers en de eindeloze zalfjes die we gebruiken vraag ik mij nu af of die kurkuma voor ons een oplossing zou zijn, en hoelang moet je er van nemen voor er resultaat op treed. Dank op voorhand voor uw reactie.

Lita, 30-11-2015 18:47 #14
Ik heb een vraag over dat curcumine beter zou opnemen als je het oplost in olie en zwarte peper toevoegt.
Welke olie soorten lenen zich hiervoor en hoe eet je het dan? Zelf doe ik een theelepel in heet water. Maar als de andere methode beter werkt zou ik die graag toepassen. Ik had tekort aan vit. C, B12 en magnesium. Mijn homeopatisch arts heeft supplementen voorgeschreven. Nu lees ik op het internet dat slikken van vitamines schadelijk kan zijn. Wat kan kurkuma verhogen en/of welke andere natuurlijke producten kunnen deze tekorten verhogen? Reactie infoteur, 08-09-2016
Als een homeopaat iets voorschrijft, mag je ervan uitgaan dat dit natuurlijk is. Van natuurlijke middelen is er niet veel schade te verwachten.

Wat olie betreft zou ik hennepzaadolie aanraden. Die olie bevat een goede verhouding omega 3 en omega 6. Je kan ook lijnzaadolie of walnootolie gebruiken. Deze oliën op zich zijn al goed tegen kanker, zonder curcuma of cucurmine. Lees ook het artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/117485-brian-peskin-het-verzwegen-verhaal-over-kanker.html

Je krijgt geen vitamine C, B12 of magnesiumtekorten van gezonde voedingsmiddelen. Om een uitgebreid antwoord te geven zou je een consult moeten nemen.

Henk, 23-08-2015 12:09 #13
Ik lees van alles over Kurkuma, maar hoe zit het met de prostaatklachten, kun je het daar ook voor gebruiken? Reactie infoteur, 04-09-2015
Kurkuma is vooral goed tegen prostaatkanker, in combinatie met gember werkt het nog beter tegen prostaatkanker, volgens dit onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23072849

Martha, 05-06-2015 10:04 #12
Hoeveel kurkuma moet ik gebruiken tegen artritis en hoe vaak? Reactie infoteur, 17-06-2015
Ieder mens is verschillend. Dat is niet te zeggen. Kurkuma bevat geen gevaarlijke bijwerkingen dus je kunt het dagelijks gebruiken en kijken wat het effect is.

Aleida, 08-05-2015 12:15 #11
Het zou de werking van chemotherapie versterken. Dan doet de kurkuma toch het werk en niet de chemotherapie? Natuurlijk schrikt de farmaceutische industrie ervan dat die gewone kurkuma zou werken tegen kanker. Zijn hier ook patiënten bij betrokken geweest die alleen kurkuma kregen toegediend?
Soms wordt beweerd dat alleen kurkuma longa helpt en toevallig gebruiken wij die hier niet? ik heb nog nooit op een potje kurkuma zien staan dat het een bepaalde soort kurkuma is. Verder lees ik alleen maar positieve verhalen van ervaringsdeskundigen over de werking van 'gewone' kurkuma.
Worden wij hiermee niet weer aangezet tot het kopen van kurkuma-pillen en plaats de gewone huis-tuin-en-keuken-kurkuma? Reactie infoteur, 08-05-2015
Er wordt geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van kurkuma op zich. Dat vinden wetenschappers ethisch onverantwoord om de volgende reden: je kunt patiënten niet onthouden van medicijnen. Deze visie sluit echter niet het feit in dat er mensen zijn die vrijwillig de chemotherapie willen afwijzen en alleen een ander geneeskrachtioge plant willen gebruiken en daarbij zich ter beschikking stellen voor wetenschappelijk onderzoek.

Je kunt je afvragen of deze houding van wetenschappers bijdraagt aan de ontwikkeling van een werkzame geneesmethode tegen kanker, want die is er officieel nog steeds niet gevonden na 100 jaar onderzoek.

Kurkuma longa is de Latijnse naam van de kurkuma of geekwortel die in Nederland te koop is.

Ch van Wijngaarden, 24-11-2014 09:05 #10
Kan ik kurkuma tabletten gebruiken met hoge bloeddruk tabletten? Reactie infoteur, 27-11-2014
Deze vraag is te specifiek om via internet te stellen en te vaag om in het algemeen te kunnen beantwoorden. Het beste kun je naar een fytotherapeut gaan; die weet alles van medicijnen en welke kruiden interacties hebben met bepaalde merken medicijnen.

Carolien, 01-11-2014 10:09 #9
Ik heb de Kurkuma in capsules gisteren gekregen van een kennis. Mijn vraag is nu kan ik het ook met water innemen? Reactie infoteur, 04-11-2014
Natuurlijk kun je die met water innemen! Mijn persoonlijke visie is dat kurkumapoeder en verse kurkuma beter zijn dan cucurmine-capsules.

Thomas, 09-10-2014 23:58 #8
Werkt bij mij prima tegen tendonitis in de elleboog. Ik meng het gemalen poeder gewoon door mijn gekookte aardappelen. Niet zo lekker maar werkt wel.

Anja, 24-09-2014 09:34 #7
Ik gebruik kurkuma longa van Jacob Hooij (poedervorm) en doe elke dag een flinke theelepel hiervan vermengd met 2 eetlepels lijnzaadolie, gemalen zwarte peper, eetlepel honing en een klein beetje kaneel roeren door magere biologische yoghurt. Ik vraag me af of ik dat goed doe op deze manier? Reactie infoteur, 24-09-2014
Als het lekker is, moet je het gewoon doen. Wat lijnzaadolie betreft: dat is niet alleen maar gezond en smaakt wat mij betreft niet super. Hennepolie is een stuk beter; daar zit een betere verhouding omega 3 en 6 in. Verder is volle yoghurt gezonder dan magere yoghurt. Verzadigde vetten zijn juist erg gezond, in tegenstelling tot wat de de laatste 50 jaar van overheid en bedrijfsleven te horen kregen. Binnenkort publiceer ik een artikel over de geneeskracht van room.

Mia van der Kuijl, 14-09-2014 13:37 #6
Mijn man gebruikt bloed verdunners, mag mijn man kurkuma nemen? Reactie infoteur, 15-09-2014
Kurkuma werkt als natuurlijke bloedverdunner. Je moet dus kiezen: wat wil je het liefst gebruiken? Af eb toe kurkuma door het eten doen kan geen kwaad maar kurkuma medicinaal gebruiiken in combinatie met bloedverdunners wordt afgeraden.

Katrien Miclotte, 26-08-2014 10:35 #5
Naar het schijnt wordt de stof curcumine het beste opgenomen door het lichaam als je het eerst oplost in olie en dat je er zwarte peper aan toevoegt, dat verhoogt de opname van de curcumine spectaculair. Reactie infoteur, 27-08-2014
Klopt! Ik heb het nagekeken en de stof piperine zorgt voor een stijging van de biobeschikbaarheid met 2000%. at stond in deit wetenschappelijk onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2781139/
Bedankt voor deze waardevolle aanvulling!
Thomas Dijkman

Jan, 02-08-2014 16:29 #4
Kurkuma is alleen een anti kanker middel als er nog geen kanker is geconstateerd,
is dat echter wel het geval dan kun je de ziekte er zelfs mee versnellen doordat kurkuma de T4 en T6 cellen stimuleerd, Reactie infoteur, 03-08-2014
Beste Jan,
Toch wordt er momenteel onderzoek gedaan naar de kankerbestrijdende werking van krukuma, in het AMC in Amsterdam. Op basis van meerdere wetenschappelijk onderzoek dat kurkuma goed lijkt te werken tegen kanker.

En wie zegt dat T4 en T6 slecht zijn? T6 kan het omzetten van eiwitten verbeteren en glucoseniveaus doen dalen. Kankercellen voeden zich met glucose, dus zo weinig mogelijk glucose in het bloed helpt kankercellen te doen verdwijnen. Warburg en Peskin bevelen juist aan om voor kankerpatiënten om extra eiwitten te eten. Komt dat even goed uit, aangezien de proteïneniveaus in het bloed stijgen als men meer T6 binnenkrijgt! Zolang er geen wetenschappelijk onderzoek is dat zaken uitsluit, kunnen dit soort theoretische overwegingen, jouw theoretische visies opheffen.
Thomas Dijkman

Yvonn, 26-02-2014 10:46 #3
Ik zou graag willen weten of dit kan helpen bij gewrichtsontstekingen die vaker terugkomen? Verse Kurkuma is bij mij hier niet te krijgen, werken de capsules die je bij de drogist kunt krijgen (lambert) even goed als verse? Na hoe lang zou je effect moeten kunnen zien? Ik hoor het graag Reactie infoteur, 18-03-2014
Bij gewrichtsontstekingen zijn diverse geneesplanten denkbaar. Een fytotherapeut of natuurgeneeskundige kan je hierover informeren. Maar het supplement werkt minder goed dan de kurkumawortel zelf, vermalen of vers. Gemalen kurkuma is wel degelijk algemeen verkrijgbaar.

Sanne, 09-02-2014 13:17 #2
Leuk en aardig die verhalen over Kurkuma met het werkzame bestanddeel Curcumine, maar gewone Kurkuma wordt nauwelijks of niet opgenomen in de bloedbaan en kan dus ook geen gunstige gezondheidseffecten hebben. Via een nichtje hoorde ik over speciale bewerkte Kurkuma (Curcumine) uit Amerika: Longvida. Deze bewerkte Curcumine wordt, aangetoond in wetenschappelijke studies, wel opgenomen in de bloedbaan. Ik heb het gebruikt en voelde me meteen scherper en na een maand ook lekkerder in mijn vel zitten. Een andere optie is C3 Curcumine, maar hier heb ik geen persoonlijke ervaring. Reactie infoteur, 09-02-2014
Leuk en aardig die opmerking van jou maar de slechte opneembaarheid betreft enkel de geïsoleerde en gesynthetiseerde stof cucurmine, niet de cucurmine die van nature in kurkuma voorkomt. Longvida zegt alleen een natuurlijk uit kurkuma onttrokken extract te gebruiken wat niet eens slecht wordt opgenomen, maar vooral niet door de hersen-bloed-barriere komt. Aan de stof hebben ze een andere stof toegevoegd zodat het wel in de hersenen komt. Het kan best zijn dat deze stof goed helpt bij Alzheimer, zoals de fabrikant van Longvida aanprijst. Maar ik denk dat het lichaam deze vorm van geïsoleerde cucurmine niet zonder reden buiten de hersenen sluit. Ik voel me zelf ook iets scherper, maar dan als ik gewoon kurkumapoeder heb gegeten. De scherpheid is nog groter als ik verse kurkuma heb gegeten.

Eddy Fievez, 03-11-2013 20:30 #1
Geachte, ik heb een vraag over curcuma. Is curcuma poeder uit azie ook goed. of moet het perse geraspte wortel zijn? Dit is mij niet duidelijk. ditzelfde probleem heb ik ook met knoflookpoeder.

met gr e.fievez Reactie infoteur, 04-11-2013
Vers is altijd gezonder. Echter is verse kurkuna ook een stuk duurder. Je kunt daarom ook het poeder gebruiken, al is het helaas zelden biologisch verbouwd. Bij een Indiase winkel is het vaak niet eens duur, bijvoorbeeld 3 euro voor 400 gram, wat veel goedkoper is dan bij een supermarkt.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 11-10-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!