InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bramen

De geneeskracht van bramen

De braam is een zeer gezond stukje fruit. Bramen kennen in framboosjes rode, zoete nichtjes. Bramen kun je een groot gedeelte van het jaar in de supermarkt kopen. In augustus en september is deze vrucht vrij verkrijgbaar in de natuur. Helaas worden door hoveniers overal in Nederland de bramen uit parken geweerd. Elk jaar komt deze struik op in parken en elk jaar worden ze weer neer gemaaid omdat het ongewenst onkruid zou zijn. Mensen zouden waarschijnlijk niets liever willen dan een paar verse bramen uit het park plukken.

Inhoud

De voedingswaarde van bramen

Bramen zijn niet alleen lekker maar ook bijzonder voedzaam. De braam is een vrucht die tjokvol antioxidanten zit. Deze stoffen zijn goed voor het lichaam en bestrijden onder andere kanker. Bramen bevatten veel vitamine C wat een goede stof is om de algemene vitaliteit te verhogen en het immuunsysteem aan te sterken. Hierdoor word je minder vatbaar voor elke soort ziekte.

Fruit voorkomt kanker

Dr Moerman was een omstreden arts die verkondigde dat je door veel fruit eten minder kans op kanker hebt. Zelfs op de meest sceptische website van internet die allerlei vermeende kwakzalvers probeert te ontmaskeren, www.kwakzalverij.nl, staat in de biografie over Moerman dat fruit eten meehelpt kanker te voorkomen. Dr. Moerman at veel groente en fruit en is er 95 jaar mee geworden. Moerman was zijn tijd ver vooruit; inmiddels zegt heel de wetenschappelijke wereld exact hetzelfde over groente en fruit: het voorkomt kanker. In de databank van wetenschappelijke onderzoeken van the journal of biochemical chemistry staat een onderzoek waaruit blijkt dat het fytonutriënt cyanidin-3-glucoside uit bramen een extra hulpmiddel is om kanker tegen te gaan. De stof wordt een natuurlijke chemokuur genoemd. Daarnaast zit er ellagzuur in de braam, waarvan ook kankerbestrijdende effecten uitgaan. Het polyfenol ellagzuur bevordert de apoptose, dat is de plotselinge dood, van kankercellen.

Anthocyaninen, goed voor diabetespatiënten

Er zitten veel anthocyaninen in bramen. Deze fytonutriënten staan bekend om hun werking om diabetes te lijf te gaan. Na het innemen van voeding met anthocyaninen ontstaan er hogere insulineniveaus in de cellen. Insuline is de stof die de bloedsuikerspiegel reguleert. Wanneer suikerhoudende producten gegeten worden, maakt het lichaam zelf insuline aan zodat de bloedsuikerspiegel op peil blijft. Bij diabetespatiënten werkt de alvleesklier, die insuline produceert, niet meer goed. Het is voor suiker- of diabetespatiënten belangrijk om veel voeding met anthocyaninen te eten.

Bramen in je tuin

Bramen kun je eenvoudig in je eigen tuin laten groeien. De plant heeft veel stekels en vormt daardoor een goede natuurlijke afscheiding voor indringers. Bramen zijn erg lekker. In de zomer komen er ontzettend veel bramen aan een grote struik. Dan is de tijd om bramenjam te gaan maken zodat je het hele jaar van bramen uit eigen tuin kunt genieten. De bramenstruik is een sterke groeier en moet regelmatig bijgesnoeid worden zodat hij niet de hele tuin overneemt.

Biologische bramen

Wilde bramen en bramen uit eigen tuin zijn biologisch gekweekt. Dat is een extra voordeel om er tegenwoordig wel 30 verschillende soorten pesticiden in en op het fruit zitten. Veel van deze stoffen verstoren de hormoonbalans. Wetenschappers weten nog helemaal niet welke hoeveelheden in staat zijn om schade aan te richten. Het zou best mogelijk kunnen zijn dat minieme hoeveelheden pesticiden grote schade aanrichten in het lichaam.

Eettips voor bramen

Behalve bramenjam, kun je ook bramentaart maken. De braam leent zich ook uitstekend om voorzichtig tussen duim en wijsvinger op te pikken en te snacken. Het is een prima vrucht voor in een smoothie. Vers geperste bramen die gezeefd zijn zodat er geen pitjes meer in zitten, kun je als natuurlijke saus door de yoghurt doen of over zelfgemaakt roomijs, pannenkoeken en flensjes uitschenken. Bramen laten zich prima combineren met frambozen. In plaats van bramenjam maken kun je ook verse bramen op je brood doen. Bramen kun je pureren en vermengen met gemalen kokos en honing om een boterham mee te besmeren. Wel dik beleggen want verse braam is niet lang houdbaar. Dit mengsel doet het ook goed als sausje bij zelf gemaakt roomijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bramen (Rubus fruticosus), eten uit de tuinBramen (Rubus fruticosus), eten uit de tuinBramen passen in vrijwel iedere tuin, zeker de varianten zonder doorns. Wat ziet er nou feestelijker uit dan fruit uit e…
Lekkere bramen voor iedereenLekkere bramen voor iedereenBramen, wie kent ze niet? Bramen zijn de blauwzwarte vruchten, die in de late zomermaanden in stekelige struiken bij bos…
Bramen, meer dan een heerlijke vruchtVaak tref je ze langs de kant van de weg of in het bos aan, de braam. Helaas wordt de braam soms als een onkruid gezien;…
Bramen: een zomers fruitBramen: een zomers fruitZomers fruit. Heerlijk is dat, als het weer zomer wordt en overal in kraampjes en op de markten weer die heerlijke zomer…
Bramen - bramenpluk en BrommelfestivalBramen - bramenpluk en BrommelfestivalNa de zomer begint het bramenseizoen. In het zuiden van het land is het zomerfruit en in het noorden zijn de vruchten he…
Bronnen en referenties
  • http://www.gelderlander.nl/voorpagina/11240246/Zorgen-over-gif-in-veel-groente-en-fruit.ece
  • http://www.jbc.org/content/281/25/17359.abstract
  • http://www.antioxidants-guide.com/health_benefit_of_blackberries.html
  • http://www.kwakzalverij.nl/961/Encyclopedie_Moerman_Cornelis_1893_1988_
  • http://www.livestrong.com/article/383427-blackberry-health-effects/
  • http://www.insuline.info/
  • http://www.cancer.org/Treatment/TreatmentsandSideEffects/ComplementaryandAlternativeMedicine/DietandNutrition/ellagic-acid
  • Foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bramen"

Reacties

Maria, 11-07-2016 12:55 #4
Naschrift: bramen plukken in het grensgebied met Duitsland moet ernstig afgeraden worden, zelfs goed wassen helpt niets, want er wordt gewaarschuwd voor vossen/lintworm die het verspreiden in dat gebied! Reactie infoteur, 07-09-2016
Ik heb diezelfde informatie gelezen op internet. Echter, deze lintworm is in heel Nederland aanwezig. Het is goed dat je me hierop wijst zodat ik deze informatie kan updaten. Ik heb zelf bramen geplukt rondom Amsterdam en daarin de lintwormen gezien. Je kan dat controleren door de bramen in een schaaltje te leggen en dan kokend water erin te gieten. Als er wormpjes in zitten komen ze uit de bramen en kronkelen ze erg vanwege het hete water. Maar: Dat is alleen bij bramen die onder de één meter worden geplukt. Het juiste advies van de overheid zou moeten zijn:

Je moet alleen bramen plukken die hoger dan één meter.

De reden daarvoor is dat vossen van bramen snoepen. Ze plukken ze van de bomen (net als sommige honden kunnen). Soms eet een vos een braam niet op, maar likt hij er alleen aan. Dan kan de lintworm of een larve daarvan op de braam komen.

Deze informatie is bekend bij ervaren wildplukkers. Wanneer je een wildplukwandeling doet, hoort de gids hiervoor te waarschuwen.

Maria, 01-07-2016 21:09 #3
Vandaag veel bramen ingeslagen en altijd leuk om er iets over te lezen. Wij zouden ook het liefst onze bramen langs de kant
van de weg plukken of in het bos, de hei, maar is in de Randstad uitgesloten!
Heer van Dam, ook al jaren geleden de reactie ingestuurd, maar nog steeds actueel: ik verbaas me over uw toon en die bevalt me allerminst! Niet gehinderd door enige kennis…
Weet u dan niet dat veel reguliere groentes en fruit pesticiden bevatten? Het is nog maar enkele jaren geleden dat de Aldi een fikse boete aan zijn broek kreeg na metingen van de gevaarlijke troep op citrusfruit en meer supermarkten in die tijd.
Het probleem in Nederland is de contrôle, want normen en waarden zijn er genoeg! Heer van Dam word wakker, want het
verhaal van de pesticiden is al oud en de overheid beschermt de burgers veel te weinig. U dient dus zelf de informatie eerlijk
en objectief (internet!) te lezen en uw gemis niet op de rubriekschrijver te projecteren.
Word zelf eerlijk en objectief, want al vaak blijken de regels overtreden te worden en is het vergif veel te hoog. Dit is géén onzin, bovendien wonen we in een zwaar vervuild land, dus alle pesticiden komen er nog eens bij, inderdaad ook alle toegestane. En wie checkt dat? We leven dus in een land, waar vergif op voeding is toegestaan (!) en de overheid bepaalt hoeveel!
Ik vind het idioot dat ik het fruit, zoals perziken met schil, heel secuur moet wassen voor ik het aan de kinderen geef en dan nog niet zeker weet of het wel betrouwbaar is. Biologisch is niet altijd mogelijk, ook al eten wij het veel.
Wij vinden het juist prima, dat feiten en vermoedens in een rubriek worden verteld. Onwetenschappelijk, vermoedens?
Daar begint élk onderzoek mee, is het niet?

Michielsen, 17-09-2015 13:33 #2
Goed om te lezen dat bramen gezond zijn, wij plukken vrij veel wilde bramen dit moment, we wassen ze en vriezen ze dan in. Als we er aan toe zijn in de loop van de herfst koken we bramen ca. 5 tot 7 min. Zeven de pitjes er uit en maken er onder toevoeging van water en honing of rietsuiker een heerlijke drank van. Reactie infoteur, 11-02-2016
Superrecept! Zo kort koken betekent dat vrijwel alle voedingstoffen er nog in zitten. Ik heb een keer bramen 5 minuten gekookt met kokosolie. Als het koud wordt, wordt de kokosolie weer hard. Daardoor verkrijg je iets smeerbaars voor op brood, ik noem het bramenkokosspread. Het blijft een week houdbaar.

Bart van Dam, 06-07-2012 13:04 #1
Op zich een goed artikel over een zeer goede vrucht. Wat echter compleet misplaats is, is de opmerking over 30 pesticiden. Dit suggesteert dat er bramen te koop zouden zijn waar 30 verschillende pesticiden op te vinden zijn. Volslagen onzin, sorry dat ik het zeg. Bovendien is het zeer onwetenschappelijk om te zeggen dat ´het best zou kunnen´. Waar is dat op gebaseerd? Pesticiden mijden wanneer het kan is goed, maar pesticiden zijn niet toegelaten als er ook maar de schijn van negatieve gezondheidseffecten bestaat. We moeten wel eerlijk en objectief blijven. Overigens bestaan er tegenwoordig steeds meer doornloze rassen voor in de tuin, wel zo handig. Overigens blijven de wilde het lekkerst. Reactie infoteur, 06-07-2012
Beste Bart van Dam,
Ik was de bron vergeten te noemen. Het bericht over de 30 pesticiden op fruit komt van een internationale milieugroep en is bevestigd door bv Jeroen v d Sluis, docent Nieuwe Risico´s a d universiteit van Utrecht. Lees hier meer: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/11240246/Zorgen-over-gif-in-veel-groente-en-fruit.ece
De bron staat inmiddels ook onderaan het artikel. Om verder in te gaan op je oordelen die de plank mis slaan:
In wetenschappelijke kringen wordt regelmatig gezegd: ´het zou best kunnen´, als er een vermoeden ergens voor is. Meestal is dit ook een oproep om meer onderzoek te doen. 30 Pesticiden die we dagelijks opeten is beslist geen volslagen onzin maar een reëel gevaar. Het is naïef om te denken dat alles wat in het eten zit positief is voor de gezondheid. Alle pesticiden zijn zwaar giftig, ook al zijn ze toegelaten. Dat is een eerlijke en objectieve constatering die we helaas moeten maken als we de waarheid tav ons voedsel onder ogen willen zien. Het is spijtig om dit te beseffen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Gepubliceerd: 28-06-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!