InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedverlies na de overgang

Bloedverlies na de overgang

Bloedverlies na de overgang De gemiddelde leeftijd dat een vrouw in de overgang komt ligt tussen de vijfenveertig en vijfenvijftig jaar. Op het moment dat een vrouw minstens een jaar niet meer heeft gemenstrueerd, is er sprake van de overgang. Als er na die tijd nog bloedverlies is, zal dit nader onderzocht moeten worden. Meestal is de oorzaak vrij onschuldig, maar je kunt het beter toch laten onderzoeken. Welke oorzaken heeft vaginaal bloedverlies na de overgang en hoe kun je dit laten onderzoeken?

De overgang

De meeste vrouwen raken op een leeftijd tussen hun vijfenveertigste en vijfenvijftigste in de overgang. Het betekent dat de eierstokken geen vruchtbare eicellen meer bezitten. De start van de overgang is te merken doordat de menstruatie onregelmatig wordt, waarbij er soms minder of juist meer bloedverlies optreedt. Geleidelijk aan wordt het minder en als er een jaar of langer geen bloedverlies meer is geweest, spreekt men van de overgang, ook wel menopauze genoemd. Dit is dus alleen achteraf vast te stellen.

Vaginaal bloedverlies na de overgang

Als er na een jaar of langer na de laatste menstruatie toch weer sprake is van bloedverlies, moet de oorzaak hiervan achterhaald worden. Meestal is het onschuldig, maar nader onderzoek is dan gewenst om kanker of een andere ernstige aandoening uit te sluiten. In ongeveer 10 procent van de gevallen is er sprake van een kwaadaardige aandoening. Baarmoederkanker ontstaat meestal na de overgang.

Oorzaken

Na de overgang is het slijmvlies van de binnenkant van de vagina dunner en kwetsbaarder geworden door het afnemen van de hoeveelheid vrouwelijke hormonen. Hierdoor kan er gemakkelijker een bloeding ontstaan. Er kan als gevolg van een droge vaginawand eerder pijn tijdens vrijen ontstaan wat bloedverlies kan veroorzaken. Er zijn verschillende oorzaken voor bloedverlies na overgang, zoals:
  • Afname van de dikte van het slijmvlies van de vagina en baarmoederholte
  • Droogheid door het dunnere slijmvlies
  • Poliepen in de baarmoeder of baarmoedermond
  • Medicijnen zoals bloedverdunners
  • Een vleesboom (myoom) in de baarmoeder
  • Baarmoederhalskanker

Naar de dokter

Ook al is het bloeden alweer gestopt, toch is het raadzaam om je huisarts te raadplegen. Meestal is het bloedverlies afkomstig uit de baarmoeder. De huisarts kan de binnenkant van de baarmoeder niet onderzoeken en hij zal je meestal doorverwijzen naar een gynaecoloog. Er zal vervolgens een uitstrijkje worden genomen waarna er na een laboratoriumonderzoek zal blijken of er cellen aanwezig zijn die duiden op van baarmoederhalskanker of een voorstadium ervan. De cellen worden onderzocht door een patholoog. Daarnaast kan er besloten worden om het verder te onderzoeken.

Echoscopisch onderzoek

Een echo maakt de inwendige structuur van de baarmoeder zichtbaar. Hiermee kunnen afwijkingen zoals vleesbomen, abnormale verdikkingen of poliepen gevonden worden. Als het baarmoederslijmvlies een abnormale dikte heeft, kan dat komen door resterende hormonale activiteit. Daardoor kan het gaan lekken waardoor bloedverlies optreedt. Er kan ook een kwaadaardige gezwel zijn ontstaan. Meestal is dit goed te behandelen. De baarmoeder moet dan worden verwijderd, meestal samen met de eierstokken.

Weefselonderzoek

Als er uit de echo blijkt dat er sprake is van een verdikt baarmoederslijmvlies, kan er weefsel worden weggenomen uit de baarmoederholte. Hiervoor zal de gynaecoloog via de vagina een spreider plaatsen en weefsel wegzuigen uit de baarmoederholte. Het onderzoek voelt niet prettig aan en kan wat pijn doen. Het weefsel zal worden onderzocht door en patholoog.

Hysteroscopie

Bij dit onderzoek wordt er een dun buisje waaraan een camera zit bevestigd de baarmoederholte ingebracht om een beeld te verkrijgen van de baarmoederholte en het baarmoederslijmvlies. Als er een poliep zichtbaar is, kan deze worden weggehaald. Een poliep is een uitstulping binnen de baarmoeder en is meestal goedaardig. Het kan leiden tot bloedverlies.

Behandeling

Na de overgang neemt de hoeveelheid van het hormoon oestrogeen af in het bloed, waardoor het slijmvlies van de baarmoeder en binnenkant vagina slinkt. Hierdoor kan er vaginale droogheid ontstaan waardoor het vrijen pijnlijk kan worden. Ook kan dit leiden tot bloedverlies of een afwijkende afscheiding. Er kan een behandeling met hormonen voorgeschreven worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenPoliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenWat zijn poliepen in de baarmoeder en hoe worden poliepen behandeld? Een poliep is een in bijna alle gevallen goedaardig…
Overgang en menopauze: klachten en behandelingOvergang en menopauze: klachten en behandelingDe overgang is een natuurlijk proces waar iedere vrouw vroeger of later mee te maken krijgt. Sommigen hebben er amper la…
Overgang test: Ben ik al in de overgang? Eenvoudige zelftestVeel vrouwen worden al vroeg in hun leven geconfronteerd met vreemde en vaak onplezierige klachten en symptomen, die hel…
Oorzaken van bruin bloed tijdens menstruatieOorzaken van bruin bloed tijdens menstruatieHet verliezen van bruin bloed tijdens een menstruatie zal de meerderheid van de vrouwen minimaal een keer in hun leven m…
Het ontstaan van baarmoederkankerHet ontstaan van baarmoederkankerBaarmoederkanker is een kwaadaardige aandoening van het slijmvlies van de baarmoederholte. Baarmoederkanker kan leiden t…
Bronnen en referenties
  • Boek: Diagnosewijzer 200 aandoeningen ISBN: 9789089891211
  • www.zuidoostkliniek.nl

Reageer op het artikel "Bloedverlies na de overgang"

Reacties

Alymarijke, 25-07-2017 21:52 #3
Dag Ria,

Ik heb hetzelfde probleem als jij. Het ging mis en huisarts gebeld, kreeg tabletten om de bloeding te stoppen, en was weer bij de huisarts voor een uitstrijkje en volgende week krijg ik te horen hoe en wat. Een onderzoek bij de gynaecoloog en maar afwachten wat het kan zijn.

Ria, 09-07-2017 11:10 #2
Hallo,

Ik ben 3 jaar geleden voor t laatst ongesteld geweest. Nu heb ik sinds 3 dagen weer een bloeding. Maak me best zorgen! Is er iemand die dat ook heeft.

Gr. Ria

Les, 09-04-2014 01:59 #1
Hallo,

Ik ben een vrouw van 41 jaar. Ben 2 jaar geleden geopereerd, wegens endometriose. Mijn eierstokken zijn verwijderd. Een jaar daarvoor was ik kunstmatig in de overgang dmv Zoladex. Mijn laatste ongesteldheid was in het jaar 2011. Nu 3 jaar later heb ik heftige vaginale bloedingen. Om de 1,5/2 weken.
Ik moet plat liggen, ben er erg ziek van! Dit is al vanaf afgelopen januari (2014)gaande. Volgens de arts en mijn gynacoloog mag ik bloeden? Ze nemen me niet serieus! Ik heb erg veel pijn, buik, benen, rug, als ik bel dan stellen ze mij niet gerust. Ik kom amper nog buiten, kan nog weing. Ben erg moe en slap. Kan iemand mij hierin aub helpen?
Groet,
Les Reactie infoteur, 10-04-2014
De klachten klinken wel serieus. Het kan vele oorzaken hebben. Wat heeft de gynacoloog dan precies vastgesteld? Misschien een second opinion door een andere arts?
Groeten,
YMBakker

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 27-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen vrouw
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!