InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tintelende benen: oorzaken van tintelende of prikkende benen

Tintelende benen: oorzaken van tintelende of prikkende benen

Tintelende benen: oorzaken van tintelende of prikkende benen Tintelende benen of tintelingen in een been is een veel voorkomend symptoom dat optreedt als gevolg van een gecomprimeerde of beknelde zenuw. Dit kan ook gepaard gaan met pijn, maar dat is lang niet altijd het geval. Tintelingen kan een aantal oorzaken hebben die elk een andere behandeling behoeven. Afhankelijk van de oorzaak kunnen tintelende benen ook gepaard gaan met andere klachten, zoals jeuk, krampen, een gevoel van onrust in de benen, etc. De belangrijkste oorzaken van tintelende benen of prikkende benen passeren de revue. Algemene tintelingen in een been, linkerbeen of rechterbeen, kan bij meerdere aandoeningen voorkomen.

Tintelende benen

Slapende ledematen

Ieder mens heeft wel eens last van dit verschijnsel: een 'slapende' arm, been of hand. Slapende ledematen ontstaan door een tijdelijk slechte doorbloeding, bijvoorbeeld doordat je te lang op je arm hebt gelegen of met je benen over elkaar hebt gezeten. In de ledematen komt dit fenomeen vaker voor, omdat de gevoelszenuwen daar relatief lang zijn. Door een afknelling wordt niet alleen de bloedtoevoer maar ook bepaalde zenuwen afgekneld en worden signalen van en naar het lichaamsdeel, de zogeheten 'elektrochemische pulsen', niet meer goed doorgegeven via de zenuwen. De hersenen verliezen deels het contact met het afgeknelde lichaamsdeel en er ontstaat een tintelend gevoel doordat sommige zenuwen geen en andere zenuwen juist zeer veel signalen gaan doorgeven. Ook wordt je been of arm slap als gevolg van de verslechterde bloedvoorziening. Aldus wordt je gedwongen een andere houding aan te nemen, waardoor je hersenen je afgeknelde ledemaat heeft behoed voor permanente schade als gevolg van een afknelling.

Tintelende benen door perifere neuropathie

Soms kan een tinteling ook een teken zijn van zenuwbeschadiging. Dit kan voortvloeien uit verschillende oorzaken, variërend van traumatisch letsel, bacteriële of virale infecties en systemische ziekten zoals diabetes. Deze beschadiging van het perifere zenuwstelsel (welke de verbinding vormt tussen het centraal zenuwstelsel en de spieren en zintuigen) wordt 'perifere neuropathie' genoemd en het tast de structuur en functie van de zenuwen in de ledematen aan. De gevolgen kunnen tijdelijk van aard of permanent zijn. De klachten doen zich vooral aan de voeten en de handen, maar soms ook aan de benen. De klachten kunnen bestaan uit pijn, doofheid, tintelingen, krachtvermindering en verminderde mobiliteit. In grofweg 30% van de gevallen van perifere neuropathie, is de oorzaak onbekend. Dit staat bekend als 'idiopatische perifere neuropathie'. Zenuwschade door diabetes is goed voor 30% van de gevallen van perifere neuropathie.

Diabetisch neuropathie

Diabetische neuropathie kun je krijgen als je een paar jaar diabetes hebt. Vaak spreekt men van diabetische polyneuropathie, dat wil zeggen een ziekte van vele zenuwen tegelijkertijd (poly). Polyneuropathie wordt veroorzaakt door een hoge bloedsuikerspiegel en verslechterde bloedtoevoer. Hierdoor verandert de structuur van de zenuwen en vermindert hun werking. Het geeft vooral klachten aan de uiteinden van de armen en benen, meestal beginnend in de voeten en geleidelijk aan stijgt het op naar boven.

Alcoholische (poly)neuropathie

Polyneuropathie is een aandoening van de zenuwen, vooral de lange zenuwen. Alcoholische (poly)neuropathie is het gevolg van chronisch overmatig alcoholgebruik. Het risico op polyneuropathie bij stevige drinkers neemt toe als zij 9 glazen of meer per dag drinken. De aandoening ontstaat door een gebrek van vitamine B1. Deze vitamine is van essentieel belang voor het goed functioneren van zenuwcellen. Klachten van alcoholische (poly)neuropathie zijn:
  • pijn en brandend gevoel in de vingers;
  • Uitvalverschijnselen zoals dove tenen en voeten;
  • Verlammingen, vooral optredend bij de onderbenen;
  • De persoon kan met een klapvoet gaan lopen, wat het gevolg is van een verlamming die de voet en tenen heffen.

Prikkende benen door Guillain Barré syndroom

Guillain Barré syndroom is een ziekte van de zenuwen, waarbij het immuunsysteem de eigen zenuwen aanvalt. Vaak wordt dit syndroom voorafgegaan door een infectie, bijvoorbeeld keelpijn of darmklachten met als gevolg dat deze het eigen lichaam aanvalt. Het Guillain Barré syndroom presenteert zich meestal met prikkelingen in de tenen en vingers, waarna de spieren verzwakken. De spierzwakte begint meestal in de benen. Het kan jaren duren voordat je weer volledig hersteld bent.

Hernia van de rug

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf, meestal in de onderrug, die op een zenuw drukt. Vaak begint het met prikkelingen of tintelingen of schietende pijn in één been, richting het onderbeen en/of de voet. Bij hoesten, niezen of persen worden de klachten erger. Een doof gevoel of het gevoel dat je been slaapt, kan ook voorkomen. Bij hevige druk op de zenuw kan tevens spierzwakte, controleverlies over het been en zelfs uitval van het been optreden. In dat geval is een operatie geboden.

Tintelende benen door restless legs

Bij 'restless legs' (ook wel 'rusteloze benen' genoemd) heb je last van een onaangenaam gevoel in de vorm van krampende pijn of tintelingen, in de onderbenen en soms ook in de bovenbenen of armen. Bij deze aandoening ontstaat een sterke drang om je benen te bewegen, vandaar de benaming 'rusteloze benen', als gevolg van een beperkte zuurstoftoevoer naar de weefsels van de benen hetgeen wordt veroorzaakt door een slechte bloedsomloop. Nadat je een stukje hebt gelopen komt er pijn, kramp of vermoeidheid in je benen opzetten.

Chronische nierinsufficiëntie

Chronische nierinsufficiëntie duidt op een langzame progressieve afname van het vermogen van de nieren om afvalproducten van de stofwisseling uit het bloed te filtreren. Hierdoor ontstaat een ophoping van afvalproducten van de stofwisseling en van overtollige dan wel schadelijke opgenomen stoffen, wat allerlei klachten tot gevolg kan hebben. Naarmate er zich meer afvalstoffen in het bloed ophopen, kan beschadiging van spieren en zenuwen de volgende klachten veroorzaken:
  • spiersamentrekkingen;
  • spierzwakte;
  • kramp en pijn;
  • tintelingen en gevoelsverlies in de armen en de benen.

Vitamine B12-tekort

Mensen met een vitamine B12-tekort kunnen jaren last hebben van onverklaarde lichamelijke en psychische klachten, zoals moeheid en algemene zwakte. Op den duur kan een vitamine B12-tekort neurologische gevolgen hebben, doordat het zenuwstelsel wordt aangetast. Mensen kunnen dan klagen over tintelingen en een dof gevoel in handen en voeten en later over een zwaar gevoel en moeilijkheden met lopen.

Prikkende benen door multiple Sclerose (MS)

Multiple sclerose is een auto-immuunziekte waarbij het weefsel van het zenuwstelsel aangevallen wordt. Doordat de zenuwen steeds minder impulsen doorgeven, kan iemand met MS last krijgen van allerlei verschijnselen die te maken hebben met de aantasting van het zenuwstelsel zoals krachtvermindering in de benen, of tintelingen of prikkelingen in de ledematen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?Een vreemd slap gevoel in je benen? Het gevoel dat je niet meer kan staan? Een slap, moe gevoel in de benen die trillen…
Pijnlijke benen voorkomen en genezenHeb jij al nu enige tijd last van vermoeide benen? Zware, vervelende en pijnlijke benen komen meer voor dan je wel denkt…
Ulcus cruris (open been)Ulcus cruris (open been)Dit is een open wond onder aan het been. Meestal op de enkel of op de ondervoet en is moeilijk te genezen. Het doet vaak…
Tintelende of pijnlijke vingersLast van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende…
Groeipijn: symptomen, behandeling & tips bij groeipijnenGroeipijn: symptomen, behandeling & tips bij groeipijnenWordt je kind 's nachts wakker van de pijn in de benen? Dan kan er sprake zijn van de zogenaamde groeipijn. Of deze pijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greyerbaby, Pixabay
  • http://www.pijn.com/nl/patienten/oorzaak-pijn/diagnoses-per-regio/overal-pijn-/diabetisch-polyneuropathie/
  • https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-polyneuropathie/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/117912-tintelende-voeten-en-tintelende-handen-mogelijke-oorzaken.html
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/guillain-barr%C3%A9-syndroom

Reageer op het artikel "Tintelende benen: oorzaken van tintelende of prikkende benen"

Reacties

Vandevyvere Geert, 31-07-2017 14:44 #5
Na operatie van een knieprothese na 40 dagen nog altijd tintelingen in bovenbeen juist over de knie. Wat kun je daar tegen doen?

Elisa, 15-07-2017 21:42 #4
Bij de pijnkliniek is er een bursitis in de linkerbil vastgesteld na jarenlange pijn in die streek. De laatste dagen heb ik behalve pijn ook last van een prikkelende voet en soms prikkels achter de knieholte. Wat kan dit nu weer zijn?
Alvast bedankt!

Joop van Soest, 12-07-2017 09:33 #3
Ik heb al twee jaar last van tintelende voeten dag en nacht.soms zijn de voeten gezwollen rood pijnlijk aan de nagels en rode puntjes onder de tenen. Alles zeer gevoelig.
Nu heb ik sinds een paar dagen in de nacht ontzettende warme hakken erbij. Dan ga ik in de keuken op de plavuizen lopen om af te koelen.
In het ziekenhuis weten ze er geen raad mee. wie kan mij helpen?

Anita Meertens, 10-05-2017 19:35 #2
Ik heb sinds ik geopereerd ben aan mijn heup, last van mijn goede been, dat rusteloosheid prikkelend gevoel net of ik ieder moment kramp krijg. Dat gaat de hele nacht zo door, houd me uit mijn slaap. Ik heb zoals ze zeggen etalagebenen, maar hier moet toch iets tegen te doen zijn. Word er moedeloos en krijg er een slaaptekort van. Reactie infoteur, 04-06-2017
Over etalagebenen en wat je eraan kunt doen, heb ik het volgende artikel geschreven: https://goo.gl/V8IB8t.

L. V. D. Valk, 07-01-2016 14:20 #1
40 jaren veel te veel alcohol gedronken, laatste jaar, nu heden, last van tintelende beide voeten (slaapvoeten). Is hier nog iets aan te doen, ik ben al verminderd met alcohol. Reactie infoteur, 15-01-2016
Polyneuropathie is het gelijktijdig niet goed functioneren van veel perifere zenuwen door het gehele lichaam. De arts kan polyneuropathie gemakkelijk aan de hand van de symptomen herkennen. De behandeling hangt af van de oorzaak. Lees hier verder: http://goo.gl/cLkXAc.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tintelend gevoel
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!