InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schouderpijn: symptomen en oorzaken van pijn aan schouder

Schouderpijn: symptomen en oorzaken van pijn aan schouder

Schouderpijn: symptomen en oorzaken van pijn aan schouder Schouderpijn of pijn aan de schouder is een courante klacht. Bij schouderklachten heb je pijn rond het schoudergewricht en het wordt vaak veroorzaakt door lang dezelfde bewegingen te maken c.q. overbelasting. Een slijmbeursontsteking van de schouder is één van de meest voorkomende oorzaken van schouderpijn, maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken. De belangrijkste oorzaken van schouderpijn passeren de revue. Daarbij worden ook de bijbehorende symptomen en behandelingsmogelijkheden besproken.
Schouder / Bron: Genusfotografen (Tomas Gunnarsson)  Wikimedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Schouder / Bron: Genusfotografen (Tomas Gunnarsson) Wikimedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Anatomie van het schoudergewricht

Je schouder bestaat uit drie botten: je bovenarmbeen of opperarmbeen, je schouderblad en je sleutelbeen. Je schouder heeft een kogelgewricht en de ronde kop van het bovenarmbeen past in deze aansluiting. Bindweefsel (de zogeheten schoudercapsule) omringt dit gewricht en gewrichtsvloeistof zorgt ervoor dat het gewricht kan bewegen zonder wrijving. Een combinatie van spieren en pezen houdt je bovenarmbeen op zijn plaats in de schouderkom. Deze weefsels worden de rotator cuff (rotatoren manchet) genoemd. Het gaat hierbij om vier dieper liggende schouderspieren waarvan de pezen als een manchet rondom de schouderkop zitten. genoemd.

Symptomen van schouderpijn

De symptomen van schouderpijn zijn:
  • pijn is dof, zeurend of stekend
  • de pijn is licht, matig of ernstig
  • de schouderpijn ontstaat geleidelijk of plotseling
  • de pijn kan worden verergerd of getriggerd door:
    • dagelijkse activiteiten
    • letsel
    • overmatig gebruik of inspanning
    • rust of inactiviteit
  • pijn kan gepaard gaan met:

Wie krijgt last van een pijnlijke schouder?

Schouderpijn komt veel voor en kan iedereen van alle leeftijden treffen. Sommige oorzaken van schouderpijn, zoals artrose, frozen shoulder en aandoeningen van de rotator cuff, komen vooral voor bi mensen van middelbare leeftijd en ouderen. Schouderpijn als gevolg van een sportblessure, komt vaker voor bij tieners en jongvolwassenen.

Oorzaken van schouderpijn

Slijmbeursontsteking

De medische benaming van een ontsteking van de slijmbeurs in de schouder is 'bursitis'. Een slijmbeursontsteking van de schouder is één van de meest voorkomende oorzaken van schouderpijn. De slijmbeurs is een holte waar vocht in zit en deze ligt om het schoudergewricht heen en heeft als functie dat de schouder soepel kan bewegen. Een slijmbeursontsteking in de schouder geeft naast pijnklachten soms ook uitstralingspijn naar de elleboog of nek. Dit kan gepaard gaan met (soms forse) bewegingsbeperkingen. Meestal wordt het veroorzaakt door mechanische irritatie van de slijmbeurs als gevolg van overbelasting, bijvoorbeeld door boven het hoofd te werken (berucht is het sauzen van een plafond) of de vloer te schrobben. Reuma of een ongeval zijn andere mogelijke oorzaken waarbij een slijmbeursontsteking kan ontstaan. De ontsteking kan dan samengaan met een scheur van één van de pezen van de schouderspieren.

Peesontsteking of tendinitis van de rotatorcuff

Tendinitis van de rotatorcuff, een groep van vier spieren die zich rond het schoudergewricht bevinden, is ook een veel voorkomende oorzaak van schouderpijn. Een peesontsteking (tendinitis) ontstaat door overbelasting of microtrauma's en veroorzaakt pijn en irritatie en soms ook zwelling. Tendinitis van de rotatorcuff treedt vaak op bij overbelasting van de schouder bijvoorbeeld tilwerkzaamheden of repeterende schouderbewegingen.

Beknellingssyndroom van de rotatorcuff (impingement)

Impingement betekent letterlijk 'inklemming'. De rotatorcuffpees loopt door de subacromiale ruimte. De ruimte tussen de kop en kom van het schoudergewricht en het acromion, heet de subacromiale ruimte. Bij beknellingssyndroom van de rotatorcuff raakt de rotatorcuffpees tegen de kom of de bovenkant van de schouder ingeklemd, waardoor de schouder niet meer soepel kan bewegen. Ook kan de pees uiteindelijk gaan rafelen doordat het steeds tegen het schouderblad aankomt. De pees wordt zwak en kan scheuren. Deze aandoening kan komen door intensief gebruik of het gevolg zijn van botproblemen met het acromion, door bijvoorbeeld artritis of degeneratieve veranderingen aan het bot.

Artrose in de schouder

Artrose is een reumatische aandoening, waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruitgaat alsook dunner en zachter wordt, met klachten als stijfheid en gewrichtspijn. Artrose komt vooral voor in de gewrichten van nek, onderrug, heupen, knieën en handen, maar artrose in de schouder komt ook voor. Artrose in de schouder geeft pijnklachten die verergert bij bewegen van de arm, waarbij de pijn kan uitstralen naar de nek, de bovenarm of de hand waarbij tintelingen in de hand kunnen optreden. Daarnaast kun je last krijgen van nachtpijn, startklachten, kraken en functievermindering.

Frozen shoulder

De medische benaming van een frozen shoulder is 'capsulitis adhaesiva'. Hierbij is het gewrichtskapsel verdikt en verschrompeld, waardoor je pijn en stijfheid ervaart in de aangedane schouder wat resulteert in beperkte beweeglijkheid en functievermindering. Er worden bij een frozen shoulder een drietal fasen onderscheiden.
  • Fase 1 is de 'verstijvende' fase;
  • Fase 2 wordt de 'frozen' of 'bevroren' fase genoemd; en
  • Fase 3 is de 'ontdooiende' fase.

Beknelde zenuw in de schouder

Een beknelde zenuw in de schouder ontstaat wanneer een nabijgelegen structuur een zenuw die uit de nek komt irriteert of bekneld. Dit kan leiden tot schouderpijn en gevoelloosheid van arm en hand.

Buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Wanneer arts raadplegen?

Schakel in de volgende gevallen van schouderpijn een arts in:
  • andere ongebruikelijke symptomen zoals buikpijn of moeite met ademhalen
  • een blessure aan de schouder
  • een letsel dat misvorming van het schoudergewricht tot gevolg heeft
  • een zwelling of flinke blauwe plekken rond het gewricht of de arm
  • ernstige pijn aan het schoudergewricht
  • je arm niet kunnen opheffen
  • niet in staat zijn voorwerpen te dragen of de arm te gebruiken
  • schouderpijn die na een paar dagen blijft aanhouden
  • schouderpijn die zich 's nachts of tijdens het rusten voordoet
  • tekenen van een infectie, zoals koorts, roodheid van de huid en warmte

Onderzoek en behandeling

In het geval van een acuut letsel dat hevige schouderpijn veroorzaakt, dien je zo snel mogelijk medische hulp in te schakelen. Als de pijn minder ernstig is, kun je het een ​​paar dagen aanzien en bekijken of de klachten met de nodige rust verdwijnen. Als de symptomen aanhouden, dan is het raadzaam een arts te raadplegen.

Behandeling van pijn aan de schouder

Behandeling slijmbeursontsteking
De behandeling is in de eerste plaats conservatief. Het is van belang dat je je schouder blijft gebruiken, ook als je last hebt van pijn. Pijnstillers kunnen de pijn verminderen, waardoor je je schouder wat beter kunt bewegen. Soms is het nodig om een injectie in de schouder te krijgen, welke de ontsteking in de schouder en de pijn vermindert.

Behandeling van een peesontsteking
De behandeling richt zich primair op het verminderen van de pijn en functieherstel, waarbij de overbelaste pees zo veel mogelijk wordt ontzien terwijl je wel blijft bewegen. Voorts kunnen medicijnen die een pijnstillende alsook een ontstekingsremmende werking hebben soelaas bieden. Soms is een injectie met corticosteroïd nodig.

Behandeling van een impingementsyndroom
Bij de behandeling staat het vermijden van bewegingen die de klachten kunnen verergeren of opwekken voorop. Het is van belang om gedoseerd rust te houden, maar ondertussen wel blijft doorbewegen waardoor je schouder soepel blijft en niet verstijft. Pijnstillers, ontstekingsremmers, fysiotherapie en eventueel corticosteroïdeninjecties kunnen ook helpen. Soms is een operatie nodig.

Behandeling van artrose
De behandeling is afhankelijk van het type, de locatie en de ernst van de artrose. Een beweegprogramma onder begeleiding van een fysiotherapeut kan de spieren versterken en zodoende de schouder zo beweeglijk mogelijk houden. In een vroeg stadium kunnen de klachten behandeld worden met ontstekingsremmers of een corticosteroïdeninjectie. Wanneer de artrose niet (goed) reageert op conservatieve behandeling, kan een operatie overwogen worden.

Behandeling van een frozen shoulder
Een frozen shoulder geneest vaak vanzelf, waarbij fysiotherapie het herstelproces kan ondersteunen. Pijn kan eventueel verlicht worden met pijnstillers. Een injectie in het schoudergewricht met een verdovend middel en een ontstekingsremmend middel behoort ook tot de mogelijkheden.

Prognose

de vooruitzichten hangen af van de oorzaak van schouderpijn.

Preventie

Eenvoudige schouderoefeningen kunnen de spieren en de pezen van de rotator cuff helpen strekken en versterken. Een fysiotherapeut of ergotherapeut kan je laten zien hoe je ze op de juiste manier moet uitvoeren. Als je reeds eerder problemen met je schouder(s) hebt gehad, gebruik dan 15 minuten na het sporten een icepack om toekomstige verwondingen te voorkomen. Na een aanval van bursitis of tendinitis, kan het elke dag uitvoeren van eenvoudige bewegingsoefeningen een frozen shoulder voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Impingement, epidemiologie, diagnose en testenSchouderklachten komen veel voor in de praktijk. Jaarlijks heeft ruim 30% van de Nederlandse bevolking last van schouder…
Subacromiaal impingementsyndroom: Pijn aan schouderSubacromiaal impingementsyndroom: Pijn aan schouderDe schouder is een ondiep gewricht met een groot aantal bewegingen. Een aantal aandoeningen veroorzaken pijn in de schou…
Peesontsteking als oorzaak van schouderpijnEen veel voorkomende oorzaak van schouderpijn is een peesontsteking. Met een dergelijke ontsteking is het amper of zelfs…
Last van een tennisarm: Symptomen en genezingLast van een tennisarm: Symptomen en genezingEen tennisarm is een vervelende aandoening waar je aanzienlijk last van kunt hebben. Het is een niet-bacteriële ontsteki…
Pijn aan schouderbladPijn aan schouderbladPijn aan het schouderblad of tussen de schouders kan verschillende oorzaken hebben. Soms is er sprake van een blessure o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Halfpoint
  • https://www.thuisarts.nl/schouderklachten/ik-heb-last-van-mijn-schouder
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/schouderpijn
  • http://www.rijnlandorthopedie.nl/impingement-subacromiaal-pijnsyndroom/
  • http://www.medicinenet.com/shoulder_pain/symptoms.htm
  • http://www.healthline.com/symptom/shoulder-pain
  • http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=a00065
  • Mayo Clinic. Shoulder pain. https://www.mayoclinic.org/symptom-checker/shoulder-pain-adult/related-factors/itt-20009075 (ingezien op 22-10-2018)
  • Afbeelding bron 1: Genusfotografen (Tomas Gunnarsson) Wikimedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 2: Andrey Popov/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Schouderpijn: symptomen en oorzaken van pijn aan schouder"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in schouder
Medische informatie…
Schrijf mee!