InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode tot lichtbruine plekken en huidvlekken door erythrasma

Rode tot lichtbruine plekken en huidvlekken door erythrasma

Rode tot lichtbruine plekken en huidvlekken door erythrasma Erythrasma is een huidaandoening die wordt veroorzaakt door een bacterie (Corynebacterium minutissimum) die tot de normale huidflora behoort, maar op vochtige huid kan overgroeien en klachten veroorzaakt. Erythrasma is niet besmettelijk. Deze huidaandoening komt op elke leeftijd voor, maar wordt vaker gezien bij volwassenen (en ouderen) dan bij kinderen. Erythrasma kan worden behandeld met bacteriedodende crèmes of lotions. Daarnaast is het belangrijk om de lichaamsplooien droog te houden.

Erythrasma?

Bij erythrasma is de huid oppervlakkig geïnfecteerd, wat wordt veroorzaakt door een bacterie, de commensaal Corynebacterium minutissimum. Een commensale bacterie is een bacterie die onder normale omstandigheden op de huid voorkomt en die leeft van de afvalstoffen aan de buitenkant van je weefsel, zonder dat dit schadelijk voor je (huid) is. Er ontstaat een rood-bruine, scherp begrensde, licht schilferende huidafwijking, vooral in lichaamsplooien als liezen en oksels. Erythrasma is een volstrekt onschuldige, niet-besmettelijk huidinfectie. Deze huidaandoening is zeer goed te behandelen, ofschoon de klachten na het stoppen van de behandeling soms terug kunnen komen.

Hoe ontstaat erythrasma?

De bacterie Corynebacterium minutissimum veroorzaakt erythrasma. Deze bacterie komt op de normale huid voor en veroorzaakt alleen in bepaalde omstandigheden huidafwijkingen. De bacterie kan op vochtige huid overgroeien. Naast vochtigheid zijn er andere omstandigheden waarin deze bacterie zich vermenigvuldigt en klachten geeft: warmte, overmatig transpireren en overgewicht. Ook minder goede hygiëne en diabetes kunnen het ontstaan deze huidaandoening bevorderen.

Symptomen: rode tot lichtbruine plekken en huidvlekken

Erythrasma is te herkennen door een roodbruine verkleuring in voornamelijk de lichaamsplooien, zoals de liezen, de oksels, onder de borsten en in de bilspleet. Andere voorkeurslocaties zijn de binnenkant het het bovenbeen en het scrotum. Ook tussen de tenen komt dit voor, waarbij de huid tussen de tenen verweekt kan zijn met witte plekken en kloven. Er bestaat ook een zeldzame, uitgebreide vorm van erythrasma, waarbij zich roodbruine schilferende plekken manifesteren op de romp en de ledematen. Vaak geven deze huidvlekken weinig tot geen jeuk.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld op basis van de klachten. Daarnaast kan een test worden uitgevoerd om te onderzoeken of de bacterie Corynebacterium minutissimum te veel aanwezig is op de huid. Dit kan de arts of dermatoloog doen door de huid te belichten met een zogeheten Wood's lamp (UVA, black light). De bacteriën zullen oranjerood (steenrood) fluorescerend oplichten, na aanstralen met de Wood's lamp. Soms duurt dit even. Dit gebeurt in een donkere kamer om het goed te kunnen zien.

Atopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Atopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Differentiaaldiagnose
De volgende aandoeningen kunnen (aanvankelijk) een soortgelijk beeld geven:

Erythrasma behandeling

Medicatie

Erythrasma wordt normaal gesproken behandeld met bacteriedodende crèmes of lotions. Een bekend voorbeeld is miconazol crème, een antischimmelcrème die ook de Corynebacterium doodt. Erythrasma kan tevens worden behandeld met een antibioticum. Na 2-3 weken behandeling is de infectie vaak wel genezen. Recidief is niet uitgeloten. De huidaandoening kan weer terugkomen. De betreffende bacterie heeft namelijk iedereen op zijn huid zitten. Het is een commensaal.

Maatregelen die je zelf kunt nemen

Voorkom dat je huidplooien warm en vochtig zijn. Je kunt dat doen door na het douchen de huid goed af te drogen (deppen). Bij overmatig zweten of warm weer, kun je luchtige katoenen of linnen kleding dragen; linnen is onder andere antibacterieel. Verder kun je talkpoeder gebruiken om de huid van de huidplooien droog te houden. Gebruik eventueel af en toe een antibacteriële zeep gebruiken zoals povidonjood (Betadine®) scrub of shampoo.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huidvlekken: zijn bruine vlekken op je huid schadelijk?Huidvlekken: zijn bruine vlekken op je huid schadelijk?Wie terugkeert van een lange vakantie naar de zon, kan wel eens enkele bruine vlekjes op de huid opmerken. Bruine huidvl…
Hoe krijg je witte huidvlekken en hoe stop je Vitiligo?Hoe krijg je witte huidvlekken en hoe stop je Vitiligo?Witte huidvlekken worden veroorzaakt door een verstoring van de melanine in de huid. Vitiligo kan over het gehele lichaa…
Gordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesGordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesRode huidvlekken met pijnlijke blaasjes op het lichaam kan gordelroos zijn. Heeft u als kind waterpokken gehad dan bent…
Bruine tot zwarte slecht helende huidvlekken op de enkelBruine tot zwarte slecht helende huidvlekken op de enkelHeb je bruine tot zwarte huidvlekken op de enkel dan betekent dit dat je diepe veneuze trombose hebt. Dit is een gevaarl…
Ziekte van Bowen: omrande rode huidvlek kan kanker wordenZiekte van Bowen: omrande rode huidvlek kan kanker wordenVeel mensen houden ervan om langdurig in de zon te liggen of met een onbeschermde huid veel buiten te werken. Zonnestral…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/erythrasma.htm
  • https://www.huidziekenhuis-dermicis.nl/aandoeningen/erythrasma/specialist-vertelt.html
  • https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/erythrasma/
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/etxt/Erythrasma.htm
  • http://www.nvdv.nl/wp-content/uploads/2014/08/Folder-Erythrasma-10-05-2011.pdf
  • Afbeelding bron 1: Eisfelder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Rode tot lichtbruine plekken en huidvlekken door erythrasma"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!