InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wangbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten in wang

Wangbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten in wang

Wangbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten in wang Wangbijten is een vorm van mondbijten. Diverse oorzaken zijn gekend voor het chronisch of incidenteel bijten in de wang. Meestal is sprake van een psychisch of gedragsmatig probleem, maar soms liggen structurele tandproblemen aan de basis van het bijten in de binnenwang. Door het bijten in de wang ontstaan letsels, bloedingen en zweren, die een medische behandeling vereisen. Voor de behandeling van het wangbijten zelf is het belangrijk om te kijken naar de onderliggende oorzaak. Meestal bestaat de behandeling uit mondbeschermers, gedragstherapie, tandbehandelingen en afleiding.
Sommige medicijnen leiden tot angst, waardoor mensen meer gaan bijten in de wang / Bron: Stevepb, PixabaySommige medicijnen leiden tot angst, waardoor mensen meer gaan bijten in de wang / Bron: Stevepb, Pixabay

Angst en stress

Sommige mensen gaan wangbijten wanneer zij angstig of nerveus zijn. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld nagelbijten of lipbijten. Bepaalde medicijnen leiden eveneens tot angstproblemen waardoor iemand sneller in de wang gaat bijten. Een gedragswijziging is belangrijk in dergelijke omstandigheden. Ontspanningstherapie en het verminderen van stress zijn eveneens nodig zodat de woede, de pijn, de angst of de stress vermindert. Dit gebeurt via ademhalingstechnieken, meditatie, zelfhypnose, biofeedback of andere alternatieve therapieën. Het is soms aanbevolen om een vervangende gewoonte in te zetten, zoals kauwen op suikervrije kauwgom.

Compulsieve wangbijtaandoening

Bij compulsief wangbijten is het voor iemand een soort ‘verplichting’ om te bijten op de wangen. De persoon is niet in staat om deze dwangmatige gedachte opzij te zetten. Daardoor voelt hij bij het bijten in de wang wel pijn, maar geeft het hem vooral een opluchting en een bevredigend gevoel. Het stoppen met deze gewoonte is niet eenvoudig, maar dankzij cognitieve gedragstherapie, het gebruik van bepaalde medicijnen en soms ook hypnose is het mogelijk om verlost te geraken van deze dwangstoornis.

Alcoholmisbruik in combinatie met wangbijten verhoogt het risico op mondkanker / Bron: Jarmoluk, PixabayAlcoholmisbruik in combinatie met wangbijten verhoogt het risico op mondkanker / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Mondkanker en wangbijten

Of wangbijten een verhoogd risico geeft op mondkanker, is omstreden in de medische literatuur. Indiatimes.com geeft aan dat herhaald bijten op dezelfde plaats een infectie veroorzaakt, hetgeen een risicofactor is voor mondkanker. Maar de website healthtap.com meldt dat hierdoor wel littekenweefsel ontstaat, maar kanker niet sneller tot stand komt bij het wangbijten. Een aantal factoren dragen wel bij tot de vorming van mondkanker, zoals alcoholmisbruik, tabak in alle vormen waaronder kauwtabak en een HPV-infectie.

Onzorgvuldig kauwen

Toevallig wangbijten gebeurt regelmatig bij het eten. Tijdens het eten gaan mensen praten, de krant lezen of iets anders doen, waardoor mensen onzorgvuldig gaan kauwen. Dit resulteert sneller in wangbijten. Het is wenselijk om steeds traag en geconcentreerd te eten.

Tandproblemen

Door een tandprobleem is het mogelijk dat de verstandskiezen (wijsheidstanden) onbedoeld de wang bijten. Dit gebeurt vooral bij structurele tandafwijkingen of bij een slecht passend kunstgebit. De hersenen realiseren zich vaak dat de tanden niet correct staan, en zij proberen dit dan te corrigeren door te gaan wangbijten en/of lipbijten. Een tandcorrectie is nodig in deze omstandigheden omdat vaak niet enkel wangbijten tot uiting komt, maar ook andere problemen met de lippen, het tandvlees of de mond aanwezig zijn.

Toevallig wangbijten

Toevallig wangbijten komt tot stand door (snel) eten, bij het praten, door een ongeval of tijdens een tandbehandeling. Ook wanneer een beugel of piercing in de mond aanwezig is, gebeurt het soms per toeval dat iemand gaat wangbijten. Hierbij ontstaat vaak een zweer die een patiënt snel moet behandelen omdat hij anders snel weer gaat bijten op dezelfde plaats en dan vooral wanneer een zwelling aan de binnenwang tot stand is gekomen. Voor het behandelen van de zweren bestaan huishoudmiddeltjes, maar het is verstandig om hierbij een tandarts te raadplegen omdat naast bepaalde mondspoelingen, mogelijk bijkomende medicatie of nog een andere behandeling vereist is.

Wangbijten tijdens de slaap

Onbewust bijten mensen soms tijdens de slaap in de wang. Pas bij het ontwaken ontstaat wangpijn of kaakpijn, en zijn de binnenwangen gezwollen. Vaak doet iemand dit om de stress van de vorige dag te vergeten. Het dragen van een mondbeschermer tijdens de slaap is nodig bij het bijten op de tong, de lippen, het tandvlees of de mond. Meestal gebruikt een patiënt een tijdelijke mondbeschermer, maar in een aantal gevallen is ook overdag permanent mondbescherming nodig.

Symptomen aan wang: Letsels en bloedingen

Wangbijten presenteert zich in bijten, knabbelen of kauwen in de binnenwangen. In de wangen ontstaan bij het wangbijten witte, pijnlijke vlekken of zweren. Andere mondletsels verschijnen eveneens door wrijvingskeratose zoals zweren die mogelijk een voorloper zijn van mondkanker. Bloedingen, roodheid, een brandend gevoel op de binnenkant van de wangen (vooral waar de bovenste en onderste tanden elkaar tegenkomen) littekens, een zwelling, een onregelmatig oppervlak van de binnenwang zijn andere tekenen. Bij het chronisch wangbijten (morsicatio buccarum) ontstaan vaak chronische witte letsels en irritatie van het wangslijmvlies, waarbij het slijmvlies verdikt en versnippert geraakt. Hiertussen bevinden zich vaak gebieden met roodheid of zweervorming.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker in de mond: oorzaken en symptomen van mondkankerKanker in de mond: oorzaken en symptomen van mondkankerKanker in de mond: het is een van de meest stiekeme, maar ook gevaarlijkste vormen van kanker. Doordat mondkanker niet a…
Slijmcyste (speekselkliercyste): Cyste in mond of op lippenSlijmcyste (speekselkliercyste): Cyste in mond of op lippenSlijmcysten (mucoceles, speekselkliercysten) zijn kleine, met vocht gevulde zakvormige holtes die zich vaak op de lippen…
Mondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseMondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEr is een grote toename van mensen met hoofd-halskanker. Dit is een verzamelnaam voor verschillende typen kanker, waaron…
Tongbijten: Oorzaken en symptomen van bijten op de tongTongbijten: Oorzaken en symptomen van bijten op de tongTongbijten (tongkauwen) is een veel voorkomend mild tot ernstig symptoom. Dit komt voor bij diverse lichamelijke en psyc…
Mondkanker: Kanker in mond met slikproblemen en gezwelMondkanker: Kanker in mond met slikproblemen en gezwelMondkanker is een vorm van hoofd- en halskanker waarbij de kanker start in het slijmvlies van de mond. Vooral roken en a…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 25 augustus 2017:
  • Cheek Biting Anxiety Disorder, http://healthosphere.com/cheek-biting-anxiety-disorder-causes-treatment/
  • Cheek Biting Causes, Morsicatio Buccarum, How to Stop While it Eating, Sleeping or Anxious, http://www.healcure.org/cheek/inside-cheek/cheek-biting-cause-chronic-in-sleep-cancer-habit-ocd-stop-treatment-morsicatio-buccarum/
  • Cheek Biting: Why You Bite Your Cheek and How to Stop, http://www.huffingtonpost.com/thomas-p-connelly-dds/cheek-biting-_b_818047.html
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Ever Wondered Why You Bite the Insides of Your Cheeks?, https://www.goodtherapy.org/blog/ever-wondered-why-you-bite-the-insides-of-your-cheeks-0630144
  • TOP 4 WAYS TO STOP BITING YOUR CHEEKS, http://www.amysmilesaver.com/blog/2017/2/23/top-4-ways-to-stop-biting-your-cheeks
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jarmoluk, Pixabay

Reageer op het artikel "Wangbijten: Oorzaken en behandelingen van bijten in wang"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!