InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gekneusde en gebroken ribben: Ribkneuzing en ribfractuur

Gekneusde en gebroken ribben: Ribkneuzing en ribfractuur

Gekneusde en gebroken ribben: Ribkneuzing en ribfractuur Ribben zorgen voor de verbinding van het borstbeen met de wervelkolom. Gekneusde of gebroken ribben vloeien voort uit een borstkastrauma, bijvoorbeeld door een auto-ongeval of een val op de borstkas. Ademhalingsproblemen en pijn bij het bewegen zijn enkele veel voorkomende problemen bij een gekneusde of gebroken rib. Het is belangrijk om steeds een arts op te zoeken zodat hij een onderscheid kan maken tussen een kneuzing of een breuk. Bij een ribkneuzing of ribfractuur moet een patiënt vaak rusten maar toch een lichte inspanning leveren om complicaties te voorkomen. Deze pijnlijke aandoening geneest bij de meeste patiënten na enkele weken spontaan.

Oorzaken: Door letsel aan borstkas

Gekneusde en gebroken ribben ontstaan bij een letsel aan de borst. Dit vloeit bijvoorbeeld voort uit een lichamelijke sport, een val op de borstkas of herhaald hoesten (longontsteking, kinkhoest, bronchitis, ...). Bij een auto-ongeval waarbij het stuur van de wagen in de ribbenstreek gedrukt wordt, ontstaat eveneens sneller een probleem met de ribben.

Symptomen: Pijn en ademhalingsproblemen

Gekneusde ribben

Gekneusde ribben gaan gepaard met volgende klachten:

Gebroken ribben

Eén gebroken rib of meerdere gebroken ribben zijn mogelijk. Meestal zijn de ribben in het midden van de borst gebroken. Bij een ribbenbreuk voelt de patiënt een scherpe pijn die verergert bij het niezen, hoesten of bewegen. Verder heeft hij pijn bij het ademhalen waardoor de ademhaling oppervlakkig is. Wanneer de longen aangetast zijn, ontstaan volgende klachten: bloed ophoesten (hemoptoe), een shock en spraakproblemen. Af en toe ontstaat een zogenaamde fladderthorax. Door het inwerkend geweld breken diverse ribben aan beide kanten van het lichaam. De ribben fladderen als het ware nu rond en zijn niet meer verbonden met de wand van de borstkas. Dit losliggende deel beweegt bij het inademen naar binnen en bij het uitademen naar buiten. Dit leidt tot ademhalingsfalen (ernstige ziekte met langzame ademhaling).

Diagnose en onderzoeken

Meer pijn op de borst is een alarmteken / Bron: Pexels, PixabayMeer pijn op de borst is een alarmteken / Bron: Pexels, Pixabay
Contact met de arts
Het is altijd belangrijk om een arts te raadplegen bij een vermoeden van een ribletsel. Hij bepaalt namelijk het verschil tussen een gekneusde en gebroken rib, wat belangrijk is voor de behandeling en voor het eventueel voorkomen van complicaties.

Wanneer de patiënt bovendien kampt met volgende alarmtekens, is het nodig om een arts te raadplegen:
  • bloed ophoesten
  • een toenemende kortademigheid
  • groen of geel slijm (sputum) ophoesten
  • koorts
  • meer pijn op de borst
  • pijn in de buik (buikpijn)
  • pijn in de schouder

Lichamelijk onderzoek

De arts noteert de volledige geschiedenis van de patiënt en de situatie die geleid heeft tot het letsel aan de ribben. Hij voert daarna een grondig lichamelijk onderzoek uit om de schade te controleren en eventuele bijkomende verwondingen op te sporen. Meestal wijst een gevoelig ribbengebied op een kneuzing van de ribben, en zijn nog bijkomende markeringen of sneden aanwezig bij een breuk. Daarnaast zijn bij een breuk veelal krakende botgeluiden (botcrepitatie) te horen wanneer de arts luistert naar de ademhalingsgeluiden of de ribben palpeert (betast).

Een bloedonderzoek is nodig bij een letsel aan de ribben / Bron: Frolicsomepl, PixabayEen bloedonderzoek is nodig bij een letsel aan de ribben / Bron: Frolicsomepl, Pixabay
Diagnostisch onderzoek
De arts zet enkele beeldvormende onderzoeken en laboratoriumtesten in voor het bepalen van de schade aan de ribben.

Behandeling van ribkneuzing en ribfractuur

Gekneusde ribben

Enkele zelfzorgmaatregelen zijn inzetbaar voor het behandelen van gekneusde ribben. Hierdoor versnelt de genezingstijd:
  • Ademhaling: Ademen is nodig, zelfs wanneer dit pijn doet.
  • IJs: De zwelling en pijn mindert wanneer de patiënt ijs gewikkeld in een doek toepast gedurende maximaal 72 uur, en dit telkens drie keer per dag gedurende tien à twintig minuten per keer. Is de pijn daarna nog voelbaar dan is het verstandig om om te schakelen naar warme kompressen.
  • Lichte inspanning: Rondlopen tussen rusttijden zorgt voor de vrijlating van slijm, waardoor een betere ademhaling tot stand komt. Bewegingen die een pijnlijke druk op de ribben teweegbrengen zoals duwen, trekken of het opheffen van zware voorwerpen, vermijdt de patiënt.
  • Rust: Rust is nodig om het letsel aan de rib(ben) te doen genezen, maar absolute rust is niet gewenst.

Gebroken ribben

EHBO
Zijn de ribben gebroken, dan mag de patiënt niet spreken of hoesten om complicaties te voorkomen. De patiënt gaat best in een halfzittende houding zitten zodat het ademen makkelijker verloopt. Bewusteloze patiënten moet de helper in een zijdelingse veiligheidshouding leggen. De helper verwijdert de strakke kledij (zoals een broeksriem), daar dit mogelijk de ademhaling belemmert. Bij een open wonde is het daarnaast belangrijk om deze luchtdicht af te dekken; zo ontstaat minder snel een spanningspneumothorax.

Arts
De arts zet orale (via de mond ingenomen) medicijnen in om de pijn te verminderen. Dit is belangrijk omdat de patiënt anders sneller een longontsteking ontwikkelt. Indien de orale medicatie niet werkt, dan plaatst de arts injectie rond de zenuwen die bloed leveren aan de ribben. Deze injectie zorgt voor een langdurige verdoving (narcoticum) van de ribben zodat het ademen makkelijker verloopt. Ademhalingsoefeningen zijn daarna nodig voor het voorkomen van een longontsteking.

Algemene adviezen bij gebroken of gekneusde rib

De patiënt mag pas minimaal 24u na het letsel gewone vrij verkrijgbare pijnstillers innemen in de vorm van niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's). Deze geneesmiddelen leiden namelijk mogelijk tot bloedingen wanneer de patiënt deze snel inneemt. Het is bijgevolg uiterst belangrijk om bij pijnklachten en ademhalingsproblemen aan het ribbengebied een arts te raadplegen. Om constipatie te voorkomen, moet de patiënt meer vloeistoffen drinken. Voorts is zowel bij een kneuzing als een fractuur nodig om voldoende te rusten, een lichte inspanning te leveren en goed en diep te ademen.

Complicaties van gekneusde of gebroken ribben

Meestal ontstaat een gewone kneuzing of een gewone breuk, maar af en toe ontstaan complicaties zoals:
  • ademhalingsproblemen en verstikking door een kneuzing van de longen (is vaker aanwezig bij minimaal drie ribfracturen)
  • atelectase (instorting van de long door inkrimping van longblaasjes) en pneumonie (een longontsteking) door niet goed op te hoesten
  • de dood
  • een longperforatie (doorboring van de long)
  • een pneumothorax (klaplong) tot spanningspneumothorax wanneer de lucht niet meer in staat is om weg te gaan bij de uitademing
  • een shock: Bij spanningspneumothorax zijn de bloedvaten dichtgedrukt. Het veneus bloed vloeit hierbij niet meer terug naar het hart, waardoor bloedcirculatieproblemen ontstaan.
  • ruptuur van het diafragma bij fracturen van de onderste ribbenschade aan de lever (leverproblemen) en milt (miltaandoeningen)

Prognose van gebroken en gekneusde ribben

Bij de meeste patiënten herstelt de gekneusde of gebroken rib rond de zes weken nadat het letsel tot stand is gekomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gekneusde ribben herkennenGekneusde ribben herkennenNiet altijd wordt een gekneusde rib herkent. Vaak ook wordt een kneuzing van de rib verward met een gebroken rib. Tussen…
Gekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribbenGekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribbenGekneusde rib wordt 'ribcontusie' genoemd. Een gekneusde rib of ribben is een pijnlijke kwetsuur of blessure. Bij een ge…
Eerste hulp bij een gekneusde of gebroken rib (ribfractuur)Eerste hulp bij een gekneusde of gebroken rib (ribfractuur)Een gekneusde of gebroken rib (ribfractuur) komt nogal eens voor. Doorgaans na een val of een klap tegen de ribbenkast.…
Wat te doen bij gekneusde ribben en borstbeenWat te doen bij gekneusde ribben en borstbeenGekneusde ribben of een gekneusd borstbeen kan men oplopen door een ongeluk, een val of klap maar ook door bijvoorbeeld…
Gekneusde, gebarsten, gebroken ribben: hoe te behandelen?Gekneusde, gebarsten, gebroken ribben: hoe te behandelen?Bij sporten, extreme activiteiten, een ongeluk of een ongelukkige val kan er teveel belasting op de ribben terechtkomen,…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 september 2017:
  • 2.4.4 Ribbenbreuk, Hygiëne & EHBO, Docente: Ann Eyskens, Departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, Thomas More Turnhout, 3 Bachelor Office Management, Medical Management Assistant, Academiejaar 2013-2014, digitale cursus dus paginanummer onbekend
  • Bruised ribs: Symptoms, causes, and natural remedies, http://www.belmarrahealth.com/bruised-ribs-symptoms-causes-natural-remedies/
  • Rib fracture - aftercare, https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000539.htm
  • Treatment, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/broken-ribs/diagnosis-treatment/treatment/txc-20169657
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Gekneusde en gebroken ribben: Ribkneuzing en ribfractuur"

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Skeletafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!