InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de bovenbuik: symptomen, oorzaak en behandeling

Pijn in de bovenbuik: symptomen, oorzaak en behandeling

Pijn in de bovenbuik: symptomen, oorzaak en behandeling Pijn in de bovenbuik of bovenbuikpijn is pijn die wordt ervaren in de slokdarm of maag. Er zijn veel mogelijke oorzaken van pijn in de bovenbuik. Deze pijn varieert in ernst, frequentie en aard. Pijn in de bovenbuik kan ervaren worden als zeurend, stekend of doffe pijn. De pijn kan komen en gaan. Je kunt tijdelijk last hebben van pijn in de bovenbuik, maar het is ook mogelijk dat je zeer vaak last hebt van deze pijn waardoor het je leven danig kan verstoren. Je huisarts kan de juiste diagnose stellen en een behandelplan opstellen om de pijn het hoofd te bieden.
Maag / Bron: Nerthuz/Shutterstock.comMaag / Bron: Nerthuz/Shutterstock.com

Pijn in de bovenbuik

Maagpijn is een van de meest voorkomende redenen waarom mensen hun huisarts bezoeken. Pijn in de bovenbuik kan een direct gevolg zijn van een maagaandoening, of het kan een symptoom zijn van een probleem in een ander orgaan in het lichaam. Het is belangrijk om goed op de pijn te letten om te erachter te komen waar en wanneer het optreedt en zo mogelijk de onderliggende oorzaak te begrijpen. Is er bijvoorbeeld sprake van pijn in de bovenbuik (na een maaltijd, wanneer je honger hebt, etc.), de frequentie, intensiteit en andere symptomen die gepaard kunnen gaan met pijn in de bovenbuik.

Oorzaak van pijn in de bovenbuik

Veel voorkomende oorzaken van pijn in de bovenbuik kunnen voortkomen uit problemen in de galblaas of de lever, zoals galstenen, leverontsteking (hepatitis) of een leverabces. Gegeneraliseerde pijn in de bovenbuik kan een gevolg zijn van een ontsteking of infectie. Als de pijn afkomstig is van de maag of slokdarm, kan dit te wijten zijn aan zuurbranden, gastro-oesofageale refluxziekte (GORZ) of een middenrifbreuk (waarbij de opening tussen borst- en buikholte wat wijder is dan normaal). Maagslijmvliesontsteking (gastritis) is een ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de maag en kan ook leiden tot bovenbuikpijn. Gastritis is vaak te wijten aan virussen of bacteriën. Ten slotte kunnen maagzweren en voedselallergieën of voedselintoleranties ook leiden tot pijn in de bovenbuik.

Oorzaken van pijn boven de maagstreek

Je kunt last hebben van buikpijn in het midden van de buik, boven de maagstreek. Oorzaken voor buikpijn in deze streek komen redelijk overeen met pijn in de bovenbuik, met een paar toevoegingen:
  • Gastroparese, een vertraagde maaglediging door beschadigde zenuwen, hormonale aandoeningen, psychologische redenen, enz.;
  • Maagzweer - een open wond langs de maagwand of de twaalfvingerige darm;
  • Maagkanker
  • Alvleesklieraandoeningen: alvleesklierontsteking (pancreatitis) of alvleesklierkanker;
  • Spierscheur: een scheurtje in een spier van de maagregio;
  • Maagbreuk (hiatus hernia) of middenrifhernia;
  • Ruggenmergaandoeningen: hernia, gebroken wervel;
  • Aneurysma (verwijding) van de abdominale aorta: een verwijding van de aorta dat anderhalf keer de normale diameter heeft;
  • Hartaanval;
  • Lymfoom (lymfeklierkanker).

Bijkomende symptomen

Spijsverteringsprobleem

Symptomen die gepaard kunnen gaan met pijn in de bovenbuik als gevolg van een spijsverteringsprobleem zijn onder meer:

Andere oorzaak

Als de pijn in de bovenbuik te wijten is aan een andere aandoening, kunnen de volgende symptomen optreden:

Alarmsymptomen

Symptomen die worden geassocieerd met potentieel ernstige aandoeningen zijn, waarbij direct medische hulp nodig is, zijn:

Helicobacter pylori / Bron: Yutaka Tsutsumi, Wikimedia Commons (CC0)Helicobacter pylori / Bron: Yutaka Tsutsumi, Wikimedia Commons (CC0)

Behandeling van pijn in de bovenbuik

Zelfzorg

De behandeling van pijn in de bovenbuik hangt af van de onderliggende oorzaak. Allereerst bestaat het uit het vermijden van uitlokkende factoren bij het behandelen van brandend maagzuur, het behandelen van galstenen of leverproblemen. Het vermijden van voedsel vermijden dat zorgt voor irritatie en kleinere porties eten is aangewezen. Daarnaast is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, voldoende te drinken, regelmatig te bewegen en stress te vermijden. Als de pijn in de bovenbuik het gevolg is van een aandoening, zorg er dan voor dat je het behandelplan van de arts opvolgt en therapietrouw bent.

Medische behandeling

Behandeling hangt af van de onderliggende oorzaak. De arts kan bij refluxklachten medicijnen voorschrijven (antacida) die het maagzuur neutraliseren. De arts kan ook geneesmiddelen voorschrijven bij maagzweren. Als er de Helicobacter pylori bacterie in je maagslijmvlies wordt aangetroffen, zal de arts antibiotica en een maagzuurpompremmer (PPI) voorschrijven. Soms is een operatieve ingreep nodig, bijvoorbeeld bij galstenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikSteken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikVraagt ​​u zich af wat de oorzaak kan zijn van stekende pijn in de bovenbuik? In dit artikel wordt stilgesta…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Pijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tipsPijn aan alvleesklier of pancreas: oorzaken, symptomen, tipsHeb je last van een zeurende, trekkende pijn in de bovenbuik, die soms overgaat naar de linkerzij? Dan kan een probleem…
Wanneer naar de huisarts met maagpijnMaagklachten komen vaak voor en zijn in verschillende groepen te verdelen. Vaak gaat het om a-specifieke maagklachten, r…
Buikpijn bij volwassenen jonger dan 40 jaarBij volwassenen jonger dan veertig jaar wijst acuut ontstane buikpijn meestal op een ernstige ziekte. De appensicitis (…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/herjua
  • Bel Marra Health. Upper abdominal pain: Causes, symptoms, and treatments. https://www.belmarrahealth.com/upper-abdominal-pain-causes-symptoms-and-treatments/ (ingezien op 22-2-2018)
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijzer - 200 aandoeningen - Symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, Arnhem, 2009.
  • Healthline. What Causes Abdominal Pain? https://www.healthline.com/symptom/abdominal-pain (ingezien op 22-2-2018)
  • Healthspectra. Causes, Symptoms, Treatment and Prevention of Upper Abdominal Pain. http://www.healthspectra.com/upper-abdominal-pain/ (ingezien op 22-2-2018)
  • Thuisarts. Medicijnen bij een maagzweer. https://www.thuisarts.nl/maagklachten/medicijnen-bij-maagzweer (ingezien op 22-2-2018)
  • Afbeelding bron 1: Nerthuz/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Yutaka Tsutsumi, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Pijn in de bovenbuik: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Buikkrampen
Medische informatie…
Schrijf mee!