InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tongbloeding: Oorzaken van bloedende tong

Tongbloeding: Oorzaken van bloedende tong

Tongbloeding: Oorzaken van bloedende tong Een bloedende tong is een symptoom dat vele mogelijke oorzaken heeft. Het bepalen van de locatie van de tongbloeding is meestal nuttig voor het identificeren van de oorzaak. Een heleboel oorzaken zijn mild en makkelijk te verhelpen of behoeven geen medische behandeling, zoals het per toeval bijten op een voorwerp waarbij een milde tongbloeding ontstaat. Andere oorzaken veroorzaken terugkerende of aanhoudende tongbloedingen zijn ernstiger van aard, zoals tongkanker. Een snelle medische behandeling is bij deze oorzaken meestal noodzakelijk. Verbeteren de symptomen niet, keren ze terug, ontstaan andere symptomen in combinatie met de tongbloeding of kent de bloedende tong een onbekende oorzaak, dan is een bezoek aan de arts nodig.

Aandoeningen en bloedende tong

Bloedstollingsproblemen

Tongbloedingen komen tot stand door bloedstollingsproblemen. De bloeding situeert zich dan in voorkant, het midden, de achterkant en/of de zijkanten van de tong.

Infecties

Koortsblaasjes komen mogelijk tot stand na contact met besmette voorwerpen / Bron: Pexels, PixabayKoortsblaasjes komen mogelijk tot stand na contact met besmette voorwerpen / Bron: Pexels, Pixabay
Koortsblaasjes
Het herpes simplex-virus type 1 of II veroorzaakt mogelijk koortsblaasjes (koortslip). De verspreiding van het virus gebeurt door contact met een besmette mond, meestal door middel van een kus of orale seks. Het contact met besmette handdoeken of andere geïnfecteerde voorwerpen is een risicofactor. De symptomen van koortsblaasjes treden zo nu en dan op. De actieve fase kenmerkt zich door roodheid en pijn, een huiduitslag of met vocht gevulde blaasjes die openbreken en zweren, clusters van blaren die samen een groter letsel vormen en jeuk, tintelingen of een branderig gevoel op of in de mond. Een bloedende tong komt hierbij ook voor. Medicatie verlicht de symptomen van dit virus dat zelfs met de behandeling in het lichaam aanwezig blijft.

Mondspruw
Orale candidiasis (mondspruw) is een schimmelinfecties veroorzaakt door de schimmel Candida albicans. De aandoening tast voornamelijk baby’s en mensen met een zwak immuunsysteem aan, alsook mensen die antibiotica gebruiken. De schimmelinfectie kenmerkt zich door (geel)witte vlekken of open wondjes in de mond en de achterkant van de keel, met soms ook tongbloedingen als gevolg. Hierdoor ontstaan eet- en slikproblemen. Bij de meeste patiënten zijn de klachten niet ernstig en zijn deze vlot te verhelpen met antischimmelcrèmes. Indien deze behandeling niet of onvoldoende effectief zijn of de symptomen van orale candidiasis vaker terugkeren, zet de arts orale (via de mond ingenomen) antischimmelmedicijnen in.

Mondzweren

Mondzweren presenteren zich als kleine, witte zweertjes of aften in de mond en op de tong. Deze soms pijnlijke zweren hebben een variabele grootte. Grotere zweren bevatten vaak rode en ronde randen. Grotere mondzweren doen meer pijn en zijn lastiger te verwijderen. Mondwater en zuigtabletten verlichten de symptomen.

Tongkanker

Kanker aan de tong is een vorm van mondkanker. Tongkanker gaat mogelijk gepaard met een onverklaarbare bloedende tong. Andere symptomen zijn een rode vlek op de tong (rode tong) of witte vlek op de tong (witte tong), aanhoudende keelpijn, gevoelloosheid in de tong en oorpijn. Roken, het gebruik pruimtabak, alcoholmisbruik, aids en hiven bepaalde soorten van het humaan papillomavirus zijn de belangrijkste risicofactoren van tongkanker. De behandeling bestaat uit een operatie om de tumor te verwijderen, radiotherapie en/of chemotherapie.

Trauma’s / Verwondingen

Kauwen of bijten op de tong (tongbijten) leidt mogelijk ook tot een tong die bloedt. Het vermijden van het bijten op de tong is wenselijk. Soms gebeurt dit per toeval maar wanneer dit dwangmatig gebeurt, is advies van een arts nodig. Ook een tongpiercing leidt bij een aantal patiënten tot gescheurde bloedvaten in de tong, een zwelling en infecties. Verder veroorzaken slecht passende of slecht geplaatste kunstgebitten, beugels, kronen en andere tandmaterialen mogelijk verwondingen aan de tanden die leiden tot een bloedende tong. Een gebroken of afgebroken tand resulteert vaak in een diepe snede in de tong, wat leidt tot hevig bloeden in de mond en ook aan de tong.

Omgevingsfactoren en tongbloeding

Bijten op voorwerpen

Bloedingen aan de zijkanten van de tong resulteren vaak uit het bijten, eten, tandenknarsen of kauwen op voorwerpen zoals potloden.

Medicatie

Bepaalde medicijnen zoals bloedverdunners dragen bij aan tongbloedingen.

Roken

Tabak roken veroorzaakt sneller een bloedende tong en verhoogt bovendien de kans op kanker aan het tonggebied. Het is belangrijk om te stoppen met roken

Het gebruik van een tongschraper is nuttig / Bron: Niro5 at English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Het gebruik van een tongschraper is nuttig / Bron: Niro5 at English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Tong schrapen

De tong schrapen is nuttig voor het minimaliseren van een slechte adem (halitose) en het voorkomen van tandbederf. Een tongschraper veroorzaakt echter soms ook een bloeding aan de tong wanneer de patiënt met veel kracht de tong schraapt. Zachtjes de tong poetsen met de tongschraper is voldoende.

Geassocieerde symptomen bij tongbloedingen

Een tong die één keer of meermaals bloedt, gaat vaak vergezeld met andere symptomen zoals:
  • ademhalingsproblemen
  • tong: een afwijkende tongkleur zoals bijvoorbeeld een rode tong, een tongzwelling, tongbevingen, tongbultjes, tongpijn, tongzweren, problemen met het bewegen van de tong
  • een huiduitslag
  • mond en keel: een mondbloeding, problemen met de keel, problemen met de lippen, problemen met spreken, slikpijn, slikproblemen, smaakveranderingen, problemen met de tanden / het tandvlees
  • koorts

Een goede mondhygiëne is nodig / Bron: Photo Mix, PixabayEen goede mondhygiëne is nodig / Bron: Photo Mix, Pixabay

Preventie van bloedverlies uit de tong

Het bloedverlies uit de tong kent diverse oorzaken en niet elke oorzaak valt te voorkomen. Wel zorgen mensen best voor een goede tand- en mondhygiëne door twee keer per jaar naar de tandarts te gaan en twee keer per dag goed de tanden te poetsen met fluoride tandpasta. Ook reinigt de patiënt dagelijks het kunstgebit. Roken en zwaar alcoholgebruik zijn tot slot afgeraden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Subdurale en extradurale bloedingSubdurale en extradurale bloedingBij een subdurale bloeding of extra durale bloeding komt er bloed vrij aan de binnenzijde of de buitenzijde van de herse…
Scheurtje of kloofje in de tongScheurtje of kloofje in de tongEen scheurtje in de tong komt vrij vaak voor. Het kan dan om één of meerdere scheurtjes of kloven gaan. Vaak is de oorza…
Glossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandelingGlossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandelingGlottitis is een ontstoken tong. Glottitis symptomen zijn een glad tongoppervlak en een gezwollen tong. De tongkleur is…
Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenTongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenEen ontstoken tong is een vervelende aandoening, doordat de tong flink opzwelt en glad en rood wordt. Deze infectie staa…
Mondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseMondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEr is een grote toename van mensen met hoofd-halskanker. Dit is een verzamelnaam voor verschillende typen kanker, waaron…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 1045373, Pixabay
  • Geraadpleegd op 9 april 2018:
  • Bleeding tongue, https://healthhearty.com/bleeding-tongue
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How to Stop a Bleeding Tongue, https://www.livestrong.com/article/24285-stop-bleeding-tongue/
  • Reasons for a Bleeding Tongue, https://healthfully.com/reasons-bleeding-tongue-5806536.html
  • Tongue bleeding, http://www.symcat.com/symptoms/tongue-bleeding
  • Why Is My Tongue Bleeding?, https://www.healthline.com/health/bleeding-tongue
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Niro5 at English Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Photo Mix, Pixabay

Reageer op het artikel "Tongbloeding: Oorzaken van bloedende tong"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!