InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slokdarmkrampen: Oorzaken van slokdarmspasmen

Slokdarmkrampen: Oorzaken van slokdarmspasmen

Slokdarmkrampen: Oorzaken van slokdarmspasmen De slokdarm is de buis die de mond en de maag met elkaar verbindt. Normaal zijn een aantal reeds gecontroleerde en gecoördineerde samentrekkingen nodig om voedsel van de mond naar de maag te transporteren. Patiënten met een slokdarmkramp (slokdarmspasme) ervaren een onvrijwillige en vaak pijnlijke samentrekking in de slokdarm. Dit is te wijten aan het consumeren van bepaalde voedingsmiddelen, al liggen soms ook onderliggende ziekten aan de basis van de slokdarmkrampen. Slokdarmspasmen zijn pijnlijk, maar veroorzaken geen verdere gezondheidsproblemen. De beschikbare behandelingen verlichten of voorkomen de slokdarmkrampen.

Oorzaken

Artsen weten niet zeker waardoor slokdarmkrampen ontstaan (mei 2018). Spasmen in de slokdarm zijn een soort motiliteitsstoornis. Hierbij treedt een probleem op met hoe de spieren in de slokdarm samentrekken om de inhoud door de rest van het spijsverteringskanaal) te verplaatsen. Zenuwsignalen van de hersenen vertellen dat de spieren in de slokdarm samentrekken bij het doorslikken van voedsel of drank. Wanneer de zenuwsignalering niet goed werkt of beschadigd is, krijgt een patiënt sneller te maken met de slokdarmspasmen.

Sommige medicijnen leiden tot slokdamkrampen / Bron: Stevepb, PixabaySommige medicijnen leiden tot slokdamkrampen / Bron: Stevepb, Pixabay

Risicofactoren van slokdarmkrampen

Diverse factoren brengen mogelijk schade toe aan de zenuwen in de slokdarm waardoor de slokdarmkrampen tot uiting komen:

Soorten slokdarmspasmen

Een notenkerslokdarm of kurkentrekkerslokdarm veroorzaakt erg pijnlijke, krachtige spasmen. Regurgitatie (terugvloei van maagzuur of andere stoffen in de slokdarm) is niet gebruikelijk bij dit type. Diffuse slokdarmspasmen ongecoördineerde krampen die vaak voorkomen en minder pijnlijk zijn, maar wel regurgitatie veroorzaken.

Symptomen

Een patiënt met een slokdarmkramp ervaart mogelijk volgende tekenen:

Alarmsymptomen geassocieerd met slokdarmspasmen

Bij intense pijn of een benauwd gevoel in de borst, is onmiddellijk medische hulp nodig. Deze symptomen wijzen op een slokdarmkramp, maar het is voor de arts belangrijk om andere ernstige medische problemen, waaronder een hartaanval, uit te sluiten.

Diagnose en onderzoeken

Slokdarmspasmen diagnosticeert de arts met behulp van een speciale test waarbij een patiënt barium inslikt om de slokdarm zichtbaar te maken via een röntgenfoto (bariumsliktest). Artsen gebruiken soms ook een slokdarmmanometrie voor het meten van de slokdarmfunctie. Hierbij plaatst de arts een dunne buis in de slokdarm om de samentrekkingen in de slokdarm te meten terwijl de patiënt water drinkt.

Behandeling van slokdarmkramp

De behandeling varieert van de ernst en frequentie van de krampen in de slokdarm. Wanneer de slokdarmspasmen af en toe optreden, is een behandeling niet altijd nodig.

Voedingsproducten identificeren en vermijden

Sommige patiënten met slokdarmspasmen zijn in staat om het voedsel en de dranken te identificeren die symptomen veroorzaken. Ze kunnen deze dan vermijden in de toekomst zodat de spasmen niet meer tot uiting komen. Het bijhouden van een voedingsdagboek is bijzonder nuttig voor deze patiënten. In dit dagboek vermelden patiënten volgende informatie:
  • de hoeveelheid voedsel die een patiënt eet tijdens een maaltijd
  • eventuele bijwerkingen, zoals voedselallergieën
  • het soort eten of drinken
  • of het warm of koud was

Gewicht verliezen is belangrijk / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)Gewicht verliezen is belangrijk / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Veranderingen in de levensstijl

Een arts beveelt veranderingen in de levensstijl aan voor patiënten met slokdarmkrampen, waaronder:
  • alcohol (vooral rode wijn) vermijden
  • gewicht verliezen bij overgewicht of obesitas
  • kleinere maaltijden eten en ook vaker eten
  • strakzittende / knellende kleding vermijden
  • niet eten vlak voor slaaptijd
  • stoppen met roken

Natuurlijke behandelingen

Mogelijk verminderen pepermuntproducten slokdarmkrampen. Het mengen van een paar druppels pepermuntextract in een glas water en dit drinken voor de maaltijd voorkomt spasmen. Het is belangrijk om pepermuntextract te gebruiken in plaats van pepermunt essentiële olie, omdat deze laatste mogelijk giftig is. Zoethout en mentholproducten bieden ontspannende effecten op de spieren in de slokdarm.

Behandeling van onderliggende aandoeningen

De arts behandelt onderliggende problemen zoals een depressie, angst of gastro-oesofageale reflux (GERD). Een combinatie van medicijnen, therapieën en stress verlichtende technieken verhelpen een onderliggende depressie of angst. Antidepressiva verhelpen de pijn veroorzaakt door slokdarmkrampen. Patiënten met gastro-oesofageale reflux zijn gebaat met protonpompremmers (medicijnen die het maagzuur verminderen) of H2-blokkers. Het nemen van deze medicijnen vermindert eveneens de slokdarmkrampen. Als traditionele behandelingen niet werken, zet de arts botoxinjecties en calciumantagonisten in om de slokdarmspieren te doen ontspannen.

Chirurgie

Chirurgie voor slokdarmspasmen is het laatste redmiddel als andere therapieën niet effectief zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn in slokdarm en slokdarmspasmePijn in slokdarm en slokdarmspasmeDe slokdarm bestaat uit glad spierweefsel en kan een zeer specifieke pijn veroorzaken als de slokdarm verkrampt, samentr…
Slokdarmkramp: symptomen, oorzaken, diagnose en behandelingSlokdarmkramp: symptomen, oorzaken, diagnose en behandelingBij slokdarmkramp of slokdarmspasme is er sprake van een verkramping in het onderste deel van de slokdarm, wat op kan ko…
Pijn aan slokdarm: oorzaken van slokdarmpijn bij het slikkenPijn aan slokdarm: oorzaken van slokdarmpijn bij het slikkenPijn aan de slokdarm is een vervelende klacht. De slokdarm is een onderdeel van het spijsverteringsstelsel. De slokdarm…
Pijn op de borst door krampen in de slokdarmPijn op de borst door krampen in de slokdarmJaarlijks worden er vele mensen op de hartbewaking opgenomen met ernstige pijnklachten die wijzen op een hartinfarct. Bi…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 24 mei 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Diagnosis, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/esophageal-spasms/diagnosis-treatment/drc-20372255
  • Esophageal Spasm: Causes, Symptoms, Treatment, Prevention, Home Remedies, Diagnosis, https://www.epainassist.com/chest-pain/esophagus/esophageal-spasm
  • Esophageal Spasms, https://www.floridahospital.com/orlando/gastrointestinal/esophageal-spasms
  • How to treat esophageal spasms, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321656.php
  • Kurkentrekkerslokdarm, https://encyclopedie.medicinfo.nl/kurkentrekkerslokdarm/4483fb2bea0f4752933f46283f3c5d78
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/esophageal-spasms/symptoms-causes/syc-20372250
  • What Is an Esophageal Spasm?, https://www.webmd.com/digestive-disorders/what-is-esophageal-spasm#1
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Slokdarmkrampen: Oorzaken van slokdarmspasmen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 20-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slokdarmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!