InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Benauwdheid in keel: Oorzaken van strak en beklemmend gevoel

Benauwdheid in keel: Oorzaken van strak en beklemmend gevoel

Benauwdheid in keel: Oorzaken van strak en beklemmend gevoel Sommige patiënten ervaren een constant of met tussenpozen optredend benauwd gevoel in de keel. Deze vorm van milde tot ernstige keelspanning kent veel oorzaken. Een beklemmend gevoel in de keel resulteert meestal uit allergieën, angst, gastro-oesofageale reflux en struma (kropgezwel in de nek). Meestal ligt geen ernstige oorzaak aan de basis van het benauwde gevoel in de keel. In sommige situaties is echter een spoedbehandeling vereist voor dit ongemakkelijk symptoom, vooral wanneer de patiënt naast de strak aanvoelende keel eveneens kampt met ademhalingsproblemen of slikproblemen.

Symptomen van beklemmend gevoel in de keel

Patiënten met benauwdheid ervaren één of meer van volgende symptomen die in frequentie en intensiteit sterk variëren:
  • de keel is opgezwollen (gezwollen keel)
  • de keelspieren zijn ‘op slot’ / vernauwing van de keelspieren
  • een brokgevoel in de keel (globus pharyngeus)
  • een strakke band is rond de nek gewikkeld
  • gevoeligheid, druk of pijn in de keel
  • het gevoel vaak te moeten slikken

Allergieën van benauwdheid in de keel

Het immuunsysteem valt ten onrechte een uitlokkende stof (allergeen) aan bij een allergisch reactie. Het afweersysteem denkt namelijk dat dit allergeen een bedreiging vormt voor het lichaam. Om deze allergenen te bestrijden, maakt het immuunsysteem chemicaliën (histamine) vrij. Dit veroorzaakt symptomen, zoals een verstopte neus, een jeukende keel of benauwde keel. Ongeveer 1 op de 20-50 patiënten krijgt te maken met anafylaxie, een ernstige allergische en acute reactie waarbij dringende medische hulp nodig is. De anafylactische shock treedt vooral op bij bepaalde voedingsmiddelen (voedselallergie), insectengif en medicijnen (medicatie-allergie). Naast de benauwdheid in de keel, komen volgende symptomen mogelijk tot uiting:

Patiënten met voedselallergieën moeten proberen om de uitlokkende voedingsmiddelen te vermijden. Antihistaminica verlichten allergiesymptomen. Een injectie met adrenaline behandelt anafylaxie. Patiënten met een bekende acute allergie hebben steeds een injectie bij. Sommige patiënten met allergieën hebben baat bij Immunotherapie, een behandeling waarbij patiënten geleidelijk blootgesteld worden aan specifieke allergenen via injecties.

Angst veroorzaakt mogelijk hoofdpijn / Bron: Geralt, PixabayAngst veroorzaakt mogelijk hoofdpijn / Bron: Geralt, Pixabay

Angst en beklemd gevoel in de keel

Angst, stress, spanning en nervositeit veroorzaken niet enkel mentale tekenen maar ook fysieke klachten, waaronder een beklemming in de keel. Moeilijk ademhalen en het gevoel dat de keel aanspant zijn klassieke tekenen van een paniekaanval.

Andere symptomen van een paniekaanval zijn onder andere:

Diepe ademhalingstechnieken, meditatie en spierontspanningsoefeningen zijn inzetbaar zodat de patiënt kalm blijft. Een gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging en cafeïneen alcohol beperken zijn andere factoren die de angst verminderen. Angst is eveneens te behandelen met psychotherapie en/of medicijnen.

Gastro-oesofageale reflux (GERD) en benauwd gevoel in de keel

Brandend maagzuur, een symptoom van gastro-oesofageale reflux, ontstaat wanneer zuur uit de maag omhoog komt en in de slokdarm terechtkomt. Deze aandoening veroorzaakt eveneens een strak gevoel in de keel.

Indien de maagaandoening onbehandeld blijft, leidt dit tot maagzweren of een permanente slokdarmbeschadiging. Bovendien krijgt een patiënt dan sneller te maken met slokdarmkanker. Veranderingen in de voeding zijn nodig: langzaam eten, goed kauwen en overeten voorkomen. Na de maaltijd moet een patiënt minimaal drie uur wachten alvorens te gaan liggen. Medicijnen zoals antacida en protonpompremmers (beiden maagzuurremmers) zijn eveneens inzetbaar. Af en toe is een operatie nodig wanneer gastro-oesofageale reflux heel ernstig is.

Infectie en beklemd gevoel in keel

Bij een verkoudheid, een keelontsteking of virale tonsillitis (keelamandelontsteking veroorzaakt door virussen) ontstaat snel keelpijn, een gezwollen keel of een strak aanvoelende keel. Een keelontsteking veroorzaakt eveneens:

Ibuprofen vermindert de ontsteking en verlicht de pijn. Meermaals per dag gorgelen met warm water en zout vermindert eveneens de pijn en zwelling in de keel. Bacteriële infecties behandelt de arts met antibiotica. Virale infecties verdwijnen spontaan. Het is belangrijk om voldoende rust te nemen en ook genoeg te drinken om uitdroging te voorkomen. De handen regelmatig wassen en zieke patiënten vermijden zijn nuttige tips om een toekomstige infectie te vermijden.

Struma en strakheid in de keel

Een struma is een abnormale vergroting van de schildklier is (vlindervormige klier in de nek). De schildklier is verantwoordelijk voor de productie van hormonen. Deze hormonen zijn essentieel voor onder andere de stofwisseling van het lichaam. Een struma (goiter) komt voornamelijk tot stand bij een overmatig actieve schildklier (hyperthyreoïdie) of een te weinig actieve schildklier (hypothyreoïdie). Af en toe veroorzaakt ook een normaal werkende schildklier een struma. Een beklemmend gevoel in de keel, hoesten, moeite met ademhalen of slikken, heesheid en een zwelling voor de keel en nek zijn tekenen van dit kropgezwel in de nek. Patiënten met schildklierafwijkingen krijgen medicatie, al is af en toe wel een operatie vereist.

Andere oorzaken van strak gevoel in de keel

Ook andere oorzaken zijn bekend voor een benauwd gevoel in de keel, waaronder:

Pijn op de borst is een alarmteken / Bron: Pexels, PixabayPijn op de borst is een alarmteken / Bron: Pexels, Pixabay

Alarmsymptomen

Spanning in de keel is een lastig en afmattend symptoom. Houdt dit symptoom langer dan enkele dagen aan, dan is medisch advies noodzakelijk. Een snelle medische interventie is nodig bij het optreden van één of meer van volgende tekenen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevoel alsof er iets in de keel zitGevoel alsof er iets in de keel zitHet gevoel alsof er iets in de keel zit, een brokgevoel in de keel of het lijkt alsof de keel wordt dichtgeknepen. Deze…
Moeite met slikken en keelpijnMoeite met slikken en keelpijnHet moeite hebben met slikken, een gevoel van een brok in de keel en keelpijn zijn symptomen die vaak samengaan. Bekende…
Welke angststoornissen bestaan er?Welke angststoornissen bestaan er?Welke verschillende vormen van angst bestaan er? Wat is het verschil tussen angst en paniek? Is het hebben van een fobie…
Wat te doen bij een Pseudokroep aanval?Wat te doen bij een Pseudokroep aanval?Pseudokroep is een virale ontsteking van de bovenste luchtwegen. Wanneer een kind voor het eerst een peudokroep aanval k…
Hyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingHyperventilatie: symptomen, oorzaken en behandelingAls je angstig of erg gespannen bent, kan dat veel klachten geven, waaronder hyperventilatie. Als je hyperventileert, da…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 20 juni 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 201
  • Throat tension, https://www.healthline.com/health/throat-tension
  • Throat Tightness – Symptoms, Causes, Treatment, Home Remedies, https://mavcure.com/throat-tightness/
  • What Causes My Throat to Feel Tight?, https://www.livestrong.com/article/520028-caffeine-and-throat-tightness/
  • What to do about tightness in the throat, https://www.medicalnewstoday.com/articles/320931.php
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Benauwdheid in keel: Oorzaken van strak en beklemmend gevoel"

Infoteur: Miske
Laatste update: 14-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!