InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gevoelloosheid in handen: Oorzaken van verdoofd gevoel

Gevoelloosheid in handen: Oorzaken van verdoofd gevoel

Gevoelloosheid in handen: Oorzaken van verdoofd gevoel De handen bevatten enkele gevoelige aanraakreceptoren die zijn verbonden met de hersenen door een zenuwnetwerk. Wanneer druk op of schade ontstaat aan één van deze zenuwen, krijgen de hersenen mogelijk niet alle sensorische informatie die de handen uitzenden. Hierdoor ontstaat mogelijk een verdoofd gevoel in de hand of handen. Gevoelloosheid in de hand of handen kent veel oorzaken, zoals de inname van alcohol alsook een aandoening zoals multiple sclerose. De arts zoekt de onderliggende oorzaak op, adviseert de patiënt om een gezonde levensstijl te hanteren en zet mogelijk medicatie en/of andere behandelingen in om de verdoofde handen te verhelpen.
Alcoholische neuropathie leidt mogelijk tot gevoelloosheid in de handen / Bron: Jarmoluk, PixabayAlcoholische neuropathie leidt mogelijk tot gevoelloosheid in de handen / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Alcohol en gevoelloosheid in handen

Langdurig zwaar drinken leidt bij de helft van de drinkers tot alcoholische neuropathie, waarbij de zenuwen schade oplopen. Andere symptomen zijn gevoelloosheid in de armen of gevoelloosheid in de benen, rare sensaties in de ledematen, plasproblemen, erectiestoornissen en spierzwakte of spierspasmen (spierkrampen).

Beroerte en doof gevoel in hand

Gevoelloosheid of tintelingen aan de hand zijn mogelijk een teken van een beroerte (onvoldoende bloedtoevoer naar de hersenen met lichamelijke en mentale symptomen). Andere vroege symptomen zijn een scheve glimlach, plotselinge ernstige hoofdpijn, een onduidelijke spraak (dysartrie) of problemen met denken, duizeligheid en wazig zien. Bij deze tekenen is het verstandig om direct naar de spoedeisende dienst van het ziekenhuis te gaan. Een beroerte treft ook jongeren en fysiek actieve personen.

Carpaal tunnelsyndroom en verdoofd gevoel in handen

Het carpaal tunnelsyndroom is een aandoening waarbij de nervus medianus, de zenuw die langs de onderarm naar beneden loopt en in de hand komt, samengeperst wordt ter hoogte van de pols. Deze aandoening komt vrij veel voor bij patiënten die veel tijd achter een computer doorbrengen. De belangrijkste symptomen zijn gevoelloosheid, een gevoel dat één of meer van de vingers - vooral de duim, wijsvinger en middelvinger - gezwollen of tintelend zijn en zwakte in de hand. De arts moet dit zo snel mogelijk bekijken want onbehandeld is soms een operatie nodig om de beknelde zenuw vrij te maken.

Cervicale spondylose en handen die gevoelloos aanvoelen

Eén van de mogelijke vormen van artritis (gewrichtsontsteking) is cervicale spondylose. Hierbij is de nek aangetast als gevolg van jarenlange slijtage van de ruggengraat. De beschadigde wervels drukken dan op nabijgelegen zenuwen, wat leidt tot een verdoofd gevoel aan de handen, armen en vingers. Meestal ontstaan geen symptomen, maar anderen kampen met:

Patiënten met fibromyalgie kampen mogelijk met hoofdpijn / Bron: Geralt, PixabayPatiënten met fibromyalgie kampen mogelijk met hoofdpijn / Bron: Geralt, Pixabay

Fibromyalgie

Intense vermoeidheid en spierpijn zijn enkele symptomen van fibromyalgie. Ook gevoelloosheid en tintelingen in de handen, armen, voeten, benen en het gezicht komen soms voor. Andere symptomen omvatten:

Ganglioncysten

Ganglioncysten zijn vrij veel voorkomende goedaardige klonten of afzettingen die zich mogelijk overal op het lichaam vormen. Ze verschijnen echter vooral op of rond de gewrichten. Wanneer de cyste zich vormt rond de pols, is gevoelloosheid een veel voorkomend symptoom. Deze cysten verdwijnen soms spontaan. Gebeurt dit niet en veroorzaken de cysten pijn of gevoelloosheid, dan is een operatie of aspiratie (vloeistof afvoeren uit de cyste) nodig.

Guillain-Barré-syndroom

Het Guillain-Barré-syndroom is een auto-immuunziekte waarbij het immuunsysteem per ongeluk de zenuwen aanvalt en schade veroorzaakt die resulteert in een verlamde hand. Vaak ontstaat eerst een luchtweginfectie, buikgriep of een andere infectieziekte. Andere symptomen van het Guillain-Barré-syndroom zijn prikkelende gevoelens in de vingers, tenen, enkels of polsen, zwakte in de benen, een slecht looppatroon, een snelle hartslag (tachycardie), urine-incontinentie en fecale incontinentie (ongewild en plots verlies van de stoelgang) en moeite met het bewegen van het gezicht, zoals kauwen.

Diverse medicijnen leiden mogelijk tot een doof gevoel in de handen / Bron: Stevepb, PixabayDiverse medicijnen leiden mogelijk tot een doof gevoel in de handen / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicatie

Enkele medicijnen leiden sneller tot perifere neuropathie (schade aan zenuwen met zenuwpijn en zwakte) waardoor een verdoofd gevoel aan de handen en/of de voeten ontstaat:

Multiple sclerose

Multiple sclerose is een aandoening waarbij het immuunsysteem een vetachtige stof aanvalt die de zenuwvezels van de hersenen en ruggenmerg beschermt. De aandoening kenmerkt zich door doofheid van de hand. De meeste patiënten krijgen voor het eerst te maken met multiple sclerose als ze tussen de twintig en dertig jaar zijn, al komt de ziekte mogelijk op elke leeftijd tot uiting. Vrouwen zijn daarnaast twee keer vaker dan mannen getroffen door de auto-immuunaandoening. Spierzwakte, dubbelzien (diplopie) en verlamming van een hand zijn mogelijke symptomen van multiple sclerose.

Myofasciale triggerpoints

Veel patiënten kampen met spierknopen (myofasciale triggerpoints). Zij hebben pijn aan kleine, hobbelige spiergebieden. Patiënten met de ziekte krijgen tevens mogelijk te maken met spierpijn, tintelingen, een beperkt bewegingsbereik, zwakte en een verdoofd gevoel. Deze knopen komen tot uiting wanneer onderliggende spiervezels of fascia (weefselbanden) verstijven. Chronische pijn komt tot stand wanneer de arts deze aandoening niet tijdig diagnosticeert en behandelt. Veranderingen in de levensstijl en massagetechnieken zijn de meest bruikbare behandelingsopties voor myofasciale triggerpoints, maar ook medische behandelingen zijn mogelijk.

Schildklieraandoening

Een schildklieraandoening leidt mogelijk tot een verlamde hand. Een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) leidt onbehandeld tot schade aan de zenuwen die informatie zenden tussen de hersenen en het ruggenmerg en de rest van het lichaam. Andere tekenen van een onderactieve schildklier zijn onder andere haaruitval, een gewichtstoename en zich altijd koud voelen.

Slapen in een slechte houding

Door het slapen in een slechte houding of door te lang op één arm te rusten, ontstaat er overmatige druk op de arm. Deze druk comprimeert (samenpersen) de zenuwen in dat gebied en veroorzaakt gevoelloosheid.

Stress

Sommige patiënten krijgen te maken met hyperventilatie als gevolg van stressvolle of angstaanjagende situaties. Hierbij ontstaat een snelle, oppervlakkige ademhaling die het lichaam overtreft. Hyperventilatie leidt tot symptomen van tintelingen in de handen en andere lichaamsdelen.

Door suikerziekte gaan patiënten mogelijk wazig zien / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)Door suikerziekte gaan patiënten mogelijk wazig zien / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Suikerziekte

Veelvuldig plassen (pollakisurie), overmatige dorst (polydipsie) en hoge bloedsuikerspiegels (hyperglykemie) zijn tekenen zijn van prediabetes, een aandoening waarbij een patiënt onbehandeld een groot risico heeft op het ontwikkelen van diabetes mellitus (suikerziekte). Onbehandeld leidt suikerziekte tot een ongevoelige hand als gevolg van diabetische neuropathie (zenuwschade door diabetes). Een wazig gezichtsvermogen door diabetische retinopathie, nierproblemen (diabetische nefropathie), en hartfalen zijn allemaal complicaties van onbehandelde diabetes.

Systemische lupus erythematosus

De auto-immuunziekte systemische lupus erythematosus veroorzaakt ontstekingen in veel organen en weefsels, waaronder de gewrichten, het hart, de nieren en de longen. De symptomen komen en gaan. Wanneer de ontsteking druk veroorzaakt op zenuwen, ontstaat zenuwschade met gevoelloosheid of tintelingen in de handen als gevolg. Verder komen nog andere mogelijke symptomen voor zoals:

Tenniselleboog

Tennisspelers en golfers lopen het risico op epicondylitis, de medische term van een tenniselleboog. Ook activiteiten waarbij een patiënt herhaaldelijk de hand, pols of elleboog moet draaien, zijn risicofactoren. Deze aandoening is het gevolg van slijtage of verzwakking van pezen die zich langs de elleboog bevinden. Vroege tekenen van een tenniselleboog zijn gevoelloosheid of tintelingen in de handen. Vervolgens ontwikkelt de patiënt elleboogpijn (aan de buitenkant van de elleboog) of pijn in de onderarm. Voldoende pauze nemen of de activiteiten verminderen is verstandig, maar bij terugkerende of ernstige pijn is advies van een arts nodig.

Verwonding of insectenbeet

Een beschadigde zenuw rond het nekgebied leidt mogelijk tot een verdoofd gevoel in de handen. Ook veroorzaken toxines in zeevruchten en dieren- of insectenbeten mogelijk gevoelloosheid in de handen.

Een gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk om voedings- en vitaminetekorten te voorkomen / Bron: Jill111, PixabayEen gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk om voedings- en vitaminetekorten te voorkomen / Bron: Jill111, Pixabay

Vitaminetekorten en elektrolytenstoornissen

Bij een vitamine B12-tekort werken de zenuwen niet meer zo goed, waardoor gevoelloosheid of tintelingen aan zowel de handen als de voeten mogelijk tot uiting komen. Verder veroorzaken elektrolytenstoornissen zoals een kaliumtekort en een magnesiumtekort. Bekende symptomen van deze tekorten zijn zwakte, vermoeidheid, geelzucht, coördinatie- en evenwichtsproblemen, hallucinaties (waanvoorstellingen en onechte percepties) en concentratieproblemen.

Ziekte van Lyme

De ziekte van Lyme is een aandoening die een patiënt oploopt door een besmette tekenbeet. Vroege symptomen van deze bacteriële infectie zijn onder meer ernstige vermoeidheid, een huiduitslag en griepachtige symptomen zoals koorts, koude rillingen of lichaamspijnen. Indien onbehandeld, komen in latere stadia van de ziekte gewrichtspijn en een verdoofd gevoel aan de hand of de ledematen tot stand.

Ziekte van Raynaud

Doofheid aan de hand in combinatie met ijzig koude vingers, wijst op de ziekte van Raynaud. Bij deze aandoening vernauwen de kleinere slagaders die bloed naar de huid voeren, waardoor de bloedstroom afgeremd is. De ziekte van Raynaud brengt mogelijk ondraaglijke pijn met zich mee. Sommige patiënten hebben tijdens een episode aan witte of blauwe vingers. De oorzaak van deze aandoening is niet bekend (juli 2018), maar vrouwen lopen wel meer kans op de aandoening. Meestal ontstaan de symptomen wanneer de patiënt tussen 15 en 30 jaar oud is.

Andere oorzaken

Af en toe is de doofheid in de handen of vingers het gevolg van:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevoelloze vingers: oorzaken van gevoelloosheid in vingersGevoelloze vingers: oorzaken van gevoelloosheid in vingersGevoelloze vingers of vingertoppen is de sensatie alsof de vingers of vingertoppen in slaap zijn gevallen, dat wil zegge…
Gevoelloosheid in het lichaamGevoelloosheid in het lichaamGevoelloosheid betreft het geen gevoel meer hebben in een bepaald lichaamsdeel. De oorzaak van gevoelloosheid kan in de…
Tintelende vingers: oorzaken en symptomen van tintelingenTintelende vingers: oorzaken en symptomen van tintelingenTintelende vingers of tintelingen in je vingers of hand(en) komt vaak door herhaalde belasting en repetitieve bewegingen…
Wakker worden met slapende handenWakker worden met slapende handenLijkt het alsof je handen ís nachts slapen en maak je je zorgen dat er iets mis is? In de meeste gevallen komt dit gewoo…
Wat als je voet, been of hand slaapt? Tips bij tintelingenWat als je voet, been of hand slaapt? Tips bij tintelingenAls je te lang in dezelfde houding ligt of zit, dan krijg je te maken met een tintelend gevoel in de ledematen. We kenne…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 3 juli 2018:
  • 12 Causes of Numbness in Your Fingers and Hands, https://www.prevention.com/health/a20436119/10-reasons-your-hands-are-going-numb/
  • 7 Reasons Why You Wake Up With Numb Hands: Here's What You Can Do About It, https://doctor.ndtv.com/living-healthy/7-reasons-why-you-wake-up-with-numb-hands-heres-what-you-can-do-about-it-1821745
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 201
  • Numbness in Both Hands Symptoms, Causes & Treatment Options, https://www.buoyhealth.com/symptoms-a-z/numbness-in-both-hands/
  • What Causes Numbness in Hands?, https://www.healthline.com/health/numbness-in-hands
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 5: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Gevoelloosheid in handen: Oorzaken van verdoofd gevoel"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Handafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!