InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Begraven penis: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose

Begraven penis: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose

Begraven penis: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose Een begraven penis is een penis die niet zichtbaar is buiten het lichaam van de man. Een begraven penis duidt op een penis die bedekt is door overtollige huid in de schaamstreek of scrotum of de penis is bijna in zijn geheel begraven tussen buikvet. Een begraven penis is een penis die niet buiten het lichaam steekt. Er is een opening waar de penis normaal uit zou hangen, en de glanspenis kan zichtbaar zijn, maar er is geen penisschacht buiten het lichaam. Een begraven penis is niet een fenomeen dat plotseling plaatsvindt, maar er gaat langere tijd overheen en het kan het gevolg zijn van verschillende factoren. De meest voorkomende oorzaak van een begraven penis is obesitas. Bij (morbide) obesitas komt een deel van de schacht in het lichaam terecht. In extreme gevallen kan de gehele penisschacht worden begraven.

Wat is een begraven penis?

Een begraven penis is een aandoening die gevolgen kan hebben voor jongens en volwassen mannen. In deze toestand is de penis van normale grootte, maar hij is verborgen onder de huid van de buik, dij of scrotum (balzak onder de penis waarin de teelballen en bijballen zich bevinden).

Oorzaken van een begraven penis

Er zijn een aantal oorzaken van een begraven penis. Begraven of verborgen penis kan aanwezig zijn bij de geboorte of kan zich later in het leven ontwikkelen. Het wordt vaker gezien bij zuigelingen en peuters dan bij oudere jongens en mannen.

Enkele van de meest voorkomende oorzaken van een begraven penis zijn:
  • Afwijkingen die bij de geboorte aanwezig zijn: de ligamenten die de penis aan onderliggende structuren hechten, kunnen zwakker zijn dan normaal.
  • Morbide obesitas: overmatig vet rond de buik en het genitale gebied kan de penis verbergen.
  • Lymfoedeem: Zwelling rond het scrotumgebied als gevolg van een opeenhoping van lymfevocht, wat ervoor kan zorgen dat de penis in het weefsel wordt begraven.

Complicaties

Lichamelijk

Een begraven penis komt vaak samen met andere fysieke problemen. Jongens en mannen zijn misschien niet in staat om te plassen terwijl ze staan ​​of zelfs zitten, zonder dat er druppels urine op de huid van het scrotum of de dijen terechtkomen. Infecties in de urinewegen (urineweginfecties) en het genitale gebied komen vaak voor. De voorhuid en/of de glanspenis of eikel kunnen ontstoken raken (balanitis). Mannen kunnen misschien geen erectie krijgen.

Psychisch

Psychische problemen in verband met begraven penis kunnen aanwezig zijn bij jongens en mannen, die mogelijk met problemen kampen zoals een laag zelfbeeld en depressie.

Hoe vaak komt het voor?

Een begraven penis komt niet vaak voor. Eén studie toonde aan dat het aanwezig was in minder dan 4 procent van de pasgeboren jongens in Japan.[1] De aandoening is meestal aangeboren, wat betekent dat het aanwezig is wanneer een baby wordt geboren. Het kan zich ook in de kindertijd of de volwassenheid ontwikkelen, hoewel de incidentie van de begraven penis onder oudere jongens en mannen anno 2018 niet goed bekend is.

Onderzoek en diagnose

Gewoonlijk kan een arts de aandoening diagnosticeren met een visueel en fysiek onderzoek.

Behandeling van een begraven penis

Een begaven penis kan zowel bij kinderen als bij volwassenen moeilijk te behandelen zijn. De behandeling is afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Bij zuigelingen en kinderen verdwijnt de aandoening soms vanzelf.

Operatie

Als een begraven penis zich bij volwassen mannen voordoet of niet vanzelf verdwijnt bij kinderen, kan een operatie nodig zijn. Elke situatie is anders, dus er is geen enkele chirurgische techniek die op iedereen van toepassing is. De volgende operaties kunnen uitgevoerd worden:
  • Littekenweefsel verwijderen.
  • Het ligament losmaken dat de basis van de penis aan het schaambeen hecht.
  • Liposuctie of de verwijdering van vetcellen met behulp van chirurgische zuigkatheters ingebracht door kleine incisies.
  • Buikwandcorrectie, een procedure om overtollig vet en huid te verwijderen uit de buikstreek.
  • Panniculectomie of de verwijdering van overtollige huid en vetweefsel dat over de geslachtsorganen en/of dijen hangt.
  • Escutectomie, of het verwijderen van het vetkussen boven het schaamstreek.
  • Huidtransplantaties om gebieden van de penis te bedekken waar huiddekking ontbreekt.

Medicijnen en gewichtsverlies

Begraven penis kan ook worden behandeld met medicatie en leefstijlveranderingen:
  • Een arts kan geneesmiddelen voorschrijven als de begraven penis een infectie in de genitale regio heeft veroorzaakt.
  • Gewichtsverlies: Obese patiënten worden meestal aangemoedigd om af te vallen voordat ze geopereerd worden. Hoewel alleen gewichtsverlies waarschijnlijk niet voldoende is om het probleem op te lossen, kan het de kans op complicaties tijdens en na de operatie verminderen. Gewichtsverlies en voedingsadvies kunnen patiënten helpen vóór en na de operatie.
  • Psychologische begeleiding: professionals in de geestelijke gezondheidszorg kunnen problemen aanpakken zoals depressie, seksuele disfunctie en een laag zelfbeeld.

Prognose

Een succesvolle operatie kan een groot verschil maken in het leven van een persoon met een begraven penis. Problemen met plassen en seksuele functie worden vaak weggenomen. Na een operatieve ingreep, is een herstelperiode van enkele weken vaak voldoende om het uiterlijk van de penis te herstellen.

Zodra de aandoening is behandeld, is het onwaarschijnlijk dat deze in welke vorm dan ook terugkeert. Als obesitas of een andere behandelbare aandoening een factor was, dan is het belangrijk om na de operatie een gezond gewicht en een goede gezondheid te behouden middels een gezonde leefstijl. Het is ook belangrijk om een goede genitale hygiëne in acht te nemen, en bij eventuele problemen of complicaties een afspraak te maken met de huisarts.

Noot:
  1. Tai-Wai Chin. Buried penis. Formosan Journal of Surgery. Volume 49, Issue 4, August 2016, Pages 133-135

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gemiddelde penislengte van de manDe gemiddelde penislengte van de manElke man (behalve een omgebouwde transseksueel) heeft een penis, dat is bekend. Maar in welk land zijn nu de mannen te v…
Feiten over de penisTegenwoordig wensen de meeste mannen een grote penis. maar bij de oude grieken was een kleintje juist het ideaal. Kijk m…
Micropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandelingMicropenis (een zeer kleine penis): oorzaak en behandelingBij een micropenis is er sprake van een kleine penis die bij een volwassen man kleiner is dan 3,8 centimeter en bij een…
ErectieproblemenErectieproblemenVeel mannen hebben wel eens last gehad van erectieproblemen. In Nederland heeft bijna veertig procent van de mannen wel…
Een kleine penis, wat doet dat met de man?Aan sommige dingen in het leven kan niemand iets doen. Daarbij horen ook de afmetingen van iemands lichaamsdelen. En ook…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/HASLOO
  • Fuller TW et al. Surgical management of adult acquired buried penis: escutcheonectomy, scrotectomy, and penile split-thickness skin graft. Urology 2017 Oct; 108:237-38
  • https://prostate.net/articles/buried-penis-what-it-is-and-how-to-treat-it
  • https://www.healthline.com/health/buried-penis
  • https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/16291-buried-penis
  • J.A. van der Zee, J.J. Hage, J.M. Groen en F.G. Bouman. Een ernstige complicatie ten gevolge van rituele circumcisie van een 'begraven' penis. Ned Tijdschr Geneeskd. 1991;135:1604-6
  • Tai-Wai Chin. Buried penis. Formosan Journal of Surgery. Volume 49, Issue 4, August 2016, Pages 133-135

Reageer op het artikel "Begraven penis: symptomen, oorzaak, behandeling en prognose"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannelijke genitaliën
Medische informatie…
Schrijf mee!