InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nierkneuzing: Oorzaken en symptomen van gekneusde nier

Nierkneuzing: Oorzaken en symptomen van gekneusde nier

Nierkneuzing: Oorzaken en symptomen van gekneusde nier De nieren worden beschermd door de rugspieren en ribbenkast. Een nierkneuzing is een ernstig letsel dat ontstaat door een stomp trauma of een directe slag tegen de lagere rug. Hierdoor ontstaat een bloeding in de nier. Misselijkheid, doffe pijn, plasproblemen en een lage bloeddruk zijn enkele symptomen van een gekneusde nier. Als de arts het letsel niet op de juiste manier behandelt, leidt dit tot ernstige gezondheidsproblemen en zelfs tot de dood. De behandeling is afhankelijk van de oorzaak en ernst maar bestaat meestal uit rust, voldoende vochtinname, pijnstillers en/of een operatie. De prognose is meestal goed maar een snelle diagnose en ook behandeling zijn nodig zodat er geen complicaties optreden.

Oorzaken van nierkneuzing

Een kneuzing van de nieren ontstaat na een stomp trauma of een directe slag tegen de lagere rug, bijvoorbeeld door een valpartij, sportletsel of auto-ongeval. Het trauma leidt mogelijk tot bloedingen in de nier, maar ook andere symptomen zijn mogelijk doordat mogelijk ook de spieren en botten gewond zijn.

Symptomen: Pijn en bloedingen

Milde tekenen

De patiënt ervaart pijn, meestal aan de zijkanten van de buik en de flankstreek (pijn in de flank).

Andere begeleidende symptomen zijn:

Ernstige tekenen

In ernstige gevallen leidt een nierkneuzing tot ernstige gezondheidsproblemen als gevolg van het ernstig bloedverlies, zoals:

Met een urineonderzoek is het mogelijk om bloed in de urine op te sporen / Bron: Frolicsomepl, PixabayMet een urineonderzoek is het mogelijk om bloed in de urine op te sporen / Bron: Frolicsomepl, Pixabay

Diagnose en onderzoeken

De arts voert onderzoeken uit om de aandoening te diagnosticeren en andere gezondheidscomplicaties uit te sluiten. Vooreerst stelt de arts vragen, zoals welke symptomen aanwezig zijn, de oorzaak van de tekenen en eventuele recente aandoeningen. Daarna is een lichamelijk onderzoek nodig, waarbij de arts kijkt naar uiterlijke tekenen van een gekneusde nier, zoals blauwe plekken en ander bewijs van overmatige bloedingen. Een bloeddrukmeting is eveneens nodig. De arts voert bovendien een urineonderzoek uit om de aanwezigheid van bloed in de urine op te sporen. Een röntgenfoto is ook nodig om ernstige verwondingen zoals gebroken ribben te detecteren. Interne bloedingen spoort de arts op met behulp van een CT-scan of MRI-scan.

Behandeling van niercontusie

Hardlopen is geen goed idee bij een nierkneuzing / Bron: Skeeze, PixabayHardlopen is geen goed idee bij een nierkneuzing / Bron: Skeeze, Pixabay

Milde nierkneuzing

De behandeling van een gekneusde nier is gebaseerd op de oorzaak en symptomen. In milde gevallen herstelt de nier spontaan binnen één à twee weken. De arts adviseert in deze periode bedrust om de toestand onder controle te houden. Daarnaast moeten patiënten voldoende vloeistoffen innemen om de bloeddruk te handhaven en te zorgen voor een goede doorstroming van de nier. De patiënt mag enkel paracetamol als pijnstiller innemen want andere pijnstillers veroorzaken mogelijk complicaties. De arts geeft de patiënt voorts adviezen inzake de toegelaten activiteiten. Meestal zijn tijdens de herstelperiode van een nierkneuzing bepaalde activiteiten afgeraden, zoals onder andere fietsen, hardlopen en sporten.

Ernstige nierkneuzing

De arts volgt nauwgezet de patiënt op om het bloedverlies onder controle te krijgen. De patiënt krijgt mogelijk intraveneus (via een ader) vloeistoffen toegediend om de bloeddruk te handhaven en de urineproductie te verhogen. Als er interne bloedingen aanwezig zijn, behandelt de arts deze eveneens. Wanneer de arts de inwendige bloedingen niet onder controle krijgt, is een operatie vereist.

Prognose van gekneusde nier

Een nierkneuzing is een ernstige verwonding die onmiddellijke medische zorg vereist. Patiënten met milde symptomen herstellen binnen de twee weken na het oplopen van het letsel.

Complicaties van kneuzing van nier

Het is belangrijk dat een patiënt medisch advies inwint want zelfs milde tekenen leiden mogelijk tot ernstige complicaties zoals interne bloedingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gekneusde teen: oorzaken en behandeling van gekneusde tenenGekneusde teen: oorzaken en behandeling van gekneusde tenenGekneusde teen symptomen zijn pijn en gevoeligheid in de teen, zwelling, stijfheid, roodheid en soms blauwverkleuring en…
Wat doen bij gekneusde ribben?Wat doen bij gekneusde ribben?Gekneusde ribben worden veroorzaakt door een op het lichaam inwerkende externe kracht, bijvoorbeeld als gevolg van een b…
Wat te doen bij een kneuzing?Wat is een kneuzing? Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel onder de huid. Dit ontstaat door hard contact met…
Gekneusde knie: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseGekneusde knie: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseEen gekneusde knie (medische term: contusie van de knie of kniecontusie) is een blessure die pijn veroorzaakt en meestal…
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Balik, Pixabay
  • Geraadpleegd op 25 augustus 2018:
  • Bruised Kidney (Kidney Contusion), https://www.healthline.com/health/bruised-kidney
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Kidney contusion, https://firstaidkelowna.ca/kidney-contusion/
  • Nierkneuzingen volwassenen, https://www.vumc.nl/afdelingen/patientenfolders-brochures/zoeken-alfabet/N/Nierkneuzing.pdf
  • Symptomen nier kneuzingen, diagnose en behandeling, http://buenas-noticias.info/symptomen-nier-kneuzingen-diagnose-en-behandeling.php
  • What is a Bruised Kidney: Causes, Symptoms, Treatment, Diagnosis, https://www.epainassist.com/abdominal-pain/kidney/what-is-a-bruised-kidney
  • Afbeelding bron 1: Frolicsomepl, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Nierkneuzing: Oorzaken en symptomen van gekneusde nier"

Infoteur: Miske
Laatste update: 12-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nieraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!