InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gele ontlasting: Oorzaken van stoelgang met gele kleur

Gele ontlasting: Oorzaken van stoelgang met gele kleur

Gele ontlasting: Oorzaken van stoelgang met gele kleur Normaal gesproken is de stoelgang bruin van kleur. Bilirubine en gal zorgen voor deze bruine ontlastingskleur. Bilirubine is een bijproduct van de rode bloedcellen, wat geproduceerd is door de lever. Het gaat vanuit de lever naar de galblaas, waar het vermengd wordt met gal. Het merendeel van de bilirubine gaat dan naar de darmen waar bacteriën het afbreken en het via de ontlasting of urine wordt uitgescheiden. In sommige gevallen ontstaat een geelgekleurde stoelgang. Vaak liggen veranderingen in de voeding aan de basis van de gele poepkleur, maar een gele kleur van de ontlasting wijst soms ook op een problemen met de alvleesklier, galblaas, lever of een andere aandoening of infectie. Na een grondig ontlastingsonderzoek en/of verdere onderzoeken volgt een behandeling van de onderliggende oorzaak.

Alvleesklieraandoeningen en gele ontlastingskleur

Chronische pancreatitis (alvleesklierontsteking met buikpijn), alvleesklierkanker (kanker in het pancreas met geelzucht), een verstopping in de ductus pancreaticus of mucoviscidose (taaislijmziekte met verstopping van organen) veroorzaken mogelijk een stoelgang die geel is van kleur. Door deze aandoeningen maakt de alvleesklier niet genoeg enzymen aan die de darmen nodig hebben om voedsel te verteren. Onverteerd vet maakt de ontlasting geel, vettig en schuimig.

Hoofdpijn komt mogelijk ook voor bij coeliakie / Bron: Geralt, PixabayHoofdpijn komt mogelijk ook voor bij coeliakie / Bron: Geralt, Pixabay

Coeliakie en geelachtige stoelgang

Coeliakie leidt mogelijk tot een geelgekleurde ontlasting. Coeliakie (glutenintolerantie) is een genetische aandoening waarbij patiënten gluten niet kunnen verteren door schade aan de darmen. Deze aandoening kenmerkt zich door onder andere een onregelmatige stoelgang, diarree en/of obstipatie, een verkleurde ontlasting en ook misselijkheid, opgeblazen gevoel, vermoeidheid, hoofdpijn, een huiduitslag, een verlies van botdichtheid en een depressie. Het schrappen van gluten uit de voeding is de beste behandelingsoptie voor patiënten met coeliakie.

Galblaasaandoeningen en gele ontlasting

Verschillende galblaasaandoeningen leiden mogelijk tot gele poep. Cholecystitis (ontsteking van de galblaas met buikpijn en koorts), en cholangitis (ontsteking van de galwegen met koorts en buikpijn) zijn voorbeelden van galblaasaandoeningen die gepaard gaan met geelgekleurde poep. Patiënten die lijden aan cholecystitis of cholangitis produceren niet genoeg gal voor een goede spijsvertering, waardoor stoelgang ontstaat die geel van kleur is. Ook bij galstenen (harde afzettingen in galblaas met galkoliek) verschijnt een geelachtige stoelgang.

Giardiasis een gele poepkleur

Bij giardia (giardiasis) is het darmkanaal geïnfecteerd door de microscopische parasiet Giardia. De inname van giardiacysten (via voedsel of water) leidt tot de parasitaire infectieziekte. Bekende tekenen zijn buikkrampen, gewichtsverlies, hoofdpijn, lichte koorts, misselijkheid en stinkende diarree die vaak geel is. Niet altijd is een behandeling maar vaak schrijft de arts antibiotica voor.

Gastro-oesofageale reflux en geelgekleurde poep

Gastro-oesofageale reflux (aandoening met symptomen van brandend maagzuur) is een mogelijke oorzaak van gele ontlasting. Patiënten met deze aandoening verteren voedsel sneller dan patiënten zonder deze ziekte. Verteerd voedsel komt het maagdarmkanaal binnen met een groene kleur. Wanneer het voedsel door het maagdarmkanaal beweegt, absorbeert het vetten en bacteriën. Wanneer dit uiteindelijk het systeem verlaat, is dit bruin van kleur. Als voedsel te snel door het spijsverteringsstelsel beweegt, heeft het de tijd niet om deze vetten en bacteriën te absorberen, waardoor een gelige kleur van de stoelgang ontstaat.

Leveraandoeningen en gelige stoelgang

Veel leveraandoeningen leiden tot gele ontlasting. Als de lever aangetast is, versmallen de galkanalen in het orgaan en neemt de galproductie af. Wanneer er geen galproductie is, heeft de ontlasting een gele kleur. Cirrose (chronische leverziekte), hepatitis (ontsteking van de lever), en levermetastasen (uitzaaiingen van kanker in de lever) leiden mogelijk tot een stoelgang die geel gekleurd is. Ook het Gilbert-syndroom, een genetische leveraandoening waarbij de bilirubinespiegel soms te hoog is, leidt tot een gele poepkleur en milde geelzucht. Verder ontstaat een geelgekleurde ontlasting bij cholestase, een aandoening waarbij de galstroom van de lever naar de darmen is stopgezet of verminderd door een vernauwing van de galwegen. Een gebrek aan gal leidt namelijk tot gele feces.

Steatorree en ontlasting die geel van kleur

Steatorree (vetdiarree) is een aandoening die gele, vettige en stinkende ontlasting produceert doordat abnormaal veel vetten in de ontlasting aanwezig zijn. Vele aandoeningen zoals coeliakie, pancreatitis (alvleesklierontsteking) en malabsorptie (slecht voedingsstoffen absorberen) veroorzaken mogelijk vetdiarree.

Stress en angst en gele stoelgangskleur

Door stress en angst versnelt het spijsverteringsproces. Hierdoor kan het lichaam minder voedingsstoffen opnemen en ontstaat sneller diarree en een gele stoelgangskleur. Het verminderen van stress en angst door het beoefenen van yoga, meditatie, ademhalings- en ontspanningstechnieken, is belangrijk. Eventueel zoekt de patiënt naar therapeutische behandelingen voor het verhelpen van de angst.

Tumor en geel gekleurde feces

Een buiktumor drukt tegen de galwegen, wat leidt tot cholestase en een gele stoelgangskleur.

Voeding en gele kleur van poep

Het eten van wortelen of zoete aardappelen of het eten van veel vetten of bepaalde glutenproducten, veroorzaakt mogelijk een gele ontlasting. Het eten vermijden dat de poep geel maakt is een oplossing.

Symptomen

Geassocieerde symptomen

Een gele poepkleur gaat mogelijk gepaard met één of meer van volgende tekenen:

Alarmsymptomen

Houdt de gele kleur van de stoelgang enkele dagen aan, dan is het verstandig om een arts te raadplegen. Medisch advies is ook nodig wanneer naast de geelgekleurde ontlasting één of meer van volgende alarmsymptomen optreden:

Diagnose en onderzoeken

Patiënten die een gele ontlasting hebben, lijden mogelijk aan een ernstige medische aandoening. Daarom is medisch advies bij een geelachtige stoelgang steeds vereist om een ernstig medisch probleem uit te sluiten. Een arts voert een ontlastingsanalyse uit zodat hij kan bepalen of de gele ontlasting het gevolg is van een spijsverteringsprobleem of dat bacteriële, virale of parasitaire infecties aanwezig zijn. Daarnaast laat hij de stoelgang analyseren op basis van de vorm, de geur, het volume, de aanwezigheid van bloed, de kleur en de consistentie. Op basis van de onderzoeksresultaten en de eventueel bijkomende symptomen, zet de arts soms nog extra testen in voor het diagnosticeren van het onderliggend probleem.

Complicaties van gele feces

Onbehandeld leidt een gele ontlasting afhankelijk van de oorzaak tot:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepKleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepWat is de kleur van je ontlasting? Normale ontlasting of poep is meestal koperbruin tot donkerbruin van kleur. Deze kleu…
Oranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlastingOranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlastingOranje ontlasting of poep is niet iets wat je verwacht als je naar het toilet gaat. Ontlasting kent een verscheidenheid…
Gele ontlasting: oorzaken en symptomen van gele poepGele ontlasting: oorzaken en symptomen van gele poepGele ontlasting is ongebruikelijk; poep is normaal gesproken bruin van kleur. Dit geldt voor zowel kinderen als volwasse…
Groene ontlasting: oorzaken van groene poep en diarreeGroene ontlasting: oorzaken van groene poep en diarreeGroene ontlasting of poep bij kan optreden als gevolg van veranderingen in dieet, zoals het overschakelen op groene blad…
Lichte plakkerige ontlastingLichte plakkerige ontlastingEen lichte en plakkerige of kleverige ontlasting bestaat uit teveel vet in de ontlasting. Dit heeft te maken met een ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot, Openclipart
  • Geraadpleegd op 2 september 2018:
  • Anxiety as the Cause of Yellow Stool, https://www.calmclinic.com/anxiety/symptoms/yellow-stool
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • What Are the Causes of Yellow Stools?, https://www.livestrong.com/article/128411-causes-yellow-stools/
  • What does yellow poop mean?, https://www.belmarrahealth.com/yellow-poop-mean/
  • Why Is My Stool Yellow?, https://www.healthline.com/health/digestive-health/yellow-stool
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Gele ontlasting: Oorzaken van stoelgang met gele kleur"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!