InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Groene nagelsyndroom: Nagelinfectie door bacterie

Groene nagelsyndroom: Nagelinfectie door bacterie

Groene nagelsyndroom: Nagelinfectie door bacterie Het groene nagelsyndroom (chromonychia) is een nagelaandoening waarbij een patiënt groene nagels heeft. De nagelafwijking is het resultaat van een infectie met Pseudomonas aeruginosa. Een voorgeschiedenis van langdurige blootstelling aan vochtige omstandigheden of water is een veel voorkomende risicofactor voor de nagelaandoening. De patiënt heeft meestal één geïnfecteerde teennagel of vingernagel, al zijn soms twee nagels getroffen. Diverse verschillende behandelingsopties zijn gekend voor het groene nagelsyndroom, al moet de arts soms wel de nagel chirurgisch verwijderen.

Oorzaken: Besmetting met bacterie Pseudomonas aeruginosa

De gramnegatieve bacterie Pseudomonas aeruginosa veroorzaakt het groene nagelsyndroom. De bacterie bevindt zich vaak in grond- en waterbronnen. Pseudomonas groeit en vermenigvuldigt zich snel in warm water. De bacterie heeft namelijk vochtige omstandigheden nodig om te gedijen. Pseudomonas aeruginosa produceert diverse pigmenten, waaronder het blauwgroen tot groenzwart pigment pyocyanine, maar ook pyoveridine en pyorubine. Het stratum corneum (hoornlaag van de huid) dient als een fysieke primaire verdediging tegen infectie. Wanneer echter deze fysieke barrière onderbroken wordt (verstopping, zweten, trauma, huidontsteking, …), leidt dit tot een kolonisatie en groei van P. aeruginosa.

Langdurig contact met water verhoogt het risico op het groene nagelsyndroom / Bron: Gentle07, PixabayLangdurig contact met water verhoogt het risico op het groene nagelsyndroom / Bron: Gentle07, Pixabay

Risicofactoren: Blootstelling aan vochtige omstandigheden

De nagelinfectie ontwikkelt zich meestal bij patiënten die lijden aan onycholyse (gedeeltelijke afscheiding van het nagelbed van de nagelplaat of een verlies van de nagelplaat) en die vaak met de handen in water zijn.

Volgende risicofactoren zijn bekend voor het groene nagelsyndroom:

Symptomen

Soms is een klein deel van de nagel getroffen, terwijl bij anderen de hele nagel een groene kleur heeft. Meestal is slechts één nagel geïnfecteerd, maar bij sommigen is de nagel daarnaast ook getroffen. Meer dan twee nagels zijn normaal gesproken niet aangetast. De ziekte gaat af en toe gepaard met paronychia (nagelriemontsteking) van de aangrenzende huid.

De aangetaste nagel groeit niet meer. Bij de patiënt verschijnt een kenmerkende groene tot groen-zwarte verkleuring van de aangetaste vingernagel(s) of teennagel(s), al zijn bij sommige patiënten ook groene strepen op de nagel(s) zichtbaar. De nagel is tevens verdikt en te veel gebogen. Aan de nagelbasis en aan de zijkanten van een nagel of nagelriem verliest de patiënt soms een strook verharde huid. Af en toe wordt ook het nagelbed en het zachte weefsel aan de nagelrand aangetast.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek
De arts vermoedt op basis van de nagelkleur reeds dat de patiënt lijdt aan het groene nagelsyndroom. Een cultuur van de nagelplaat is zeer nuttig en helpt om te bepalen of er een onderliggende dermatofytinfectie is. Als de arts vermoedt dat de patiënt lijdt aan een subungaal melanoom, moet wel een snelle biopsie (stukje weefsel wegnemen en microscopisch laten analyseren) gebeuren. Verder is een kweekje nodig van de aangetaste nagel zodat de arts te weten komt welke antibiotica hij kan voorschrijven voor het behandelen van de nagelinfectie.

Differentiële diagnose
Volgende nagelafwijkingen veroorzaken mogelijk symptomen die doen denken aan het groene nagelsyndroom.

Behandeling van nagelafwijking

Zelfzorg

Veroorzaken kunstnagels de nagelinfectie, dan moet de patiënt deze verwijderen. De patiënt opteert voorts voor goed passende schoenen die niet te strak zitten. Verder is het mogelijk om de aangetaste nagel gedurende tien minuten twee maal per dag te weken in een 1% azijnzuuroplossing (verdunde azijn) of een alcoholoplossing. De aanbevolen dagelijkse behandeling van enkele minuten per dag weken leidt echter soms tot irritatie van de aangetaste huid en schadelijke effecten of toxiciteit (giftigheid) van de aangrenzende huid. De nagels moeten voorts droog blijven of meteen na het wassen grondig gedroogd worden. Moeten patiënten toch in contact komen met water, dan dragen ze best met katoen gevoerde rubberen handschoenen. Tot slot verlaagt een goede nagelgezondheid het risico op een geïnfecteerde nagel en andere nagelaandoeningen.

Medicijnen zijn inzetbaar, al werken deze niet altijd even goed / Bron: Stevepb, PixabayMedicijnen zijn inzetbaar, al werken deze niet altijd even goed / Bron: Stevepb, Pixabay

Professionele medische zorg

Het topisch (op de huid) toepassen van bepaalde medicijnen is het meest wenselijk (minder bijwerkingen), maar meestal is een orale (via de mond ingenomen) medicamenteuze behandeling nodig omdat topische middelen meestal onvoldoende doordringen in de nagelplaat. Antibiotica zijn voorts nodig. Deze geneesmiddelen schrijft de arts enkel voor nadat een laboratoriumtest voor de gevoeligheid voor het soort antibiotica is uitgevoerd. De arts moet af en toe de nagel chirurgisch verwijderen.

Prognose van groene nagelsyndroom

Wanneer patiënten leven in hete, vochtige klimaten is mogelijk een langere behandeling nodig dan wanneer patiënten leven in koude, droge klimaten. Hoewel er verschillende behandelingsopties beschikbaar zijn, vormt de behandeling nog altijd een uitdaging en niet altijd werken deze methoden even goed.

Complicaties van nagelaandoening

Patiënten met het groene nagelsyndroom hebben meestal geen systemische complicaties. Af en toe bekrassen de patiënten zichzelf met een geïnfecteerde nagel, wat leidt tot een zelf-veroorzaakte huidinfectie of weke delen-infectie met Pseudomonas. Dit resulteert in een wondinfectie of mogelijk zelfs cellulitis (huidinfectie met rode huid en gezwollen huid).

Preventie van nagelinfectie

Langdurige blootstelling aan water vermijden, de nagels droog houden en trauma’s vermijden zijn enkele maatregelen om toekomstige nagelinfecties te voorkomen. Verder moet de arts de onderliggende oorzaak van een nagelloslating behandelen zodat de infectie niet terugkomt

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gele teennagels: Oorzaken van geelgekleurde teennagelsGele teennagels: Oorzaken van geelgekleurde teennagelsNormaal gesproken zijn nagels doorschijnend; het roze vlees is duidelijk zichtbaar onder een nagel. Af en toe ontstaan e…
Onycholyse (nagelloslating): Scheiding nagels van nagelbedOnycholyse (nagelloslating): Scheiding nagels van nagelbedOnycholyse (onycholisis) is een nagelaandoening waarbij één of meer nagels van een patiënt loskomen van de onderliggende…
Trachyonychia: Nagelaandoening met ruwe nagelsTrachyonychia: Nagelaandoening met ruwe nagelsTrachyonychia (geschuurde nagels) is een nagelaandoening waarbij de patiënt één of meer ruwe teen- of vingernagels heeft…
Groene nagels: symptomen, oorzaken, behandeling en preventieGroene nagels: symptomen, oorzaken, behandeling en preventieEen groene nagel kan worden veroorzaakt door twee soorten micro-organismen, te weten de bacterie Pseudomonas aeruginosa…
Schimmelnagels: symptomen wit-gele, groene of bruine nagelsSchimmelnagels: symptomen wit-gele, groene of bruine nagelsEen schimmelnagelinfectie, medisch bekend als 'onychomycose', is een courante nagelaandoening, welke ontstaat als gevolg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Epicioci, Pixabay
  • Geraadpleegd op 15 mei 2019:
  • 4 Causes of Green Nail Syndrome: It’s Diagnosis, Home Remedies, https://www.epainassist.com/nail/causes-of-green-nail-syndrome
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Green Nail Syndrome (GNS, Pseudomonas nail infection, chloronychia, green striped nails, chromonychia), https://www.dermatologyadvisor.com/home/decision-support-in-medicine/dermatology/green-nail-syndrome-gns-pseudomonas-nail-infection-chloronychia-green-striped-nails-chromonychia/
  • Green Nail Syndrome Treated with the Application of Tobramycin Eye Drop, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4135110/
  • Green Nail Syndrome, https://www.msdmanuals.com/home/skin-disorders/nail-disorders/green-nail-syndrome
  • Afbeelding bron 1: Gentle07, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Groene nagelsyndroom: Nagelinfectie door bacterie"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 16-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!