InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lopersdiarree: Zich ontlasten voor, tijdens of na hardlopen

Lopersdiarree: Zich ontlasten voor, tijdens of na hardlopen

Lopersdiarree: Zich ontlasten voor, tijdens of na hardlopen Lopersdiarree is een aandoening waarbij voornamelijk afstandslopers een dringende behoefte hebben om een stoelgang te maken tijdens en/of soms vlak voor of na het hardlopen. De exacte oorzaak van lopersdiarree is onduidelijk anno september 2019, al spelen mogelijk meerdere factoren een rol zoals voeding en stress. Het identificeren van de uitlokkende factoren en hieraan werken, is belangrijk. De afstand en intensiteit van het hardlopen verminderen en de verloren gegane vloeistoffen en elektrolyten vervangen is verder nodig. Tot slot zijn er enkele preventieve maatregelen voor het verminderen van het risico op het krijgen van deze vervelende darmaandoening.

Oorzaken

In tegenstelling tot normale diarree, is lopersdiarree veroorzaakt door inspanning, wat betekent dat de aandoening optreedt als reactie op een fysieke activiteit. Het rennen leidt tot een aanzienlijk mechanisch trauma en een ontlastingsdrang.

Risicofactoren

De exacte oorzaken van lopersdiarree zijn anno september 2019 nog onbekend, hoewel er verschillende theorieën zijn. Mogelijk speelt het soort voeding (vooral bessen en gedroogd fruit) vlak voor het hardlopen een rol bij het ontstaan van lopersdiarree. Ook een verhoogde hoeveelheid van bepaalde voedingsmiddelen of de introductie van een nieuw voedingsmiddel is geassocieerd met lopersdiarree. Andere bijdragende factoren zijn onder meer:
  • angst en stress voor het hardlopen
  • de fysieke verdringing van de organen
  • een verminderde bloedtoevoer naar de darmen
  • hormonale factoren: Duurtraining zoals hardlopen signaleert de afgifte van het stresshormoon cortisol, wat mogelijk bijdraagt aan het gevoel van zich te moeten ontlasten.

Risicogroepen van diarree krijgen voor, tijdens of na een training of wedstrijd

Patiënten met het prikkelbaredarmsyndroom en lactose-intolerantie zijn vaker getroffen door lopersdiarree.

Symptomen

Op elk moment tijdens en soms zelfs vlak voor of ook onmiddellijk na het hardlopen krijgt een patiënt frequent de aandrang om zich te ontlasten. Zeer sporadisch bevindt zich bloed in de ontlasting hetgeen een bezoek aan de arts rechtvaardigt. Naast de diarree komen af en toe ook andere maag- en darmgerelateerde klachten tot uiting, zoals gas, zure reflux, misselijkheid en krampen. Lopersdiarree veroorzaakt daarnaast mogelijk emotionele problemen bij de loper. Hij zit verveeld met de situatie en voelt zich gênant. Dit is dan ook mogelijk schadelijk voor de training en competitie. Lopers met deze aandoening moeten namelijk stoppen met lopen om zich te ontlasten, hoewel lopers tijdens een wedstrijd soms wel blijven doorlopen.

Behandeling van lopersdiarree

In tegenstelling tot normale diarree, veroorzaakt lopersdiarree bij de meeste hardlopers geen uitdroging of een verstoorde elektrolytenbalans. Maar net zoals alle andere vormen van diarree is het toch aanbevolen om verloren gegane vloeistoffen en elektrolyten te vervangen. Sommige afstandslopers kiezen er verder voor om de afstand of intensiteit van de trainingen te verlagen totdat de diarree verbetert. Hierdoor kan de bloedstroom zich opnieuw verdelen naar het maagdarmkanaal waardoor hardlopers zich beter gaan voelen.

Prognose van darmaandoening

De symptomen houden mogelijk nog enkele uren aan nadat de hardlooptraining of hardloopwedstrijd afgelopen is. Normaal gesproken zijn de symptomen binnen de 24 uur na het optreden van de symptomen verdwenen. Houden de tekenen echter aan, dan is het verstandig om een arts op te zoeken omdat dan mogelijk sprake is van een ander onderliggend probleem.

Preventie van zich moeten ontlasten voor, tijdens of na het hardlopen

Voedingsstijl aanpassen

De preventieve maatregelen voor diarree tijdens het hardlopen verschillen van persoon tot persoon waarbij de hardloper wat zal moeten experimenteren. Het is raadzaam om mogelijk uitlokkende voedingsmiddelen te identificeren en deze vervolgens te vermijden gedurende enkele dagen tot uren voor een training of wedstrijd. Cafeïne is verder ook uit den boze in de dagen en uren voor het hardlopen, omdat dit vochtafdrijvend werkt. De avond voor een training of wedstrijd beperken hardlopers daarnaast het best kunstmatige zoetstoffen, suikers.

Losse kledij dragen

Verder dragen hardlopers het best losse kledij want strakke kledij rond de buik verergert de diarree. Door strakke kledij wordt namelijk de bloedstroom naar het spijsverteringskanaal beperkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Profiteer in hardloopwedstrijd ook tactisch van de tegenwindProfiteer in hardloopwedstrijd ook tactisch van de tegenwindDe invloed van de wind tijdens het hardlopen valt niet te onderschatten. Bij een training is de wind van ondergeschikt b…
Hardlopen voor gevorderdenHardlopen voor gevorderdenAls hardlopen je hobby is (geworden), wil je wellicht een langere afstand kunnen hardlopen of juist dezelfde afstand ste…
Hardlopen (sporten): de juiste voedingHardlopen (sporten): de juiste voedingEten (en drinken) en hardlopen, het heeft meer met elkaar te maken dan je denkt. Onjuiste (timing van) voedsel kan je ha…
Trainingsschema 10 km hardlopenTrainingsschema 10 km hardlopen10 kilometer hardlopen is voor veel beginnende hardlopers een pittige, maar haalbare uitdaging. Afhankelijk van je basis…
De running coachDe running coachDe running coach is nieuw ... althans zo lijkt het. Maar feitelijk is het geen nieuw fenomeen, behalve dat er een aantal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Composita, Pixabay
  • Geraadpleegd op 14 september 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How to Deal With the Runnerís Trots During a Race, https://www.runnersworld.com/nutrition-weight-loss/a27020321/runners-trots/
  • Marathon runners: The intestinal handicap, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0306987790901396?via%3Dihub
  • Runnerís Diarrhea, https://www.healthline.com/health/diarrhea/runners-diarrhea
  • Runnerís Diarrhea: Causes and Solutions, https://hvmn.com/blog/training/runners-diarrhea-causes-and-solutions
  • Runner's diarrhea: How can I prevent it?, https://www.mayoclinic.org/runners-diarrhea/expert-answers/faq-20058107

Reageer op het artikel "Lopersdiarree: Zich ontlasten voor, tijdens of na hardlopen"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 16-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!