InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Schoonspuiten na het poepen voor betere hygiëne

Schoonspuiten na het poepen voor betere hygiëne

Schoonspuiten na het poepen voor betere hygiëne Heeft men net de ontlasting gedaan, dan moet het worden schoongemaakt. Standaard wordt daar toiletpapier voor gebruikt, echter dat kan in bepaalde omstandigheden ook tot extra gevoeligheid, pijn of irritatie leiden. Een andere manier om het schoon te maken is door het rectum schoon te spoelen. Waarom werkt het schoonspuiten na het poepen goed en bij welke anale aandoeningen kan het worden toegepast en/ of schone uitkomst bieden?

Schoonspuiten na het poepen

Invloed toiletpapier

Om de invloed van achtergebleven poep te minimaliseren, wordt normaal toiletpapier gebruikt. Daarmee worden de restanten na de toiletgang weggestreken. Probleem is dat de ontlasting deels over de huid wordt gesmeerd en daarbij achterblijft. Denk aan met ontlasting verstopte poriën of scheurtjes, achter zekere huiddelen en plakkend aan haartjes. Oftewel we denken dat het allemaal netjes en schoon is, echter door toiletpapier wordt er een relatief groter deel van de huid rondom de anus aangetast. Zeker bij vrouwen geeft het gebruik van toiletpapier na de stoelgang vaak problemen, omdat vuiligheid bij verkeerd gebruik in de vagina terechtkomt en bijvoorbeeld een geregelde blaasontsteking veroorzaakt.

Achtergebleven ontlasting

Door restanten van de ontlasting wordt de huid aangetast en kan soms verstrekkende gevolgen hebben als het langdurig aanhoudt. De pH-waarde van de huid verandert, waardoor darmbacteriën en afvalstoffen in de huid gaan werken. Het geeft een geïrriteerd gevoel, waarnaast de huid uitdroogt. Het kan verder aanleiding zijn voor lokale infecties, bacteriewoekering, schimmelvorming of huidontstekingen. Hoe is dit gerelateerd aan anale aandoeningen?

Aandoeningen en slecht schoonmaken

Normaal is er sprake van een balans tussen de pH-waarde van de huid, bacteriën en hoe goed de huid op enige vuiligheid reageert. Na iedere douchebeurt is het namelijk weer schoon. Dit wordt anders indien men zekere rectale aandoeningen heeft. Hoe kunnen aandoeningen tot slechtere hygiëne leiden, hoe leidt dat tot extra irritatie en waarom is schoonspuiten de beste optie?

Uitdroging, wondjes en scheuren

De huid is relatief gevoelig voor achtergebleven stoffen. De keutel is opgebouwd uit verschillende elementen. Denk aan restanten van voedsel, afvalstoffen uit het lichaam (bilirubine in gal) en veel bacteriën. Blijft lokaal poep plakken of aan de huid vastzitten, dan zal het op de huid inwerken. Het kan uitdrogen, irriteren en scheurtjes vertonen. Indien het tot kleine bloedingen komt, bestaat de kans dat het tot een bloedinfectie of wondroos leidt.

Anale marisken

Aan het uiteinde van het rectum kunnen vergroeiingen als flapjes voordoen. Het zijn zogeheten anale marisken en zijn onschuldig qua aard. Omdat deze fibromen rondom de uitgang van ontlasting voordoen, kunnen bacteriën en stoffen uit de feces één en ander aantasten. Zeker als het niet goed wordt schoongemaakt kan het aanleiding zijn van irritatie, jeuk, droogte en scheurtjes. Het is van belang om het goed schoon te houden, ook achter en rondom de flapjes.

Aambeien

Door veel te persen tijdens het poepen kan een opgezette ader als aambei buiten de anus terechtkomen. Het kan tot een ontsteking in de ader leiden, waardoor men een zeer pijnlijk achterwerk heeft. Goed met toiletpapier afvegen werkt niet goed, danwel geeft veel overlast en pijn. Oftewel het wordt niet goed schoongemaakt, waardoor de omstandigheid kan verergeren.

Hoe schoonspoelen na het poepen?

Door toiletpapier te gebruiken kan de aandoening pijn doen, waardoor het niet goed wordt schoongemaakt. Achterblijvende resten resulteren daarna in aanvullende irritatie. Oftewel heeft men anale problemen, dan is het beter om het schoon te spuiten of te spoelen. De restanten worden zodoende met het stromende water afgevoerd. Hoe kan men het effectief schoon krijgen?

Douchen

Iedereen heeft standaard een douche in huis en dus is het geen probleem om het even snel schoon te maken. Met een zachte straal en een pH-neutrale zeep kan het handig worden ontsmet. Bovendien geeft water de gelegenheid het op alle plekken met de vinger goed schoon te krijgen. Nadeel is dat men telkens compleet moet ontkleden en deels moet afdrogen. Hoe kan een waterslang met spuit of bidet helpen?

Waterslang

Een alternatief op het douchen is de waterslang met spuit. Monteer daartoe naast de toiletpot een waterslang (circa een meter lang) met spuit. Na de ontlasting steekt men de waterspuit tussen de benen en spoelt men deze lichaamsuitgang. Het zorgt ervoor dat restanten met het water compleet worden afgevoerd.

Bidet

Een alternatief op de waterslang is het gebruik van een bidet naast de toiletpot. Hierin zijn twee spuitgaten in het glazuur opgenomen, zodat twee punten van het lichaam worden schoongespoeld. Het gaat daarbij om de genitaliën en het achterwerk. Het zorgt ervoor dat na iedere toiletgang de intieme plekken met een relatief gunstige straal worden schoongespoeld. Na het spoelen kan men het natte deel even afdeppen met toiletpapier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mariske: verwijderen, behandeling & operatie van een mariskeMariske: verwijderen, behandeling & operatie van een mariskeWat zijn marisken en hoe kun je marisken verwijderen? Een mariske is een volkomen onschuldig en zacht aanvoelend huidfla…
Huidvergroeiing bij het rectum: invloed van anale mariskenHuidvergroeiing bij het rectum: invloed van anale mariskenDe mariske is een vergroeiing aan of nabij de anus, waarbij extra huid uitsteekt als een hangende flap. Het kan een enke…
Gehurkt poepen: hoe kan men de stoelgang verbeteren?Gehurkt poepen: hoe kan men de stoelgang verbeteren?Poepen doen we zittend op het toilet, zodat we ons ontspannen of persend van de ontlasting ontdoen. Doordat we een zitte…
Pijn, jeuk en afscheiding uit de anus: oorzaken en symptomenPijn, jeuk en afscheiding uit de anus: oorzaken en symptomenIn dit artikel wordt onder anale klachten pijn, jeuk, afscheiding en een door een persoon gevoelde afwijking in en rondo…
Aambeien: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAambeien: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakEen aambei komt voor aan de binnenkant van de anus. De aambei kan het beste worden omschreven als een uitstulping. Aambe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock

Reageer op het artikel "Schoonspuiten na het poepen voor betere hygiëne"

Reactie

W. Koops Jr, 27-07-2017 21:08 #1
Mijn reactie is, de billen kunnen toch ook met een washandje schoon gemaakt worden? Zelf gebruik ik natte wc papier. Reactie infoteur, 31-07-2017
Uiteraard is dat een handig alternatief.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Ontlastingsproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!