InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat houdt osteosynthese in? Herstelbevordering fracturen

Wat houdt osteosynthese in? Herstelbevordering fracturen

Wat houdt osteosynthese in? Herstelbevordering fracturen Standaard breuken worden behandeld middels het zetten van de botten en het aanleggen van een gips. In de meeste gevallen zal deze manier van handelen afdoende zijn om de breuk te laten herstellen, zodat complete genezing optreedt. Er zijn echter complexe breuken, waarbij de inzet van staalstrippen en schroeven noodzaak is, zodat snel herstel wordt bevorderd. Wat houdt osteosynthese in, hoe verloopt het herstel en waarom is fixatie noodzakelijk?

Osteosynthese

Wanneer wordt het toegepast?

Indien na het dragen van een gips is gebleken dat de fractuur niet of nauwelijks is hersteld, kan worden overgegaan op de osteosynthese behandelmethode. Daarnaast worden complexe of mogelijk levensbedreigende breuken ermee worden vastgezet, zodat op een gefixeerde manier het herstel wordt afgedwongen. De behandelmethode heeft voor atleten de voorkeur aangezien men voor zekerheid gaat aangaande het herstel en niet wil afwachten tot een gips met spalk eraf mag. Hoe verschilt het met de normale behandelmethode van het zetten en dragen van gips?

Wat houdt osteosynthese in?

De behandeling houdt in dat twee behandelmethoden samen worden gevoegd. Enerzijds betreft het de herstelcapaciteit van het lichaam zelf, waarmee de breuk wordt opgevuld. Anderzijds het toepassen van hulpmaterialen, waarmee de breedte van de breuk wordt geminimaliseerd. De fixatie zorgt ervoor dat de twee of meerdere botdelen exact op de oorspronkelijk positie worden gehouden, zonder dat deze kunnen worden verplaatst. Het zorgt ervoor dat er zekerheid wordt bereikt aangaande een net, strak herstel van de breuk.

Waarom wordt het niet altijd toegepast?

Voor het overgrote deel van de breuken wordt volstaan met een tractie, waarbij de botdelen handmatig worden geherpositioneerd. Middels een foto wordt de breuk opnieuw gecontroleerd. Na het aanbrengen van het gips zal in de meeste gevallen de breuk herstellen, zodat het na enkele weken wederom normaal kan worden gebruikt. Ten opzichte van de toepassing van fixatie via een chirurgische ingreep is het dus een veel goedkoper alternatief. Osteosynthese wordt dus slechts toegepast indien er sprake is van een zeer ernstige breuk of als de breuk na het dragen van een gips nog niet is hersteld. Het overgrote deel van de fracturen kan op een normale manier herstellen binnen de draagtijd van de gipsspalk.

Invloed van osteoclasten en –blasten

Er zijn bij de aanmaak en afbraak van botcellen twee belangrijke elementen van toepassing namelijk osteoclasten en –blasten. Deze worden aangestuurd door twee stoffen in het lichaam zijnde.

Parathormoon

Door de bijschildklieren wordt het parathormoon aangemaakt. Het heeft tot doel om osteoclasten aan te sturen om calcium aan het bot te onttrekken. Het speelt een grote rol bij het hebben van botontkalking, welke eveneens is gecorreleerd aan teveel zuur in het lichaam.

Calcitonine

Het hormoon calcitonine wordt aangemaakt door de schildklier. Het stuurt de osteoblasten aan om juist bot aan te maken zodat botten sterk en stevig zijn maar ook om breuken te herstellen.

Het onderdeel osteo-botreconstructie vormt binnen standaard herstel van fracturen en binnen osteosynthese een belangrijk genezingsstap. Door de stimulering van dit proces kunnen botbreuken goed herstellen mits het goed is gezet of strak is vastgezet.

Fixatie werkt gunstig

Indien twee botdelen strak tegen elkaar worden gezet, zodat de originele vorm terugkomt dan gaat het lichaam over tot aanmaak van botcellen. De fixatie zorgt ervoor dat botdelen strak tegen elkaar aanstaan en niet kunnen worden verplaatst. Oftewel de meest geschikte situatie voor botherstel. Het vormt met zekerheid de meest betrouwbare manier om botten te laten herstellen. Bij sommige fracturen kan men na fixatie de botten tot op zekere hoogte weer gebruiken, zodat herstel wordt bevorderd. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat men versneld weer van de botten kan gebruikmaken. Let wel dat het bij complexe breuken vaak noodzaak is om te fixeren, omdat anders geen stevige structuur overblijft. Herstel dient dan op meerdere vlakken te geschieden.

Verwijderen fixerende materialen

Bij sommige breuken kan het zijn dat de aangebrachte metaalplaatjes levenslang aanwezig zullen blijven. Er zijn daarnaast ook breuken, waarbij na herstel de beweeglijkheid wordt tegengewerkt omdat het te fixerend werkt. Het kan zijn dat het aangebrachte materiaal na herstel wordt verwijderd, alvorens met de revalidatie wordt aangevangen. Volg bij revalidatie altijd de adviezen op van de behandelend arts, zodat de herstelde breuk altijd voldoende sterkte behoudt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Greenstickfractuur, onvolledige botbreukGreenstickfractuur, onvolledige botbreukEen greenstickfractuur wordt ook wel een twijgbreuk, vouwfractuur of zoethoutbreuk genoemd. Zoals de benaming al doet ve…
Greenstickfractuur: botbreukGreenstickfractuur: botbreukEen greenstickfractuur is een onvolledige botbreuk die voornamelijk bij kinderen voorkomt. Het beenvlies is hierbij nog…
Botbreuk of fractuur: typen, symptomen, behandelingBotbreuk of fractuur: typen, symptomen, behandelingBij een botbreuk of fractuur is er sprake van een breuk of scheur in een bot. Ieder bot kan breken, maar sommige delen v…
Een gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstelEen gebroken scheenbeen of kuitbeen en het herstelEen gebroken bot in het onderbeen, het scheenbeen (tibia) of het kuitbeen (fibula), kan erg veel vervelende gevolgen heb…
Calcitonine: invloed op nagel-, haar-, botsterkte en kankerCalcitonine: invloed op nagel-, haar-, botsterkte en kankerDoor de schildklier worden belangrijke stofwisselingshormonen afgeven, als ook calcitonine. Een tekort aan calcitonine k…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Osteoclast
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Osteoblast
  • http://www.mediance.nl/medische-behandelingen/10003/172/2/osteosynthese-materiaal-verwijderen.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Parathormoon
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Calcitonine

Reageer op het artikel "Wat houdt osteosynthese in? Herstelbevordering fracturen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 24-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Botbreuken
Medische informatie…
Schrijf mee!