InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Krijg je puistjes door slaaptekort?

Krijg je puistjes door slaaptekort?

Waar komen die vervelende puistjes toch vandaan? Je hebt het je misschien wel vaker afgevraagd. Vaak wordt gezegd dat slaaptekort een oorzaak kan zijn van puistjes. In hoeverre is dit ook zo?

Puistjes

Niemand zit te wachten op vervelende huidproblemen. Puistjes worden gezien als een hardnekkig huidprobleem en veel mensen ervaren puistjes als storend. Het beste is natuurlijk om de puistjes niet te bestrijden zodra je ze hebt, maar om te voorkomen dat je puistjes krijgt. Je moet dan alleen wel weten wat de oorzaak van je huidprobleem is. Kan het bijvoorbeeld te maken hebben met slaaptekort?

Puistjes en slaaptekort

Op internet is er enorm veel te lezen over puistjes en slaaptekort. Op de ene staat dat je puistjes kunt krijgen, terwijl andere sites beweren van niet. Er zijn al meerdere onderzoeken geweest aan de hand van dit onderwerp, maar tot nu toe is er nooit echt bewezen of puistjes samenhangen met je slaappatroon.

Waar komt het dan vandaan?

Mensen die te weinig slapen, hebben doorgaans een verlaagd immuunsysteem. Dit kan dus inderdaad invloed hebben op je huid, maar hoeft niet bij iedereen het geval te zijn. Het kan dus zijn dat je puistjes verminderen wanneer je meer slaap hebt, maar het is geen garantie.

Meer slapen

Het kan geen kwaad eens te kijken hoe jouw huid reageert wanneer je meer slaapt. Probeer in dat geval tenminste acht uur slaap per nacht te krijgen en zorg ook voor een goed ritme, waarbij je rond dezelfde tijd naar bed gaat en ook op een vaste tijd opstaat. Zet bij voorkeur een wekker. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het wel even kan duren voor je resultaat ziet. Het is dus niet zo dat je na een paar dagen al meteen minder puistjes hebt. Probeer dit dus voor een langere tijd uit om te kijken of het verschil maakt.

Stress en slapen

Stress is een bekende oorzaak voor puistjes en dit kan dus ook samenhangen met je slaapritme. Stress kan namelijk verergeren wanneer je niet voldoende rust neemt, waarbij dus ook je huidprobleem erger kan worden. Ervaar jij dus veel stress, dan kun je proberen meer te slapen. Zo verminder je niet alleen de stress, maar met een beetje geluk ook je puistjes.

Het helpt niet tegen puistjes!

Heb jij je slaapritme aangepast en blijf je last hebben van puistjes? Dat is goed mogelijk, maar natuurlijk wel heel vervelend. Probeer sowieso je huid goed schoon te houden, maar was het niet met zeep. Zeep zorgt namelijk voor verstopping van de poriën en daardoor krijg je sneller puistjes. Vrouwen kunnen overwegen de anticonceptiepil te gaan slikken. Werkt dit alles ook niet? Dan kun je een huisarts of dermatoloog raadplegen. Zo krijg je tenminste de juiste behandeling voor jouw puistjes.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.reddit.com/r/acne/comments/1a1na9/sleep_what_ive_learned_recently/
  • http://thelovevitamin.com/496/does-sleep-heal-acne/#.U-4LMfl_sxg

Reageer op het artikel "Krijg je puistjes door slaaptekort?"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 15-08-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Puistjes
Medische informatie…
Schrijf mee!