InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Schadelijke gevolgen van fluoride voor een lichaam

Schadelijke gevolgen van fluoride voor een lichaam

Schadelijke gevolgen van fluoride voor een lichaam Sommige mensen hebben na het poetsen van hun tanden, uren later, last van velletjes in de mond. Kleine sliertjes op de binnenkant van de wangen, gehemelte en lippen. Bij het poetsen zonder fluoride in de tandpasta, is dit niet het geval. Onderzoeken laten zien dat een fluoridegebruik meer schade aan het geeft lichaam dan dat het de tanden en kiezen sterker maakt. Welke gezondheidsproblemen kunnen ontstaan door een teveel aan fluoride?'

Natriumfluoride

In veel tandpasta’s zit natriumfluoride, dit is een belangrijke bron van de fluoride-ionen. Het heeft als doel om de tanden te beschermen en om cariës tegen te gaan. In de mond zijn bacteriën aanwezig die leven van suikers. Die bacteriën veranderen de suikers in zuren en deze zuren tasten het glazuur van de tanden en kiezen aan. Zuren en tandplak veroorzaken een verlies van mineralen uit de tanden en geven kans op tandbederf.

Poetsen met een tandpasta met natriumfluoride gaat de strijd aan om de bacteriën geen of minder kans te geven de suikers om te zetten in zuren. Natriumfluoride is een giftig zout dat reageert met hydroxyapatiet in de tanden, kiezen en botweefsel. Hydroxyapatiet is een combinatie van calcium en fosfor en door de positieve lading van calcium en de negatieve lading van fosfaat, kunnen eiwitten zich aan hydroxyapatiet hechten. Natriumfluoride vervangt de hydrofylgroepen met fluoride en de nieuwe verbinding is minder gevoelig voor zuur en/of etensresten. Maar anders dan bij een tekort aan voedingstoffen, zoals calcium en magnesium, is er bij een mensenlichaam geen enkele behoefte aan fluor. En een fluortekort heeft geen nadelige gevolgen voor een lichaam.

Fluoride of fluor

Fluoride is een mineraal (spoorelement) waar het lichaam maar erg weinig van nodig heeft. Fluoride zit in tanden en botten. Fluor in pure vorm is een giftig gas en in ons voedsel is fluor altijd gebonden aan een andere stof, zoals natrium of calcium. Het heet dan fluoride en in geval van de tandpasta is het natriumfluoride.

Fluoride is een afvalproduct van de aluminium- en kunstmestindustrie en dit chemisch afvalproduct is eveneens giftig. Fluoride zit in vrijwel alle niet-biologische groenten en fruit, die op fluoride-gebaseerde pesticiden bevatten zoals: sla, aardappelen, citrusvruchten, rozijnen, thee en zeevis. Fluor zit in de volgende medicijnen: Prozac (fluoxetine), Rohypnol (flunitrazepam), Diflucan (fluconazol), Flixonase of Flixotide (fluticason), Terfluzine (trifluoperazine), Fluanxol (flupentixol) en Floxapen of Stafoxil (flucloxacilline).

Wat doet fluoride dan voor de tanden en kiezen?
  • het beschermt de tanden en kiezen doordat het in het glazuur terechtkomt. Dit maakt het glazuur steviger en minder vatbaar voor zuur.
  • het hecht zich aan beginnende zwakke plekken in het glazuur. Dit maakt deze plekken steviger, zodat ze kunnen herstellen.
  • het zorgt ervoor dat de bacteriën minder goed suiker in zuur kunnen veranderen, waardoor er minder tandbederf optreedt.

Conclusie

Fluoride - als de zogenoemde fluorhap, fluoride in tandpasta, de fluortabletjes die je vroeger aan peuters moest geven en fluoride in de voeding - is in beperkte hoeveelheden geweldig voor de tanden en maar het is giftig voor de rest van je lichaam.

De bijwerkingen van fluoride

Fluoride wordt niet gemakkelijk afgevoerd door ons lichaam en hoopt zich op den duur op. Dit kan schadelijke golven hebben voor:

De hersenen

In 2014 is fluoride opgenomen op de lijst van stoffen die giftig zijn (neurotoxines) voor je hersenen en je zenuwstelsel (The Lancet Neurology, maart 2014). Dit houdt in dat neurotoxische stoffen de hersenen en andere organen kunnen beschadigen na een langdurige belasting. De impulsoverdracht, waardoor het zenuwstelsel ofwel kan uitvallen ofwel overactief kan raken, wordt geblokkeerd of juist overprikkeld.

Uit onderzoek onder kinderen blijkt dat fluoride schadelijk is voor de ontwikkeling van de hersenen en mogelijk zelfs hersenbeschadiging kan veroorzaken (Dr. Philippe Grandjean en Dr. Philip J. Landrigan). Philippe Grandjean, hoogleraar zei "de bottom line is dat je maar één kans krijgt om een brein te ontwikkelen. We moeten onze kinderen tegen deze chemische verontreiniging beschermen, omdat de schade voor zich ontwikkelende hersenen onomkeerbaar is”. Uit een studie van Grandjean, gepubliceerd in 2012, bleek dat bij kinderen door de blootstelling aan fluorverbindingen, de werkzaamheid van de vaccinaties verminderden.

De pijnappelklier

In 1997 concludeerde Dr. Jennifer Anne dat fluoride zich als kalkafzetting vastzet op onze pijnappelklier, het orgaan dat moet zorgen voor het hormoon melatonine. Een lichaamseigen hormoon dat in de epifyse (pijnappelklier) geproduceerd wordt uit serotonine en aan het bloed en het hersenvocht wordt afgegeven. Bij de pijnappelklier is de bloed-hersenbarrière erg zwak. De bloed-hersenbarrière die onze hersenen beschermt tegen schadelijke stoffen in ons bloed. Door de zwakke afscherming van de pijnappelklier met de bloed-hersenbarrière komen de cellen in contact met ons bloed waarin zich fluoride bevindt. Het gevolg hiervan is kalkafzetting die duidelijk zichtbaar was op een MRI-scan.

Een traagwerkende schildklier

De schildklier heeft jodium nodig om de schilklierhormonen te produceren. Jodium wordt gebruikt voor de productie van het prohormoon thyroxine. Een prohormoon dient als voorloper voor een andere stof en maakt deel uit van de nieuwe stof. Het speelt een rol bij de normale groei en ontwikkeling en heeft effect op de stofwisseling. Een tekort aan jodium verlaagt de snelheid van de stofwisseling, met als een van de gevolgen extreme vermoeidheid. Door fluoride wordt jodium verdrongen, waardoor de schildklier niet meer optimaal kan functioneren.

CVS, ME en EHS

Tijdens een onderzoek in 2005, door het onderzoeksteam van het Imperial College te Londen onder leiding van Dr. Jonathan Kerr, werd ontdekt dat witte bloedcellen of leukocyten bij myalgische encefalomyelitis (ME) patiënten, vertraagden of juist dubbel actief werden wanneer zij aan fluoride werden blootgesteld. Dit effect op witte bloedcellen zou er de oorzaak van kunnen zijn dat patiënten minder bestand zijn tegen infecties, of kampen met verergering van hun problemen. Veel ME-/CVS-patiënten geven aan dat hun klachten begonnen na een infectieziekte of operatie. Daarom wordt ME/CVS dan ook in verband gebracht met de term 'post-viraal syndroom' (PVS). Bij het PVS wordt het immuunsysteem onderdrukt door virussen en kunnen de bloedsuikerspiegel veranderen, pijnlijke spieren en hoofdpijn geven, de stress-drempel verlagen en chronische vermoeidheid veroorzaken.

Beschadigd immuunsysteem

Dat het immuunsysteem in de knel komt is ook het geval bij elektrohypersensitieve personen (EHS) waar onderzoek naar fluoride van bekend is. De klachten van ME, chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS), elektrohypersensitiviteit (EHS) en de klachten van mensen met een vroeg stadium van fluoridevergiftiging, lijken erg op elkaar. Alle vier de aandoeningen hebben te maken met een beschadigd immuunsysteem. De overeenkomende klachten zijn:

KlachtTeveel fluorideMyalgische encefalomyelitis (ME)Chronisch vermoeidheidssydroom (CVS)Elektrogevoeligheid (EHS)
1 Spierpijn Spierpijn en pijn in verschillende gewrichtenSpierspanning en kramp
2Misselijkheid, overgeven en diarreeMisselijkheid tot flauwvallen Misselijkheid, overgeven en diarree
3Hoofdpijn Hoofdpijn Hoofdpijn
(drukkend gevoel)
4Oogproblemen. Troebel zicht met vlekken Oogproblemen
5HartkloppingenHartkloppingen Hartkloppingen en hartritmestoornissen
6Huiduitslag Huidproblemen en jeuk
7VermoeidheidVermoeidheidVermoeidheidVermoeidheid
8Geheugenverlies en concentratieproblemenConcentratiestoornissen en geheugenproblemenKortetermijngeheugenverslechtering en ernstig concentratieverliesConcentratieproblemen
9Oorsuizingen Tinnitus
10Slaapproblemen Slaapproblemen
11Veel mensen worden bedlegerigHerstel gaat slecht tot niet Na inspanning een malaisegevoelAlgeheel malaisegevoel

De vraag is of tandpasta met fluoride, de fluorhap en fluortabletjes, mede ten grondslag kan liggen aan de aandoeningen ME, CVS en EHS?

Enzymen

Enzymen reageren op fluoride. Sommige worden actief, terwijl andere juist veel minder tot geen activiteit vertonen. Verminderde enzymactiviteit leidt tot verzwakking van de spieren en zelfs tot vernietiging van spierweefsel. Zure enzymen van menselijk speeksel worden voor de helft afgebroken wanneer ze aan 3,8 delen per miljoen (dpm) of meer fluoride worden blootgesteld. De hoeveelheid van het enzym cholinesterase, een enzym dat wordt aangemaakt in de lever, neemt met 61 procent af wanneer het wordt blootgesteld aan 0,95 dpm fluoride. Verstoring van het enzym kan leiden tot een verstoorde stofwisseling, vorming van botweefsel en van het niet goed functioneren van spieren.

Voor fluoride heeft de Nederlandse Gezondheidsraad geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheden vastgesteld, maar wel een bovengrens aan de inname per dag. Voor kinderen van 1 tot 3 jaar is dit 1,5 milligram per dag en voor volwassen geldt een maximale inname van 7 milligram.

Wijlen dr. George L. Waldbott, een Amerikaanse arts en wetenschapper, ontdekte dat fluoride ook schadelijk is voor zacht weefsel. Door de hoge dichtheid van het fluoride-ion kan het ion in elke cel van het lichaam combinaties met andere ionen vormen. Dit proces met aanzienlijke hoeveelheden fluoride is vooral gerapporteerd in zachte weefselorganen. Weke delen zijn weefsels die zich onder de huid bevinden, rondom de organen, in de hersenen en botten en in de ruimtes daartussen.

Het IQ

Een onderzoek van de Harvard Universiteit in 2012, door Dr. Anna Choi en Dr. Grandjean wordt geconcludeerd dat kinderen, die in gebieden wonen waarbij fluoride aan het water is toegevoegd, een lager IQ hebben dan kinderen die in gebieden wonen waar geen of minder fluoride aan het water is toegevoegd. Onderzoeker Choi zei over het onderzoek: “Voor ons is het onbegrijpelijk dat zowel kinderen als volwassenen worden blootgesteld aan een stof die hersenbeschadigingen kan veroorzaken, onder het mom van bescherming tegen tandbederf. Heeft het terugdringen van tandbederf meer prioriteit dan hersengezondheid?” Ook stellen Choi en zijn team dat fluoride een stof is die door de placenta een ongeboren kind bereikt en daar al schade kan toebrengen aan de hersenen die in ontwikkeling zijn.

In Nederland is in 1973 besloten om geen extra fluoride toe te voegen omdat drinkwater van nature een geringe hoeveelheid fluoride bezit.

Tanden (fluorose van het gebit)

Wie gedurende lange tijd veel fluoridetabletten gebruikt, maakt kans om bruine vlekken en strepen op de tanden krijgen (zebratanden). Ook kunnen nieren, botten, zenuwen en spieren worden aangetast bij overmatig gebruik van fluoride. Daarom zijn fluoridetabletten geen goede keus om te slikken tegen botontkalking.

Het ontwikkelen van een overgevoeligheid

Veel fluoride in tandpasta wordt tijdens het poetsen door de slijmvliezen opgenomen, ook al slik je het niet in. De zure enzymen van het speeksel worden bij fluoride in de tandpasta, afgebroken en geven vervelling aan de binnenkant van de wang, gehemelte en lippen. Het kan ook galbulten, jeuk, roodheid geven. Stop dan met deze tandpasta en kies een tandpasta zonder fluoride.

Weetje

Natriumfluoride wordt ook gebruikt als middel tegen het verwijderen van roestvlekken. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw werd voor het jonge kind fluoridetabletjes geadviseerd. Hier is vanaf gestapt omdat kleine kinderen door het poetsen met fluoridetandpasta al genoeg fluoride binnenkrijgen.
Gerelateerde artikelen
Fluor is giftig: effecten van fluorideFluor is giftig: effecten van fluorideFluoride, ook wel afgekort tot fluor, is een mineraal dat gebruikt wordt in tandpasta en vroeger in water, ter versterki…
Het mineraal FluorHet mineraal FluorVitaminen en mineralen zijn nodig voor een goede gezondheid. Ook fluor is een mineraal, maar of het nu zo nodig is? Er z…
Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)In de negentiende eeuw werd door artsen en tandartsen fluoride aanbevolen tegen gaatjes (cariës), zij zagen namelijk ste…
Fijne tandpasta's zonder fluorFijne tandpasta's zonder fluorVeel tandpasta's bevatten fluoride, dat zou gaatjes in het gebit kunnen voorkomen. Maar wist je dat fluoride helemaal ni…
Bronnen en referenties
  • http://fluoridealert.org/news/lancet-neurology-reclassifies-fluoride-as-developmental-neurotoxin/
  • http://fluoridealert.org/studies/luke-1997/
  • http://www.hsph.harvard.edu/news/features/fluoride-childrens-health-grandjean-choi/
  • http://www.fluoridation.com/waldbot.htm
  • http://www.robkalmeijer.nl/voedingsleer/nutrienten/mineralen/fluor.htm
  • http://www.rudolfdewit.com/md_fluoride.html
  • http://jessevandervelde.com/fluoride-nu-officieel-giftig-heeft-fluoride-bijwerkingen/

Reageer op het artikel "Schadelijke gevolgen van fluoride voor een lichaam"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 03-10-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!